היתרונות שטכנולוגיית ה-5G תביא לספקי שירותים לוגיסטיים

תוכן עניינים


מאת: איציק כהן*

5G, הדור החמישי של הטכנולוגיה הסלולרית, אינו מושג או טכנולוגיה שאינם ניתנים ליישום – בימים אלא ממש הוא מאומץ ואף מתחיל להיות מיושם באופן נרחב בתחומים מרובים ובתעשיות רבות, כולל לוגיסטיקה, ויש בו פוטנציאל לשנות את אופן הפעולה של העסק שלכם.

מהפכת הטכנולוגיה הסלולרית הבאה כבר כאן והיא יכולה לשנות באופן קיצוני את האופן שבו אתם מספקים שירותים לוגיסטיים.

הטכנולוגיה שמכונה 5G  (הדור החמישי של הטכנולוגיה הסלולרית), כל סוגי המכשירים הניידים המחוברים יראו שיפורים גדולים במהירות, בתגובה, בקיבולת ובתחומים אחרים.

לפני שניכנס לפירוט כיצד ספקי שירות לוגיסטי (logistic service provider-LSP) יכולים לנצל את 5G, כדאי לבחון את היתרונות הכוללים שהוא מספק.


מקור התמונה: אתר bbc.com/news/business 

סקירה קצרה של יתרונות 5G

5G מספק קישוריות ניידת טובה בהרבה מאשר 4G, במספר תחומים שונים:

  • קיבולת: 5G תהיה בעלת רוחב פס הרבה יותר רחב, מה שמאפשר למכשירים להעלות ולהוריד מספר רב של קבצים גדולים במהירות.
  • פילוח מהירויות האינטראקציה על פני 5G מהירות בהרבה מהרשתות הקיימות. כתוצאה מכך, תקבל תגובה מהירה הרבה יותר לכל דבר שתעשה במכשיר הנייד.
  • מהירות : רשתות 5G יאפשרו למכשירים להוריד מידע מהיר פי 10 ועד פי 100 משירותי 4G קיימים, ומאפשרים להם להוריד קבצים גדולים במיוחד במהירות.
  • חיתוך: חיתוך רשת פירושו שמכשירים ניידים יוכלו להשתמש במספר רשתות 5G בו זמנית, מה שמגדיל מאוד את "צפיפות" המידע. לדוגמה, רשת אחת יכולה להתמקד במידע למיקום, ואילו רשת אחרת מנהלת ניטור סביבתי.

למרות ש- 5G תספק יתרונות כלליים למשתמשים בודדים, חלק מהפוטנציאלים הגדולים ביותר שלה הם בתחום המסחר והתעשייה, כאשר שני שלישים מהארגונים מתכננים להתחבר ל-5G בעתיד הקרוב.

עכשיו, בואו נחקור כיצד ספקי שירות לוגיסטי (LSP) יוכלו להשתמש בדור החמישי של הטכנולוגיה הסלולרית.

מעקב אחר מיקום בזמן אמת למשלוחים

עסקים רבים בלוגיסטיקה כבר משתמשים בכלים אינטרנטיים בעזרת האינטרנט של הדברים (IoT-Internet of things) כדי לעקוב אחר מיקום המשלוחים באמצעות שילוב של GPS וקישוריות אלחוטית. G5 לוקח את זה לשלב הבא, מכיוון שתעבורת נתונים נמוכה פירושו מעקב מתמשך עד לשנייה האחרונה היכן הסחורה נמצאת.

עם מעקב אחר מיקום בזמן אמת, ספקי שירותים לוגיסטיים(LSPs ) יקבלו את היכולת:

  • לספק עדכונים וסטטוסים בזמן אמת ללקוחות שלהם.
  • לזהות ולהבין עיכובים פוטנציאלים בזמן המשלוח.
  • להשתמש ב -AI כדי לייעל את נתיבי הצי, על סמך הנתונים העדכניים ביותר .
  • לחזות בדיוק מתי תגיע הסחורה.

יתרונות אלה יעזרו גם להגביר את מודיעין המיקום, לייעל את התחבורה, למזער עיכובים ולעזור ללקוחות להתכונן טוב יותר לקבלת סחורה.

מעקב אחר מיקום בזמן אמת ונתונים מפורטים ברמת המוצר האינדיבידואלית

לא רק אחרי משלוחים תוכלו לעקוב, אלא שניתן לחבר מכשירי G5 IOT גם לפריטים בודדים לצורך זיהוי ומיקום מדויקים. זה יכול לשפר משמעותית את מדפי המחסנים, את ניהול המלאי ואת פעולות האיסוף והאריזה, עם הבנה מפורטת היכן בדיוק נמצא מוצר מסוים. בנוסף, טכנולוגיית המעקב תשפר את ניהול המחסן, תוך ייעול לוגיסטיקה נכנסת והפצה יוצאת.


