יוסי בן עגו

העתיד של שרשרת האספקה: איך תאומים דיגיטליים משנים את המשחק?

יוסי בן עגו

מאת: יוסי בן עגו*

מבוא

שרשרת אספקה היא רשת של חברות, תהליכים ואנשים המעורבים ביצירה ואספקה של מוצר או שירות ללקוחות. שרשרת האספקה מתחילה בדרך כלל ברכישת חומרי גלם ומסתיימת באספקת סחורה מוגמרת ללקוח הסופי.

המורכבות של שרשרת אספקה נובעת מהעובדה שהיא מערבת שחקנים רבים ושונים עם מטרות, יכולות ואילוצים שונים. לדוגמה, שרשרת אספקה עשויה לכלול ספקים של חומרי גלם, יצרנים, מפיצים, קמעונאים וחברות תחבורה, שלכל אחת מהם יש מערך של אתגרים ודרישות הייחודיים לו.

ישנם כמובן גורמים נוספים שמוסיפים למורכבות שרשראות האספקה כגון:

  • ביקוש משתנה ודרישות בלתי צפויות מצד הלקוחות, מה שעלול להוביל לעודפים ו/או לחוסרים במלאי וחוסר יעילות אחרות.
  • גלובליזציה ושרשראות אספקה המשתרעות על פני מספר מדינות שלכל אחת חוקים, תקנות ונורמות תרבותיות משלה.
  • סיכונים כגון מגפות, אסונות טבע, חוסר יציבות פוליטית ושביתות עובדים, כל אחד לחוד ובטח שילובם יחד, עלולים להשפיע על שרשרת האספקה ולגרום באופן קיצוני לעיכובים, שיבושים או השבתות.

המשמעות של מורכבות זו, פירושה שניהול יעיל שלהן דורש שילוב של תכנון אסטרטגי, שיתוף פעולה חזק בין כל השחקנים המעורבים ושימוש חכם בטכנולוגיות הנכונות

השימוש בטכנולוגיה בשרשרת האספקה הופך חשוב יותר ויותר ככל שחברות מבקשות להשיג יתרון תחרותי, בכך שהן עוזרות לחברות לשפר את היעילות, לספק שירות טוב יותר לקוחות ולהביא לזמני אספקה מהירים יותר.

עם תחילתה של המהפכה התעשייתית הרביעית המכונה בקיצור Industry 4.0, הופיעו טכנולוגיות חדשות כגון האינטרנט של הדברים (IoT), בלוקצ'יין, מחשוב ענן, הדפסה בתלת מימד ועוד, כדי לסייע באופטימיזציה וייעול תהליכים בשרשרת האספקה (בין היתר), אך יחד עם זאת, שינו לגמרי את כללי המשחק.

טכנולוגיה אחת כזו היא התאום הדיגיטלי. במאמר זה, נסקור כיצד ניתן להשתמש בתאום דיגיטלי בשרשרת האספקה כדי לשפר את היעילות, להפחית עלויות ולהגדיל את חוסן השרשרת.

מהו תאום דיגיטלי?

תאום דיגיטלי או באנגלית Digital Twin, הוא העתק וירטואלי של מערכת, תהליך או אובייקט פיזי שניתן להשתמש בו כדי לדמות ולנתח את התנהגותו ואת ביצועיו בזמן אמת. התאום הדיגיטלי משמש כמודל שמדמה את התנהגות האובייקט או המערכת הפיזי, מאפשר לזהות בעיות אפשריות, ממליץ על דרכים לייעל את הביצועים ועוזר לקבל החלטות מושכלות על סמך נתונים בזמן אמת.

תאומים דיגיטליים נמצאים בשימוש בתעשיות יצרניות רבות ומיושמים יותר ויותר בתהליכי שרשרת אספקה.

