המחיר שמשלמים בהשקעה לא נכונה בטכנולוגיה לוגיסטית

המחיר שמשלמים בהשקעה לא נכונה בטכנולוגיה לוגיסטית

מאת: יותם בן ארי*

כל הזמן נמצאות על השולחן הצעות להשקעות בטכנולוגיות להתייעלות ושיפור שרשרת האספקה.  לרוב העיניים נמשכות מיד לשורה התחתונה של המסמך בו מופיע המחיר, ומיד הראש מתחיל לחשוב האם כדאי לבצע את ההשקעה.  ההתלבטות היא תמיד האם ההשקעה כדאית, ובמילים אחרות, מהו המחיר שאנו משלמים היום, מבלי להנות מפירות הטכנולוגיה המוצעת.  במאמר זה אדון במחיר שאנו משלמים בכך שאנו לא מחזיקים או מתפשרים על "המערכת הפחות מתקדמת" בשלוש טכנולוגיות מהותיות בשרשרת האספקה

כל הזמן נמצאות על השולחן הצעות להשקעות בטכנולוגיות להתייעלות ושיפור שרשרת האספקה.  לרוב העיניים נמשכות מיד לשורה התחתונה של המסמך בו מופיע המחיר, ומיד הראש מתחיל לחשוב האם כדאי לבצע את ההשקעה.  ההתלבטות היא תמיד האם ההשקעה כדאית, ובמילים אחרות, מהו המחיר שאנו משלמים היום, מבלי להנות מפירות הטכנולוגיה המוצעת.  במאמר זה אדון במחיר שאנו משלמים בכך שאנו לא מחזיקים או מתפשרים על "המערכת הפחות מתקדמת" בשלוש טכנולוגיות מהותיות בשרשרת האספקה שלנו:

המחיר שאתם משלמים כאשר אתם מתפשרים על מערכת ניהול רצפה המחסן שלכם (WMS):

אל תתפשרו על ה WMS שלכם.  ללא מערכת ה WMS המתאימה, השגת מקסימום פרודוקטיביות (וגם רווח) הופכת להיות משימה הרבה יותר קשה ממה שאתם חושבים.  WMS מעולה ומתאימה לצרכים היא לא רק רעיון טוב, זהו כורך המציאות עבור מנהלי מחסנים אם ברצונם להישאר תחרותיים בשוק ה eCommerce ובכלל.  אז מדוע WMS מעולה היא כורך המציאות? ומהו המחיר שמשלמים בלעדיה?

עבודה ללא WMS

אם גם אתם מאמינים שזמן שווה כסף, אז תפעול מחסן ללא WMS מעולה נוגס משמעותית ברווחיות שלכם.  החיסרון המשמעותי ביותר בעבודה ללא WMS הוא שהמתפעל יבזבז זמן בלתי נתפס (ואנרגיה) בחישוב מלאי, קטלוג, איתור פריטים במחסן, וביצוע פעולות בצורה ידנית שמערכת WMS הייתה יכולה לבצע הרבה יותר מהר.  ביצוע הפעולות הללו ופעולות דומות ידנית מובילות לעלויות נוספות לארגון כגון:

  • היעדר סטטיסטיקה תפעולית:  ללא מערכת שמבקרת ומקלטגת את המלאי בו ברגע שהוא נכנס ויוצא מהמחסן, אתם מפסידים נתונים רבים שיכולים לשפר מאוד את היעילות התפעולית שלכם.
  • מלאי פג תוקף:  ללא מערכת שמנטרת את תאריכי התפוגה של המוצרים עם כניסתם למלאי, ללא היכולת לבצע הפרדה לוגית ופיזית של המלאי, אתם נידונים להקריב אחוזים מהמלאי לקטגוריית "מלאי לא אמין" ולהשמדות.
  • אופטימיזציית העבודה:  ללא נתוני יעילות עבודה, לא תוכלו למקסם את היעילות של כוח האדם.  המודעות לקצב הכניסה והיציאה של מלאי מהמחסן קריטית לעבודה חכמה במחסן.
  • כשלונות תפעוליים:  אתם רק בני אנוש.  אם אתם מנהלים את התפעול שלכם ידנית, זה יקרין על התוצאות.  בלי WMS הסיכויים שלכם לטעות גבוהים יותר.  המאמצים שתשקיעו כדי למנוע טעויות אלו ישאבו מכם זמן ומשאבים מיותרים.

