6

המרכז הלוגיסטי של העתיד

איציק כהן*
איציק כהן*

 

בעוד שמרלו"גים אוטומטיים היו בגדר חלום עבור רבים מהחלוצים של המסחר האלקטרוני, כעת רבים משתמשים בתוכנה, אוטומציה וחיישנים כדי להתקרב יותר ללקוחותיהם. איך ייראה המרלו"ג בעתיד? סביר שהמרלו"גים ישתרעו אנכית ויסתמכו על רחפנים למסירה וישתמשו ברובוטים לליקוט הזמנות.

העתיד אינו רחוק כפי שאתם עשויים לחשוב, המרלו"גים של גוגל ו COM.JD הינם כבר היום מרלו"גים בתפעול אוטומטי מלא. רובוטים ומערכות אחסון, ליקוט ושינוע אוטומטיים מבצעים כמעט את כל עבודות האחסון והכנת ההזמנות. זה מדהים לראות מרלו"גים כאלה, אפילו למישהו שראה הרבה מרלו"גים אוטומטיים בעבר.

בעוד שמתקנים אוטומטיים לחלוטין כמו JD.com וגוגל הם חריגים ויוצאים מן הכלל, ישנם כבר היום כמה מגמות ושינויים משמעותיים בשוק המעצבים את אופן פעולתו של מרלו"ג העתיד. הנה כמה מהם.

מימוש

המרלו"ג של פעם היה מקום לאחסון של מוצרים מוגמרים שנעו פנימה והחוצה על משטחים. חברות ראו אותם כרע הכרחי ומרכז עלויות. כיום מרלו"גים הם שומרי הבטחה: תפקידם לאפשר את יישום אסטרטגיית השיווק של החברה וזאת על מנת לקיים את ההבטחות שמובילות מחלקות השיווק והמכירות.

מהזמנה להפצה -זהו הזמן שלוקח ללקט ולארוז הזמנה כך שהיא תהיה מוכנה לאיסוף על ידי חברת המשלוחים בהתאם למועד המוסכם ובהתאם ללוח הזמנים שנקבע מראש – מועד זה נמדד בשעות ולא בימים.

דוגמא: מפיץ מבטיח לך שההזמנות שאתה מזמין היום ייצאו ברכב ההפצה שיוצא באותו יום, במידה והם לא יעמוד בכך הוא יזכה אותך או יספק לך את ההזמנה חינם. המפיץ אינו יכול להבטיח זאת בלי שיהיה לו מרכז הפצה אשר מסוגל לתמוך במימוש הבטחה זו.

זהו אתגר שונה לחלוטין מאשר להבין כיצד ניתן לאחסן יותר משטחים בשטח הקיים.

בחירה ומהירות

היום מרכזי ההפצה מחוייבים להחזיק ולאחסן הרבה יותר פריטים ומלאי זמין על מנת לשרת את לקוחותיו. יחד עם זאת חשוב שהמלאי ימצא כמה שפחות זמן במרכז ההפצה מאשר בעבר. בסקר שקראתי לאחרונה נכתב שמספר המק"טים במרלו"ג עלה ב-6% בעוד שמספר סבבי המלאי עלה ב-10% .

אוטומציה

המחסור בכח אדם הם "חדשות ישנות" עבור מנהלי המרכזים הלוגיסטיים, כבר שנים הם נאבקים במחסור בכח אדם מקצועי ואיכותי. הודות לצמיחת המסחר האלקטרוני, המחסור נעשה אף קשה מתמיד. כתוצאה מכך, ענף הלוגיסטיקה והמרכזים הלוגיסטיים נמצא בתנופת אוטומציה, מונע על ידי הצורך לוותר על כמה שיותר תלות בכח אדם בתהליכים הלוגיסטיים. טכנולוגיות כמו אחסון אוטומטי בצפיפות גבוהה, מערכות מסועים, מערכות מיון, מערכות ליקוט אנכיות ומערכות אריזה אוטומטיות הן אידיאליות לטיפול בפריטים ובליקוט. למרות שהן עדיין לא בשימוש נרחב, מלגזות אוטומטיות ואוטונומיות (AGV) הן כבר חלק מהנוף. חלק מהקמעונאים המובילים בעולם מפעילים ומשנעים פריטים מהמרלו"ג שלהם בעזרת רחפנים.

