אמזון בפתח winter is coming !

מאת: שי חיות*

אמזון גדולה וחזקה ומחסני ענק של החברה בישראל הם עדיין בבחינת 'חזון למועד', אולם כבר עתה ברור לכולם כי מעבר לחגיגה לאזרחים ו'תרומה' משמעותית ליוקר המחייה  מדובר באסון לעסקים, סוחרים ספקי שירותים ויבואנים מקומיים שנהנו, ואפילו חגגו עד היום. מעוניינים להתכונן ליום השחור ולא לסגור? מוטב שתתחילו להערך ממש עכשיו.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר אמר עם השמע דבר הגעתה של אמזון לישראל: "אני סבור שצריך למנוע את כניסתה, עד אשר יווצר שוויון במיסוי בין המכירות המקומיות הרגילות לבין היבוא האישי מספקי חוץ". לדבריו, למעלה מ- 50,000 חנויות רחוב ועסקים קטנים, שכל אחד הוא בסיס קיומה של משפחה, ולא רק קניונים יושפעו מכניסתה של אמזון לישראל…"

אמזון, מצדם, פחות מתעניינים במהומה המקומית, ומקפידים להיערך. כבר השבוע הם קיימו מפגש עם הקהל החיצי שבוי שלהם – 6000 עד 7000 מוכרים מקומיים שכבר נעזרים בשירות של הפלטפורמה. בחודשים הקרובים הם מתכוונים להשיק את האתר בעברית, לטפל בהיבטים הלוגיסטיים, לגייס עובדים ומנהלים ולנקוט במהלכים טקטיים שמטרתם לא להרגיז אף אחד, בעיקר לא את הרגולטורים (מבצעי עומק, הטבות בפרסום, גיוס מתרגמים לעברית, ובחינת היענות לבקשות הצרכנים לאפשר משלוחים חינמיים בהזמנות בשווי 85 דולר ומעלה).

למה מגיע לנו כל הטוב הזה?

(או במילים אחרות, למה אמזון מתכוונת להיכנס לישראל?)

אמזון מגיעים לישראל לא רק בגלל שהם יגיעו לכל מקום. הבחירה בישראל דווקא עכשיו נובעת מהעובדה שלמרות שמדינתנו קטנה, כח הקנייה שלה, במיוחד ברשת, עצום:

  • 93% מהישראלים מבצעים קניות באינטרנט
  • היקף הקניות השנתי זינק ב- 50%
  • 48% מהקונים ברשת עושים זאת לפחות אחת לחודש
  • אנחנו אוהבים לקנות בעיקר אופנה, ביגוד והנעלה (57%); חופשות (55%) וגם גאדג'טים, משחקי מחשב ומוצרי חשמל ואלקטרוניקה (54%)
  • לעומת 360.1 מיליון ב- 2016, נרשמה ב- 2017 עלייה של 11.5% בכמות העסקאות שהתבצעו בשנה מרחוק והגיעה ל- 396.7.

תנו למספרים לדבר

(או במילים אחרות: מה אומרים המומחים על יחסי אמזון-ישראל?)

על פי מחקרם של צ'מנסקי ובן שחר (Ynet, 5.5.2019)

  • רקע:
    • עד שנת 2021 יתווספו לשטחי מסחר בישראל למעלה מ- 20% יותר מ- 85 מרכזים חדשים.
    • שעור שטחי המסחר הריקים גדל ב- 8 השנים האחרונות ב- 2% וצפוי לגדול עוד יותר עם כניסתה של אמזון.
  • אם אמזון תנגוס אפילו 5% מהשוק המקומי, מדובר בפדיון של כ-2.5 מיליארד ש"ח בשנה. כתוצאה – 175 אלף מ"ר של שטחים (לא כולל מזון) ייסגרו. שווה ערך ל- 9 קניונים בגודלו של קניון רמת אביב (יצוין כי בארה"ב נסגרו ב- 2017 למעלה מ- 7000 חנויות במאות קניונים רק בגלל 'אפקט אמזון').
  • מי ישרוד: הגדולים יותר מהקטנים, הגמישים, אשר יתאימו את עצמם לשינויים יותר מהאחרים.