מקור התמונה: אתר english.alarabiya.net

ניטור מפורט של מוצר בעת הובלה או אחסון

מכשיריG5 IOT  אינם מוגבלים רק למיקום ולנתונים קשורים. ניתן לפקח על פריטים בסביבה ברמת המוצר על ידי חיישני IoT ייעודיים. לאחר מכן, מידע בזמן אמת על מדדים כמו טמפרטורה, לחות, רמות תאורה, רמות גז וכל אזורים אחרים העלולים להשפיע על איכותם או בטיחותם של מוצרים רגישים.

עם ניטור מוצרים מפורט יותר, LSPs יוכלו:

  • להקפיד על טריות המזון ופריטים מתכלים אחרים.
  • לעזור בניהול הבטיחות של מוצרים שעלולים להיפגע, כמו כימיקלים או חומרי גלם.
  • להפיץ פריטים באיכות שהלקוח מצפה לקבל.

רשתות אספקה משולבות בזכות ידע מעמיק בסחורות נכנסות.

כל ספק שירותים לוגיסטיים (LSP ) מנסה לגלח זמן מהפעילות שלהם. 5G מאפשרת לספקים שירותים לוגיסטיים ( LSP ) להשתלב בארגוני שרשרת אספקה לאורך כל הדרך כדי להפוך את מסירת המוצרים למהירים ומדויקים יותר, ומאפשרים לספקי השירותים הלוגיסטיים ( LSPs ):

  • אמון שהכל נשלח או התקבל בזכות מלאי מפורט של הפריטים, המגובים במעקב  של ה IOT ברמת המוצר.
  • אספקה מהירה יותר של חומרי גלם, חלקים ומוצרים עקב היכולת של ספקים ויצרנים לחזות ולתכנן במדויק את קבלת הסחורה
  • ניהול משאבים טוב יותר בין ארגונים, על בסיס נתונים מדויקים ומתוזמנים
  • סנכרון בין ארגונים ומחלקות בתוך העסק ובשרשרת האספקה

תחום נוסף שיכול להועיל לנו במסירת נתונים בין רשתות תקשורת. לדוגמה, 5G יכולה לעבוד עם פרוטוקולי תקשורת אחרים כמו WiFi כדי לאפשר העברת מידע למערכות אחרות.

נהיגה עצמית של רכבים בעזרת תקשורת זה עם זה.

למרות שכלי רכב אוטונומיים באמת עדיין לא נפוצים בכבישים, זה רק עניין של זמן.

אחד התחומים שבהם הדבר ישנה את ההבדל הגדול ביותר הוא עבור תעשיית הלוגיסטיקה, כאשר משאיות בנהיגה עצמית אמורות לפתור רבות מהבעיות בנושא תזמון הנהג והתקנות.

5G חיוני למימוש צי אוטומטי ומתפקד לחלוטין. כלי רכב יצטרכו לתקשר באופן מידי זה עם זה כדי למקסם את הבטיחות ולהבטיח מודעות מצוינת לתנועה אחרת, לתנאי דרכים ועוד.

מקור התמונה: אתר www.express.co.uk/news/uk

מציאות רבודה לתפעול מחסנים

אחד היישומים המרתקים ביותר עבור 5G  הוא מציאות רבודה (AR), שבה משתמשים יכולים לראות את הסביבה שלהם בעזרת תמונות המופעלות על ידי המחשב המוקרנות על גביה.

דוגמאות לתחומים בהם טכנולוגיה זו יכולה להיות שימושית כוללים:

  • הוראות להכנסת סחורה למדפים, וליקוט מהמדפים גורמות לביצוע המשימות להיות מהירים וקלים.
  •  הפעלה מרחוק של מלגזות ומכשירי ליקוט באמצעות משוב מידי וטכנולוגיה "הפטית" (“haptic” technology )
  • תקשורת בין ציוד המאפשרת לרובוטים ומכונות אוטומטיות אחרות לייעל ניתוב סביב מחסן.
"הטכנולוגיה ההפטית, המכונה גם תקשורת קינסטטית או מגע תלת-ממדי, מתייחסת לכל טכנולוגיה שיכולה ליצור חווית מגע על ידי הפעלת כוחות, רעידות או תנועות למשתמש".

