הכן את המלגזה ואת מפעיל המלגזה לחורף

הכן את המלגזה ואת מפעיל המלגזה לחורף

החורף המתקרב לגבי המלגזה ומפעיל המלגזה מייצרת קשיים רבים הנוגעים להשפעות מזג האוויר על אמינות המלגזה ועל נינוחות ואו בטיחות תנועתה ככלי רכב שאינו מוגן ועל מפעיל המלגזה כמו רטיבות וקור המייצרים הצטננות ומחלות, היעדר חלקי של התאורה, מצב הרוח המשתנה בהתאם לאלה. בכתבה הנחיות כיצד להכין את המלגזות לחורף
מאת: אמנון אשד*
החורף המתקרב לגבי המלגזה ומפעיל המלגזה מייצרת קשיים רבים הנוגעים להשפעות מזג האוויר על אמינות המלגזה ועל נינוחות ואו בטיחות תנועתה ככלי רכב שאינו מוגן ועל מפעיל המלגזה כמו רטיבות וקור המייצרים הצטננות ומחלות, היעדר חלקי של התאורה, מצב הרוח המשתנה בהתאם לאלה.
אסור להפעיל מלגזה כאשר המפעיל:

  • חולה ונוטל תרופות.
  • עייף.
  • שיכור ואו מסומם.
  • לא יכול להפעיל את המלגזה בבטיחות הנדרשת מהיבטים פיזיים / מנטליים.

ציוד מגן אישי – באחריות המעסיק
לפי תקנות הבטיחות בעבודה צמ"א (ציוד מגן אישי), המעסיק חייב לספק צמ"א תקני למפעיל המלגזה במשך כל השנה ובחורף המעסיק חייב לספק צמ"ה משלים למפעיל המלגזה:

  • ביגוד מגן לגשם (סרבל דובון) ולקור – מוגן מרטיבות – המתאים למידותיו של הנהג.
  • אפוד זוהר או ביגוד חם זוהר (פליז / לייקרה).
  • כפפות עבודה בלתי חדירות לרטיבות.
  • נעלי בטיחות עם סוליות מונעות החלקה, מוגנות מחדירת מים.

היזהר מהחלקה בטיפוס אל תא המפעיל. עמוד עם פניך אל המלגזה והשתמש לעולם בשיטת 3 הנקודות:
–        שתי ידיים ורגל אחת אוחזות.
–        שתי רגליים ויד אחת לפחות אוחזות.

המלגזה מלגזה דיזל.

כל מנוע דיזל נדרש להתנעתו (הראשונה ביום העבודה) הקלה בחורף לחימום האוויר הנכנס למערכת הדלק. לעניין זה נדרש מפעיל המלגזה להכיר את נוהל וסדר הפעולות לחימום האוויר בכל מלגזה לה מנוע דיזל.
ניסיון להתנעה ראשונית של מנוע דיזל ללא חימום האוויר במנוע בחורף, ייתקל תמיד בקשיי התנעה ארוכים ואם המנוע יותנע, תלווה ההתנעה בפליטת דלק בלתי שרוף רבה מאוד מהמפלט.
לרוב ההתנעה תימשך ארוכות ולא תצלח מה שיגרום לטחינת המצבר, לשחיקה של המתנע ושל גלגל השיניים המקביל שעל גל התנופה, לחדירת דלק דרך טבעות הבוכנות ולירידת הדלק אל אגן השמן, מה שיוביל לדילול השמן ולשחיקת המנוע בטווח הארוך יותר.
הבלמים במלגזה דיזל יהיו בדר"כ רגישים יותר לתנועת המלגזה במים ואו מכל רטיבות אחרת אלא אם הבלמים יהיו טבולים בשמן.
מלגזה חשמלית
למלגזה חשמלית אין בדר"כ הכנות מיוחדות לחורף.
חובה תמיד להחזיק את המצבר של המלגזה במצב נקי תמידית משפכי חומצה ובוץ.
חובה להקפיד על מפלס החומצה (מים מזוקקים) בכל תאי המצבר אחת לשבוע לכל היותר.
במצבר ג'ל או במצבר ליתיום-יון אין למפעיל המלגה גישה כלשהי לבדיקתו ואין צורך בניקיון משום שאינו יכול לדלוף.
בגלל הקור, ייתכן שהמצבר יעבוד פחות שעת עבודה ביממת עבודה.
מלגזה חשמלית רגישה יחסית להתזת מים אל מערכת הפקדים האלקטרוניים שלה. לכן אם המלגזה החשמלית נדרשת לעבוד בקביעות תחת גשם ורטיבות, חשוב לאטום את מערכת הפיקוד וכדאי להימנע דווקא מלנסוע דרך שלוליות.
* זהירות!!! – החלפת מצבר רטוב בהחלפת המשמרות, הופכת להיות משימה מסוכנת הרבה יותר.
יש להקפיד להרחיק את מטען המצבר מרטיבות.
לעולם לא מומלץ לבצע טעינות ביניים (במהלך יום העבודה) במלגזה חשמלית בעלת מצבר חומצה-עופרת. טעינות אלה גורמות לקיצור דרסטי באורך חיי המצבר. בעונת החורף ובמיוחד כאשר החורף קר, מומלץ להימנע לחלוטין מטעינות ביניים אלה של המצבר.
במצברי ליתיום-יון, אין כלל בעיה לטעון טעינות ביניים ככל שירצה ויידרש.
בדיקות יומיות
כל יום עבודה ואו כל משמרת צריכה להתחיל תמיד עם בדיקה המלגזה כדי להבטיח שהמלגזה במצב פעילות תקינה ובטוחה. יש לוודא שאתה מבצע את הבדיקות המומלצות היומיות כמתואר במדריך מפעיל המלגזה.
הטיפול השגרתי לקראת החורף במלגזה
בעלים / מחזיק במלגזה נבון יקפיד לבצע לפחות שני טיפולים במלגזה בשנה.
ייטיב זה לעשות אם ידאג לביצוע טיפול שגרתי אחד טרום הקיץ וביקורת וטיפול יסודי יותר טרום החורף, טיפולים אלה יבוצעו כמובן באמצעות טכנאי מוסמך הבקי בתוצר ודגם המלגזה מטעם מוסך מורשה המחזיק בספרות המקצועית המתאימה לדגם המלגזה. בטיפול יסודי זה ייבדקו המכלולים הבאים:

  1. בלמים ובלם החנייה.
  2. מערכת ההיגוי מתפוח ההגה ועד לגלגלי ההיגוי.
  3. הצמיגים והחישוקים.
  4. תקינות מוחלטת של מערכת החשמל הכוללת: מצבר, מתנע, אלטרנטור, פנסי דרך קדמי / אחורי, פנס מהבהב, תאורת הבטיחות הכחולה, צופר קדמי, זמזם נסיעה לאחור, צמות וחוטי חשמל, מערך הפיוזים, לוח המחוונים, וכל אלמנט המפעיל ואו המופעל חשמל במלגזה.
  5. שכיסא המפעיל (שהריפוד (סקאי בדר"כ) לא קרוע ושהספוג תחתיו אינו גלוי.
  6. מראות – אם יש חובה במראות חיצוניות (תא נהג סגור).
  7. מגבים – אם קיימים על חלונות תא הנהג.
  8. בשימוש במלגזת שדה או במלגזה מסוג מעמיס טלסקופי חשוב לבדוק מצב מוטות ההינע והצירים כולל איכות השמן בצירים.
  9. התאמת ותקינות המים במערכת הקירור והתאמתם למידות הקור הפוטנציאליות.
  10. ניקיון ותקינות מערכת הפליטה – לפליטת גזים בלתי מופרעת (לביטול סיכוי להרעלת CO).
  11. הטכנאי יקפיד לגרז בכל נקודות הגירוז הנדרשות לכך לפי הוראות היצרן.
  12. הטכנאי יקפיד לנקות בתום הטיפול את כל מרבצי נזילות / דליפות השמן המצטברות על המלגזה מפני שריפה.

אם המלגזה תידרש לעבוד תחת הגשם במהלך עונת הגשמים, יידרש בעלי / המחזיק במלגזה לאחד מהבאים:

  1. לכיסוי זמני (ניילון משוריין) ייעודי של תא המפעיל.
  2. לכיסוי מסגרת הבטיחות של המלגזה בהתקן מקורי שקוף.
  3. להתקנת לוח פוליקרבונט (לא שביר – יחסית) שקוף על מסגרת הבטיחות של המלגזה בהדבקתו עם דבק סיליקון והקפדה קבועה על ניקיונו ושקיפותו הקבועים.

* אם יש בידכם כיסוי זמני של תא המפעיל, כדאי ונכון לבדוק את תקינותו טרם הגשם הראשון.