רובוטיקה

למרות שאימוץ הרובוטיקה במרכזי ההפצה היה איטי, אנו רואים את הופעתם של רובוטים שיתופיים ניידים שנוסעים למיקום שנבחר ומשליכים לקופסת פלסטיק פריטים שלוקטו , רובוט שמגיע לעמדת האירוז ולוקח הזמנה שלוקטה ונארזה ושם אותה באזור המשלוחים ורובוט שנע לעמדות הליקוט ומלקט פריטים עד שהוא מסיים את ההזמנה. נכון לעכשיו, השוק מוגבל לכמה חלוצים אמיצים שמאמצים טכנולוגיות רובוטיות או עוברים לעבוד עם יישומים קטנים. אולם, ככל שאותם חלוצים אמיצים ילמדו איך להוציא ערך מהרובוטיקה, השימוש יגדל.

תוכנה וחיישנים

אוטומציה של מרלו"ג הינה לביצוע מהיר ככל שניתן של מימוש הזמנה. האוטומציה נתמכת על ידי תוכנה וחיישנים. הפרמטרים לבדיקה הם: האם המערכת יכולה ליישם פעילויות במרלו"ג כך שפריטים שנבחרו בשלושה מוקדים שונים יגיעו לתחנת האריזה בו זמנית כדי לסגור את ההזמנה? האם המערכת יכולה לחזות מתי מנוע, מיסב או מסוע עומדים להתקלקל כדי שתוכל לטפל בבעיה לפני שהיא תפגע בקו שלך? פתרון בעיות כמו אלה הם באמצעות חיישנים האוספים נתונים ועוקבים אחר התנאים ותוכנה המייעלת את הפעולות והביצועים ולא את המכניקה. זו הסיבה שאני רוצה לומר שבמרלו"ג של היום, הכל קשור לתוכנה.

חשיבה מחדש של המרכז הלוגיסטי

המרלו"גים האופיינים הם של כ- 4,000 עד 6,000 מ"ר שממוקמים בדרך כלל באזורי התעשיה הקרובים לנמלים השונים (נמלי הים, האוויר או היבשה) נמל חיפה, אשדוד ובן גוריון. בעתיד נראה מרכזי הפצה קטנים יותר שנמצאים ליד הערים הגדולות (תל אביב, באר שבע, חדרה, חיפה וערי הצפון), אשר קרובים יותר ללקוחות וזאת על מנת לאפשר לספק את ההזמנות ללקוחות באותו יום. צפו שמתקנים אלה יהיו לגובה ואף טכנולוגיים יותר ואוטומטיים יותר וזאת על מנת לקבל יותר שטח אחסון על פחות שטח רצפה.

תכונות המגדירות מחדש את מרלו"ג העתיד

כאשר אנו רואים את המחסור בכח אדם בתעשייה, לצד עליית עלויות התפעול וההיצע המתכווץ של עתודות הקרקע מחד, ומאידך, המשך הצמיחה של המסחר האלקטרוני, הדרישות המרובות מצד הלקוחות לאספקה בלו"ז קצר במיוחד מביאים באופן אוטומטי לביקוש משמעותי לנכסים תעשייתיים, כמו גם לשילוב של חדשנות בבניית הנכסים.

תשעת המאפיינים המגדירים מרלו"ג מתקדם ומודרני:

  1. טכנולוגיה אלחוטית ומעקב מלאי בזמן אמת: מפעילי מרלו"גים מאמצים טכנולוגיות חדשות ליצירת יעילות בכל תחומי המרלו"ג. תגי זיהוי תדר רדיו (RFID) המצורפים לכל פריט מלאי יכולים להעביר נתונים בזמן אמת אל רצפת המרלו"ג ויישומי ניהול המלאי, ומאפשרים לצוותי המרלו"גים להשתמש במכשירים ניידים כדי לעקוב אחר המלאי מהרגע שהוא מגיע.

