מרכז לוגיסטי 1

הלהיט בנדל"ן: ביקוש עולמי רב לשטחי אחסון במרלוג"ים

מאת: משה שלו כתב ראשי ל"שרשרת האספקה"

 

הסחר המקוון לכל סוגיו מרקיע שחקים, הצורך בשטחי מרווחי מחסנים פורח. מומחי נדל"ן מציינים כי ככל שהביקוש לאחסון גדל בצורה דרסטית, שטחי המחסנים הקיימים פשוט לא יכולים לעמוד בקצב צרכי השוק – דבר שפותח הזדמנויות לצמיחה ומודרניזציה בשטחי  אחסון ושירותי עזר.

דו"ח עדכני באתר CBRE מדגיש את העובדה שלמרות ששטח מחסנים מודרני של מיליארד מ"ר נבנה במהלך 10 השנים האחרונות ברחבי ארה"ב, זה מהווה רק 11% מכלל מלאי המחסנים במדינה (9.1 מיליארד רגל רבוע), שהולכים ומתיישנים בגיל ממוצע של 34 שנים.

ועתה בהתחשב בהיעדר שטחי מחסנים מודרניים ועליית המסחר האלקטרוני, יש הזדמנות ענקית לפתח מחסנים חדשים ולבנות מחדש מחסנים ישנים כדי להבטיח שהם עומדים בדרישות המודרניות.

הצורך במשלוחים מהירים לכיוון הצרכנים מה שנקרא "המייל האחרון" מפעיל לחץ רב על מפתחי נדל"ן לבנות מחסנים קרובים לאזורים מיושבים בצפיפות – שבהם הקרקע אינה זמינה או יקרה מדי מכדי להרוויח הרבה.

מיקום המחסן הוא קריטי בכל הנוגע למשלוחים של המייל האחרון מכיוון שהוא קובע את מהירות המשלוח וההספקה.

לדברי יועצי האחסון (שבן היתר מעודדים בניית מרלוג"ים לגובה רב) מפתחי מחסנים יצטרכו להיות יצירתיים ולחפש דרכים חדשניות לענות על הביקוש. לדוגמה, אחסון אנכי ומחסנים זמינים בערים צפופות כמו טוקיו והונג קונג. אלטרנטיבה נוספת יכולה להיות שימוש חוזר בבנייני משרדים או קניונים מיושנים על ידי ייעודם מחדש למבצעי משלוח של המייל האחרון.

הצורך ביותר וטוב יותר לפיתוח אחסנה מביא גם הוא הזדמנויות, לא רק כאבי ראש. הצמיחה החזויה של הענף הופכת את ענף האחסנה כשלעצמו לאזור מושך להשקיע בו. כתוצאה מכך, שוק הנדל"ן התעשייתי פורח, עם רכישות ב-20.9 מיליארד דולר ברבעון הראשון, גידול של 34 אחוז לעומת שנה קודמת.

מוקדם יותר החודש דיווח בלומברג כיצד חברת המניות בלקסטון גרופ ממנפת את ההזדמנות. קרן הנדל"ן של החברה רכשה זה עתה את Gramercy Property Trust חברת מחסנים, תמורת 7.6 מיליארד דולר. במרץ היא רכשה קניון תעשייתי תמורת 1.8 מיליארד דולר, ובינואר היא רכשה זיכיון למחסן קנדי ​​תמורת 1.9 מיליארד דולר. המשמעות היא שבלקסטון רכשה יותר מ-580 מיליון רגל רבוע של שטחי תעשייה ברחבי ארה"ב מאז 2010. לפי  FastCo  הרציונל שלהם פשוט: הימור על בעלי מחסנים ומפעילים הוא הימור על הדומיננטיות הגוברת של המסחר האלקטרוני.

מגמה זו להשקיע בפיתוח של מחסנים עירוניים נוספים וטובים יותר משמעותית גם באירופה. באחרונה חברת היזמות  Panattoni חשפה שהיא מתכננת להשקיע 1.2 מיליארד יורו בפרויקטים לוגיסטיים עירוניים ברחבי אירופה, המוקדשים למה שנקרא משלוח מייל אחרון, במהלך שלוש השנים הקרובות.

כאשר ההכנסות ממכירות מסחר אלקטרוני קמעונאיות ברחבי העולם צפויות לצמוח ל-4.88 טריליון דולר עד 2024, מרווח המחסנים ימלא תפקיד מכריע יותר ויותר.