אופטימיזציה של שרשרת אספקה

איציק כהן
איציק כהן*

על מנת ליצור אופטימיזציה בשרשרת האספקה מומלץ לדעת תחילה מה נדרש כדי לקבל החלטות נכונות. ערך הניבוי האנליטי מאפשר, למשל, לנתח את היסטוריית השימוש בחומרי הגלם של מוצר עונתי וכך לחזות כיצד אמור להיות הרכש של אותו חומר גלם לעונה הבאה. אך החברה אינה, בהכרח, מרוויחה מכך במידה והעלות הכוללת של חומר גלם זה הינה שולית.

 

מומלץ על ניתוח מצופה – זו צורת ניתוח העוזרת להבין מה זו אופטימיזציה של שרשרת האספקה תוך אספקת נתונים רבים מן המחלקות השונות.

בעבר, לא תמיד ניתן היה לבצע אופטימיזציה לעסק, בין השאר בשל :

  • חוסר בתיעוד ומחסור במידע
  • טכנולוגיה לא מתאימה
  • מחסור של מפעילים מיומנים

עם זאת, הכל השתנה במיוחד כאשר מדובר בפתרון האופטימיזציה בשרשרת האספקה

(Supply Chain Optimization) SCO, אופטימיזציה בשרשרת האספקה

הזינוק בפעילות ובהכנסות ממסחר אלקטרוני צפוי לגדול ביותר מ 30% בשנים הקרובות, מה שהופך את האופטימיזציה לנחוצה ואפילו הכרחית. האופטימיזציה נדרשת לא רק בגלל השינוי האבולוציוני של המסחר האלקטרוני אלא גם עבור חברות הנוהגות להשתמש בה לשם ניתוח מגמות צרכניות ובעידן של כלכלה חזקה חברות חייבות לפעול בצורה מדויקת ומהירה יותר.

קחו לדוגמא מעבר בחנות מכולת, בעבר, המעבר סודר באותה שיטה מסורתית – שלושה מותגים שונים של חמאת בוטנים. היום יכולים להיות באותו מעבר עשרה מותגים שונים של חמאת בוטנים המבוססים על סמך ביקוש.

מחקרים מראים שרוב מובילי דעת הקהל בשרשרת האספקה משתמשים בניתוח מצופה, מה שאילץ יותר מ-75% מהחברות הבינוניות לעזוב את גיליונות האקסל ולהבין שלא ניתן להסתמך עליהם.

החברות חייבות להיות מסוגלות להעריך מחדש אפשרויות ריאליות במהירות ולעדכן את המחירים, המבצעים וההיקפים. אם חברות מעוניינות להישאר תחרותיות הן צריכות לעבור לגיליונות אלקטרוניים לצורך איזון פתרונות.

 

ניתוח עסקי

אופטימיזציה מחייבת גם פשרות לשם רווחיות. היכולת להציג ולנתח נתונים תפעוליים ופיננסיים בו זמנית – הן אילוצים ויעדים. היכולת למנף את העוצמה של תובנות וחיזוי פני העתיד הופכות את אופטימיזציה לכלי חשוב בניהול שרשרת האספקה וזאת מכיוון שזו הדרך שבה מקבלי ההחלטות יכולים לראות כיצד ההחלטות שלהם משפיעות על "העולם האמיתי" וכיצד זה משפיע על כלל הרווחיות של החברה.

"ניתוח מצופה" הינו מסלול מומלץ ליותר ויותר חברות בינוניות ובשנים הקרובות מספר החברות שישתמשו בו ישולש. לעיתים חברות רבות מחליפות את ה-SCO במקביל גם בדיסציפלינות אחרות כגון לוגיסטיקה, ניהול שרשרת האספקה ותכנון שרשרת האספקה.

 

מה ההבדלים ?

  • ניהול שרשרת האספקה – עוקב אחר הנתונים הנוכחיים בשרשרת האספקה.
  • תכנון שרשרת האספקה – מתעד את ביצוע הנתונים
  • SCO (Supply chain optimization) לייעול שרשרת האספקה הוא כלי תומך החלטה המשתמש באופטימיזציה משולבת כדי למצוא את תוכנית הפעולה האופטימלית, בהתחשב באילוצים רבים, מטרות ומשתנים בעלי ערך לאורך כל השרשרת.

הטמעות קודמות של כלי אופטימיזציה היו מוגבלות לשימוש בתחומים מיוחדים של הארגון כגון תחבורה. תרגילי אופטימיזציה היו נדירים.