 

  1. מתקן סופר-מחובר: במרלו"ג סופר-מחובר, מערכות הפעלה מוצבות במטריצה מתקדמת ביותר כדי להתאים למגוון הטכנולוגיות ההולכות וגדלות. המרלו"גים כיום מחזיקים ברוחב פס רחב במיוחד לטכנולוגיות כמו קידוד ברקודים, IoT, סריקת ,RFID ,GPS אופטימיזציה של משקלים ונפחים וחידושים טכנולוגיים עתידיים שעשויים להתעורר. כאשר הטכנולוגיה הזו קיימת, מנהלי לוגיסטיקה יכולים לקבל החלטות במהירות ולהוציאם לפועל.

 

  1. המלגזה החדשה: מלגזות, הינם תמיד מחזה מוכר במרלו"גים. טכנולוגיות IoT יכולות לחבר בין מפעילי המלגזות ומערכת תכנון המשאבים הארגוניים שלהן לעובדים ברחבי המרלו"ג, תוך חיסכון בזמני תפעול. חלק מיצרני המלגזות משלבים מערכות טעינה חלופיות כגון מצברי ליתיום ומנועים חסכוניים באנרגיה כדי להפחית את עלויות האנרגיה.

 

  1. בניה לגובה וניצול גובה רב יותר: כדי למקסם את ניצול שטחי המרלו"גים, גובה התקרה שהיה נהוג עד כה של עד 13 מטר עולה לטווחים של 24-26 מטר ואף לטווח של 36-40 מטר במקרים מסוימים. וזאת באמצעות טכנולוגיית ליקוט אוטומטית שיכולה להגיע לגבהים אלה. ובנוסף מערכות התאורה של ימינו יכולות להאיר ביעילות חללים גבוהים. גורם שלישי הוא הזמינות של טכנולוגיות לכיבוי אש שיכולות להגיע לתקרות גבוהות יותר.

 

  1. טכנולוגיות ליקוט במהירויות גבוהות : החל מליקוט מונחה קול רב לשוני דרך מציאות רבודה ועד לרובוטים מיוחדים. טכנולוגיות מהפכניות משנות את נוהלי הליקוט. טכנולוגיות אלה מאפשרות למפעילים הלוגיסטיים להרחיב את מאגרי העובדים שלהם על ידי התגברות על מחסומי שפה והתאמה למגוון של מיומנויות.

 

  1. הקיימות עושה את צעדיה הראשונים בתחום ובגדול: אנרגיה אלטרנטיבית ויעילות אנרגטית כבר לא אופציונליות שכן מפעילי מרלו"גים מכניסים יותר אוטומציה למרלו"ג. פאנלים סולאריים, תאורת לד, מערכות קירור גג, זכוכית תרמית, חלונות עם הגנת אנטי סאן, חידושים וחומרים ירוקים אחרים מובילים את המרלו"גים לעידן חדש.

 

  1. תכנון אנושי-מרכזי: ככל שמחסור בכח האדם עולה בשווקים רבים, ישנה חשיבות גוברת לאיכות החיים של העובדים במרלו"ג. תכונות חדשות כגון תאורה יעילה, חיישני איכות אוויר ובקרת טמפרטורה נפוצים יותר ככל שהעיצוב הופך למוכוון הון אנושי. שיפור סביבת העבודה לא רק מועיל לבריאות העובדים אלא גם מקטין את תחלופת העובדים ואת הסיכונים במתקנים.

 

  1. כשמדובר בקרקע, גמישות היא שם המשחק: השוכרים התעשייתיים דורשים גמישות בתגובה לתנאים עסקיים משתנים מאוד. השוכרים רוצים את האפשרות להוסיף קרקע ומרחב אם יתעוררו צרכים נוספים, כמו עומס עונתי. כאשר שטח החצר הוא רחב (מספק גמישות לשוכרים) ניתן להתפרס לצרכים כגון אחסון משאיות נוסף או הרחבת מרלו"ג על ידי הקמת אוהלים/סככות זמניות.

 

  1. רצפות סופר שטוחות עד משופעות: הרצפה הישרה המדויקת (SFF ) מזה זמן רב הינה הנורמה במרלו"גים. היום עיקר הדרישה הינה למרלו"גים עם רצפת SFF במיוחד עבור מערכות ליקוט מהירות ומערכות אחסון לגובה רב. נראה כי הטכנולוגיות החדשות הבאות לפתחנו אוהבות יותר רצפות משופעות להעברת ושינוע משלוחים פנימה והחוצה.

