הדרך להוסיף דיגיטליות לשרשרת האספקה

הדרך להוסיף דיגיטליות לשרשרת האספקה

מאת: יותם-בן-ארי

מהי שרשרת אספקה דיגיטלית? 
בקצב שבו השוק מתפתח וזז, ארגונים מתקשים למצוא היכן להתחיל כדי להשיג בסופו של דבר את שרשרת האספקה ה דיגיטלית שלהם. כדי שלארגון תהייה שרשרת אספקה דיגיטלית צריך שאת שרשרת האספקה הקיימת תלווה לכל אורכה שכבת מידע עשירה בנתונים הזורמים במהירות. במקביל לשכבת המידע הזו צריכות להיות סט של יכולות להציג, לנתח ולהפיק ערך לוגיסטי ועסקי מהמידע הזה. השילוב של שכבת המידע והיכולות מאפשרים לייצר דוחות ודיווחים שמשקפים או חוזים את המתרחש בעולם הפיזי, וכך משיגים שרשרת אספקה דיגיטלית. בימים עברו היה המידע זורם לו באיטיות באמצעות ניירות, מיילים, טלפונים, קבצי אקסל משתפים ושלל המצאות ואלתורים. במציאות של היום, חברות מחפשות להתרחק מאמצעים אלו להזרמת המידע על מנת שיכלו להימנע מעלויות תפעול גבוהות, וכדי שיוכלו לספק ללקוחותיהם רמת שירות גבוהה ותחרותית. האמונה שהעסק חייב להחזיק שרשרת אספקה דיגיטלית היא אומנם צעד חשוב, אך הדרך הארוכה והמורכבת ליישם שרשרת אספקה דיגיטלית היא כבר משחק אחר לגמרי. כאשר קיימים כל כך הרבה פתרונות מגוונים כגון: סנסורים, מערכות למעקב אחר רכבים, כלי BI, לוחות מחוונים, רובוטים, ניתוחי מנע של מידע, תוכנות שמייצרות סימולציות של מצב אמת, קשה לדעת מהיכן להתחיל. המערכות והפתרונות קיימים, אך כיצד יכולה חברה לבצע את המעבר עצמו משרשרת אספקה מסורתית לדיגיטלית?
עוברים לדיגיטלי:
בעבר, כאשר היו בוחנים לבצע שינוי משמעותי של מערכות המידע, היה בד"כ נוצר בארגון צוות חשיבה שמחליט לבצע פרויקט גדול מאוד של הטמעה או החלפה של מערכת מידע כגון WMS או ERP או TMS. זה היה קורה בגלל שמערכות אלו היו או חסרות בארגון, או לא מספיק עדכניות ולכן לא סיפקו את הסחורה הנדרשת מהן. במציאות של היום (בהינתן שמערכות המידע החשובות והגדולות קיימות ומספקות את הסחורה) ארגונים מחפשים דרכים לייצר שקיפות גבוהה בזמן אמת לאורך כל הרשת הלוגיסטית שלהם. הדרך לעשות זאת היא להטמיע דרכים חדשות להציף מידע בהתבסס על מערכות תפעוליות קיימות. במילים אחרות, היום כבר לא מספיק להעביר מידע בין מערכות כדי לשמור על רצף הפעילות ביניהן. צריך כל הזמן לייצר בזמן אמת מידע מכל מקום מתוך המערכות הללו, על מנת להפוך את שרשרת האספקה הזו למהירה וגמישה יותר. אם בעבר היו חברות בוחנות את מערך מערכות המידע שלהן אחת למספר שנים, היום, לאור התפרצות המסחר האלקטרוני והצפת השוק בפתרונות, חברות חייבות לשמור על עיניים פקוחות כל הזמן, לרענן, לעדכן ולשדרג את האפליקציות שלהן. עם מגוון האפשרויות הקיימות בשוק, ולאור קצב ההתפתחות המהיר, לא פלא שקשה להחליט היכן בכלל להתחיל כאשר רוצים להקים שרשרת אספקה דיגיטלית.
הדרך הטובה להתחיל בזה היא לחשוב על הנקודות שבהן החברה יכולה לייצר לעצמה ערך מוסף דרך שרשרת האספקה שלה. לנקודות כאלו יכולות להיות: ניצול אמינות מלאי גבוהה לשיפור רכש, שימוש בכלי מעקב הרכבים ליצירת בקרה בזמן אמת על המשלוחים ללקוחות וכו'. לאחר שמאתרים את אותן נקודות, יש לבחון אילו פתרונות טכנולוגיים מעניינים קיימים וזמינים להטמעה, אשר יוכלו לחזק ולתת מענה לנקודות הללו. דרך הנכונה יותר היא להתחיל בנקודות שנמצאות בקצוות שרשרת האספקה ומשם לטפס למעלה. לדוגמא חברה העוסקת באספקת חלקי חילוף לרכבים למוסכים איתרה נקודה כזו. החברה רצתה להיות ספק חלקי החילוף הראשון שאליו כל מוסך יתקשר כאשר יצטרך חלק חילוף. החברה ראתה ברמת דיוק ואמינות המלאי שבמחסנים שלה יתרון משמעותי בפני עצמו. כל שנותר היה לעשות במאמץ דיגיטאלי לשכנע את אותם בעלי אותם המוסכים שהם יוכלו לקבל מהחברה את החלק שהזמינו מהר מאוד, יותר מהר מבכל מקום אחר. עם הרעיון הזה בראש הטמיע החברה מערכת קטנה שכללה אפליקציה לבעלי המוסכים. האפליקציה הזו קיבלה מידע בזמן אמת מהWMS ואפשרה לבעלי המוסכים לבדוק אם החלק שהם צריכים זמין במלאי וזמין לאספקה מיידית. חיבור נוסף של האפליקציה למערכת המשלוחים של החברה אפשרה לבעלי המוסכים לדעת שאם יזמינו כעת, תוך כמה זמן המשלוח יגיע אליהם. חיבור האפליקציה למערכת ההפצה בזמן אמת של החברה, העצימה את רמת השירות על ידי שאפשרה לבעלי המוסכים לבצע מעקב בזמן אמת אחר המשלוח מרגע ההזמנה ועד הגעתו למוסך. מיותר לציין שאלמלא היו מוטמעות בחברה מערכות ה WMS והמשלוחים בצורה טובה, אמינה ומדויקת, לא הייתה כלל יכולת לייצר את הערך המוסף לשירות הלקוחות הזה.

