נחום דוניצה יוניברסל רובוטס

העידן הבא של אוטומציה שיתופית: פיתוח מוצרים שמונע על ידי לקוחות

חיים זכרמן

מאת: חיים זכרמן, מנהל חטיבת רובוטיקה ואוטומציה בחברת SU-PAD, נציגת UR בישראל

יוניברסל רובוטס

כמעט עשרים שנה לאחר שהרובוטים השיתופיים הראשונים (קובוטים) הגיעו לשוק, משתמשי קצה מנוסים וקולניים מניעים את העידן הבא של אוטומציה באמצעות פיתוח מוצרים מונחי לקוח. שיחה פתוחה עם האנשים שבחזית המהלך

כאשר חברות רובוטיקה, דוגמת יוניברסל רובוטס (UR), החלו לייצר קובוטים, מעטים האמינו שרובוט יכול להיות רב תכליתי, אינטואיטיבי, בטוח ובמחיר סביר מספיק כמעט לכל שימוש, בלי תלות בגודל החברה – ובכל זאת היום זו המציאות. כעת, מדי שנה, טכנולוגיית אוטומציה שיתופית הופכת מתוחכמת יותר וקלה יותר לשימוש מאי פעם. מה מניע את ההתקדמות המתמשכת הזו? פיתוח מוצר מונחה לקוח.

לקוחות הקובוט של היום ניזונים מהחדשנות שסביבם – כולל מקרי בוחן של מה שחברות אחרות השיגו על ידי פנייה לאוטומציה. רבים הם גם כיום משתמשי קובוט מנוסים. אפילו מי שחדש במגזר הטכנולוגיה מבין את הצרכים של העסק שלהם טוב יותר מכל אחד אחר ויכול להציע מידע רב ערך לחברות אוטומציה לגבי הדרישות שלהם. לקוחות אלה מלאים ברעיונות לגבי מה אוטומציה יכולה לעשות עבורם והם יודעים להבין את ההתפתחויות שיעשו את השינוי הגדול ביותר בדרך העבודה שלהם.

ההתמקדות הזו בערך הלקוח היא פילוסופיה שמחלחלת לרובוטים של יוניברסל רובוטס בכל רמה ובכל מחלקה, והיא עוזרת לחברה לנוע מהר יותר כדי לענות על צרכי הלקוחות המשתנים.

כדי לבחון מה באמת קורה ברקע בתעשייה, שוחחתי עם כמה מהקודקודים בחברה, כדי להבין יותר לעומק את התופעה.

יוניברסל רובוטס

קול הלקוח

 לארס אגרלין, סגן נשיא למחקר ופיתוח, מצביע על ההתפתחות בצוותי יצירת המוצרים של UR כדוגמה ברורה לגישה ממוקדת לקוח. "כדי להכניס את ׳קולו של הלקוח׳ לתהליך פיתוח המוצר שלנו, ארגנו מחדש את הצוות שלנו כדי ליצור 'צוותי מוצר מועצמים'", מסביר לארס. קבוצה זו חופרת עמוק לתוך אתגרי הלקוחות כדי לפתח קשר ברור בין הבעיות שהלקוחות צריכים לפתור לבין הדרך הטובה ביותר לעשות זאת. "כחלק מכך, צוות המהנדסים הסקרנים שלנו ממשיך לדבר עם הלקוחות לאורך תהליך הפיתוח, להראות להם את השלבים ולקבל משוב", מוסיף לארס.

