העתיד של ניהול שרשרת האספקה

העתיד של ניהול שרשרת האספקה

תוכן עניינים

המרחב של ניהול שרשרת האספקה ממשיך להתפתח, ובסופו של דבר מאפשר לספקים לפעול בצורה יעילה יותר בכל התחומים. במובנים מסוימים, השיפורים המתבצעים הם כתגובה להתפתחויות האחרונות בתחום ניהול שרשרת האספקה. יש ארגונים שעובדים על שיפורים והתאמות לקראת אירועים עתידיים בפרט ועולם המסחר בכלל.

 

העתיד של ניהול שרשרת האספקה באמצעות 10 מגמות

  1. הטכנולוגיה כפקטור משלים לצוותים
  2. ה-IOT הופך מחסנים לחכמים יותר
  3. מהירות טרום הגשמה (הגשמה = יישום ההזמנה : שירות הלקוחות, כניסת ההזמנה, ליקוט, אירוז והפצה) הופכת לחיונית ביותר
  4. התאמה אישית לאורך שרשרת האספקה
  5. מיטוב זרימת מלאי
  6. אופטימיזציה נוספת של ההון החוזר
  7. מערכות יחסים משופרות עם ספקים
  8. Blockchain אשר מספק נראות אוניברסלית
  9. כרסום מתמשך ביכולות, או שמא?
  10. שילוב ותיאום של כלל הפעולות.

 

  1. טכנולוגיה משלימה צוותי שרשרת אספקה

התפתחות הטכנולוגיה הולכת יד ביד עם העתיד של ניהול שרשרת האספקה. בין אם מאפשרים לצוותי שרשרת האספקה לשפר או להוסיף לתהליכים הנוכחיים שלהם בצורה כזו או אחרת, כלים וטכנולוגיות שזה עתה נוצרו וכל כך הכרחיים להישרדות כשאנחנו עוברים לשנת 2021 ואילך.

באופן ספציפי יותר, השימוש ברובוטים ניידים אוטונומיים (AMR) יאומץ ככל הנראה על ידי חברות נוספות בארבע עד חמש השנים הבאות. באימוץ טכנולוגיה זו, ארגונים יוכלו להפוך ולייעל במיוחד את תהליכי הליקוט והאריזה.

זה לא אומר שטכנולוגיה רובוטית תשתלט לחלוטין על תהליכים מסוימים לאורך שרשרת האספקה. לפחות בעתיד הנראה לעין, יש עדיין צורך שלצוותי שרשרת האספקה תהיה גישה ושליטה על התהליכים השונים.

לדוגמא, בעוד טכנולוגיה ה-AMR מתמקדת באוטומציה של תהליך הליקוט בפועל, היא מסתמכת על מידע ממערכת ניהול המחסנים של החברה (WMS) – אשר מנוהלת על ידי צוות שרשרת האספקה.

לכן, כשאנחנו עוברים לשנת 2021, זה חיוני שצוותי שרשרת האספקה יבינו את החשיבות של שילוב הטכנולוגיה בתהליכים שלהם – ולא יהיו מאוימים מכך.

 

  1. ה- IOT הופך את המחסנים לחכמים יותר

אנו חייבים לראות את הכלים והטכנולוגיות השונים המשמשים צוותי שרשרת אספקה משתלבים יותר ויותר זה בזה. מה שרבים מספקי טכנולוגיות שרשרת האספקה מתוודעים הוא ש …"חפיפה עם שירות אחר לא בהכרח אומר שהם צריכים להתחרות זה בזה. "

לדוגמא, למרות שטכנולוגיית AMR עשויה לגנוב חלק מאור הזרקורים ממערכת ניהול המחסנים הנוכחית  (WMS) של החברה, זו עשויה לבצע מגוון רחב של משימות אחרות ש – AMR אינן יכולות לעמוד בהן. למרות החפיפה הקלה בפונקציונליות, רוב צוותי שרשרת האספקה יצטרכו להשתמש בשני הכלים כדי לייעל את התהליכים שלהם. במקרה זה, סביר להניח שטכנולוגיית שרשרת האספקה תשתלב יותר לא רק בכלים כאלה, אלא גם תהיה מתמחה יותר. צוותי שרשרת האספקה המאמצים את הטכנולוגיה המשולבת והמיוחדת הזו יתקדמו כך ש כמעט בוודאות יעודדו צמיחה אדירה בפריון לאורך כל התהליכים שלהם.

