דוניצה 1

איך רובוטים שיתופיים מגינים עלינו מפציעות?

מאת: חיים זכרמן, מנהל חטיבת רובוטיקה ואוטומציה בחברת SU-PAD נציגת UR בישראל

הופעתם של רובוטים שיתופיים (קובוטים) בתחום האוטומציה התעשייתית, הייתה לא פחות ממהפכנית. המכונות המתוחכמות הללו, אשר נועדו לעבוד לצד בני אדם, משנות מקומות עבודה ברחבי העולם והופכות אותם לבטוחים ויעילים יותר. בניגוד לרובוטים המסורתיים, שדרשו הפרדה מעובדים אנושיים בשל חששות הנוגעות לבטיחות (של העובדים האנושיים), קובוטים מצוידים בחיישנים מתקדמים ובאלגוריתמים של AI המאפשרים להם לזהות ולהגיב לנוכחות אנושית. זה מאפשר שיתוף פעולה חלק ללא פגיעה בבטיחות, ומגשר על הפער בין כושר ההמצאה האנושי ליעילות הרובוטית.

בתעשיות שבהן עומס ופציעות חוזרות ונשנות נפוצות, קובוטים הפכו לחידוש קריטי. הם לוקחים על עצמם משימות תובעניות פיזית, מצמצמים את הסיכונים הארגונומיים והמידיים לעובדים אנושיים ובכך מטפחים סביבת עבודה בריאה יותר. המעבר לעבר יותר אוטומציה שיתופית משקף מגמה רחבה יותר בטכנולוגיה ככלל: המעבר ממכונות שמחליפות את העבודה האנושית לאלה שמגדילות ומעצימות אותה.

השיפור הזה הוא קריטי בתעשייה שזקוקה אנושות לכוח אדם. בסוף 2018, איגוד התעשיינים הלאומי (NAM) פרסם את סקר התעשיינים האחרון שלו, שאישר כי מציאת עובדים מיומנים נותרה אתגר מרכזי עבור מנהלי ייצור כיום. בשנת 2018, יותר מ-115,500 עובדי ייצור ו-17,000 עובדי מחסנים בארה"ב החמיצו ימי עבודה עקב פציעות, עם עלויות ישירות ועקיפות שיכולות להתאים או לעלות על אובדן בכושר הייצור. עלויות ישירות ברורות יותר, כמו הוצאות רפואיות ואובדן ייצור, אבל עלויות עקיפות יכולות להשפיע אפילו יותר על השורה התחתונה. אלה כוללים העסקת עובדים זמניים, אובדן הזדמנויות, פגיעה במורל שגרמה לאובדן תפוקה נרחב, ועומסים אדמיניסטרטיביים נוספים לניהול החזרה של עובד לעבודה.

"אימוץ הקובוטים מונע מהכרה ברורה ביתרונותיהם עבור בני אדם בצורה ישירה. הם לא רק מסוגלים לבצע משימות בדיוק ועקביות אלא גם להסתגל לתפקידים שונים בתהליך הייצור. אנחנו רואים את ההשלכות של זה בפידבק מהלקוחות שלנו – הגמישות הזו הופכת אותם לנכס משמעותי בהתמודדות עם האתגרים הכפולים של שמירה על רמות פרודוקטיביות גבוהות והבטחת בטיחות כוח העבודה. יתרה מכך, השילוב של קובוטים בכוח העבודה הוא עדות להבנה המתפתחת של אוטומציה ככלי לשיפור היכולות האנושיות במקום לעקור אותן.

דוניצה

מקרי בוחן: קובוטים בפעולה

יש לא מעט דוגמאות קונקרטיות לאופן שבו קובוטים מסוגלים להגן על גופם – ואפילו רוחם – של עובדים בתעשיות שונות.

