הלוגיסטיקה של המחר: סיכום של ביקור בתערוכת הלוגיסטיקה הבינלאומית LogitMAT

תוכן עניינים

מאת: חגי בירן (מימין) וידידיה בומש*

תערוכת LogiMAT בעיר הגרמנית שטוטגרט, עמדה השנה בסימן אוטומציה מובהק והציגה פתרונות רבים שכבר צעדו אל השלב האוטונומי ממש. עוד לפני הטכנולוגיות עצמן, קשה היה שלא להתרשם מעוצמת התערוכה, שהתפרסה על מרחב בהיקף של שכונה שלמה בסמוך לשדה התעופה.

תהליכי האוטומציה אמנם מוכרים לנו ומלווים את עולם הלוגיסטיקה כבר זמן מה, אך ההתקדמות והחוכמה שמשתקפות בפתרונות החדשים, הן בהחלט בשורה, בעיקר בימים אלה של מחסור בכוח אדם ועלייה דרמטית בעלות ההעסקה. שהרי כל מי שחי את תחום הלוגיסטיקה, חש היטב את הקושי באיתור עובדים לכל שלבי שרשרת האספקה ואת ההתייקרות החדה של כוח האדם שעדיין זמין.

נוסף על אתגרי כוח האדם, השגשוג של עולם ה- E-Commerce (מסחר אלקטרוני) יוצר מציאות שבה שרשרת האספקה הופכת מרכזית יותר ויותר. אם בעבר צרכנים נהגו לרכוש מוצרים וסחורות באופן מקומי, כיום מקובלת רכישה מרחוק, הכרוכה בתהליך לוגיסטי שלם לנקודות קצה רבות ובהיקף גדול. מכאן שהיעילות הלוגיסטית הופכת למרכזית, אולי אפילו עיקרית, בשאלת הרווחיות של סוחרים רבים. לתחושתנו, עובדות אלה הפכו את LogiMAT לרלוונטית וחשובה מתמיד.

התערוכה הציגה מגוון רחב של פתרונות חסכוניים בזמן ובכוח אדם, עבור משימות חיוניות בכל השלבים: פריקה, אחסון, ליקוט, מיון, אריזה, הפצה ומה שביניהן.

פריקת מכולות

אחד הפתרונות המרשימים והנחוצים שנתקלנו בהם בתחום פריקת המכולות היה של חברת COPAL. מדובר בפורק אוטומטי, אוטונומי, שמסוגל לאסוף הן שקים והן אריזות קרטון ולהניח אותם על מסוע שמשנע אותם ליעדם. ראש הזרוע שפורקת את המכולה, מותאם לסוג התכולה: שקים מורמים באמצעות "גריפר" ואריזות קרטון מורמות בטכניקת ואקום. מדובר בפתרון לא זול, אך עבור חברות שפורקות מכולות בתדירות גבוהה, הוא בהחלט עשוי להיות משתלם.

 

פיזור

בתחום הפיזור, פגשנו בתערוכה בין היתר מלגזות אוטונומיות שמתפקדות ללא נהג, אוספות סחורה ומפזרות אותה למערכות האחסון או למכולות. בתוך כך, חזינו במלגזת צריח אוטונומית, כאשר בצמוד אליה, נוסעת מלגזה אוטונומית AGV (Automated Guided Vehicles) המגישה משטח לצריח, שמטפס לגובה ומניח את המשטח במקום האחסון שלו. המלגזות האוטונומיות מגובות בתוכנה שבאמצעותה הן מתמצאות במחסן בכוחות עצמן.

מחסנים

מאות מציגים מילאו את התערוכה בקרוניות רובוטיות, שמסוגלות גם לפזר וגם לאסוף במחסן משטחים וקרטונים, במקום כוח האדם האנושי.  איסוף הפריטים מתבסס על עיקרון ה- Goods to person, כלומר, במקום שהעובדים ינועו אל הפריטים, הפריטים נעים אל העובדים.

בתחום מחסני המשטחים, פגשנו שני סוגים עיקריים של מערכות: הסוג הראשון הוא Shuttle Systems (מערכות שינוע) חכמות וזריזות, שממש תענוג לצפות בהן אוספות ומובילות פריטים בעצמן. הסוג השני הוא עגורנים חכמים.

בתחום מחסני הארגזים פגשנו גם מערכות Shuttle Systems , גם עגורנים מסוג Mini-Load שמאחסנים ומלקטים סחורות במסדרונות צרים במיוחד, וגם מערכות VLM (Vertical Lift Module) שמאחסנות לגובה בצפיפות, ומסוגלות לשלוף במהירות את הפריטים המבוקשים למגש ליקוט.

