איציק כהן לוגיסטיקה

המגמות הלוגיסטיות לשנת 2023 ו-ChatGPT

איציק כהן 2022

מאת: איציק כהן*

 

מגמות לוגיסטיות לשנת 2023 מצביעות על גידול במספר המחסנים האוטומטיים והדיגיטליים. ההתקדמות הטכנולוגית, תאומים דיגיטליים ומחשוב ענן – הופכת את הפעולות הלוגיסטיות לזריזות, מאובטחות ואמינות יותר. בסביבה משתנה, שרשרת האספקה דורשת פתרונות המגבירים את העמידות בפני האתגרים של לוגיסטיקה 4.0. אלו הן המגמות העיקריות שיעצבו את הלוגיסטיקה בשנת 2023.

 

  1. סימולציית מחסן

סימולציה, המשתמשת בטכנולוגיית תאומים דיגיטליים, מעלה את התחרותיות של החברות. הסימולציה מורכבת מיצירת העתקים וירטואליים של אובייקטים או תהליכים כדי לשחזר את ההתנהגות של האובייקט או התהליך בעולם האמיתי.

בתחום הלוגיסטיקה, תצוגה וירטואלית של תהליכים מאפשרת לדמות את פריסת המרלו"ג, כמו גם את תנועת המפעיל והסחורה. הודות לתצוגה תלת ממדית של המחסן, ניתן לדמיין את הפעולות הלוגיסטיות הפוטנציאליות.

יתר על כן, ברגע שהמרלו"ג פועל, הסימולציה מסייעת לזהות חוסר יעילות ותרחישים שליליים אפשריים. הסימולציה מסוגלת גם לזהות הזדמנויות לשיפור כדי להקל על קבלת החלטות אסטרטגיות. לדוגמה, ניתן להציג שיטות ליקוט חדשות או לחזות כיצד המרלו"ג יתפקד אם יותקנו מערכות אחסון אחרות.

 

  1. גמישות לוגיסטית

לוגיסטיקה גמישה הייתה המפתח במהלך 2022 ותישאר כך גם השנה. גורמים כגון איחוד של ריבוי ערוצים, עונתיות מוצרים וניהול החזרות אילצו חברות רבות ליישם לוגיסטיקה גמישה כדי להישאר תחרותית.

גמישות חיונית בכל שלבי שרשרת האספקה. קיום תהליכי לוגיסטיקה וייצור גמישים מבטיח זמינות מלאי עבור לקוחות הקצה. יחד עם זאת, היא מגבילה את הצפת העלויות בייצור, אחסון והובלה. עסקים עם לוגיסטיקה אלסטית מסוגלים להתאים את המחסנים שלהם לשינויים בלתי צפויים מבלי לשנות את התפוקה שלהם. כמו כן, קל להם יותר לשמור על התחרותיות שלהם בתרחישי שיבוש בשרשרת האספקה.

גמישות מעניקה גם יתרון תחרותי במימוש הזמנות, אחת הפעולות הלוגיסטיות התובעניות ביותר. מימוש גמיש הוא אסטרטגיה שבמרכזה התאמת ליקוט ההזמנות לביקוש המורכב, כך שניתן יהיה לשלוח פריטים מכל מרכז הפצה, מחסן או חנות פיזית.

 

  1. אוטומציה רובוטית של תהליכים

טכנולוגיית אוטומציה של תהליכים רובוטיים-Robotic process automation) RPA) – כלומר, אימוץ תוכנה רובוטית כדי לקיים אינטראקציה עם תוכניות באופן אוטומטי – תמשיך למלא תפקיד מרכזי בתהליכים עסקיים בשנת 2023. RPA משמשת לאוטומציה של משימות חוזרות ונשנות. אלה כוללים חיבור ליישומי אינטרנט, העתקה והדבקה של נתונים, העברת תיקיות ויצירת ספריות ותיקיות, בין פונקציות אחרות.

ברמה הלוגיסטית, טכנולוגיית RPA יכולה לשפר את מעקב אחר מוצרים ולפקח על מצב משלוח ההזמנה. RPA מאפשרת לשלוח הודעות על זמן אספקה, ליידע את הלקוחות על עיכובים אפשריים וליצור מסמך הוכחת מסירה אלקטרוני באמצעות הודעות שנוצרו באופן אוטומטי.