* אני מזכיר בזאת שאסור לכסות את מסגרת הבטיחות של המלגזה בכל אמצעי אטום / מסתיר כלשהו: ניילון / לוח קרטון / לוח עץ / לוח פלסטיק / לוח פח וכדומה, אם אין שדה ראיה שקוף ברור ומוחלט דרך מסגרת הבטיחות כלפי מעלה, ההתקן אסור לשימוש!!!
* עוד אני מזכיר שהתאורה הטבעית בחורף מתחילה מאוחר יחסית ומסתיימת מוקדם. אם המלגזה נדרשת לעבודה בתנאי חושך, על תופש המקום לדאוג לתאורה איכותית מספיק כנדרש בתקנות.
* ישנם לא מעט מפעילי מלגזה שעובדים עם ברדס המעיל / הסרבל ואו עם כובע גרב לסוגיו ואו עם רדיד. תצורת עבודה זו מציפה סכנות רבות משום ששדה הראיה לאחור מצטמצם – במקרה הטוב ונעלם לחלוטין – במקרה הרע. לפיכך על תופש המקום לאסור לחלוטין שימוש בברדס / בכובע הגרב.
החלקת המלגזה והתהפכות הצדה
למלגזה בדר"כ צמיגים מלאים. לפיכך קל מאוד להחליק עם מלגזה ובמיוחד בחורף.
קל להחליק בזינוק על רצפה רטובה (פירפור גלגלים) וקל להחליק בבלימה בנעילת גלגלים על רצפה רטובה / דלק / שמן / מים (שלולית) / בוץ / חול / אבק / גרגירי פוליפרופילן.
* מפעיל מלגזה המפרפר גלגלים בכוונה או זה החוצה בכוונה שלוליות עמוקות, הוא סוג של אדם
שאינו בוגר, יש לשקול את העסקתו טרם התהפכות המלגזה.
* כל החלקה של המלגזה עלולה להסתיים בהתהפכות המלגזה הצדה שזו נחשבת להתהפכות
המסוכנת ביותר למפעיל המלגזה.
הגשמים הראשונים (הגשם הראשון בעונה וכל גשם ראשון לאחר הפסקה ארוכה בין הגשמים) מציפים דלקים ושמנים מחריצי הכביש אל פניהם, מה שעלול לגרום להחלקה והתהפכות המלגזה.
אני מזכיר שאין לנסוע עם מלגזה שאינה ייעודית לנסיעה ועבודה בחול / בבוץ / על מצע חול מחצבה וכו'.
צמיגי מלגזה רטובה הנכנסת למרלו"ג, תגרום לפסי בוץ העלול לגרום להחלקת כל שאר כלי ההרמה והשינוע היבשים הנוסעים ע"ג הפסים הרטובים על רצפת המרלו"ג.
יש לבטל כל אפשרות של חדירת מי גשם אל רצפת המרלו"ג.
שדה הראיה

שדה הראיה בחורף מצטמצם מאוד יחסית:

  • המעיל / הביגוד מסתיר
  • מסגרת הבטיחות וחלקי הקבינה מסתירים
  • כיסוי החורף מסתיר
  • התורן, חלקיו ואבזריו מסתירים
  • המטען עלול להסתיר

שדה הראיה בנהיגת המלגזה בחורף הופך עוד יותר בעייתי מאי פעם. יחד עם התאורה הטבעית הלקויה, יחד עם תאורת המפעל החסרה תמיד, יחד עם המון פינות עיוורות שהולך הרגל עלול להפתיע ולהגיח למסלול נסיעת המלגזה. זהירות רבה יותר נדרשת.
פינה עיוורת היא פינה מאחורי דלת, מאחורי מידוף, בפינת מעבר במחסן, מאחורי קיר, מאחורי רכב משא ואו כל פינה עיוורת אחרת שבה עלול להתרחש מפגש רע בין מלגזה להולך רגל שיסתיים בפגיעה רעה בהולך הרגל.
כן נדרשת יותר מתמיד הפעלת נוהל "פינה עיוורת" הגורסת:

  • אתר והבן בזמן את הפינה העיוורת
  • האט לפני הפינה העיוורת
  • צפור קצר ויעיל פעמיים במהירות
  • חצה בזהירות.
  • זכור! הולך הרגל לא תמיד רואה או יכול לראות או לשמוע את המלגזה בתנועתה.
  • אתה לא רואה את הדרך – אל תיסע!!!
  • סע רק להיכן שאתה רואה באופן ברור ומושלם.
  • אתה חייב לנסוע להיכן שאינך רואה – היעזר בחבר מכוון.
  • לעולם אל תתחיל נסיעה לאחור טרם הבטה ודאית דרך שתי הכתפיים להבטחה ברורה שאין אדם או חפץ מאחור.
  • אני מזהיר! – אל תהיה שאנן, שדה הראיה לאחור במלגזה הנשקף דרך מראה יהיה תמיד חלקי וחסר ביותר או מעוות לחלוטין בשימוש במראה הפנורמית של המלגזה. ודא היטב והיה בטוח להיעדר אדם או חפץ מאחורי המלגזה, טרם התחלת נסיעת המלגזה לאחור.
  • אינך רואה את החבר המכוון האמור לעזור לך ולו לשנייה בודדת, עצור מיד!!!
  • לעולם אל תרשה עמידת נהג המשאית בקרבת גלגלי המלגזה בזמן עבודתה. עצור והמתן עד שיסיים הנהג להזיז את הווילונות ויתרחק מספיק מעמדת העבודה טרם שתחזור לעבודתך.