הדוגמה הבאה יצאה ממעבדות החדשנות של UR וקודמה לא מעט על ידי נשיא UR, קים פוולסן. בשנה שעברה, צוות יצירת המוצר עבד עם לקוחות כדי לבחון לעומק קבוצה של פלחי שוק קשורים שיש להם צרכים 'נקיים' דומים בשימוש שלהם ברובוטיקה, החל מהרחקת מזהמים מהרובוט וכלה בייצור רובוט שניתן לנקות בצורה יסודית עבור סביבות ייצור עם דרישות מחמירות במיוחד, כגון יצרני מזון, תרופות, רפואה ויצרני מוליכים למחצה. על ידי התמקדות באתגרי הלקוחות, היה להם רובוט קונספט בתוך שישה חודשים. אבל קלט הלקוחות לא הסתיים בכך. רובוט הקונספט הוצג הן בתערוכות Automate (ארה"ב) והן ב-Analytica (גרמניה) בשנת 2022, גישה חדשה וגלויה מאוד לפיתוח משותף, שהביאה למשוב מצוין לצוות המוצר.

"הבאנו את הרובוט לתערוכות הגדולות והבינלאומיות האלה כדי לקבל מידע בצורה מואצת מלקוחות מתעניינים, ולא התאכזבנו", אומר לארס. "קיבלנו משוב מיידי ונרחב מעשרות לקוחות לא רק באותן תעשיות צפויות, אלא גם מאחרים, שחלקם אפילו לא שקלנו. חלק מהם היו לקוחות פוטנציאליים שהיו להוטים להסביר מדוע הם רצו להשתמש בקובוטים אבל לא יכלו – ומה אנחנו יכולים לעשות כדי לתקן את זה".

לארס מסביר כיצד גישה זו היא קריטית לתהליכים הפיתוח החדשים של UR. "אנחנו צריכים להיות מסוגלים להסתגל תוך כדי, לשנות תוכניות על סמך נתונים או משוב כפי שאנו מקבלים אותם", מוסיף לארס. "בגישת 'מפל מים' לפיתוח, הצגנו דרישות והקדשנו שנתיים בעקבותיהן. כעת אנו פועלים במקביל לדרישות שלנו כדי שנוכל לשחרר מוצרים ועדכונים באופן רציף המתאימים לצרכי הלקוח. אנחנו כבר לא קופסה שחורה".

 

אוטומציה ישירה מאי פעם

בעוד שגישה זו עשויה להוביל למודלים ספציפיים של קובוטים שעונים על צרכים ספציפיים, ואו, חדשים, הצוותים של לארס בוחנים גם כיצד הם יכולים להמשיך ולהפוך את הקובוטים לקלים יותר לשימוש עבור תהליכים קיימים. "אנחנו תמיד מחפשים דרכים להפוך את השימוש בקובוטים לקל ואינטואיטיבי יותר", אומר לארס. "ככל שזה קל יותר, זמן הפריסה מהיר יותר, והלקוחות יכולים להתחיל לטפל ביישומים שלהם מהר יותר." זה נכון הן עבור משתמשי הקצה והן עבור שותפי המערכת האקולוגית, שעוזרים להפוך את המסע לחלק יותר עבור הלקוחות.

PolyScope X הוצג בכנס -IMTS האחרון כטעימה מיכולות התוכנה העתידיות. באותו אופן שבו הראתה UR את הקובוט ה"נקי" שלה כדי לקבל משוב, החברה הציגה את טכנולוגיית התכנות החדשה שלה כדי ללמוד מלקוחות ושותפים. עם יותר קלט מלקוחות בטא, PolyScope X יקל על כל מפעילי מכונות ה-CNC, לקבל תוכניות מותאמות אישית, הניתנות להגדרה ללא צורך בתכנות מחדש ועם זמני החלפה של עד 10 דקות. עבור יישומים נפוצים כגון טיפול במכונה, PolyScope X יכול לעזור ללקוחות לעבור מתכנות לייצור תוך שמונה שעות, או פחות, לאחר שמכונת ה-CNC מוכנה לאינטגרציה.