האוטומציה ש WMS מכניסה לתהליכים במחסן מקנה לתפעול יתרונות עצומים.  חברות שביצעו הטמעות נכונות של WMS מתאימות נהנו מהתוצאות הבאות:  שיפור פרודקטיביות בקליטה של 30%-40%.  שיפור נצילות שטחי האחסנה ב40%-70%.  הגדלת פרודוקטיביות משלוחים של בין 30% ל 50%, הגדלת פרודוקטיביות במימוש הזמנות בין 40$ ל 70%.  שיפור אמינות המלאי עד רמה של 99.99% אמינות מלאי.  צמצום מלאי מיושן ואובדן מלאי ברמה של 40%-60%.

עם הסטטיסטיקות הללו  דבר אחד ברור.  כאשר בוחנים את כדאיות ההשקעה ב WMS המתאימה ביותר עבור שרשרת האספקה שלכם, השאלה היא לא אם אתם יכולים לעמוד בעלות ההשקעה.  השאלה היא האם אתם יכולים להרשות לעצמכם לעמוד בעלויות התפעול שלכם בלעדיה.

המחיר שאתם משלמים על הפעלת טכנולוגיות Omni Channel מיושנת: 

ניהול ידני של הקשרים בין חוליות שרשרת האספקה אל מול ערוצי המכירה שלכם אינו ריאלי בכלכלה המהירה של היום.  פתרונות ה Omni Channel הם טרנד חדש, אך עם זאת הם צברו תאוצה אדירה בשוק ומסיבות טובות מאוד.  המבנה המסורתי של חברות ה retail מסתמך על ערוצי מכירה דרך חנויות פיזיות בשטח.  התפרצות ה eCommerce ב5 השנים האחרונות מעצים את ההסתמכות של החברות הללו על טכנולוגיות Omni Channel מורכבות.  טכנולוגיות אלו מאפשרות לחברות ה retail ליצור לעצמן יתרון תחרותי מול חברות ה e-tail (חברות המבצעות מכירות eCommerce בלבד).  למעשה, על מנת להמשיך ולשמור על מקום כלשהו היום בשוק, ההסתמכות על טכנולוגיות ה  Omni Channel היא לא פחות מאשר כורך המציאות.  טכנולוגיית ה Omni Channel הנכונה, יכולה לאפשר לשרשרת האספקה שלכם לעבוד בצורה חלקה מספיק כדי לעמוד (ואף לעקוף) את ציפיות הלקוח שלכם.

עיקרון ה Omni Channel הוא קריטי היות והוא מאגד בתוכו את שלל הטכנולוגיות שבסופו של דבר יאפשרו לכם להעביר את המלאי ללקוחות הכי מהר שאפשר, על ידי איטגרציה של מגוון ערוצי מכירה, ותוך יצירת חויית קנייה אחידה עבור הלקוח.  לדוגמא, חברת זארה, retail של אופנה בינלאומית, שולחת חולצה לבית הלקוח בארה"ב.  בהיעדר טכנולוגיית Omni Channel שרשרת האספקה שלה יכולה להקצות את החולצה להזמנה מהמלאי שקיים במחסן הקרוב ביותר לבית הלקוח, ולשאת בעלות המשלוח מהמחסן ישירות לבית הלקוח.