זכור! – כל עצירת חירום בחורף הרטוב פירושה – החלקת המלגזה והיעדר שליטה עליה.

מהירות נסיעת המלגזה
הסע את המלגזה לעולם במהירות המתאימה לאלה כולם:

  • לתנאי הדרך
  • לרטיבות הדרך
  • לתנאי משתמשי הדרך הנוספים (הולכי רגל / כלי רכב / כלי הרמה ושינוע)
  • לתנאי מזג האוויר
  • לתנאי התאורה
  • למצב המלגזה ומערכותיה
  • למצב הצמיגים
  • למצב הבלמים
  • זכור! – מידת מהירות נסיעת המלגזה הנכונה והבטוחה בדר"כ, היא המהירות בה תוכל לעצור (בכל מצב) את המלגזה בנינוחות ובאופן בטוח.
  • המטענים הרטובים מגשם, עלולים בנסיעה קדימה ובעצירה מעט דחופה, להחליק מהשיניים.
  • סע בזהירות מיוחדת בחציית שלולית כל שלולית (בהנחה שאין אפשרות לעקוף אותה), בין שיש ובין שאין מטען על שיני המלגזה.
  • אסור להיכנס עם המלגזה לכל תצורת זרימת מים על פני הדרך.
  • אל תחפש צרות…

נסיעה ע"ג רמפה ומשווה גובה
בטיפוס ע"ג רמפה ניידת לסוגיה חובה להקפיד בעונת בחורף במיוחד על איכות הצמיגים.
הטיפוס הבטוח על הרמפה הניידת דורש חריצת צמיגים חלקים יחסית.
הטיפוס על הרמפה הניידת לעולם לא יתקיים תחת גשם. ההחלקה מובטחת ונפילה מדופן הרמפה הופכת להיות אירוע יתכן ואו אפשרי.
הטיפוס ע"ג רמפה בנויה חייב להיעשות תחת חשיבה והיערכות מוקדמים תחת פיקוח של מנהל אחראי.
בעליה כלשהי של מלגזה משקל נגדי מתאימה (עם או בלי מטען) לכאורה דרך שיפוע כלשהו בעונת החורף חובה להקפיד תמיד:

  • בעליה סע תמיד קדימה
  • בירידה סע תמיד לאחור

* אם המטען מסתיר בעליה, היעזר בחבר מכוון.
במקומות בהם הגשם מצליח לחדור ולהרטיב משווי גובה, השיפוע עלול להיות מסוכן וקל להחלקה, לנפילה לצד השיפוע ולהתהפכות של מלגזות ועגלות משטחים. זהירות.
החניית המלגזה
החניית מלגזה דיזל בחורף תתבצע רק לאחר סיום תדלוקה. אין להשאיר מלגזה שאינה מתודלקת בחורף לחניית לילה ובוודאי כשאינה תחת גג. אדי הדלק במכל הדלק סופחים מים דרך חור השוואת הלחצים במכסה הדלק, המים יורדים אל תחתית המכל ומייצרים בוץ הסותם את מערכת הדלק במנוע.
זהירות מיוחדת נדרשת בתדלוק מלגזה דיזל בתחנת הדלק, המים ושאריות השמנים והדלקים על רצפת התחנה עלולים לגרום להחלקת ונפילת מפעיל המלגזה.
לעולם עדיף להחנות מלגזה בחורף (כל מלגזה) תחת גג.
החנה מלגזה חשמלית לטעינת המצבר, בעמדה מאווררת ככל האפשר.
יש להחנות את המלגזה במקום המיועד לכך לפי הנוהל הידוע:

  • הורד את שיני המלגזה אל הרצפה וודא שכל פני השן שעונים על הרצפה לכל אורכן.
  • מתח את בלם החניה.
  • כבה את המנוע / דומם את מע' החשמל.
  • הוצא את מפתח ההצתה ותלה אותו במקום המיועד לכך.

אל תקפוץ. רד מהמלגזה עם פניך אל המלגזה, בזהירות הנדרשת והשתמש לעולם בשיטת 3 הנקודות:
–    שתי ידיים ורגל אחת אוחזות.
–    שתי רגליים ויד אחת לפחות אוחזות.
———–
לפרטים נוספים: אמנון אשד, מומחה בתחום המלגזות, 050-5357915, [email protected]