איציק כהן - גיליון 148 - תמונה 1

הדרכים המומלצות לליקוט מהיר ומדויק במחסן אוטומטי

איציק כהן 2022

מאת: איציק כהן*

 

כיום, ישנם מספר פתרונות זמינים לליקוט הזמנות מהיר יותר ונטול שגיאות. אז אם לוקחים בחשבון שליקוט הוא אחת מפעולות המחסן המורכבות ביותר, איך אתם יכולים  לייעל אותו כדי להגביר את הפרודוקטיביות?

בהתבסס על משתנים כגון מגזר תעשייתי, גודל מתקן וסוג מוצר, חברות יכולות להשתמש באסטרטגיות כדי למטב את הליקוט ולנטר את התפוקה. באופן דומה, ניתן להפוך את כל הפעולה או חלק ממנה לאוטומטית באמצעות טכנולוגיות אחסון וליקוט הזמנות.

ליקוט אוטומטי במחסן מורכב ממערכות אשר מחליפות את ביצוע התנועות והפעולות בצורה ידנית ע" טיפול בסחורות בעזרת מכונות או רובוטים המגבירים את היעילות.

אוטומציה של עיבוד הזמנות לא רק מבטלת שגיאות – היא מגבירה את הפרודוקטיביות לאורך כל שרשרת האספקה. איך? על ידי שיפור השירות והבטחת אספקת המוצרים ללקוחות במהירות האפשרית.

 

מה זה בדיוק ליקוט מחסן אוטומטי?

ליקוט מחסנים אוטומטי משלב את החידושים הטכנולוגיים העדכניים ביותר לביצוע פעולות ליקוט הזמנות. חברות יכולות להשתמש במגוון רחב של פתרונות. אלה נעים בין מערכות  סיוע לליקוט (למשל, ליקוט ע"י אור) לרובוטים ניידים אוטונומיים מודרניים (AMR) וזרועות רובוטיות תעשייתיות, שיכולים להתאים לכל סוג של מתקן.

המידה שבה תהפכו את המתקן הלוגיסטי שלכם לאוטומטי תהיה תלויה במספר גורמים. אלה כוללים את סוגי המוצרים המנוהלים, רמת הביקוש שלהם, זרימת הסחורות הנדרשים ופריסת המחסן.  נהיה נפוץ יותר ויותר לשלב כוח ידני עם מערכות אוטומטיות: ליקוט הזמנות היא תהליך עתיר עבודה ויקר בשרשראות אספקה, המבוצע באופן ידני ברוב המקרים. לאחרונה  פותחו רובוטי ליקוט המסוגלים לעבוד יחד עם מלקטים אנושיים בחלל עבודה משותף. מערכות איסוף הזמנות היברידיות כאלה יכולות להקל על עומס העבודה של  מלקטים אנושיים ולספק שיפורים ארגונומיים.

אוטומציה של ליקוט שימושית במתקנים לוגיסטיים עם קצב עבודה תובעני או סביבות מורכבות כמו מחסני הקפאה. שילוב רובוטים במתקנים מבוקרי טמפרטורה מגביל  את החשיפה של המלקטים במחסן  לקור. וזה קריטי, שכן לסביבות אלה יכולות להיות השפעות שליליות על הבריאות.

כיצד לשפר את מהירות ליקוט המחסן

מנהלי לוגיסטיקה חייבים לנתח את הביצועים של תהליך הליקוט ולחפש פתרונות כדי לייעל את הפעולה ולמנוע את הסיכון לטעות. הנה מספר טיפים לליקוט מהיר יותר:

 

  1. עצבו את המחסן שלכם בהתאם לצרכים הלוגיסטיים

הצעד הראשון לליקוט מהיר יותר הוא פריסה של המערכות במחסן המשפרות את התפעול. יש לחלק את המחסן לאזורים לוגיים המאפשרים למפעילים ו/או לרובוטים לנוע בצורה זריזה.

התצורה של המתקן שלכם צריכה להיות עקבית עם התכנון הלוגיסטי של החברה שלכם. התכנון צריך לכלול את אזורי ליקוט ההזמנות השונים וכן אזורי קבלה, אחסון והפצה אשר מופרדים בבירור.

 

  1. ציידו את המתקן שלכם במערכות האחסון הנכונות

ישנן מערכות אחסון רבות הזמינות על פי קריטריונים כגון משקל היחידה שיש לאחסן, תכנון מחסן,  מערכות העזר השונות שנדרש להשתמש (כלי שינוע, משקל, מכונות עיטוף, עמדות זיהוי וכו') ומאפייני המוצר.