 

  1. מהירות טרום הגשמה הופכת לחיונית

ככל שתהליכי טרום הגשמה של חברה יעילים יותר, כך הלקוח יקבל את הזמנתו במהירות. לעומת זאת, לא משנה עד כמה תהליכי הגשמה של צוות יעילים ככל שיהיו, הכל יהיה לשווא אם מדובר בשרשרת האספקה סטנדרטית. זו אחת הסיבות העיקריות לכך שענקית ההלבשה הספורטיבית נייקי מצאה את עצמה ב- Top 25 של שרשרת האספקה של גרטנר לשנת 2019 . במאמץ לצמצם את זמני תגובה ולשפר את הזריזות בשרשרת האספקה, נייקי פיתחה את תהליכיה כך שהיא כוללת "אבות טיפוס מהירים עם יכולת הדפסה תלת ממדית ודיגיטלית."

זה מאפשר לנייקי לנצל טרנדים ואירועים על ידי פיתוח מוצרים חדשות והבאתם לשוק כמעט עם התפתחות האירוע המדובר. לדוגמא, לאחר המעבר של לברון ג'יימס ללייקרס, נייק הצליחה להביא את הגופייה החדשה שלו לשוק במחצית הזמן שלקח בשנים קודמות.

 

  1. התאמה אישית לאורך שרשרת האספקה

באופן כללי, חברות מודרניות מתמודדות עם מגוון לקוחות, שכל אחת מהן מביאה את הצרכים והציפיות שלהם לשולחן. מסיבה זו, יישום שינויים מבוססי פלחים (ואף חשבונות) בתהליכי שרשרת האספקה שלהם יהפוך לקריטי. ביצירת מגזרים אלה חברות בדרך כלל מתמקדות בגורמים הקשורים לקונה כגון:

  • מיקום הגיאוגרפי : כמה הם קרובים למקור ולייצור?
  • צרכים הקשורים למוצר: כיצד צריך להתאים את המוצר?
  • צרכים הקשורים להזמנה: כמה מוצרים הלקוח באמת צריך? מתי הלקוח צריך את זה ? ומתי הם יזדקקו לזה שוב?

אדידס היא דוגמה מצוינת לחברה שהתאימה את תהליכי שרשרת האספקה שלה לקהלים ספציפיים. בהשקעה באתרי ליקוט והפצה קדמיים, ושותפויות עם TPL, הצליחה החברה להציע הספקה מהירה מאוד של הזמנות ללקוחות המועדפים שלה.

 

  1. אופטימיזציה של זרימת מלאי

מלאי הוא דבר מוזר. אם יש לך יותר מדי מזה, אתה מבזבז טונות של הון על שכר דירה, תחזוקה ועלויות אחרות הקשורות לשטח האחסון שלך. ומכיוון ששטח האחסון שלך קטן, המשמעות היא שהמלאי הנוכחי שלך לא נמכר – וגם אין לך מקום לפריטים שעשויים להיות טובים יותר עבור העסק שלך.

המפתח הוא למצוא את המספר הנכון של מרחב המלאי כדי לא לעכב את היכולת שלך להגשים את צרכיי הלקוחות שלך, אבל לא עד כדי כך שהיא תפגע בשורה התחתונה שלך.

זו הסיבה שנראות ביחס לנתונים הקשורים למלאי חשובה יותר ויותר עבור צוותי שרשרת האספקה המודרניים. על ידי שמירה על נתוני המלאי (הן הנוכחיים והן החזויים) במבט רחב וגם במבט ממקוד, צוותי שרשרת האספקה יוכלו לנצל טוב יותר את נכסי המלאי והאחסון שלהם.

 

  1. אופטימיזציה נוספת של ההון החוזר

זו תמיד הייתה מטרה לשמור על עלויות תפעוליות נמוכות ובמקביל להבטיח שהתהליכים שלהם יפעלו ביעילות. מכיוון שהטכנולוגיה מאפשרת לצוותי שרשרת האספקה "להעמיק" בתהליכים שלהם, ארגונים יוכלו לבצע אופטימיזציה נוספת של ההון החוזר שלהם – כמעט עד לשלמות.

