בתכנון מרכז לוגיסטי, המיקום הנכון והמתקן הנכון זה מה שקובע

בתכנון מרכז לוגיסטי, המיקום הנכון והמתקן הנכון זה מה שקובע

מאת: איציק כהן*

בעשרים השנים שאני פעול בענף הלוגיסטיקה בכלל ובתחום הIntralogistics בפרט, ביקרתי הרבה חברות ומחסנים בישראל ובעולם. הנוף של המחסנים הלוגיסטיים יכול להשתנות מאוד בין חברות, כמו גם מידת הבגרות והבשלות בפיתוח וידע לגבי לוגיסטיקה ומחסנאות. סדרי העדיפויות לגבי השקעות ומיקוד הפיתוח עשויים להיות שונים באופן משמעותי מחברה לחברה ולעיתים אף מפתיע אותי. אין באמת נכון או לא נכון. עם זאת, אני תוהה לפעמים מדוע חברות ממשיכות להשקיע במרלו"ג גם אם המיקום ו/או המתקן לא מתאים לצרכים. זכרו שאתם אף פעם לא יכולים לפצות על מיקום רע או מתקן רע על ידי טכנולוגיה מתקדמת כמו אוטומציה וכן הלאה. חובה לבצע תיעדוף נכון על מנת לנצל את הפוטנציאל המרבי מההשקעות.

המיקום הפיזי של המרלו"ג 

בחירת המיקום הנכון של המרלו"ג יכול לעשות את כל ההבדל עד כמה יעילה ורווחית החברה. שכירת או רכישת מרלו"ג היא החלטה חשובה, ובחירה במיקום הנכון יכולה לשפר באופן משמעותי את יכולת החברה להתחרות ולשרת ביעילות את לקוחות. החלטה זו משפיעה, למשל, על עלויות ההובלה הנכנסת והיוצאת, זמינות כוח העבודה ועלויות העבודה. ברור שחברת סטרטאפ ו/או חברות בתחילת דרכם לא חושבים על כך בתחילת דרכן, אבל אם החברה מתפתחת וגדלה יש לקבל החלטה אסטרטגית בהקדם האפשרי. ככל שממתינים עם העתקת המרלו"ג כך היא תהיה יקרה יותר. גם אם ההנהלה מתקשה להשקיע בהעתקת מרלו"ג בטווח הקצר מומלץ לעצור השקעות במתקן הנוכחי. ראיתי מתקנים שחברות השקיעו כסף רב במערכות אוטומטיות, מסועים, מכונות וציוד משלים עד שנוצר מצב שזה כמעט בלתי אפשרי לבצע את העתקה. אם ההנהלה לוקחת את ההחלטה הנכונה בזמן, ההשקעה תוכיח את עצמה.

איזה מתקן מומלץ לבחור?

אז איזה מתקן לבחור? ראיתי את המחסנים המוזרים ביותר שאתם יכולים לדמיין. אני תוהה מי היו הממונים ולמה הם לא החליטו לעבור? לעיתים קרובות ההנהלה השקיעה במערכות מתקדמות וכל זאת על מנת להיות מסוגלים להתמודד עם הצמיחה והאתגרים במבנים הנוכחיים, אבל בסופו של דבר זה ההחלטה לא נכונה, יותר מידי פשרות בגלל שהמתקן או המבנה קיימים. כפי שציינתי בדוגמה למעלה, אני יכול להבין שחברת צעירה או סטרטאפ תשתמש בבניין ישן וזול שיכול להתאים לעיתים קרובות, אבל גם להם מאוד חשוב לבצע את השינוי לפני שהחברה מתחילה לצמוח. בדרך כלל לא ניתן לפצות על מיקום שאינו עונה לדרישות עזרת טכנולוגיה זו שגיאה כפולה ומכופלת. הסדר הנכון הוא, כאשר מתכננים להשקיע במרלו"ג חדש יש לשקול את אורך החיים שהוא יכול להציע, חשוב מאוד שאם תצטרכו להגדיל את מערכות האחסון ולא יהיה לכם מקום במתקן, מומלץ לבצע ניתוח נתונים המציגים את הצמיחה הפוטנציאלית של החברה לפני שמתחילים לחפש את המרלו"ג האידאלי עבור החברה. חשוב לקחת גורם זה בחשבון כאשר אתם מגדירים את דרישות השטח.

מנהלים ותוכנה

במחשבה להעתיק את המרלו"ג או לעבור למרלו"ג אחר בעתיד הקרוב. תתמקדו במנהלים ובתוכנת ניהול מחסנים WMS. אתם יכולים לעשות הרבה עם שני אלה. שניהם מאוד חשובים בהנעת תהליכים במרלו"ג. הטמעת WMS יכולה לסייע בהעברת המרלו"ג בצורה קלה יותר, לעתים קרובות אתם יכולים להרחיב את המערכת הנוכחית שלכם עם הקמת המרלו"ג החדש. WMS מסייע להזיז את הפריטים למיקומים חדשים בצורה קלה יותר.