בחירת מערכת האחסון שלכם צריכה להתאים לתכונות הסחורה ולצרכי הלוגיסטיקה של החברה שלכם. לדוגמה, מוצרים הנמכרים בתעשיית המזון נוטים לדרוש פתרונות בצפיפות גבוהה וחסכוניים באנרגיה. אבל מגזרים אחרים עשויים לדרוש נגישות רבה יותר לסחורות.

איציק כהן - נובמבר 2022 - תמונה 2

  1. ליישם שיטות ליקוט יעילות

מנהל הלוגיסטיקה צריך לשלב אסטרטגיות ליקוט המנחות את המלקטים במחסן בביצוע משימותיהם ולהעלות את התפוקה שלהם. במתקנים עם תפעול ידני, מקובל להשתמש באסטרטגיית ליקוט "ליקוט מאוחד" (ליקוט פריטים למספר הזמנות שונות בו זמנית). אסטרטגיית ליקוט  נוספת הינה "ליקוט אזורי"  אסטרטגיה זו נפוצה גם היא במקרה זה (מפעיל אחד או יותר מוקצים לאזור מסוים כדי ללקט מוצרים המאוחסנים באזור זה).

כשמדובר באסטרטגיית הליקוט האידיאלית, אין "מידה אחת שמתאימה לכולם". כל מתקן דורש אסטרטגיות ספציפיות המותאמות לגורמים כגון מספר הסחורות ותחלופתן, פריסת המחסן ומספר מלקטי ההזמנות, ועוד משתנים אחרים.

 

  1. הפכו את פעולות המחסן שלכם לדיגיטליות

הטמעת תוכנות מיוחדות כגון מערכת ניהול מחסן (WMS) ממזערת את הסיכון לשגיאות בפעולות אחסון, כולל ליקוט הזמנות. לדוגמה, WMS מפזר פריטים בין מיקומי האחסון על פי כללים וקריטריונים שנקבעו מראש על ידי מנהל הלוגיסטיקה.

התוכנה גם מתחברת לעמדות העבודה הממוחשבות וסורקי RF כדי להנחות את המפעילים צעד אחר צעד בזמן שהם מבצעים את משימותיהם. WMS מראה להם את הנתיבים הפרודוקטיביים ביותר ומקטין באופן משמעותי את הסיכון לטעות.

איציק כהן - נובמבר 2022 - תמונה 3

  1. הגדירו נתיבי ליקוט אופטימליים

בין הפונקציות המרובות של WMS אחת מהן היא  תכנון של נתיבי ליקוט יעילים. בעזרת התוכנה, המפעילים מצמצמים תנועות  מיותרות במחסן.

כדי להגדיל עוד יותר את פרודוקטיביות המפעיל, מערכת  WMS מוכרת ומתקדמת  יכולה להציע מערכת עם מודולים מתקדמים אשר יכולים לייעל אף יותר את הפעילות במחסן,  מודול מערכת ניהול העבודה. פונקציונליות מתקדמת זו מזהה הזדמנויות שיפור לליקוט על ידי מדידת התפוקה של מלקטי הזמנות.

 

  1. עקבו אחר מחווני KPI של הליקוט

כדי להפוך את ליקוט ההזמנות ליעילה יותר, אתם יכולים להשתמש באינדיקטורים לביצועי מפתח כדי לפקח על הביצועים של פעולות הליקוט. דוגמאות למחווני KPI אלה כוללות דיוק ליקוט, אחוז ההזמנות שנשלחו, כמות הסחורות במלאי ושיעור ההזמנה החוזרת.

מודול נוסף בתוכנת ה WMS הוא המודול לניתוח שרשרת אספקה. תוכנית מתקדמת זו בונה ומפלחת את כל המידע המופק במרכז, ומאפשרת לך לקבל החלטות על סמך התפוקה שלכם בפועל.

איציק כהן - נובמבר 2022 - תמונה 4

  1. תכננו אסטרטגיות מיקומים אופטימליות

עליכם  לבחון את אסטרטגיית המיקומים שלכם (כלומר, חלוקת המקטים ופיזור המלאי במיקומים השונים במתקן) מעת לעת כדי להתאים אותה לשינויים בביקוש למוצרים.