ראשית, הטכנולוגיה המודרנית מאפשרת לצוותים לאסוף מידע רחב על יעילות ואפקטיביות שרשרת האספקה שלה. מנגד, צוות עלול לחשוף דברים אשר בעבר התעלם מהם כגון כפילויות, חוסמים, או בעיות פוטנציאליות אחרות לאורך שרשרת האספקה שלהם. או,  (בנימה חיובית יותר, נתונים יכולים גם לזהות תחומים שבהם שרשרת אספקה פועלת בדיוק כמתוכנן. בעלי עסקים או מנהלים יכולים לאחר מכן להעביר את מה שעובד היטב בתחום הזה גם לתחומים אחרים של שרשרת האספקה שלהם בדרך זו או אחרת.) הטכנולוגיה מאפשרת גם אופטימיזציה של הון חוזר המאפשר לצוותי שרשרת האספקה לקבל החלטות דינמיות בזמן אמת כמעט. (Artificial intelligenceAI), ולימוד מכונה יכולים לספק תובנה מיידית למגמות, תחזיות ומשתנים אחרים, מה שמקל על הצוותים לדעת איזו דרך היא הכי חסכונית לנקוט.

 

  1. מערכות יחסים משופרות עם ספקים

כדי ליצור מערכת קשרים הדדית חזקה ומועילה עם הספקים שלהם, רשתות האספקה יבקשו:

  • לבסס ולשמור על קווי תקשורת ברורים
  • שתוף פעולה של שתי החברות לקידום משימות

בקשר לתקשורת, צוותים צריכים לוודא שהספקים שלהם מחויבים לכל מידע שעשוי להשפיע על התהליכים שלהם באופן אוטומטי.

לדוגמא, אם קונה נמצא כעת במלאי מוגזם במוצר ספציפי, אך הספק שלו אינו מודע לכך, הספק עשוי לייצר/לספק הזמנה מתוזמנת ומתוכננת – מה שבסופו של דבר יגרום לבעיות עבור שתי החברות. אילו היה הספק יודע להחזיק בהזמנה המתוזמנת, הבעיה הייתה נמנעת בקלות.

אולם התמונה הגדולה יותר היא כי יצירת קשרים עם ספקים הולכת עמוק יותר מסתם אופטימיזציה של תהליכים.

ארגונים בוחנים כעת כיצד יצירת קשרים אלה יכולה עוד יותר לאפשר לשני הצדדים לבצע באופן יעיל יותר את משימתם האמיתית כחברה.

אם, למשל, ספקית פועלת על פלטפורמה של קיום אקולוגי, זה יהיה הגיוני שהם יבטיחו שגם הקונים שלהם מחויבים למטרה זהה זו. מערכות יחסים כאלה מטבעם יעזרו למשימות נוספות של החברות, זה יפתח דלתות והזדמנויות ל 2 הצדדים .

 

  1. Blockchain – מספק נראות אוניברסלית

למרות שהוא כבר לא "טרנדי" כפי שהיה בשנים האחרונות, לטכנולוגיית הבלוקצ'יין יש פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על תהליכי שרשרת האספקה בשלושה תחומים מרכזיים:

  • מתן מידע מדויק ומעודכן בכל עת
  • הבטחת נראות הנתונים והמידע לכל בעלי העניין
  • הבטחת אבטחת כל המידע הכלול בבלוקצ'יין

עם זאת, גרטנר צופה שעד שנת 2023 90% מיוזמות שרשרת האספקה הקשורות לבלוקצ'יין ייפלו מיעדיהם המקוריים. בתחזית זו הסביר גרטנר כי צוותי שרשרת אספקה רבים אינם מצליחים להבין באמת את טכנולוגיית ה- blockchain ומה הערך שהיא מביאה לשולחן, כמו גם חוסר מעקב מבחינת יישום הטכנולוגיה בפועל בתהליכי שרשרת האספקה שלהם.

בעוד שה"רעש" סביב הבלוקצ'יין בהחלט התקרר, הטכנולוגיה עצמה ממשיכה להתפתח ככל שעובר הזמן. לאור החשיבות של מעבר הנתונים לאורך כל ניהול שרשרת אספקה, אין ספק כי מי שיתרגל לטכנולוגיה הבוגרת והמפותחת הזו יהיה צעד אחד קדימה מול המתחרים שלהם.

 

  1. כרסום מתמשך ביכולות, או שמא?

כרסום ביכולות: הגידול בביקוש שמותח את יכולתה של חברה לאחסן ולהספקה פיזית של הזמנות.

כאשר קיים מחסור בקיבולת זה פוגע בארגון, חברות לעיתים קרובות עושות אחד משני דברים:

  • לא לעשות כלום, ולא מצליחים לספק הזמנות, לפחות לחלק מהלקוחות שלהם.
  • להשקיע הון רב יותר במשאבים הקשורים לתחבורה (למשל נהגים, משאיות, ביטוחים וכו ').

בשני המקרים, לקוחות החברה הם אלה שבסופו של דבר משלמים יותר.