Thyssenkrupp Bilstein, ארה"ב: הפריסה של תשעה קובוטים UR10  במפעל הייצור באוהיו סימנה צעד משמעותי לקראת הפחתת משימות בעלות השפעה שלילית מבחינה ארגונומית. עובדים שבעבר התמודדו עם כאבים וכאבים עקב משימות ידניות שחוזרות על עצמן, מוצאים כעת את עבודתם קלה יותר ופחות תובענית פיזית. קובוטים השתלטו על משימות כמו הזנת מכונה, הרכבה ובדיקת מוצר, ייעול הייצור ושיפור סביבת העבודה.

ייצור המכוניות החשמליות Fiat 500 איטליה: במפעל Mirafiori בטורינו, הכנסת קובוטים  על פס הייצור של Fiat 500הועילה משמעותית לתהליכי ההרכבה ובקרות האיכות. משימות שבעבר הגבירו את הסיכון למחלות שרירים ושלד בקרב העובדים, כמו יישום ספינות אטומות למים על דלתות הרכב, הן כעת אוטומטיות. זה לא רק מבטיח דיוק ואיכות הפעלה גבוהים אלא גם משפר את הארגונומיה והרווחה של המפעילים.

Pentik, פינלנד: בתעשיית הקרמיקה, קובוט UR10 חולל מהפכה בתהליך הזיגוג ב-Pentik, חברה הידועה בכלי השולחן שלה העשויים מחימר אנגלי. הקובוט, המצויד בתפס ואקום מתוצרת עצמית, מחקה תנועות ידיים אנושיות, במיוחד את אלה של עובד אהוב שהיה אחראי למשימה זו במשך 30 שנה. אוטומציה זו הפחיתה משמעותית את העומס הפיזי על העובדים, והראתה את יכולתו של הקובוט להסתגל למשימות הדורשות מגע עדין.

חברת BOOG Machining, צרפת: חברה זו מתמחה בעיבוד שבבי, בחריטה וכרסום של חלקים קטנים וחדים, תהליך שהיווה סיכונים בריאותיים משמעותיים לעובדים עקב הטיפול המתמשך בחפצים חדים. שילוב קובוטים שיפר באופן דרמטי את תנאי העובדים בכל הנוגע לבטיחות, על ידי השתלטות על המשימות המסוכנות האלה. אוטומציה זו לא רק מונעת פציעות אפשריות אלא גם מייעלת את תהליכי הייצור, ומאפשרת לעובדים להתמקד במשימות מורכבות יותר ולהוסיף ערך לשלבים אחרים של הייצור.

Linaset, צ'כיה: ב-Linaset, יצרנית יציקות פלסטיק, משימות ידניות גזלו זמן והיו גם תובעניות פיזית, וחשפה את העובדים לסביבה רועשת ומאובקת. פריסת הקובוט UR5 למשימה זו שיפרה משמעותית את סביבת העבודה על ידי אוטומציה של תהליך הפיצוץ. שינוי זה לא רק הפך את מקום העבודה לבטוח ונעים יותר לעובדים אלא גם הגדיל את היעילות והפחית את טביעת הרגל הסביבתית של המבצע.

קל לראות איך מקרי הבוחן האלה ממחישים את הרבגוניות וההשפעה הדרמטית של קובוטים על מגוון תעשיות – ומדגישים את תפקידם בשיפור הבטיחות במקום העבודה, שיפור הפרודוקטיביות ויצירת שינוי חיובי באופי העבודה.