יחסי אהבה-שנאה

יחסי אהבה

  • יתרון לסוחרים מקומיים גמישים וללקוחותיהם (אשר ייהנו מיישור הקו מול הסטנדרטים של אמזון בעיקר בתחום שירות הלקוחות ומהירות השילוח)
  • יתרון מובהק לסוחרים מקומיים שיפתחו חנות באמזון ובהזדמנות זו יפנו גם לשוק הבינ"ל העצום.
  • פחות כסף יברח לחו"ל: המסחר המקוון הבינ"ל מבריח מישראל 10 מיליארד ₪ בשנה. הפעלת האתר המקומי של אמזון חלק ניכר מהסכום יישאר בארץ, גם בזכות רכישה מסוחרים מקומיים
  • יתרונות ללקוחות הקצה:
    • הנגשה בעברית: לחוששים מרכישה בשפה זרה ובאתר לא מקומי
    • אפשרות לכניסת מותגים בינ"ל אשר הקהל המקומי לא נחשף אליהם עד כה
    • זמני המשלוח יתקצרו והמשלוחים יגיעו תוך 48 שעות עד מס' ימים ולא תוך שבועות או חודשים
    • עלויות המשלוח יופחתו
    • שיפור בהרגלי הצריכה: הטכנולוגיות המתקדמות יאפשרו מדידה באינטרנט, מישוש טקסטורות וכד'
    • והשירות… השירות!

יחסי שנאה?

  • להיות ספק של אמזון זו התאבדות. הקריטריונים והעמלות שגוזרת אמזון על הלקוחות והספקים היא גבוהה ומכאן שסוחרים רבים אולי ימכרו דרך אמזון אבל גם יפסידו.
  • אמזון 'תדלג' על כולם… היא תהווה גשר ישירות מהיצרן ללקוח הקצה תוך עמידה בתנאי מחיר לו"ז ואספקה מטורפים ותנגוס חזק מאוד ביבואן, בסיטונאי ובקמעונאי
  • התחרות הרסנית ולכן מי שלא יוכל לעמוד בה יפסיד ויסגור
  • חסרון לסוחרים לא גמישים וללקוחותיהם
  • מכה לכל סוחר חדש ולא מנוסה שיחשוב שאמזון היא הקפיצה לאושר ולעושר (הבטחות לחוד ומציאות לחוד. לא מדובר בהצלחה מובטחת וגם כאן, כמו בכל תחום, צריך אומץ, הרבה ידע וגם ניסיון)
  • סגירת שטחי מסחר בהיקף של 9 קניונים גדולים, כאשר עיקר הנפגעים הם חנויות קטנות, יבואנים ורשתות שלא התאימו את עצמם לסטנדרטים החדשים ולצפיות המעודכנות של הצרכנים (כבר היום ניכרת השפעת הקנייה המקוונת, וגם רשתות גדולות כבר לא מסתירות את הדוחות הפיננסיים, הירידה התלולה במכירות, קריסת המניות והסחורות ה'אבודות')
  • מי שחשב שיוכל להימנע מבירוקרטיה וממע"מ כדאי שיחשוב שוב…

ומה אתם עשיתם בשביל מדינה?

איך על המדינה להגיב ומה על חברות השילוח ועמילות המכס לעשות?

אין ספק כי המהלך יכול להיטיב עם הצרכנים ולהגדיל את התחרות בשווקים וזוהי מהפכה עולמית ומי שלא יצטרף יישאר מאחור אך למדינת ישראל אני ממליץ להישאר עם היד על הדופק והקפידו להקשות על ענקית המכירות כדי לא לשבור את ספקי מוצרי הצריכה ומאות אלפי המשפחות המתפרנסות בזכותם.

תחת השלטון הנוכחי תמשיך לדעתי מדינת ישראל לעודד תחרות ותאפשר לאמזון להיכנס בענק ותתמוך בה. היא תאפשר ותעודד תחרות לטובת צרכני הקצה וניתן לחזות שבמגוון מוצרים התרחיש יהיה דומה לזה שארע בשוק הסלולארי.

רשויות יקרות לתשומת לבכם, אוכלוסיית ישראל נמצאת במגמת עלייה ועל סף התפוצצות אוכלוסין כתוצאה מעליית יהודים ארצה ומריבוי טבעי חיובי. לצד מגמה זו, ועם הכנסה של אמזון לישראל המעבר לרכישות באינטרנט רק יגבר. הנמלים הנמצאים במגמת פיתוח וכך גם דואר ישראל יצטרכו להמשיך לעמוד בלחץ. היבוא, וכמובן שילוח בינ"ל נמצאים במגמת עלייה אולם גם על חברות שילוח קטנות להתגמש, לבצע שינויים ולהתאים את עצמם לשוק המתחדש פן תבלענה בתוך חברות הספנות והלוגיסטיקה הגדולות והבינ"ל אשר תהפוכנה לשחקנים ראשיים בסחר ותדמנה לחברות הייטק ממוחשבות המניעות את העולם.