בתרחיש הראשון, אם לחברה אין את היכולת לספק ללקוח מסוים, זה כמובן אומר שהלקוח בכלל לא יקבל את מה שהוא מצפה לו.

בתרחיש השני, החברה תעלה ככל הנראה את המחירים שלה כדי לפצות על עלויות הנוספות לשם מימוש ההזמנה.

כמובן, מה שרע ללקוח רע לעסקים.

זוהי עוד סיבה שהטכנולוגיות המתפתחות והתהליכים החדשנים שעליהם דנו קודם מובילים לאופטימיזציה של ניהול שרשרת האספקה.

יעילות מוגברת פירושה יכולת ביצוע גבוהה יותר. בשינויים כדי לייעל את כל ההיבטים של שרשרת האספקה שלך, תוכל לאפשר לצוות שלך לרוץ קדימה בתפוקות גבוהות תוך הוצאה שולית לעסק שלך. בתמורה, הארגון שלך ימשיך להיות מסוגל למלא את צרכי הלקוחות שלך גם בעתיד.

 

  1. שילוב נוסף של שרשרת האספקה בפעילות הכוללת

במקום לראות רק כחלק מכני – כמעט משיק – מהתהליכים הכוללים של החברה, צוותי שרשרת האספקה מתחילים להיות מוכרים כעת כיישות האינטגרלית שהם באמת.

במילים אחרות, ארגונים מתחילים לראות כי תהליכי שרשרת האספקה אינם רק מילוי הזמנות. הנתונים, המידע והידע שזורמים לאורך תהליכים אלה יכולים לשמש לטובת כלל החברה .

בעוד שהשימוש הפוטנציאלי בנתונים הקשורים לשרשרת האספקה הוא בלתי מוגבל, חלק מהשימושים הנפוצים ביותר כוללים:

  • שימוש בחיזוי ביקוש לתזמון מבצעים שיווקיים
  • שיפור גישות המכירות על ידי התמקדות בנתוני מהירות הגשמה ויעילות
  • תקשורת ל- C-suite מבצעת את ההשפעה הכספית של שינוי בתהליכי שרשרת האספקה (לטוב ולרע)

אף על פי שניהול שרשרת האספקה אינו יכול להיות ההיבט המבריק ביותר בניהול חברה, אנו בטוחים שנראה שהיא ממלאת תפקיד הרבה יותר אינטגרלי בפעילות העסקית.

 

כלי ניהול שרשרת אספקה

צמצום עלויות, סילוק פסולת וייעול אזורים שונים בשרשרת האספקה

ניהול שרשרת האספקה הוא משימה מונומנטלית לניהול עסקים . למרבה המזל, קיים מגוון רחב של כלים לניהול שרשרת האספקה שיכולים לעזור לעסקים לבצע ביצועים טובים יותר.

על ידי הפיכת כלים אלה לחלק מפעילות שוטפת, עסקים יכולים להתחיל להוזיל עלויות, להמעיט ב בזבוז ולייעל אזורים שונים בשרשרת האספקה. מבלי שהכלים הללו יהוו חלק מהפעילות הרגילה, עסקים משאירים את עצמם חשופים להפסדים עצומים בגלל טעויות קטנות. הפסדים אלה יכולים להשאיר עסק בפיגור מאחורי מתחריו. ככזה, עסק צריך למצות את המירב מכלי ניהול שרשרת האספקה בכל הזדמנות זמינה.

הכלים הבאים יכולים לעזור לעסקים לעקוב אחר פעילותם ולהגביר את היעילות בדרכים שלא היו ניתנות להשגה בעבר.

 

כלי ניהול שרשרת אספקה לעיבוד הזמנות

עיבוד הזמנות הוא היבט חשוב בשרשרת האספקה ועסקים שלעתים קרובות יכולים לבצע אופטימיזציה מסיבית, גם אם אינם מסוגלים לזהות נקודות תורפה. כלי ניהול שרשרת האספקה מסייעים להקל על יעילות זו ויעילה יותר על ידי תמיכה במגוון רחב של פונקציות בכל פונקציות עיבוד ההזמנות. ניתן לבצע אופטימיזציה לכל שלב, מהעיבוד הראשוני וחיוב המכירות ועד למימוש ההזמנות ועוד בכלים הנכונים.

כלי עיבוד הזמנות יכולים לסייע באוטומציה של תהליכים באמצעות טכנולוגיה כדי ללכוד נתונים ישירות ולעקוב אחר קטלוג מלאי ההזמנות שלך במיקום שימושי אחד. הזמן הרב שדבר זה יכול לחסוך לעסקים פירושו שאפשר לשחרר משאבים יקרי ערך לשיפור היעילות בתחומים אחרים של העסק.