דיגיטציה של פעולות באמצעות תוכנה מאפשרת לקבוע את המיקום האופטימלי עבור כל מוצר. לדוגמה,  המודול לתכנון המיקומים במחסן יכול לנתח את הביקוש הנוכחי וההיסטורי עבור כל SKU. בהתבסס על התוצאות, הוא ממליץ על חלוקה מחדש תקופתית של מיקומי האחסון לליקוט בצורה פרודוקטיבית יותר ונטולת שגיאות.

 

  1. הטמע מערכות ליקוט אוטומטיות

באפשרותכם  לשלב את הפריסה של תוכנת ניהול מחסן עם שיטות ליקוט אוטומטיות למחצה אחרות – לדוגמה,  ליקוט ע"י אור או קול (pick-by- light & pick by voice ) – כדי להנחות את המפעילים במהלך התהליך.

במתקנים אוטומטיים, ניתן גם לשלב רובוטי ליקוט וזרועות אנתרופומורפיות, אשר ממקסמים את הפרודוקטיביות של תנועות חוזרות ונשנות.

 

איציק כהן - נובמבר 2022 - תמונה 6

  1. אוטומציה של הובלת סחורות פנימית

אסטרטגיית ליקוט ההזמנות בשיטה שהסחורה באה אל האדם (ולא האדם בא אל הסחורה ) Goods To Man" "  משתמשת בפתרונות אוטומטיים כדי להביא את המוצרים למפעילים. מערכות הובלת חומרים פנימיות אלה חוסכות מהמפעילים את הצורך לנסוע. במקום זאת, הם מלקטים את פריטי הליקוט הדרושים לליקוט  בתחנות העבודה שלהם. על ידי הבאת המוצר למפעיל, אסטרטגיית ליקוט זו מקצרת את זמני הפעולה וממקסמת את יעילות המחסן.

אתם יכולים גם לצייד את המתקן שלכם בכלי שינוע  מונחים אוטומטיים (AGVs) או ברובוטים ניידים אוטונומיים (AMR), למשל. מערכות הובלה פנימיות אוטומטיות אלה משתמשות בטכנולוגיות כגון למידת מכונה לביצוע משימות, העברת מלאי במחסן ללא פיקוח אנושי.

 

  1. התקינו מערכות אחסון אוטומטיות

מערכות אחסון ואחזור אוטומטיות (AS/RS) מגדילות את מספר המחזורים המבוצעים ומאיצות את הוצאת הסחורות ממיקומן. פתרונות אוטומטיים כגון עגורנים  לקופסאות ועגורנים למשטחים מבטיחים שהסחורה תסופק באופן רציף לתחנות הליקוט השונות.

כדי לחבר שני אזורים במתקן, ניתן לשייך מערכות אלה למסועים הנעים בין האזורים השונים, אשר עורמים או מחלקים את יחידות המטען  לאזור הליקוט. לצייד את המחסן שלך בקו מסוע פירושו שהחומרים יועברו לעמדות האיסוף ללא הפסקה, מה שמזרז משימה זו.

 

אסטרטגיות לליקוט מהיר יותר

ליקוט הזמנות היא אחד השלבים הלוגיסטיים המורכבים ביותר עבור כל חברה. כדי למזער את הסיכון לטעויות ולהאיץ את האיסוף, מנהלי לוגיסטיקה צריכים לבחון בפעולה זו פתרונות להגברת הפרודוקטיביות.

אוטומציה של תהליכים יכולה להיות הנתיב לליקוט הזמנות מיטבי  ממוטב. פתרונות כמו תוכנת ניהול מחסן, המתאמת את כל מה שקורה במתקן ומערכות אחסון ושינוע פנימיות אוטומטיות (למשל, עגורנים ורובוטים אוטונומיים) מבטלים את הסיכון לטעות בטיפול בסחורה. יש לנו ניסיון רב בייעוץ לוגיסטי , תכנון מחסנים ויישום והטמעת טכנולוגיות במחסנים. רוצה לשפר את הביצועים הלוגיסטיים שלך? אל תהססו לפנות אלינו.

————————

*איציק כהן הינו יועץ לוגיסטי בעל חברה לייעוץ ליווי ותכנון לוגיסטי המתמחה כבר מעל 20 שנה בתכנון והקמה של מערכים לוגיסטיים, שיפור תהליכים וניהול פרויקטים.

טל :055-9999559 מייל [email protected] .

מאמרים נוספים ניתן לקרוא באתר האינטרנט www.best-practice.co.il

מקור התמונות: www.mckinsey.com, www.indproservices.com, storage-solutions.com, blog.scallog.com, www.journaldunet.com