מה שאנחנו רואים מבחינת אופן התכנון והקמת המרלו"גים הללו ובהשוואה לאופן התכנון שהיה מקובל לפני חמש או עשר שנים (כאשר המרלו"גים הסטנדרטיים היו מבוססי מדפים, המלקט היה עולה על מלגזה ונוסע ברחבי המרלו"ג סביב המדפים על מנת לאסוף סחורות ולהביא אותן לרציף השילוח), הוא שכעת רוב המתקנים שאנו בונים מלאים בטכנולוגיה ואוטומציה, המכוונים לכך שהסחורה מגיעה לעובד ((Goods to man.

כיום העובד קרוב לרציף השילוח והפריטים באים אליו, מלקטים את הפריט הנדרש מהקרטון והקרטון חוזר באופן עצמאי למיקום האחסון. זה שינוי משמעותי מהאופן שבו ליקוט מקופסא עובד.

דפוס זה, מוביל את הקמעונאים להפוך בצורה מהותית ולהגדיר מחדש את כל שרשרת האספקה שלהם, כולל רשתות הפצה, להיות מונעים מאוד על ידי המסחר אלקטרוני.

הרבה קמעונאים הבונים היום מרלו"גים חושבים כבר בראשית תכנון המרלו"ג על העתיד. עד היום, הפעילות הלוגיסטית של הקמעונאים הייתה בעיקרה משטחים וקרטונים ומופצת לחנויות. כיום, בעקבות הגידול במסחר האלקטרוני, הסחורה מוזמנת ברשת ונשלחת – סחורה זו היא בעיקרה פריטים בודדים שהולכים ישירות לצרכן. הלקוחות יכולים להיכנס לאינטרנט, להזמין פריט בודד של 10 ₪ מבלי שיחייבו אותו בגין משלוח שיסופק כבר למחרת. זהו שינוי גדול.

ההשפעה הגדולה ביותר בשלל התכונות המשפיעות על פעולות אחסנה כעת ובעתיד היא אוטומציה .

החזון ותכנון המרלו"ג העתידי של שנת 2030

מרלו"ג העתיד יעוצב על ידי מגמות בחברה, טכנולוגיה והתנהגות צרכנים, בפרק זה אנסה להציג לכם כיצד זה יכול להיראות.

זוכרים איך המרלו"ג שלכם היה לפני 11 שנה כשהמסחר האלקטרוני עדיין היה בחיתוליו ורובנו לא הכרנו את המונח מסחר רב ערוצי?

זה לא קל. עם זרם המידע המתמיד בעולם הדיגיטלי של ימינו, קשה יהיה לזכור מה אכלנו אתמול בארוחת הצהריים, שלא לדבר על מה שקרה במרלו"גים לפני 11 שנה. למותר לציין שהרבה השתנה מאז.

עכשיו נסו לדמיין ולחזות כיצד ייראה המרלו"ג שלכם בעתיד בעוד 11 שנים, במיוחד בהתחשב בכך שקצב השינוי ממשיך לגדול. זה עשוי להיות קשה עוד יותר.

עם זאת, לחזות כיצד דברים הולכים לקרות בעתיד יכול לעזור לכם לקבל החלטות טובות יותר בהווה. וכפי שמתברר, מה שקורה בהווה, אם ננתח אותו מספיק מקרוב, יכול לספק רמזים חזקים לגבי העתיד לבוא – אפילו עד 11 שנים קדימה.

בשנה האחרונה צוות מומחים ממספר יצרנים של פתרונות אוטומטים ואוטונומיים עשו בדיוק את זה. הם נקטו גישה שיטתית לניתוח מגמות חברתיות וטכנולוגיות שצצות היום ואשר מקרינות את השפעתן על המרלו"ג של 2030.