מהפכה ב Last Mile של המשלוחים

ספקי שירותים לוגיסטיים (LSPs ) נאבקו זמן רב עם בעיית " מסירת המשלוחים", בעיקר נקודות המפגש מול הלקוח (Last Mile ) – כיצד למקסם את המהירות והיעילות של הובלת סחורות ממרכז הפצה מקומי ליעדם הסופי. 5G יכול לעזור לגשר על פער זה, על ידי תמיכה בטכנולוגיה חדשה כמו משלוח מזל"ט. טייס מרוחק יכול להטיס מזל"ט באמצעות וידאו ומשוב הפטי (D3 ); לחלופין, מזל"טים עשויים אפילו להיות אוטונומיים לחלוטין, כאשר G5  תומך בחיישנים ובתקשורת שלהם.

רכבים עם נהיגה עצמית יכולים גם לעזור במשלוחים, כאשר טנדרים ומכוניות מסוגלים לנווט למיקום הלקוח. בעתיד, רובוטים ייעודיים יוכלו להעביר סחורות בערים.

כפי שאתם יכולים לראות, 5G  הוא גורם חזק של יישום  טכנולוגיות חדשות רבות בלוגיסטיקה. הגיע הזמן לאמץ את השינוי ולראות כיצד ספק השירותים הלוגיסטיים שלכם LSP) ) יכולים להשתמש ב- 5G  כדי ליצור יתרון תחרותי.

7 תעשיות שטכנולוגיות הרשת האלחוטית ו 5G יכולות לשנות

  1. ניהול שרשרת אספקה

התקנת חיישני IoT תומכים ב- 5G  על מוצרים יכולה בקלות להפוך כמות גדולה של נתונים לרשות בעלי העניין בשרשרת האספקה בזמן אמת.

הנתונים עשויים לכלול מיקום, טמפרטורה, לחות, לחץ ומידע אחר שיכול להיות קריטי לניהול נכון של מוצרים בשרשרת אספקה.

הכנסת חיישני 5G  IOT   לשרשראות אספקה עשויה לגרום לפחות הפסדים בגלל חוסר יעילות ידני או  מיקום של פריטים לא במקומם.

ככל שטכנולוגיות 5G  מציגות ניהול שרשרת אספקה חכמה יותר, יכול להיות שיש פוטנציאל לגידול בייצור, תהליכים לוגיסטיים יעילים והוזלת עלויות.

  1. תחבורה

חיבור רכבים ציבוריים ופרטיים עם 5G  עשוי לשנות את הדרך בה אנשים וסחורות מטיילים ברחבי העולם.

טכנולוגיית 5G  יכולה לספק נראות ושליטה מוגברת במערכות תחבורה, מאוטובוסים ציבוריים ועד לציים לוגיסטיים פרטיים. ככל שרשתות 5G  נפוצות יותר, ערים יזכו לגישה חשובה מאין כמותה למראות התחבורה שלהן בזמן אמת מקצה לקצה.

5G יכול לאפשר תקשורת משופרת בין רכב לרכב (V2V), מרכיב מרכזי לשיפור בטיחות הדרכים בעולם המתהווה של כלי רכב ללא נהג.

זה חיוני שתקשורת V2V תתקיים בזמן אמת, שכן עניין של אלפיות השנייה יכול להיות ההבדל בין נסיעה בטוחה להתנגשות קטלנית.

השגת מהירות גבוהה זו של קישוריות מחייבת את  כלי רכב להעביר כמויות גדולות של נתונים ביניהם ללא כל פיגור. רשתות 5G  יכולות לאפשר זאת עם השהיה נמוכה שלהן.

5G יכול גם למלא תפקיד מכריע בתקשורת רכב לתשתית (vehicle-to-infrastructure -V2I). תקשורת V2I מחברת רכבים עם תשתיות כמו רמזורים, תחנות אוטובוס ואפילו הכביש עצמו. זה יכול לשפר את זרימת התנועה, להפחית גורמי סכנה חיצוניים, להגדיל את זמן התגובה לרכב ולהפוך את התחבורה הציבורית ליעילה יותר.

  1. ייצור

טכנולוגיית 5G  יכולה לסייע לפעולות הייצור להיות גמישות ויעילות יותר תוך הגברת הבטיחות. זה יאפשר ליצרנים לשפר "מפעלים חכמים", הממנפים אוטומציה, בינה מלאכותית, מציאות רבודה ו- IoT.

ניתן לשלוט, לפקח ולהגדיר מחדש מרחוק רובוטים קשורים ובלתי קשורים באמצעות רשת סלולרית 5G.