תאום דיגיטלי מורכב ממספר רכיבים הפועלים יחד כדי ליצור העתק וירטואלי מושלם, בדרך כלל, הרכיבים הבאים מהווים מרכיבים הכרחיים לתאום מוצלח:

  • מודל דיגיטלי המייצג את הצד הפיזי

מדובר במודל תלת ו/או דו מימדי של האובייקט או המערכת שמשמש כבסיס לתאום הדיגיטלי. המודל כולל את כל הממדים, הגיאומטריות ושאר המאפיינים הפיזיים.

בתחום שרשרת האספקה, המרכיב הזה כולל את כל נתוני ה-GIS של המערכים השונים כגון, מסלולי האספקה וההפצה, מרחקים בין אתרים ועוד.

  • חיישנים והתקני IoT

חיישנים והתקני אלו משמשים לאיסוף נתונים בזמן אמת, כדי לנטר את ההתנהגות והביצועים של המערכת. בתחום שרשרת האספקה, נתונים אלה כוללים לדוגמא את המיקומים ומצבי כלי השינוע והפצה, טמפרטורות באזורי האחסנה ובתוך כלי השינוע השונים, נתוני מזג אוויר, מצב התחבורה ועוד.

  • מודלים לניתוח נתונים

מודלים אלו משמשים לניתוח הנתונים שנאספים מחיישנים וממערכות המידע השונות. ניתוחים אלו מסוגלים לזהות דפוסים, מגמות וחריגות בהתנהגות האובייקט או המערכת.

  • כלי סימולציה

באמצאות מרכיב הסימולציה מתאפשר למשתמשים לדמות וליצור אינטראקציה עם התאום הדיגיטלי כדי לבחון תרחישים שונים ולקבל תובנות לגבי התנהגותו וביצועיו העתידיים במצבים אלו.

  • למידת מכונה ובינה מלאכותית

ניתן להשתמש באלגוריתמים של למידת מכונה ובינה מלאכותית שמנתחות את תוצאות הסימולציה של התרחישים השונים וממקדות את מקבלי ההחלטות על הפעולות הנדרשות כדי לייעל את הביצועים ולמנוע כשלים עוד לפני שהם מתרחשים.

השילוב של רכיבים אלו יוצר תאום דיגיטלי המהווה כלי רב עוצמה להדמיה, ניתוח ואופטימיזציה של התנהגות וביצועים של אובייקט או מערכת.

שימושים נפוצים בתאום דיגיטלי בשרשרת אספקה

כעת נסקור את שלושת השימושים הנפוצים של תאומים דיגיטליים בתחום שרשרת האספקה:

  1. ניהול מלאי

על ידי יצירת העתק דיגיטלי של רשת שרשרת האספקה ניתן להשתמש בתאומים דיגיטליים כדי לייעל את ניהול המלאי על ידי הדמיית זרימת הסחורות בשרשרת האספקה. חברות יכולות לבחון תרחישים שונים ולבדוק את ההשפעה של שינויים ברמות המלאי, לוחות הזמנים וגורמים אחרים.

לדוגמה, חברה יכולה להשתמש בתאום דיגיטלי כדי לדמות את ההשפעה של שינוי רמות המלאי על רמות שירות הלקוחות. על ידי ניתוח נתונים היסטוריים והדמיית תרחישי מלאי שונים, החברה יכולה לקבוע את רמות המלאי האופטימליות המאזנות בין עלות ורמת השירות לקוחות.

בנוסף, תאומים דיגיטליים יכולים לעזור לחברות לנטר את רמות המלאי בזמן אמת, ולאפשר להן לזהות ולהגיב במהירות למחסור או לעודפים במלאי. על ידי שילוב נתונים ממקורות שונים כגון ספקים, מחסנים ולקוחות, החברות יכולות ליצור תצוגה בזמן אמת של רמות המלאי לאורך כל רשת שרשרת האספקה.

תאומים דיגיטליים יכולים גם לעזור לחברות לייעל את פעילות המחסן על ידי הדמיית פריסות ותצורות שונות של ציוד ורמות כוח אדם. באמצעות סימולציה התרחישים השונים, חברות יכולות לקבוע את רמת התכנון והאיוש היעילים ביותר של המחסן, להפחית עלויות ולשפר את הפרודוקטיביות.