עם PolyScope X, משלבי המערכות של UR, יצרני OEM ושותפי UR+  מקבלים ׳ארגז כלים׳ גדול וטוב יותר ליצירת פתרונות מותאמים אישית עבור הלקוחות שלהם. אינטגרטורים ושותפים יוכלו לפתח תבניות משלהם ומודולי קוד תוכנית, ולשפר את יכולתם ליצור ממשק מפעיל הניתן להגדרה מלאה עבור פתרונות הסוהר שלהם. בסופו של דבר, הם יוכלו לעזור טוב יותר ללקוחות שלהם לעשות יותר ולטפל בשינויים בייצור ללא צורך בתכנות מחדש.

 

התמקדות בעיצוב מונחה ערך

הרעיון של עיצוב מונחה לקוח אינו בהכרח חדש, למרות שהוא נדיר באוטומציה. ב-UR לוקחים את זה אפילו רחוק יותר, עם התמקדות בעיצוב המונע על ידי מה שהלקוחות מעריכים ביותר.

פאביו מונטניה, סגן נשיא UR לניהול מוצרים ופתרונות, מסביר את הרעיון. "אם תשאל לקוחות מה הם רוצים, הם יגידו לך שהם רוצים הכל והם רוצים את זה עכשיו. המפתח טמון במציאת מה שהם באמת צריכים והבנת הערך שנפתח על ידי טיפול בכל צורך. אנחנו צריכים להבין מה הכי חשוב להם – ולתקן את זה קודם!"

גישה זו חשובה במיוחד בשווקים חדשים יחסית כמו רובוטיקה שיתופית, שבהם המשתמשים עשויים שלא לדעת בדיוק מה הם צריכים. פאביו מוסיף, "איך נחליט מה לבנות קודם? אנו פועלים בשוק המתפתח במהירות עם כל כך הרבה רעיונות והזדמנויות. זה חיוני לפרוס את המשאבים שלנו בדברים החשובים ביותר, לפתור את בעיות הלקוחות שפותחות את הערך הגבוה ביותר ולאפשר להם להצליח, לצמוח ולפרוח. אם הם יצליחו, אנחנו נצליח. זה קורה על ידי אופטימיזציה של הערך באמצעות הקשבה – לשוק, ללקוחות, לאנליסטים וכו' – ולאחר מכן עבודה משותפת. "עיצוב מונחה ערך לקוח מתרחש רק כאשר יש הרמוניה, כמו תזמורת", אומר פאביו. "אם הטרומבון עושה את שלו והאבוב מנגן שיר אחר, זה לא יעבוד. כדי ליצור ערך ללקוח, עלינו להקשיב ולהתכנס כדי לחקור: 'האם שמענו את אותו הדבר? האם כל זה אומר אותו הדבר? האם כולנו הולכים לאותו כיוון?’ זהו מאמץ מרהיב בין תפקודי החורג מעבר ליצירת מוצר בלבד, ומקיף את כל מי שיש לו תובנה במוחו של הלקוח".

זהו תהליך המתרחש כאשר חברה מתבגרת, בהינתן מנהיגות נכונה ותמיכה נכונה. "UR הייתה צריכה לעבור את כל השלבים הקודמים שלה כדי להגיע לנקודה הזו, ועכשיו אנחנו מוכנים", אומר פאביו. "קים פוולסן, נשיא UR, הוא התומך הגדול ביותר של הפילוסופיה הזו, וחברת האם שלנו Teradyne לגמרי איתנו". השינוי ממריץ – עובדים חדשים נשכרים כדי לסייע בביצוע המשמרת, ועובדים קיימים מקבלים כוח לחפש בעיות ולפתור אותן בדרכים חדשות וחדשניות.

"אנחנו כאן כדי להבטיח שאנשים יוכלו לעבוד עם רובוטים, לא כמו רובוטים", מסבירים גם לארס וגם פאביו. זה שם את האנשים במרכז החלטות העיצוב, ומוודא שקובוטים של UR יישארו הרובוטים שאנשים רוצים לעבוד איתם. "זה היופי של דוגמנית מועצמת", אומר פאביו. "ההחלטות מתקבלות על ידי האנשים הקרובים ביותר ללקוחות".