RPA גם מקלה על ביצוע הזמנות רכש המבוססות על קריטריונים אוטומטיים כגון מחיר, כמות ותדירות. ניתן גם להשתמש בה  כדי לחזות היצע וביקוש על ידי ניתוח אוטומטי של נתוני מכירות היסטוריים ואינדיקטורים בשוק. זה מבטיח את מספר המוצרים הנדרשים כדי למלא הזמנות עתידיות ולשמור על הכמות הנכונה של מלאי בטיחות. RPA תמשיך למלא תפקיד חשוב בתהליכים עסקיים.

 

  1. כריית נתונים

כריית נתונים מורכבת מניתוח כמויות גדולות של מידע כדי לזהות ולחלץ דפוסים החושפים ידע שימושי לשיפור קבלת ההחלטות בארגונים. בלוגיסטיקה 4.0, זיהוי אוטומטי של דפוסים בפעולות כגון קבלת סחורות, איסוף הזמנות והחזרות יכולים לשפר את חיזוי הביקוש למלאי ואת בקרת המלאי.

כריית נתונים הפכה רלוונטית יותר, יחד עם פיתוח טכנולוגיות כגון ביג דאטה, בינה מלאכותית (AI) ולמידת מכונה. שיטות אוטומטיות לחילוץ נתונים מארגנות ומסננות מידע כדי להפוך אותו לידע רלוונטי. בתחומים מסוימים, זה עוזר לזהות הונאה (פיננסים), לחזות ביקוש (מכירות ושיווק) ולזהות צווארי בקבוק (תעשייה ולוגיסטיקה), בין יישומים רבים אחרים.

 

  1. מחשוב ענן

מחשוב ענן מגדיר מחדש את הניהול העסקי – ליתר דיוק, את האופן שבו שרשראות אספקה מאורגנות. תוכנה כשירות  Software as a service)  SaaS) תהיה מגמה לוגיסטית נוספת אשר עשויה להטביע חותם בשנת 2023. דיגיטציה של הפעילות הלוגיסטית באמצעות מערכת ניהול מחסן (WMS) במודל SaaS מעניקה גישה מכל מכשיר עם חיבור לאינטרנט. בנוסף, חסכון כספי על עלויות תשתית ותחזוקה.

קיום SaaS ו WMS מגבירים את האבטחה בניהול מידע. כלומר, כל הנתונים המופקים במרלו"ג נלכדים ומאוחסנים באמצעות טכנולוגיית מחשוב ענן, עם עותקי גיבוי שנוצרו באופן אוטומטי. הטמעת תוכנה מבוססת ענן הופכת את הפתרון הדיגיטלי לגמיש יותר: גרסת SaaS מאפשרת מספר מדרגי של רישיונות המבוססים על צרכי הלקוח.

טכנולוגיית מחשוב ענן תהיה מגמה לוגיסטית בשנת 2023.

 

  1. רחפנים ולוגיסטיקה

רחפנים מתחילים לצבור תאוצה בענף הלוגיסטיקה ועשויים להפוך לעמוד תווך בשנת 2023. חברות טכנולוגיה רב לאומיות כמו גוגל ואמזון עובדות כבר זמן מה על אבות טיפוס של רחפנים כדי לספק הזמנות ללקוחות דרך האוויר. למרות שעדיין בשלב ניסיוני, משלוח רחפנים יביא יתרונות כגון עלויות נמוכות יותר, משלוחים מהירים יותר, הפחתת ההובלה בכבישים וזיהום מופחת.

יישום נוסף שכבר מיושם בפועל בחלק מהמתקנים הוא ניהול מלאי רחפנים. כדי לבצע משימה זו, הרחפן טס באופן אוטונומי מעל המחסן וסורק את הברקודים או תגי RFID. לאחר מכן הוא מעדכן בתוכנת הלוגיסטיקה את הכמות של היחידות במלאי עבור כל SKU. יחד עם ניהול מוצר יעיל, הם מאפשרים לזהות חוסר איזון מלאי באופן אוטומטי, מבלי להקצות משאבים ייעודיים למשימה זו.

 

  1. לוגיסטיקה ירוקה

לוגיסטיקה ירוקה, הידועה גם בשם לוגיסטיקה בת קיימא, כוללת את מערך המדיניות והאמצעים שנועדו להפחית את ההשפעה הסביבתית של הפעילות העסקית. המודעות הסביבתית צוברת תאוצה יותר ויותר כאשר חברות מבקשות להפחית את טביעת הרגל הפחמנית, הזיהום והפסולת שלהן בכל שלבי שרשרת האספקה.

שימוש בכלי רכב חשמליים, קידום נקודות איסוף ושימוש בחומרים מתכלים הם חלק מהאמצעים שחברות מיישמות כדי להגביל פסולת ולצרוך פחות אנרגיה בתהליכים העסקיים שלהן.