  1. אופטימיזציה לוגיסטית

שימוש נפוץ נוסף בתאומים דיגיטליים הוא כדי לייעל את הלוגיסטיקה על ידי הדמיית רשתות התחבורה וניתוח תרחישים שונים כדי לקבוע את המסלולים ולוחות הזמנים היעילים ביותר.

לדוגמה, חברה יכולה להשתמש בתאום דיגיטלי כדי לדמות את ההשפעה של שינוי נתיבי תחבורה על זמני משלוח ועלויות. על ידי ניתוח נתונים היסטוריים והדמיית תרחישי תחבורה שונים, החברה יכולה לקבוע את נתיבי התחבורה ולוחות הזמנים היעילים ביותר המאזנים בין עלות ורמת שירות.

בנוסף, תאומים דיגיטליים יכולים לעזור לחברות לנטר את פעולות התחבורה בזמן אמת, ולאפשר להן לזהות ולהגיב להפרעות במהירות. על ידי שילוב נתונים ממקורות שונים כגון מעקב GPS, תנאי תנועה ותחזיות מזג אוויר, חברות יכולות ליצור תצוגה בזמן אמת של פעולות התחבורה ברחבי רשת שרשרת האספקה.

  1. ניהול סיכונים

והדוגמה האחרונה שלנו לשימוש  בתאומים דיגיטליים הוא בתחום ניהול הסיכונים בשרשרת האספקה בעזרת הרצת תרחישים שונים, חברות יכולות לבדוק את ההשפעה של שינויים במשתנים שונים, כגון ביצועי ספקים, חסימת נתיבי תחבורה או אסונות טבע.

לדוגמה, חברה יכולה להשתמש בתאום דיגיטלי כדי לבחון את ההשפעה של פשיטת רגל של ספק על שרשרת האספקה שלה. החברה תזהה נקודות תורפה פוטנציאליות ברשת האספקה שלה ותפתח תוכניות מגירה כדי למזער את ההשפעה של אירוע כזה.

תאומים דיגיטליים יכולים גם לעזור לחברות לייעל את אסטרטגיות ניהול הסיכונים שלהן על ידי הדמיית תרחישים שונים ובדיקת ההשפעה של אסטרטגיות שונות להפחתת סיכונים. כך חברות יכולות לקבוע את אסטרטגיות היעילות ביותר, להפחית את ההשפעה של שיבושים פוטנציאליים ולשפר את החוסן של שרשרת האספקה.

סיכום

המורכבות של שרשראות האספקה דורשת תכנון אסטרטגי, שיתוף פעולה בין שחקנים ושימוש חכם בטכנולוגיה. תאומים דיגיטליים, הם כלי רב עוצמה שהופכים לנפוצים יותר ויותר בתחום. הם מדמים את התנהגות וביצועי שרשרת האספקה בזמן אמת ומאפשרים לנתח תרחישים שונים עוד טרם ביצוע השינוי בשטח ואת ההשפעות של השינויים על מעגלים רחבים.

ככל ששרשרת האספקה ממשיכה להיות מורכבת יותר, השימוש בתאומים דיגיטליים יהפוך חשוב יותר בהבטחת רציפותה והצלחתה. בעזרת תאום דיגיטלי, מנהלי שרשרת אספקה נשארים בחזית המהפכה התעשייתית וממשיכים לספק ללקוחותיהם ערך חיוני תוך התמודדות עם התחרות ההולכת וגוברת.

—————–

*יוסי בן עגו, מנכ"ל חברת היעוץ לוג'יקו (logico.co.il) מהנדס תעשיה וניהול, תואר שני בהנדסת אנרגיה. מומחה להתייעלות ופיתוח תאומים דיגיטליים.

מקור התמונה: https://dmexco.com/stories/efficient-processes-and-reduced-costs-using-digital-twins/