טכנולוגיה אלחוטית מהדור הבא עשויה לגרום גם לאימוץ מוגבר של מציאות רבודה (AR), מכיוון שרשתות 5G מציעות רוחב פס גבוה וחביון נמוך הנדרש לאיכות תמונה מוגברת מתמשכת. בסביבת מפעל, פירוש הדבר ש- AR יכולה לתמוך בהדרכה, תחזוקה, בנייה ותיקון.

מפעלים חכמים עתידיים  וקמעונאים, מכוניות בנהיגה עצמית, מציאות וירטואלית מוגברת, וחוויות אחרות שטרם התגלו יגדלו ויתפתחו ברשתות 5G  של המחר. בדומה ל- 4G שהציג לעולם את כלכלת ההופעות, טכנולוגיית ה- 5G תניע את הגל הבא של חדשנות בלתי צפויה.

  1. קמעונאות

קניות בסלולר הפכו פופולריות להפליא בקרב צרכנים ברחבי העולם. מעל 250 מיליון אמריקאים ביצעו רכישה בסמארטפונים שלהם בשנת 2019.

מעבר זה לקניות בסלולר התרחש בעיקר בזכות  ה 4G / LTE. תארו לעצמכם כיצד חוויית הקנייה בנייד יכולה להיות מושפעת אם חיבורי הסלולר היו מהירים פי 10.

5G יכול לפתוח את הדלת לחדרי ההלבשה של VR, כמו גם לחוויות AR ניידות בחנויות ובבית. רמת הקטיעות הנמוכה של 5G  מאפשר ליישומי AR / VR ניידים ללא ההפרעות בתעבורת הנתונים כפי שקורה בעת השימוש בטכנולוגיה כיום. עם 5G, ניתן יהיה לנסות מגוון של בגדים בצורה ווירטואלית מהסלון של הבית שלך.

  1. מחשוב ענן

בשל התפוקה הנמוכה של המכשירים הניידים, ההשהיה הגבוהה והקישוריות הלא עקבית, יישומי ענן מושקים לעתים קרובות מבחינת התכונות והפונקציונליות.

עם 5G, אפליקציות לנייד יכולות להיות מתוחכמות יותר מאי פעם – הטכנולוגיה עשויה להקל על התקנים ניידים לתקשר בזמן אמת עם שרת מרכזי.

החביון הנמוך ביותר של הטכנולוגיה והתפוקה הגבוהה יאפשרו גם לחוויית מחשוב הענן להתחרות בקישוריות ה- LAN הארגונית  עבור שולחן העבודה.

  1. צבאי

תקשורת היא המפתח בכל הנוגע לאסטרטגיות צבאיות.

איסוף נתונים בזמן אמת והעברתם למכשירים ברשתות תקשורת הם חיוניים, וטכנולוגיית 5G  עשויה למקסם את מהירות העברת הנתונים.

קישוריות משופרת עשויה למזער בלבול ועיכוב תוך העברת מידע במצב מסכן חיים בשטח.

זה יכול לעזור במניעת פציעות ומוות באזורי מלחמה.

טכנולוגיית 5G תהיה חשובה גם בשימור שרשרת האספקה הצבאית.

איסוף נתונים טוב יותר על שימוש בחומרים יכול לעזור בתקצוב צבאי עתידי על ידי מתן הבנה ברורה יותר של ההוצאות והמשאבים.

  1. חינוך

ל- 5G יש פוטנציאל לשנות את אופן חינוך הילדים והמבוגרים, כולל תוכניות חינוך מנהלים.

כאשר 5G סולל את הדרך לחוויות AR / VR טובות יותר, מורים יכולים להשתמש בטכנולוגיות אלה במגוון טכניקות חינוך חדשות. לדוגמא, סטודנטים יכלו לצאת לטיולי שטח וירטואליים ברחבי העולם, מהפירמידות המצריות ועד החומה הסינית.

פלטפורמות חינוכיות של AR / VR מספקות מספר יתרונות על פני שיטות חינוך מסורתיות, כולל עלות  מול תועלת, סיכונים נמוכים יותר ושימור מוגבר.

————-

כמו תמיד, אם יש משהו שאת/אתה מעוניינים לדעת על נושא זה, או אם אתם צריכים כמה טיפים על שיפורי מחסן, אל תהססו לפנות אלי.

—————

* איציק כהן הינו יועץ לוגיסטי בכיר, המתמחה כבר מעל 20 שנה בהקמה ותכנון מערכים לוגיסטיים, שיפור תהליכים וניהול פרויקטים.

ניתן לפנות ולהתייעץ עם איציק כהן בטל 055-9999559 או במייל [email protected]