 איזה פחד? יש אתגרים שניתן להתכונן אליהם

מה סוחרים ויבואנים ישראלים צריכים לשנות במדיניות ואופי השילוח כדי לעמוד בתחרות

(או במילים אחרות, איך נמנעים מהמכה)?

גם כאן הערכות ראויה ויצירתיות יכולים לפתח את העסק לכיוונים נישתיים נוספים וחדשים.

הדרך היחידה להתחרות במפלצת הזאת היא לעסוק ביבוא שיווק והפצה של מוצרים מיוחדים ייחודיים לא סטנדרטים, כאלו שאמזון לא תעסוק בהם מטעמי כלכלה וכדאיות.

באנגלית יש אמרה יפה שאומרת "If you can't beat them, join them" חנויות, רשתות וקניונים אינם צריכים לחכות לשעת הש'. הם חייבים להבין שהעולם הולך לכיוון אחד ברור בו יתרחש מרבית המסחר ועתה כאשר אמזון מתעתדת להיכנס לישראל השינוי יהיה מהיר וכואב הרבה יותר.

מי שרוצה לשרוד חייב לבדוק את החלופות העומדות בפניו ולהחליט האם מכירה און ליין מתאימה גם לו. ולא – זה לא כל כך מסובך, ולא – זה לא מתאים רק לענקים. היום יש גם בתי עסק קטנים אשר משלימים את ההכנסה ממכירה ברשת וככל הנראה עסקים קטנים רבים יכולים לשרוד ואפילו להרוויח יפה רק ממכירה באינטרנט. עסקים פיזיים חייבים להיות יצירתיים ולחשוב על רעיונות חדשים להביא לקוחות – חנויות פופ אפ, כניסה לרשת (כגון חברת זופלוס המחזיקה 50% משוק המזון לחיות מחמד באירופה ומוכרת באופן חכם באתרי אינטרנט המותאמים לכל מדינה בנפרד), מעבר לתחומים משיקים או חדשים ועוד. במילים אחרות – הם צריכים להיות מיוחדים, יצירתיים, גמישים ומהירים. וורן באפט טבע את המושג חפיר כלכלי. לדבריו, עסקים אלו מסוגלים הגן על עצמם בפני תוקפים. ישנם חמישה מקורות של חפיר כלכלי: עלויות החלפה, נכסים בלתי מוחשיים, יתרונות עלות, יתרונות לגודל ואפקט הרשת. נהוג לחשוב שלאמזון יש הרבה חפיר מכל הסוגים. למעשה, אמזון היא אימת כל העסקים בעולם.

כמנהל חברת שילוח ועמילות מכס מזה שנים רבות, אני רואה את השוק משתנה לנגד עיני וממליץ ליבואנים ובעלי עסקים לקצר את זמן המשלוח בצורה משמעותית ולייעל את התהליך ברמת השקיפות וכמובן להתחדש ולשפר את שירות הלקוחות.

בינתיים, אנחנו מקפידים על שירות מושלם לספקי אמזון בארה"ב:

מאחר והמשרדים שלנו נמצאים בניו יורק, והמחסנים שלנו ממוקמים 25 דקות משדה התעופה JFK, אנחנו מספקים מענה לספקים המובילים בשילוח אווירי, כל זאת במקביל לשילוח ימי המגיע לחוף המזרחי. שירותי הלוגיסטיקה המלאים שלנו כולל:

  • משלוחי FBA לכל מחסני אמזון בכל רחבי הארץ מכל נמלי האוקיינוס ​​/ נמלי תעופה. המחסנים עומדים בכל דרישות AMAZON וכוללים מיון, תיוג ומשלוח למחסני FBA בכל רחבי הארץ או ללקוח הסופי לפי הצורך. ללקוח יש גישה מלאה לתהליך באופן דיגיטאלי באמצעות שם משתמש וסיסמה.
  • אנו פועלים גם כ- IOR עם חברת הבת שלנו OSM המספקת שירות למוכרי AMAZON שאין להם יבואן רשמי בארה"ב (חיוני עבור ייבוא ​​סחורות לתוך ארה"ב).
  • אנו פועלים כיבואן רשמי עבור השולח, משלמים חובות, אגרות חוב ועוד.

מעוניינים? COB ממליצה בחום על פתיחת ישות בארה"ב, כזו שיכולה להיות צד IOR. התהליך פשוט, מהיר ועשוי לחסוך כסף רב!

————————

*שי חיות, יועץ ומומחה בתחום הסחר הבינ"ל, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח. טלפון: 03-5299880, דוא"ל: [email protected]