כתבת אתגרים של משה שלו

האתגרים שבפני ענפי הלוגיסטיקה לאחר הרבעון הראשון של 2023

מאת: משה שלו כתב ראשי לאתר "שרשרת האספקה"

 

בחודשים הראשונים של שנת 2023 נחשפים האתגרים, הבעיות והפתרונות הנדרשים לענף שרשרת האספקה על כל מרכיביו.

העיתונות המקצועית והבינלאומית עוסקת רבות בנושא זה כיום בולטות בעיות שצריך לפתור, או באמצעות טכנולוגיה, שותפויות, אסטרטגיות חדשות של לקוחות או התמקדות בשווקים חדשים.

וזו תמונת המצב:

תעשיות התחבורה והלוגיסטיקה צפויות לגדול לכ-171.9 מיליארד דולר עד 2027 ולהגדיל את כוח האדם שלה ב-4.6% למרות הצמיחה סוגיות חיצוניות השנה, כולל אינפלציה ושיבושים בשרשרת האספקה, הובילו להופעת מספר אתגרים שהתעשייה תצטרך להתמודד איתם ב-2023.

בשנים 2020 ו-2021, העולם ראה מעבר לרכישות מקוונות, כאשר חברת הסחר והאספקה CouriersPlease סיפקה 28 מיליון חבילות בשנה שעברה, עלייה של 53% בהשוואה להיקפי 2019. השנה, עם עליית עלויות המחיה, סיכוני אבטחת הסייבר והחזרה לקניות בחנויות, מעריכים שיצוצו כמה אתגרים שהתעשייה תצטרך לפתור, או באמצעות טכנולוגיה, שותפויות, אסטרטגיות חדשות של לקוחות או התמקדות בשווקים חדשים.

 

9 אתגרים שעמם צפויה תעשיית הלוגיסטיקה להתמודד בשנת 2023:

  1. מחסור בכוח אדם

הלוגיסטיקה תראה את המשך שוק העבודה ההדוק בשנת 2023, שיטיל עומס על תעשיית הלוגיסטיקה. עם זאת, במחצית השנייה של 2023, המחסור בכוח אדם יקוזז על ידי היקפים מופחתים עבור חלק מהחברות, עם כניסת מיתון כלכלי. סביר להניח שתהיה קליטה גוברת של אוטומציה בתעשייה וגידול בתגבורות חוץ מיומנים יעזור גם הוא. הנפחים יגדלו ככל שעסקים יכנסו לעוד לקוחות קמעונאיים קטנים ובינוניים, ויתמודדו עם האתגר של הגדלת יכולת האספקה במהירות כדי לענות על הביקוש הזה.

  1. אסונות טבע

אסונות טבע עשויים לגרום להפרעה לתעשייה ולייקור תובלה ועלויות ספנות ואספקה ב-2023.

  1. ניהול ציפיות לקוחות חדשים, כגון משלוח באותו יום

התנהגויות וציפיות חדשות של צרכנים הופיעו בשלוש השנים האחרונות. המשמעותית ביותר היא הציפייה לאספקה מהירה יותר, במיוחד הדרישה לאספקה עוד באותו יום, מה שמפעיל לחץ נוסף על הענף. קמעונאים וספקים ינסו לענות על הביקוש על ידי הקמת מחסני לוויין קטנים יותר ומרכזי מילוי באזורים מטרופולינים מאוכלסים, מהלך שעשו כמה קמעונאים בארה"ב. חלק מהחנויות הקמעונאיות יהפכו גם למרכזי מילוי, המכונים גם 'חנויות אפלות'.

  1. עליות עלויות אחסנה

לא בניית מחסנים חדשים ולא השכרת שטחי מחסנים חדשים עשויים להיות כדאיים כלכלית עבור קמעונאים רבים, מכיוון שעלויות האספקה והחומרים ועלויות ההשכרה ממשיכות לעלות – שכר הדירה התעשייתי גדל ב-14.9% בממוצע משנה לשנה, ברמה הלאומית ספקים וקמעונאים יצטרכו לחפש פתרונות עלות נוספים, כגון אחסנה אוטומטית – תהליך של אוטומציה של העברת המלאי אל תוך, בתוך ומחוצה של המחסנים ללקוחות עם התערבות אנושית מינימלית.