ספקיות השירותים הלוגיסטיים הן השותפים הטבעיים לשרשרת אספקה דיגיטלית:
חברות המחפשות להקים לעצמן שרשרת אספקה דיגיטלית, אינן צריכות להקים אותן מהיסוד או בבת אחת.  ספקים שונים יכולים לשלב פתרונות לשקיפות המידע, ניהול המידע או AI. בהרבה מקרים גם ניתן להפעיל קיצור דרך להשגה מהירה של שרשרת אספקה דיגיטלית על ידי שותפות עם ספקיות השירותים הלוגיסטיים (3PL). שילוב ספקיות השירותים הלוגיסטיים בתוך שרשרת האספקה ה דיגיטלית הוא שילוב מנצח. זה בגלל שה 3PL עושות בד"כ שימוש במערכות משלוחים, TMS, ו WMS מתקדמות המאפשרות זמינות דיגיטלית של מידע סביב זמינות המלאי והמשלוחים ללקוחות. כמות הטכנולוגיה שכבר קיימת אצל ה 3PL , הזמינות והגמישות שלה, יכולה מהר מאוד לסייע לחברה לעבור בבת אחת משרשרת אספקה מסורתית ו"סגורה" לשרשרת אספקה דיגיטלית. יתרון נוסף לשותפות עם 3PL הוא הימנעות הצורך בהשקעה במערכות הדיגיטליות המתקדמות בתוך הבית. בימים אלו ענקיות ה ecommerce מפעילות לחצים אדירים בשוק. ענקיות הecommerce כבר ביצעו את ההשקעות הנדרשות והן מחזיקות במגוון הפתרונות המתקדמים ביותר בעולם לשרשרת אספקה דיגיטלית. פתרונות שבד"כ רחוקים מהישג ידן של רוב החברות בשוק. ההישענות הזו על ספקיות השירותים הלוגיסטיים ליצירת שרשרת אספקה דיגיטלית, יכולה לאפשר לחברות הללו להתחזק מאוד בעולם הecommerce ולהתמודד תחרותית מול ענקיות הecommerce.
אז מתי מתחילים?
כדי להצליח במאמץ להגיע לשרשרת אספקה דיגיטלית צריך "לחשוב בגדול, להתחיל בקטן, ולהגביר במהירות". רכיבים דיגיטאליים מסוימים יכולים להיות בעלי ערך רב מאוד לחברה, בעוד רכיבים דיגיטאליים אחרים יכולים להיות בעלי ערך נמוך יותר. הטמעת שרשרת אספקה דיגיטלית בתוך הבית יכולה להיות הרפתקה מעניינת, בעוד חבירה לספקית שירותים לוגיסטיים יכולה להעמיד שרשרת אספקה דיגיטלית מתקדמת מאוד בבת אחת ובעלויות נמוכות. אין לזה פתרון בית ספר אך בוודאות הדרך הנכונה היא להתחיל מהר ככול שניתן לחשוב איך לייצר לעסק שרשרת אספקה דיגיטלית. צריך לייצר רעיון מרכזי, לגזור ממנו תכנית ומשם לבחון את שירותי ספקיות השירותים הלוגיסטיים או לחליפין להקים שרשרת אספקה דיגיטלית בתוך הבית על ידי הטמעה מדורגת של הרכיבים הדיגיטאליים לפי סדר תרומתם לחברה.  ——————  

*יותם בן ארי, מנהל הקמה של מיזם לוגיסטי רובוטי חדשני בגולדבונד לעולם ה-eCommerce
ליצירת קשר: 053-7757630, [email protected]