האלמנט השישי – היבטים לבחינת תפקוד שרשרת האספקה בפתח השנה החדשה

תוכן עניינים


מאת: אפרת ספנוביץ'*

והנה אנו שוב בפיתחה של שנה חדשה! אוירה של חג מסביב – התכונה, ההתרגשות, העיסוק בסיכום השנה שחלפה וההיערכות לקראת זו שמתחדשת עלינו. יש משהו בתקופה הזו שמרגיש לנו מיוחד, מן מעמד חגיגי כזה, זמן של התחלות חדשות ותקווה שהשנה הבאה תהיה טובה יותר. בכל המישורים וההיבטים.

התחלות חדשות מגבירות את המוטיבציה, ועושות לנו חשק להירתם למען השיפור. אנו חדורי אופטימיות ומלאי כוונות טובות ומוכנים להתחייב לעשיה כדי שהשנה הבאה תהיה מוצלחת יותר.

כולנו שותפים לתחושה ולשאיפה לעשות משהו גדול ומשמעותי בשנה הבאה. אמנם גם בשנה החולפת היו לנו תוכניות ואף יישמנו את חלקן – אבל המעמד הזה גורם לנו לרצות להוציא אל האור ואל הפועל את ההתחייבות שלנו לעשות טוב יותר. את ההסכם הפנימי שלנו עם עצמנו להשתפר.

והשיפור – צריך שיהיה בחלקת האלוהים (הקטנה) שלנו – היא שרשרת האספקה.

כיצד נעשה זאת?

לא מדובר על פתרון בעיה נקודתית או אתגר ספציפי. בזמן הזה של השנה הכוונה היא להתבוננות אסטרטגית, שתכתיב כיווני פעולה וקווים מנחים.

מאמר זה מציע לבחון במבט-על את חמשת מרכיבי היסוד העיקריים של שרשרת האספקה ועוד אחד – "האלמנט השישי". תוצאות המיפוי יציירו את תמונת המצב: עד כמה השרשרת בנויה כהלכה ומתפקדת במיטבה.

 

תהליכים

לכל עסק או ארגון יש ייעוד, וישנו תהליך מרכזי (אחד לפחות) שנועד לממש את הייעוד הזה.  לדוגמא: ליצרנית מוצרי חלב יש תהליך ייצור גבינה, למוסך יש תהליך טיפול ברכב, לחברת אופנה יש תהליך השקה ושיווק קולקציה חדשה.

התהליך המרכזי, אשר מממש את הייעוד של העסק, משול לעמוד השדרה של העסק – הוא חייב להיות יציב, ובנוי מהחוליות הנכונות בסדר הנכון. כל קומבינציה אחרת לא תאפשר לגוף להתקדם או לצמוח.

>> זהו את התהליך (או התהליכים) המרכזי שלכם ובידקו אותו: ודאו שהוא משרת את הייעוד, שהוא כולל את כל הפונקציות הארגוניות הנדרשות (אך לא מעבר לזה), שסדר הפעולות בו (תחנות ייצור, מחלקות עבודה) נכון, ושהוא שלם.

בהינתן מיפוי מפורט ושלם של התהליך המרכזי נוכל להמשיך לשלבים הבאים.

 

אנשים

בין אם אתם חברת היי-טק, תעשיה מסורתית או ארגון נותן שירות – המשאב האנושי הוא עדיין הגורם המרכזי המנוהל בתפעול. האנשים הם אלו המניעים את העבודה.

מחקרים רבים נכתבו על הקשר שבין העובדים ובין התוצאות העסקיות, על ההשפעה שיש למוטיבציה של העובדים על ביצועי החברה, ועל הנזק שעובד מתוסכל עלול לגרום לחברה. ולכן יש חשיבות מכרעת לשיבוץ האנשים הנכונים לתפקידים המתאימים להם.

>> בהתאם לייעוד של העסק ולמבנה הארגוני שלו – מפו את רשימת התפקידים וודאו ששיבצתם את העובד המתאים בכל תפקיד. התאמה נכונה נעשית אל מול דרישות התפקיד מצד אחד, ושאיפותיו של העובד מצד שני. והכי חשוב – בעולם דינאמי (ואולי כיאוטי) – צרכי הארגון משתנים וגם רצונותיו של העובד. לכן – לא מספיק לעשות את ההתאמה הזו באופן חד-פעמי. יש לבחון אותה באופן עתי ולבצע את ההתאמות הנדרשות: רענון הכשרה מקצועית, הסבה מקצועית, או אפילו הגדרה מחדש של דרישות התפקיד. ולאחר שעשיתם זאת – סימכו על אנשי המקצוע שלכם שיעשו עבודתם נאמנה!

 

חומר

בחברות יצרניות – ניהול החומר הוא מרכיב אסטרטגי בניהול החברה. החומר הוא המשאב החשוב, ולרוב גם ההוצאה – הגדולה של העסק, ולכן ניהול נכון של החומר הוא משמעותי לרציפות הייצור כמו גם לתוצאות הפיננסיות.

>> בחנו את ניהול החומר בעזרת שאלות כמו: האם עצי המוצר מעודכנים? האם תכנון החומר מתבסס על היסטוריה או על תחזיות? כיצד לשמור על איכות ושלמות החומר? אילו שיטות לניהול המלאי כדאי לאמץ? מהן דרישות האחסנה המיוחדות לחומר ומהם ערוצי ההפצה האופטימליים?