 

כלי ניהול אספקת מטענים

כאשר משלוח יוצא מהמחסן או מהמפעל, זה בדרך כלל הקשר האחרון שיהיה איתו עד שתתקבל הודעה שהוא נמסר אצל הלקוח. עם זאת, על ידי שימוש בכלי ניהול אספקת מטענים, עסק יכול לפשט את כל ההיבטים בתהליך המשלוח שלו. רבים מהאנשים החדשים בעולם העסקי מאמינים כי הובלה היא פשוט עניין של מעבר מ א' ל ב'. עם זאת, האמת היא שהיא מורכבת לאין ערוך מכך ושתמיד יש דרכים לפשט אותה.

אין מידה אחת שמתאימה לכולם הפתרון שעסקים מחפשים כדי לייעל טיפול במטען שלהם. עם זאת, ישנן שתי מטרות המשותפות בדרך כלל. הראשון הוא להפחית את העלות שלוקח לספק כל הזמנה, והשני הוא להפחית את משך הזמן שלקוחות ממתינים לקבלת החבילות שלהם. הכלים הנכונים יכולים לעזור לפשט את התחום הזה בשרשרת האספקה על ידי קידום הפצה אופטימלית של המחסן ודרך חדשה לניהול הובלה.

 

כלי אופטימיזציה לניהול קשרי ספקים

השלב הראשון בניהול קשרי ספקים יעיל הוא זיהוי הספקים החיוניים להבטחה בה העסק יכול לפעול ביעילות מרבית. זה יכול להיות ספק שמספק רכיב שאינו זמין במקום אחר או ספק שזמן ההגשמה שלו הוא קצר מאחרים. לאחר שזוהו ספקים אלה, השלב הבא הוא ליצור מערכת לניהול מערכות היחסים עם הספקים המרכזיים.

ניתן לשפר את ניהול קשרי הספק במגוון דרכים .יחסים ארוכי טווח ומועילים הדדית צריכים להיות בראש מעייניו של העסק וישנן דרכים רבות לכך שניתן להשיג. לדוגמא, תוכנת ניהול ספקים היא דרך מצוינת לייעל את הקשר שלך עם הספק שלך. זה מאפשר לעסקים להסיר את הצורך בזרמים קבועים של הודעות דוא"ל ושיחות טלפון ובמקום זאת מאפשר מסד נתונים פשוט ששני הצדדים יכולים לעדכן מתי שזה מתאים.

 

חיזוי דרישה

חיזוי הביקוש מבוסס על נתונים ומבוסס על ניתוח הביקוש בעבר למוצר או שירות במצב שוק זהה או דומה במיוחד. חיזוי הביקוש מאפשר לעסקים לקבל החלטות נבונות על בסיס תנאי שוק העלולים לגרום לשולי רווח מוגברים. לדוגמא, חיזוי הביקוש למוצר עונתי יכול לאפשר לעסקים להזמין סכום סביר מספקים, במקום להזמין יותר מדי ולהישאר עם עודף מלאי. תכנון קפדני חיוני לעסקים כדי להפחית את הוצאותיהם והפסדיהם ובמקום זאת להניע רווח ויעילות תפעולית.

כלי חיזוי הביקוש מעניק לעסקים את ההזדמנות לנתח דברים על סמך נתונים אמפיריים ולא על ניחושים. ביסוס החלטות עתידיות על נתוני מכירות היסטוריים ונתוני שוק יכול לסייע לעסקים להבטיח שהספקים שלהם ישמרו על כמות המלאי הנכונה. חיזוי ביקוש מדויק חיוני לפיתוח עסקי בר קיימא ולהבטחת אופטימיזציה של שרשרת האספקה ככל האפשר.

על ידי שימוש בכלים לניהול שרשרת האספקה, כמה היבטים של ניהול העסק שלך יהפכו לפשוטים יותר במינימום זמן ומשאבים. דרכים בהם ניתן לשפר את ניהול שרשרת האספקה יהיו תמיד.

 


——————–

*איציק כהן הינו יועץ לוגיסטי בכיר, מתמחה כבר מעל 20 שנה בהקמה ותכנון מערכים לוגיסטיים, שיפור תהליכים וניהול פרויקטים. ניתן לפנות והתייעץ עם איציק כהן בטל: 055-9999559 או במייל [email protected], מאמרים נוספים ניתן לקרוא באתר האינטרנט best-practice.co.il