דגל ארצות הברית

הממשל האמריקאי מבקש מענקיות קמעונאות לפרט כיצד הן מתכננות לפתור בעיות בשרשרת האספקה

מאת: משה שלו, כתב ראשי לאתר שרשרת האספקה

בניסיון למתן את קצב האינפלציה, הממשל האמריקאי דורש מענקיות קמעונאות ובהן אמזון, וולמארט קראפט היינץ ופרוקטר אנד גמבל לפרט כיצד הן מתכננות לפתור בעיות בשרשרת האספקה. צוין כי באמזון, עליות האחסון והמשלוחים הן תלולות במיוחד.

חברות השילוח והאספקה טוענות כי סיכונים ועיכובים בשרשרת האספקה נובעים בעיקר מתנודתיות בשווקים, שינויים בביקוש צרכניים, מלחמות סחר, מחסור בחומרי גלם, שינויי אקלים, תקנות סביבתיות מחמירות, אי ודאויות כלכליות ושינויי מדיניות, אי שקט תעשייתי וכו', כל אלה תורמים לסיכונים ואתגרים בניהול שרשרת האספקה. באמזון אומרים כי השיבושים נוסעים מן העובדה שהרבה עובדים מתעקשים לנהל את הלוגיסטיקה מהבית.

ונובע מכך שיש עתה סיכסוך בין העובדים עם הנהלת החברה הדורשת מכל העובדים להיות נוכחים בהתמדה במשרדים במחסנים ובשילוח.

על רקע השיבושים, הקמעונאיות הגדולות בארה"ב, ובהן וולמארט, אמזון וטייסון פודז קיבלו ארכה של 45 יום על מנת להגיש דו"ח לנציבות הסחר הפדרלית (FTC) שבו יפרטו כיצד הן מתמודדות עם הבעיות בשרשראות האספקה — על כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל". נציבות הסחר ביקשה את המידע במסגרת מחקר שהיא עורכת שנועד לבדוק האם בעיות האספקה הללו הובילו להתנהלות אנטי-תחרותית או לעליות מחירים. הנציבות הבהירה כי הבקשה למסמכים לא נעשית במסגרת צעדי אכיפת חוק, אלא נועדה כדי להבין את הגורמים לבעיות בתהליכי היבוא, הובלה והפצה של מוצרים, שפגעו בצמיחה הכלכלית.

אין זו הפעם הראשונה בה מוגשת  בקשה למסמכים ולמידע על שרשרת האספקה גם לענקיות הקמעונאות והמזון פרוקטר אנד גמבל, קרוגר, הולסייל גרוסרז וקראפט היינץ

עתה יצטרכו החברות לפרט כיצד בדיוק הן מתמודדות עם משבר שרשראות האספקה, כולל השפעתו על זמינות כלי התעבורה לשינוע סחורות. הנציבות גם מבקשת לדעת מה בכוונת החברות לעשות כדי לפתור את הבעיות הללו וכיצד הן מבצעות הפצה של מוצרים בין החנויות, כאשר זמינותם יורדת.

בהודעה לעיתונות מסרה יו"ר נציבות הסחר לינה קאהן, כי היא מקווה שהמחקר "ישפוך אור על תנאי השוק וההתנהלות העסקית שייתכן והביאו להחמרת ההפרות והובילו להשפעה מערכתית".

צוין כי, חברות קמעונאיות בארה"ב, כמו בשאר העולם, מתמודדות עם עיכובים ביבוא של מוצרים וקושי לשנע אותם ברחבי המדינה,  עשרות ספינות משא ממתינות זה שבועות בנמלי לוס אנג'לס ולונג ביץ', קליפורניה,

מג האם, נשיאת ענקית המרכולים פוד ליון, ציינה כי הרשת חוותה תקלות בשרשרת האספקה לדבריה, הרשת עובדת עם מגוון של ספקים ורוכשת מוצרים מחברות חלופיות כמו גם מיצרנים מקומיים.

במהלך הפגישה דנו נציגי הממשל במהלכים חדשים שנועדו להתמודד עם פקקי ההובלה. חברת CMA CGM, אחת מחברות הספנות והלוגיסטיקה הבינלאומיות הגדולות בארה"ב, אמרה כי תשיק תוכנית תמריצים עבור המכולות כדי לעודד איסוף מהיר יותר של סחורות מנמלי לוס אנג'לס ולונג ביץ'. התוכנית, שתיכנס לתוקף היום, תימשך 90 ימים.