ניהול אופטימלי מסתכם במשפט אחד: "להביא את החומר הנכון, בזמן הנכון, למקום הנכון, בכמות הנכונה, באיכות הנדרשת ובמינימום עלות" .

 

ספקים

ספקי חומר, שירותים או קבלני משנה של עבודות – האם הם שותפים למטרות העסק? האם הם מכירים את האתגרים והיעדים של העסק? האם הם מנוהלים ונמדדים והאם אנו משקפים להם את מצבם?

במלים אחרות – עד כמה אנחנו מתייחסים לספקים שלנו כחלק אינטגרלי משרשרת האספקה שלנו ומה אנחנו עושים כדי להפוך אותם לכאלה?

>> התייחסו אל הספקים (במיוחד לספקים האסטרטגיים) כאל שותפים עסקיים: חלקו עימם מידע שעשוי לסייע להם להיערך לדרישותיכם, הזמינו אותם לכנס ספקים וספרו להם על התכניות שלכם, שפרו את ממשקי העבודה שלכם מולם ושקפו להם את הביצועים שלהם לטובת תהליכי שיפור.

 

מערכות מידע

למערכות המידע הארגוניות שתי מטרות עיקריות:

  • איסוף מידע – איסוף המידע ויכולת שליפתו וניתוחו כבסיס לקבלת החלטות (ניהוליות ואופרטיביות)
  • תפעול – ניהול הפעילות השוטפת על פלטפורמה אחידה ומשותפת לכלל המשתמשים.

לשם כך חשוב ביותר לשמור על אמינות הנתונים במערכות המידע.

>> טייבו את התשתיות (טבלאות בסיס, עצי מוצר) ועדכנו את הנתונים התפעוליים (ספירות מלאי, מועדי אספקה בהזמנות פתוחות וכו'). אם אתם מעוניינים להפוך את מערכות המידע לכלי העבודה העיקרי בתפעול ובניהול – ודאו שהן מציגות נתונים מדוייקים ומעודכנים. ההשקעה באמינות הנתונים משתלמת!

 

אלו היו חמשת האלמנטים המרכזיים של שרשרת האספקה. והנה "האלמנט השישי" החיוני בניהול השואף למצויינות:

מדידה ובקרה

המשפט הידוע "מה שאינך מודד – לא תוכל לשפר" תקף עכשיו מתמיד. באווירה של התחדשות ונכונות לשיפור, זה הזמן לבדוק את מערכי המדדים והבקרה של הארגון.

>> בחנו את המדדים שלכם: מדדים טובים הם מדדים רלבנטיים למטרה, ניתנים לכימות ומדידה, מציבים יעד (בר-השגה) ותחומים בזמן. בחרו מדדים שיגרמו לכם להשתפר ונסחו הגדרה מדוייקת שלהם. לדוגמא: מדד לפעילות המחסן יהיה: "אחוז הקיטים שנופקו לרצפת הייצור במלואם ובזמן במהלך חודש  X מתוך סך הקיטים שנופקו". מדד כזה יאפשר לנו לבחון עד כמה עבודת המחסן מותאמת לצרכי הייצור, עד כמה המלאי זמין והעובד אמין. תוצאות המדד יכוונו אותנו למקור הבעיה (אם קיימת) או להצבת רף גבוה יותר לשם התייעלות. לעומת זאת, מדד כגון "מספר הפריטים שמנפק עובד X בשעה" הוא דוגמא למדד לא טוב, משום שתוצאתו אינה מלמדת אותנו דבר: האם ניפק הרבה/מעט פריטים? האם ניפק כל מה שהיה אמור לנפק? האם ניפק את הפריטים הנכונים? וכו'.

לכן – ודאו שהמדדים שהגדרתם מנוסחים באופן שילמד אתכם משהו על נשוא המדידה ויאפשר לכם להבין מה נדרש לשפר וכיצד. ומעל לכל המדדים – בצעו בקרה תקופתית, כדי לעקוב אחר העמידה ביעדים שהגדרתם וליישם את התובנות העולות מהם. בהיעדר בקרה – אין מוטיבציה למדידה ולהתייעלות.

 

לסיכום:

בחינת שרשרת האספקה בהיבטים אלו תעריך את מידת חוסנה ויעילותה, אך גם תציף נושאים הדורשים טיפול. אלו יהוו בסיס לתכנית עבודה שנתית ממוקדת. פירטו אותה למשימות, הציבו לוחות זמנים, גייסו את המשאבים הנדרשים ואל תשכחו – ניהול קשוב, יצירתי וגמיש לשינויים נדרש גם הוא כדי להניב תוצאות טובות.

מאחלת לכולנו שתתחדש עלינו שנה טובה ומוצלחת!

————–

*אפרת ספרנוביץ', מהנדסת תעשיה וניהול (M.Sc‏) מומחית בעולמות שרשרת האספקה, בעלת למעלה מ- 20 שנות נסיון מעשי בתחום. מלווה מפעלים ועסקים בשיפור תהליכים והתייעלות, בדגש על ניהול מלאי, ומסייעת להם ליישם מצויינות תפעולית. לפרטים נוספים וליצירת קשר:
054-5425769‏   [email protected]  ‏   www.safranovich.co