 

לוגיסטיקה בשנת 2023: טכנולוגיות חדשות לשירות טוב יותר.

 

בשנת 2022, אוטומציה ודיגיטציה של מחסנים התבססו היטב כעמודי התווך של האסטרטגיה הלוגיסטית. בשנת 2023, ברור שארגונים ימשיכו להסתמך על טכנולוגיות חדשות כדי לשמור על תחרותיות, לייעל תהליכים ולמזער שגיאות. המטרה? תפעול לוגיסטי חלק וגמיש המסוגל להסתגל לשינויים שעוד יבואו.

 

האם ChatGPT הוא המגמה הבאה האם הוא ישנה את שרשרת האספקה?

ChatGPT משנה את כללי המשחק בעולם הצ'אטבוטים. אבל האם זה באמת יכול להיות שימושי בשרשרת האספקה והלוגיסטיקה? כלי זה מיישם טכניקות מתקדמות של למידת מכונה כדי לדמות פעולות שעד לאחרונה היו שמורות למוח האנושי. פתרון פעולות מתמטיות, יצירת קודי תכנות, מענה על שאלות משתמשים ויצירת טקסטים ספרותיים הם רק חלק מהכישורים של מערכת בינה מלאכותית (AI) חדשה זו.

ChatGPT, שהושקה בסוף 2022 על ידי מעבדת המחקר OpenAI, פרצה לזירה עם היכולת המטרידה שלה לאינטראקציה ומומחיות במתן תגובות מקיפות בזמן אמת. נדרשו ל-ChatGPT חמישה ימים בלבד כדי להגיע ליותר ממיליון משתמשים. היא שברה שיאים שנקבעו על ידי פלטפורמות כמו טיקטוק ואינסטגרם ואפליקציות כמו ספוטיפיי ודרופבוקס.

מערכת הבינה המלאכותית ChatGPT (Chat Generative Pre-trained Transformerer) היא אבולוציה של הצ'אטבוטים הקיימים בשוק. לפי יבמ, "צ'אט בוט הוא תוכנת מחשב המשתמשת בבינה מלאכותית (AI) ובעיבוד שפה טבעית (NLP) כדי להבין שאלות של לקוחות ולהפוך את התגובות אליהן לאוטומטיות, תוך הדמיה של שיחה אנושית". ChatGPT משלב טכניקות של למידת מכונה ולמידה עמוקה, כמו גם כמויות עצומות של נתונים כדי להבין את ההקשר של שיחה ולחקות דפוסי דיבור. טכנולוגיית הצ'אטבוט מקלה על המשתמשים לחפש מידע, ולהגיב לדרישותיהם בצורה זריזה ויעילה.

ChatGPT מציע יותר פיצ'רים מצ'אטבוטים אחרים בשוק. יש לו ממשק המאפשר למשתמשים לקיים אינטראקציה קלה ומדויקת יותר עם מערכת הבינה המלאכותית.

כיצד ChatGPT יכולה לשפר את הלוגיסטיקה והתעשייה?

ChatGPT מיישמת את טכנולוגיות הבינה המלאכותית, אבן יסוד בלוגיסטיקה בשנים האחרונות. פוטנציאל הטרנספורמציה של טכנולוגיות בינה מלאכותית בתוך שרשראות אספקה הוא אינסופי, ורק באמת גירדנו את פני השטח במונחים של בחינת האופן והמקום שבו ניתן ליישם בינה מלאכותית בהקשר של שרשראות אספקה.

בעוד שהדמוקרטיזציה של הצ'אטבוטים עשויה להרחיב את אופקי התעשייה, נותר לראות אם טכנולוגיית השיחה תשיג דריסת רגל בשרשרת האספקה. ChatGPT יכולה לכסות צורך ברור בשרשרת האספקה: פתרון ספקות של לקוחות הוא בעיה לא פתורה. עד כה, האינטראקציה של צ'אטבוטים עם לקוחות לא הייתה מוצלחת במיוחד. זה תחום שבו נראה שיפורים גדולים בשנים הקרובות – זה חשוב במיוחד כשמוכרים מוצרים טכניים שבהם השאלות רחוקות מלהיות ברורות.