  1. סיכוני אבטחת סייבר

אבטחת סייבר תהווה אתגר נפוץ עבור עסקים רבים, לאור הגידול המדאיג בפרצות מידע בשנת 2022. ככל שמטענים, נוסעים, תעריפים ומערכות אחרות המשמשות את תעשיית התחבורה הופכות למורכבות ומדיגיטאליות יותר, הן ממוקדות יותר ויותר בהתקפות סייבר עם סיכון גבוה, כולל תוכנות כופר ודיוג. חברות ינקטו גישה קפדנית יותר לעדכון המערכות והתהליכים שלהן כדי למנוע התקפות. מרכז אבטחת הסייבר האוסטרלי יארח סדרה של תרגילים ממאי 2023 כדי לסייע לחברות הובלה ולוגיסטיקה להתכונן לפרצות אפשריות.

  1. עומס כלכלי עקב עליית מחירי הדלק

עלויות הדלק עלו בערי הבירה הגדולות מ-16 ו-22 סנט לליטר בעוד מומחים צופים שהעלויות ימשיכו לעלות גם לתוך 2023. עליית המחירים תוביל לעלויות הובלה גבוהות יותר ב-2023, במיוחד בהובלת סחורות שרגישות לזמן או דורשות קירור .בעוד שהספקים יספגו כמה שיותר מהעלויות הללו, צרכנים עשויים לראות עלייה קלה בעלויות המשלוח בשנת 2023. חברות מסוימות כבר הוטלו תשלומים נוספים כדי להפחית את הנטל הכספי על הנהגים, בעוד שאחרות סיפקו תשלומים נוספים לשותפים בזכיינות. לעזור לכסות את עליית מחירי הדלק.

  1. ביקוש למשלוחים ברי קיימא

צרכנים רוצים יותר ויותר הבטחות מקמעונאים ומספקים שהם שוקלים את ההשפעה הסביבתית שלהם. התעשייה תצטרך להיות זריזה יותר בעת אימוץ יעדי קיימות חשובים. הצמיחה של רשתות נקודות איסוף חבילות תעזור להגשים את יעדי הפחמן. רשתות נקודות איסוף בשווקים אחרים, כמוParcelly  בבריטניה, כבר מתחדשות על ידי מתן אפשרויות 'חנות אפלה' לקמעונאים כדי לצמצם את המרחק בין הלקוחות, קליטת כלי רכב חשמליים תסייע לספקיות להשיג את מטרותיהן – ההערכה היא שרשתות נקודות איסוף ורכבי רכב חשמליים, ביחד, יכולים להפחית את פליטת הפחמן ב-87%.[]

  1. שמירה על נאמנות לקוחות מקוונת . בשנת 2022, צרכנים רבים נמשכו חזרה לחנויות, והמכירות במהלך השנה ירדו ב-16.9% בספטמבר 2022. כתוצאה מכך, האתגר של הקמעונאים ב-2023 יהיה למשוך לקוחות לאתרי קניות ולשמר אותם. זה עשוי להיות אתגר אדיר מכיוון שעוד חנויות מסחר אלקטרוני צצו במהלך המגיפה, מה שהוביל לתחרות מוגברת. מבצעים, הנחות, אירועי קניות, ועסקאות מקוונות בלעדיות יגדלו, כאשר קמעונאים מתחרים על הדולר הצרכני באקלים של אינפלציה ועליית ריבית המשפיעה על הוצאות הצרכנים.
  2. אימוץ והטמעה של טכנולוגיות חדשות בתחומי רובוטיקה, אוטומציה ובינה מלאכותית.

 

מקור התמונה: https://www.ddslogistics.com/en/supply-chain-management-what-is-it