טכנולוגיית Omni Channel מתאימה תקנה לזארה את היכולת לעבד מידע ולדעת מייד אילו פריטים קיימים במלאי ובאיזו חנות קרובה, להחליט מאיזו חנות יתבצע המשלוח לבית הלקוח, ולחשב אוטומטית את עלות ההובלה מהמחסן לחנות ומשם לבית הלקוח.  כך מחיר המשלוח יירד, ומשך הזמן אספקת המשלוח יצטמצם.  לעומת זאת, העידר טכנולוגיית Omni Channe תחייב את החברה לבצע חישוב ידני של נתיב ההפצה האפקטיבי ביותר, עבור כל הזמנת אינטרנט, שזה כמובן דבר בלתי אפשרי בקצב ונפחי העבודה של היום.  טכנולוגיית Omni Channel מעולה מאפשרת גם לכם וגם ללקוח לקבל את העסקה הטובה ביותר עבור שניכם בעולם ה eCommerce המתפתח במהירות.

מחיר נוסף שאתם משלמים על היעדר טכנולוגיית Omni Channel מעולה הוא הפרשים בין מערכות.  בלי מערכות שמאפשרות אינטגציה מהירה, איכותית ופשוטה ביניהן, אתם עלולים למצוא עצמכם תקועים עם תפעול ידני של תקשורת בין מערכות המידע השונות שלכם.  תוסיפו לכך גם את הזמן שתשקיעו בתפעול ידני של בעיות מלאי ותקלות בהזמנות, ותגיעו מהר מאוד למסקנה המתבקשת.  המסקנה היא שתחסכו המון זמן וטעויות אם תשקיעו במערכות שמאפשרות לכל חוליות שרשרת האספקה שלכם לתקשר אחת עם השנייה בצורה אוטומטית.  במיוחד, יצירת ממשקים בין מערכת ה WMS שלכם לבין כל סוג של תוכנה שבה אתם משתמשים תאפשר לעקוב בכל רגע נתון אחר המלאי בכל מקום שבו יהיה.  בלי האיטגרציה הזו, אתם דנים את עצמכם לאינסוף פעולות ידניות, שאינן תורמות כלל לפרודוקטיביות, וגוזלות מכם זמן ואנרגיה יקרים.

כדי להתמודד מול ענקי ה eCommerce המשתלטים אט אט על השוק, תהיו חייבים לספק ללקוחותיכם את ההזמנות שלהם הכי מהר ובמחיר תחרותי.  טכנולוגיית Omni Channel מתקדמת ואינטגרטיבית תתמודד מהר מאוד עם כל החישובים הללו, ותקל עליכם מאוד בניהול שרשרת האספקה שלכם.

המחיר שאתם משלמים בהפעלת מערכות הפצה ידניות או מיושנות.

במציאות של eCommerce, מערכות ה TMS וה POD למשלוחים שמתאימים יותר ל B2B כבר לא תספקנה את הסחורה.  הלקוחות של היום מצפים לסיפוק מיידי, ואם שרשרת האספקה שלכם לא יכולה לעמוד בביקוש הזה אז ככול הנראה הלקוחות הללו ירכשו מהמתחרים.  בעשור הראשון של המאה ה21, מערכות טכנולוגיות לשרשרת האספקה היו צריכות לעמוד בדרישות פונקציונאליות קריטיות (ליקוט, קליטה, העמסה, חתימה אלקטרונית וכו')  לעומת זאת ניתן להגיד בוודאות מלא שבעשור השני והשלישי של המאה ה21 מערכות שרשרת האספקה חייבות לעמוד ב3 דרישות מהותיות:  גמישות, זמינות ומהירות.  צרכנים ובעלי עסקים כאחד מצפים לקבל מהר את ההזמנות שלהם וגם להיות מסוגלים לשנות אותן בקלות.  אך אם מערכת ה TMS וה POD שלכם מיושנת תצטרכו להשקיע שעות עבודה רבות כדי לעמוד בדרישות הללו, אם בכלל תצליחו לעמוד בהן.  אומנם בעשור האחרון החל שימוש אינטסיבי במערכות שונות לאיסוף נתונים שהקלו על העבודה.  אך היום נוצר הצורך במודל טכנולוגי חד מאוד על מנת לספק את השירות הטוב והיעיל.  להלן שתי סיבות מספיק טובות מדוע הגיע הזמן לעדכן את טכנולוגיית ה POD  שלכם:

  1. בעיית הנייר:   אם אתם עדיין משתמשים במערכת מבוססת נייר עבור איסוף הנתונים, אם לא רק מייצרים עבור עצמכם הרבה מאוד עבודה, אתם גם מספקים חויית שירות עגומה ללקוחות שלכם.  ניקח לדוגמא את התרחיש הבא.  אתם ספקי מזון ויש בידיכם הזמנה ל 10 כיכרות לחם, אך ביום המשלוח עצמו הלקוח מתקשר לשנות את ההזמנה מ 10 ל 8 כיכרות.  באמצעות עט אתם מוחקים את המספר 10 וכותבים במקומו 8, חותמים, יוצרים חשבונית חדשה שכוללת זיכוי ל 2 כיכרות לחם (ואולי תצטרכו גם לשנות את התאריך שלה אם את החשבונית המקורית הוצאתם אתמול).  בעולם מושלם, הכל יעבוד חלק לאחר מכן.  אך אפשר בהחלט לדמיין מקרה בו מתוך חיפזון להוציא את ההזמנה, התיקון שביצעתם בעט נמרח, או שכתבתם בכתב לא מספיק ברור.  הלקוח שיקבל את החשבונית המתוקנת עלול להתרגז ולסרב לשלם את החשבון.  השימוש בניירות לתיעוד שרשרת האספקה אינו מסודר מספיק, מצריך שעות עבודה רבות, ולעיתים קרובות גורם לכפל עבודה.  הבעייה הגדולה בניירות היא שאין כמעת אפשרות לעדכן בזמן אמת, אין תקשורת מהירה, ואין דרך לעקוב בקלות אחר ההזמנות.
  2. התפשרות על טכנולוגיית מיושנות:  בעוד רוב החברות התרחקו מעבודה עם ניירות, עדיין הרוב ממשיכות להתשמש במערכות POD ו TMS מיושנות, שהשימוש בהן יכול לגרום ללא פחות בעיות.  השימוש בטכנולוגיות שנוצרו במציאות שלפני עידן ה eCommerce, ימנע מכם להנות מהחיבוריות הקלה, אינטגרטיביות והגמישות שקיימת בטכנולוגיות העדכניות ביותר, ושנמצאות כבר בהישג ידם של המתחרים, בעיקר חברות ה e-tail.

ניקח את דוגמת כיכרות הלחם שוב.  נגיד שקיימת בידיכם מערכת TMS ו POD מיושנת שאינה עובדת באינטגרציה מלאה עם כל מערכות החברה ושאינה גמישה דייה.  ונניח שצי ההפצה שלכם מתוכנן להפיץ 20 נקודות היום.  ברגע שהרכבים המועמסים יצאו לדרכם, מתקשרת מסעדה ומזמינה ברגע האחרון מלאי נוסף.  בלי חיבוריות בזמן אמת לכל המערכות, בלי אזהרות בזמן אמת לנהגים על עצירה צפויה נוספת, בלי היכולת לחשב על איזו משאית קרובה קיים מספיק מלאי לספק את המשלוח הבלתי מתוכנן הזה, עבודת ההפצה הופכת להיות מורכבת ומסובכת מאוד.

טכנולוגיית TMS ו POD מתאימה הייתה מאפשרת לעבוד עם נתוני זמן אמת לגבי אספקות, קווי הפצה אופטימליים.  הטכנולוגיה תאפשר להמליץ איזו משאית תבצע את העצירה הנוספת.  לעומת זאת בהיעדר הטכולוגייה המתאימה תיאלץ החברה לשאת בעלות השילוח של משאית נוספות או לחלופין באי מתן השירות להזמנה שהתקבלה ברגע האחרון תוך לקיחת סיכון באיבוד הלקוח למתחרים.

הכותב מנהל הקמה של מיזם לוגיסטי רובוטי חדשני בגודלבונד לעולם ה eCommerce

————–

*יותם בן ארי, ליצירת קשר: 053-7757630, [email protected]