מבחינת מגמות, הנה דוגמה של מה שהם סקרו:

  • האוכלוסייה ברחבי העולם הופכת לעירונית יותר וההכנסה עולה. במדינות מפותחות, האוכלוסייה מזדקנת וכוח העבודה מצטמצם בעוד שמגמות אלה מתהפכות במדינות מתפתחות בהן שיעורי הילודה גבוהים יותר.
  • ישנם התפתחויות טכנולוגיות משמעותיות המתפתחות כיום אשר, ככל הנראה, יעצבו את מרלו"ג העתיד. אלה כוללים חיזויים ולמידת מכונות, כלי רכב אוטונומיים ורחפנים, רובוטיקה והדפסת תלת מימד.
  • השינויים בהתנהגות הצרכנים שאנו רואים כיום יכולים לסייע לעתיד. אלה כוללים את הצמיחה הקמעונאית, המסחר הרב ערוצי באתרי האון ליין – בהם הצרכנים עוברים בצורה חלקה בין המחלקות השונות ובוחרים מה לרכוש על סמך נסיבותיהם הספציפיות בעת הרכישה. בעתיד דרישת הלקוחות להתאמה אישית תלך ותגבר. וכן, תהיה להם פחות סובלנות לעיכובים במסירה. כאשר הם רוכשים משהו, ללא קשר לערוץ או למחלקה, הם יצפו לקבל אותו באותו היום.

 

אז מה זה אומר על מרלו"ג העתיד? להלן כמה מההמלצות העיקריות מהניתוח שבוצע:

 

  • על המרלו"ג להתקרב יותר ללקוחות שהוא משרת. אנו רואים גידול במרכזי ההפצה העירוניים המציגים את המוצרים קרוב למשתמשים בתוך ערים גדולות כדי לאפשר משלוח מהיר יותר וחוויה כל-ערוצית חלקה יותר. האתגר הברור לתרחיש זה יהיה מגבלות השטח ועלויות הנדל"ן הגבוהות יחסית הטמונות בשווקים עירוניים. זה יכתיב מרלו"גים קומפקטיים ויעילים עם מלאי מוגבל שמותאם באופן אופטימלי באמצעות אנליטיות חיזוי ובתוספת התפתחות הדפסת התלת מימד (3D Printing ).

 

  • אילוצי החלל הנגזרים מהיותם בסביבות עירוניות, ככל הנראה יובילו מודל שירות משותף בו מוכרים מרובים חולקים שטח באותו מתקן כאשר המוצרים ממוכרים אלה יגובשו למשלוח אחד, בדומה לאופן שבו חברות הפצה מאחדות חבילות כיום.

 

  • על המרלו"ג העירוני להיות מסוגל לייצר מוצרים כמו גם לאחסן אותם ולמסור אותם. כאשר באופק נדרשת התאמה אישית גדולה יותר יחד עם ההתבגרות המתמשכת של טכנולוגיית הדפסת תלת מימד (3D Printing). מרכז ההפצה העירוני יהיה ממוקם במיקום אסטרטגי ומצויד היטב על מנת להיות מסוגל "להדפיס" מוצרים לפי דרישה ואז לארוז ולספק אותם בדיוק כמו שמלקטים ומספקים מוצרים מהמלאי.

 

  • יש להגדיר את מרכז ההפצה העירוני כך שיתמוך במסירה של משלוחים באותו יום או איסוף של לקוחות באמצעות שילוב כלשהו של רכבים אוטונומיים, איסוף וטעינה רובוטיים, רחפנים ונקודות איסוף ניידות.

 

  • הטכנולוגיה תמלא תפקיד משמעותי באספקת המהירות והיעילות הנדרשת ואוטומציה של העברת מוצרים ממרלו"גים אזוריים גדולים למרכזי ההפצה העירוניים תוך שהיא מאפשרת איסוף מהיר, העמסה ומסירה של מוצרים אלה.

 

נשמע מעניין ? אני ממליץ לכם לקרוא את המאמרים הבאים שאני מתכנן לפרסם. במקבץ מאמרים אלה אספק סקירה מעמיקה יותר של מגמות המעצבות את עתיד ההפצה ותמונה מפורטת יותר של איך יראה מרכז ההפצה העירוני בשנת 2030 וכיצד הוא יפעל.

 

כמי שפועל בענף זה מעל 20 שנה ומסקר את הענף הזה למעלה מחמש שנים, זו באמת תקופה מרגשת לעבוד במרלו"גים ובהפצה. העתיד לתעשייה נראה נהדר.

 

*כמו תמיד, אם יש משהו אחר שאת/אתה מעוניינים לדעת על נושא זה , או אם אתם צריכים כמה טיפים על שיפורי מרלו"ג, אל תהססו לפנות אלי.

*******************

*איציק כהן הינו יועץ לוגיסטי בכיר . למידע נוסף: 055-9999559