יישום פוטנציאלי נוסף של ChatGPT בשרשרת האספקה יכול להיות יצירת מסמכים אוטומטית. טכנולוגיית מודל שפה גדולה (LLM- Large language model) מאפשרת ל- ChatGPT לזהות, לסכם, לתרגם, לחזות וליצור טקסט ותוכן אחר בהתבסס על ידע שנרכש מערכי נתונים מסיביים. היישום של ChatGPT ליצירת מסמכים באופן אוטומטי: גם אם מודלים לשוניים לא מזיזים קופסאות, מתכננים נתיבים או חוזים עיכובים בביקוש ובשרשרת האספקה, עדיין יכולה להיות להם השפעה על הלוגיסטיקה. כלומר, מודלים של שפה גדולה (LLM ) עשויים לקיים הבטחה לשינוי תחום זה על ידי הפקת טיוטות אוטומטיות של חוזים, הצעות מכירה וכו '. שיזדקקו רק לתיקונים מועטים, אם בכלל, ולכן יגדילו את התפוקה של תחומים אלה.

ChatGPT, שרשרת אספקה ואמינות מידע

עדיין מוקדם לקבוע את חשיבותה של טכנולוגיה זו לפעילות הלוגיסטית של חברות, כמו בכל טכנולוגיות הבינה המלאכותית החדשות, קשה לקבוע את ההשפעה הפוטנציאלית שעשויה להיות ל-ChatGPT בסופו של דבר, לפני אימות ובדיקות מקיפים ויסודיים.

התוקף והאמינות של המידע הם נקודת מחלוקת נוספת כשמדובר בחידושים טכנולוגיים כגון ChatGPT. נראות מקצה לקצה לאורך שרשרת האספקה היא עדיין אתגר גדול והשגתה תהיה, תנאי מוקדם לכל מאמץ של ChatGPT להיות בעל השפעה בשרשרת אספקה מסוימת או על פני שרשראות אספקה.

ChatGPT משתמש במודלים לשוניים כדי לנהל מערכי נתונים גדולים. מודל הצ'אטבוט הזה יכול להיות יישום אמיתי בשרשרת האספקה, שילוב צ'אטבוטים מבוססי LLM בתהליכים הפונים ללקוחות או בתהליכים פנימיים כגון בחירת ספקים יכול להקל על מציאת תשובות לשאלות וקבלת החלטות אופטימליות. וזה יכול להוביל בסופו של דבר להפחתת עלויות התפעול והמשאבים.

עם זאת, הצלחתה של טכנולוגיה זו יכולה להיות תלויה ביכולתה להבחין איזה מידע הוא אמיתי ואיזה הוא שקרי או פשוט לא רלוונטי עבור המשתמש: אינטגרציה רחבה יותר ואימוץ של טכנולוגיות חכמות בשרשראות אספקה יכולים להיות מושגים רק אם לטכנולוגיות אלה יש את היכולת להסביר לפחות באופן חלקי את תגובותיהן.

איזו השפעה יכולה להיות לשימוש במידע לא מדויק שמגיע מ ChatGPT ?

לדוגמה: אם אתה מנסה לעקוב אחר חבילה ו- ChatGPT נותן הערכה אקראית לתאריך המסירה שלה, האם זה עדיף על שום הערכה בכלל?

הפוטנציאל של ChatGPT בשרשרת האספקה

במהלך החודשים האחרונים, ChatGPT כבשה את העולם בסערה. לצ'אט בוט של OpenAI יש כבר יותר מ-100 מיליון משתמשים ייחודיים בחודש. פוטנציאל הצמיחה שלה הוא ללא עוררין. עם זאת,

האם טכנולוגיה זו תשחק תפקיד משמעותי בשרשרת האספקה?

עדיין מוקדם מדי לדעת. אבל מה שבטוח הוא שכדי למלא תפקיד מכריע בפעולות הלוגיסטיות של חברות, פתרונות AI כמו ChatGPT חייבים להיות בעלי נהלים פנימיים המאמתים את אמיתות הנתונים. רק אז ניתן יהיה להשיג תהליכים שהם לא רק זריזים, אלא גם אמינים.

—————————-

רוצה להבטיח שהפעילות הלוגיסטית שלך תהיה יעילה ומעודכנת במגמות האחרונות? צרו קשר. אחד המומחים שלנו ייעץ לך כדי שתוכל להפיק את המרב משרשרת האספקה שלך?.

 

*איציק כהן הינו יועץ לוגיסטי בעל חברה לייעוץ ליווי ותכנון לוגיסטי המתמחה כבר מעל 20 שנה בתכנון והקמה של מערכים לוגיסטיים, שיפור תהליכים וניהול פרויקטים. טל :055-9999559 מייל [email protected] .

מאמרים נוספים ניתן לקרוא באתר האינטרנט www.best-practice.co.il

מקור התמונה:

https://www.avioconsulting.com/blog/benefits-information-technology-transportation-logistics