 

ליקוט

זיהינו בתערוכה מאמץ גדול בתחום זה, שהתבטא במגוון גדול של פתרונות לליקוט אוטומטי. הפתרונות הם למעשה שילוב של יכולות Vision (ראייה) עם יכולות אחיזה מכאניות. השאיפה היא שהמלקט האוטונומי יוכל לאסוף סוגים רבים ככל האפשר של פריטים. לשם כך נדרש כי יוכל להבחין ביניהם, שכן ליקוט של קרטון שונה מליקוט של שק, למשל. ואמנם, פגשנו זרועות ליקוט שמסוגלות לזהות בעצמן את הפריט שעומד בפניהם, להתאים את אמצעי האחיזה המכאני הנכון ולהפעיל אותו. עובדה זו היא מהפכנית שכן היכולת של המכונה להגיע לאחוזים גבוהים של הצלחה בליקוט, היא חיונית כדי להפוך את המערכת מגימיק לפתרון מסחרי.

מיון

התפעלנו בהחלט מפתרונות המיון שהוצגו בתערוכה ונראו מאוד רלוונטיים לאתגרי התקופה הנוכחית, שבה סוחרים נדרשים למיין יותר ויותר סחורות ואז להצליב ביניהן כדי לאחד יחדיו את כל הפריטים שבהזמנת הלקוח. מערכות המיון אוספת את הפריטים ומחלקות אותם למכלים שכל אחד מהם מייצג הזמנת לקוח. במכל נאספת ההזמנה כולה, בזריזות וללא מגע יד אדם. על כך מתווסף גם שלב של בקרה, על מנת לוודא שאכן הפריטים שנאספו תואמים את הזמנת הלקוח, לפני שהמשלוח יצא לדרך. על שלב הבקרה אמונות מספר מערכות: מערכות זיהוי ברקוד, מערכות RFID, בנוסף,חלקן מתבססות על עיבוד תמונה (לזיהוי ויזואלי של הפריטים), חלקן יודעות לקרוא את הנפח בארגז, וחלקן מתבססות על שקילה, כדי לוודא שמשקל ההזמנה זהה למשקל הצפוי על פי רשימת הפריטים שהוזמנה.

 

אריזה

אחרי שהפריטים שהוזמנו רוכזו להזמנה אחת, הגיע הזמן לארוז אותם בקופסה או בשקית. פגשנו מערכות להקמת וחיתוך קרטונים שיודעות להקים עבור כל הזמנה קרטון בנפח המתאים. כך, ניתן לחסוך גם בחומר וגם במקום ולהוביל יותר חבילות במשלוח אחד. אין גם צורך להחזיק במלאי סוגים וגדלים שונים של חבילות, אלא רק את חומר הגלם, בנוסף מערכות שעוטפות בשקית ניילון או נייר באופן אוטומטי, כשבסיום מודבקת תוית משלוח עם הנתונים הרלוונטיים על השקית.

שילוח

שלב השילוח וההפצה הוא האחרון בשרשרת האספקה וגם היחיד שהלקוח הסופי פוגש. לכן, פגשנו כאן גם מערכות הקשורות לחוויית הלקוח, כמו למשל טכנולוגיות שמתאימות למרכזי חלוקה: בתהליך זה, הלקוח מקבל קוד, מגיע למרכז החלוקה האוטומטי בזמנו הפנוי, מוסר למערכת הדיגיטלית את הקוד ומקבל גישה לתא המתאים. אין צורך במחסנאי, בקופאי, בשומר או בכל פונקציה אנושית אחרת.

גם המיון לרכבי השינוע נעשה באופן אוטומטי על פי הכתובות של הנמענים, כך שאין כבר צורך בשיקול דעת אנושי וגם אין טעויות שבהן חבילה שמיועדת לדרום, נסעה בטעות צפונה.

לסיכום

יצאנו מהתערוכה אופטימיים ונלהבים מהפתרונות שהטכנולוגיה מציעה לאתגרי הלוגיסטיקה הרבים והמשמעותיים שלפתחנו. חלק מהפתרונות כבר יעילים ברמה התעשייתית וחלקם נמצאים בשלבים מתקדמים של כיול ומסחור, ויפרצו לשוק בקרוב. המסגלים המקדימים (Early Adopters) שיאמצו פתרונות חכמים בתחום הלוגיסטיקה, בהחלט יוכלו ליהנות מיתרון תחרותי, להגדיל את נפח הפעילות המסחרית, להעסיק פחות עובדים ולשפר את שורת הרווח.

—————————-

*בירן & בומש, ייעוץ לוגיסטי ומערכות מידע (WMS), לייעוץ אישי: ידידיה בומש 052-2518290, חגי בירן 052-5398105