חשיבותו של תכנון מרלו"ג אופטימלי

אני אוהב נטוורקינג ולדבר עם אנשים אחרים. ניתן ללמוד כל כך הרבה רק מלהקשיב לידע ולניסיון של אנשים אחרים. מעניין לבקר עמיתים באותו תחום ולראות כיצד המערוכת שלהם עובדות. כאשר הסתובבתי וביקרתי במרכזים לוגיסטיים שמתי לב לדבר אחד חשוב מאוד וזה החשיבות שהמתקן יהיה מתאים ושהמרלו"ג יתוכנן בצורה אופטימלית. ראיתי הרבה מתקנים שונים המשמשים לפעילות מחסנאית או תפעולית, והרבה מהם היו אמורים להינטש מזמן מכיוון שקשה ומסורבל לנהל את זרימת המרלו"ג בצורה יעילה. אני מבין ומכבד את זה שלהקים מרלו"ג חדש או לעבור למתקן אחר זוהי עלות גדולה ביותר, אבל זה הרבה יותר טוב לקחת את ההחלטה בשלב מוקדם ולא בשלב מאוחר במקום לעשות הרבה השקעות בבניין קטן לרבות תוספות בניה והרחבות כמו טלאי על טלאי וחלילה וחס מבנים עצמאיים קטנים ליד המבנה הראשי.

זרימה יעילה של תהליכים ומוצרים

מחסנאות ולוגיסטיקה במרלו"ג הינה הכל על זרימה יעילה ועל ידי זרימה יעילה אני מתכוון זמן ומרחק. מומלץ להימנע מצווארי בקבוק וממרחקים ארוכים מהרמפות הפריקה למדפי האחסון וממדפי האחסון לרציף השילוח, ואולי החשוב ביותר לא לזלזל בשטח הרצפה החופשי ללא מידוף במחלקות השונות. במיוחד באזור הקבלה, הפריקה והעמסה. מה שקורה לעיתים קרובות כשבמרלו"ג לא נשאר או לא מתוכנן שטח פנוי ומצטברים צווארי בקבוק ו/או קיים צורך להסתובב סביב משטחים פעמים רבות לפני שמשנעים אותם לאזור היעד במרלו"ג. לפני שמתחילים לעבוד עם החומר וזה אומר הרבה "נגיעות חסרות משמעות של הסחורה" זאת אומרת בזבוז זמן של זמן ומשאבים לא זולים. לעיתים קרובות זה משפיע בהיבט השלילי על האיכות. המחסנאי לא מאתר את המשטחים הנכונים וגם אחרי שאותרו הם הוזזו יותר מידי פעמים והם יכולים להינזק. אז לא, אל תמעיטו בערכם של השטחים הפנויים.

גובה, אורך ורוחב במרלו"ג

נתונים שגויים לחלוטין לגבי גובה, אורך ורוחב במרלו"ג לא ניתן להפיק את המרב מתוכנת ה-WMS. לדוגמה, אם המרלו"ג נמוך המרחקים ארוכים למילוי המדפים. אם המרלו"ג הוא ארוך וצר, לתכונות כמו אופטימיזצית ליקוט לא תהיה השפעה גדולה. כל הדברים משפיעים על עלות העבודה שהיא אחת השורות הגדולות ביותר בכל תקציב המרלו"ג. אם יש הרבה תוספות על הבניין המקורי עם שערים צרים בין המחלקות יהיו צווארי בקבוק וקושי גדול לאחד הזמנות יוצאות למשל. כדי למנוע פתרונות אד הוק, במקום זאת לפעול בהתאם לפרספקטיבה ארוכת טווח על תכנון המרלו"ג וההפעלה אני ממליץ להשתמש ב"תכנון מערך שיטתי" SLP.

SLP להסדרת אזורי עבודה במפעל או במרלו"ג

SLP הוא כלי המשמש להסדרת אזורי עבודה במפעל או במרלו"ג למשל על ידי איתור אזורים בעלי תדירות גבוהה ויחסים לוגיים קרובים זה לזה. התהליך מאפשר זרימת חומר המהירה ביותר בעיבוד המוצר במחיר הנמוך ביותר ואת כמות הטיפול. זהו צעד אחר צעד המאפשר למתכננים לזהות ולחזות את היחסים בין תהליכים ומציאת החלופות השונות עבור תכנון המערך. ניתן להציג את התהליך ולהוציא אותו לפועל ב 10 שלבים המתוארים באיור להלן.

לא אכנס לפרטים בכל צעד אבל זה הוא כלי נהדר ואני ממליץ בחום לחפש בגוגל בנושא זה

ולקרוא עוד על זה.

ראיתי חברות מסחר אלקטרוני עם מחסנים ומתקנים אשר מתוכננים בצורה לא יעילה מה שבהחלט משפיע על עלויות הלוגיסטיקה. אני בטוח שניתן להפחית את עלויות התפעול במרלו"ג באופן משמעותי עם תכנון נכון. לכן חשוב לעשות זאת נכון מהרגע הראשון ועם תוכניות לטווח ארוך. כאשר מתכננים את הבניין מההתחלה חשוב להסתכל על איך ניתן לשנות/לעדכן ולהתאים בעתיד, ללא השפעה שלילית, בזרימת החומר במרלו"ג. מומלץ גם  לבחון איזה WMS ואיזה אפשרויות אוטומציה ניתן להשתמש בעתיד. מידע זה חשוב לגבי העתיד כבר בשלבי התכנון.

כמו תמיד, אם יש משהו אחר שאת/אתה מעוניינים לדעת על נושא זה, או אם אתם צריכים כמה טיפים על שיפורי מרלו"ג, אל תהססו לפנות אלי.

———————-

*איציק כהן הינו יועץ לוגיסטי בכיר. ניתן לפנות ולהתייעץ עם איציק כהן בטל' 055-9999559 , או במייל [email protected]