דוניצה 3

ההשפעה הכלכלית והאנושית

לשילוב של קובוטים בתהליכים תעשייתיים יש השלכות כלכליות ואנושיות עמוקות. מבחינה כלכלית, אימוץ הקובוטים נותן מענה לעלויות המשמעותיות הכרוכות בפציעות במקום העבודה. לפי המועצה הלאומית לבטיחות בארה"ב, למשל, פציעות עבודה בארה"ב עלו 161.5 מיליארד דולר בשנת 2017, שכללו הוצאות רפואיות, אובדן פרודוקטיביות והוצאות ניהול. במקביל, כוח עבודה מזדקן בייצור מסבך עוד יותר את הבעיה – כאשר עובדים מבוגרים נפצעים, הם מפסידים הרבה יותר ימי עבודה, ועם הזמן יהיה יותר ויותר קשה לפצות על אובדן הכישורים הקריטיים שלהם. קובוטים מציעים גישה פרואקטיבית להפחתת ההוצאות הכרוכות בפציעה של עובדים כמו גם בשימור עובדים בעלי כישורים גבוהים על ידי אוטומציה של משימות בסיכון גבוה, ובכך להפחית את שכיחות הפציעות במקום העבודה ואת העלויות הנלוות.

למעשה, מחקרים שנעשו לאחרונה על ידי Travelers Insurance הראו שהטמעת אוטומציה של ייצור, במיוחד קובוטים, יכולה להפחית באופן משמעותי את ההתרחשות של פציעות במקום העבודה הנגרמות על ידי הרמה כבדה, מגע עם חפצים מזיקים ולחץ חוזר ונשנה. למעשה, המחקרים מצביעים על כך ששימוש בקובוטים בייצור יכול להוביל להפחתת הנפגעים במקום העבודה בשיעור של עד 72%. נתונים אלה מדגישים את הפוטנציאל של קובוטים לשפר את הבטיחות במקום העבודה ולהפחית את הסיכונים לפציעות שעומדים בפני עובדים בסביבה תעשייתית.

ההשפעה ניכרת גם מעבר לפציעות פיזיות. "אנחנו רואים שמנקודת מבט אנושית, קובוטים מקלים על העומס הפיזי והנפשי על העובדים. על ידי השתלטות על משימות חוזרות ומסוכנות, קובוטים משחררים עובדים אנושיים להתמקד בתפקידים מורכבים ומתגמלים יותר. זה לא רק משפר את שביעות הרצון בעבודה אלא גם פותח הזדמנויות לשיפור מיומנויות ופיתוח מקצועי. יתר על כן, נוכחותם של קובוטים במקום העבודה יכולה להוביל לסביבת עבודה מרתקת ומגרה יותר, שבה עובדים אנושיים יכולים למנף את הכישורים והיצירתיות הייחודיים שלהם במקביל ליעילות רובוטית – ואין ספק שזה תורם למורל ולתחושת הסיפוק בעבודה.

 

מבט קדימה: העתיד של קובוטים בבטיחות במקום העבודה

ככל שאנו מסתכלים לעבר העתיד, תפקידם של הקובוטים בהבטחת בטיחות במקום העבודה ושיפור הפרודוקטיביות עומד להיות משמעותי יותר ויותר. אנחנו עדיין מגלים בכל יום שימושים חדשים בקובוטים המראים עד כמה גדול הפוטנציאל שלהם לשינוי חיובי במקומות העבודה בתעשיות שונות, שייטיבו עם כוח העבודה. עם ההתקדמות בבינה מלאכותית ולמידת מכונה, הקובוטים יהפכו אפילו יותר מיומנים בעבודה לצד בני אדם, יפחיתו עוד יותר את הסיכון לפציעות ויגבירו את איכות חיי העבודה.

המסע של קובוטים מטכנולוגיה חדשה למרכיב קריטי בתהליכי ייצור מודרניים מדגיש מעבר רחב יותר לעבר סביבות עבודה בטוחות יותר ומשתפות יותר. ככל שתעשיות ממשיכות לאמץ אוטומציה, הדגש על טכנולוגיית הקובוט משקף מחויבות לא רק לשיפור הפרודוקטיביות אלא גם להגנה על רווחתם של העובדים. אין ספק בעיניי שבעידן החדש הזה של אוטומציה תעשייתית, קובוטים הם עדות לכוחה של הטכנולוגיה לשפר את חיינו, ומבטיחים עתיד שבו פציעות במקום העבודה מצטמצמות באופן משמעותי, וממומש הפוטנציאל המלא של שיתוף פעולה בין אדם לקובוט.