התוכנה והתוכניות שנדרשו כדי לשנות את ההנחות הבסיסיות של מודל היו גוזלות זמן רב עד שלא ניתן היה לבצע אותה באופן קבוע, מה שגרם למודל להיכשל בתנאים העסקיים המשתנים במהירות מבלי לדרוש משאבים ייעודיים ומסיביים לעדכון המודל.

האופטימיזציה צריכה לפעול כתהליך מתמשך לקבלת תוצאות מוצלחות. היכולת להעריך מחדש אפשרויות ריאליות ולהתאים במהירות את התמחור, המבצע והיקפו הינו קריטי.

מה מונח לפתחה של האופטימיזציה של שרשרת האספקה ?

עם השימוש הגובר באופטימיזציה המותאמת למורכבות של ימינו, אנו מזהים ארבעה שיקולים חיוניים ליישומים העומדים לפנינו:

שילוב

  1. ניהול ביצועים
  2. טכנולוגיה מורכבת פחות
  3. שינוי הנהלה
  4. אופטימיזציה של שרשרת האספקה

לאחר מכן שילוב ההחלטות בחזרה לתוך תוכניות פעולה היא חיונית. כמו כן דוחות כספיים תקופתיים שהן מפתח בסיסי לאופטימיזציה של המודל. הנחות אינן מספיקות כדי לדעת כיצד שרשרת האספקה מפחיתה עלויות ומגדילה רווחיות.

 

איזונים, בלמים וניהול ביצועים הם חלק מתהליך ה-SCO. יכולת אלו מבטיחות לחברות שההנחות הן בבקרה. בנוסף ויזואליזציה של הנתונים מאפשרת לחברות לרדת לעומק למחלקות השונות ולראות היכן לבצע התאמות. הבנת מובילי ההמלצות המותאמות היא קריטית, ועוזרת לחברות להבין טוב יותר את העסק שלהן.

האופטימיזציה אינה על כלים בודדים שפותרים בעיות בודדות, אלא מדובר בראייה של התמונה הגדולה, התמונה הכוללת המלצות לביצוע של שינויים גדולים, שמטרתה להשפיע על העסק כולו בעזרת שרשרת האספקה. טכנולוגיה מוכנה, עכשיו הזמן להשתמש בה.

 

פתרון האופטימיזציה של שרשרת האספקה מפחיתה גם את מורכבות ההפעלה ומונעת את הצורך לדעת כיצד לתכנת ומספקת גישה שיתופית על תכנון אסטרטגי, תפעולי וטקטי. יותר מחצי מהחברות אומרות שהן מוגבלות ו/או שאין להן יכולת להבין ולבצע פשרות מורכבות בשרשרת האספקה שלהם. חברות עדיין מפוקסות באופטימיזציה הביצועים ליחידת עסק בודדת במקום לשקול שיפורים בביצועים חוצים-פונקציונליים.

עם כל הכבוד להכנת תוכנית אופטימיזציה לשרשרת האספקה, התוצאה הטובה ביותר לעולם אינה מושגת כאשר התהליך מורכב מכל יחידה החלה על כללים פשוטים כדי לייעל את הביצועים שלה.

אבל איך חברה יכולה להניע מיחידה בודדת בצורה נכונה לאופטימיזציה מקצה לקצה באמצעות SCO? עם הדגש על אופטימיזציה של שרשרת האספקה מקצה לקצה, חברות צריכות ראיה רחבה ופתרון ניתוחי מקצה לקצה שיכול לתמוך בתהליך מתמשך. הפתרון חייב לתמוך ולאמת כלכלית מודלים של העסק מקצה לקצה ולשלב  מבנים תפעוליים ופיננסיים וקבלת החלטות.

 

בואו נדבר על משלוחים מלאים ובמועד –(Delivery in Full and On Time) DIFOT

אם הארגון מעורב בעסקי הייצור או ההפצה וירצה לדעת עד כמה זה חשוב לספק ללקוחות את המוצרים בזמן, כאשר המוצרים מגיעים לידיהם של הלקוחות בזמן שביעות הרצון גבוהה. מצד שני במקרים והמוצר מאחר, סביר ששביעות הרצון של הלקוחות תהיה נמוכה והאמינות של היצרן או המותג תפגע. הסיבה בסיסית שמוצרים אינם מסופקים בזמן נובעת כתוצאה של ביצועים נמוכים של הספקים. פירוש הדבר שיש בעיה עם הספק ויש לזה השפעה של אפקט דומינו על שרשרת האספקה. בסוף שרשרת האספקה הלקוח סובל מההשלכות של עיכובים ופריטים במלאי.

משלוח מלא ובמועד הוא מדד חיוני בכל הקשור לניתוח שרשרת האספקה.

מה זה DIFOT ?

DIFOT הוא כלי מדידה של עד כמה לוח הזמנים של המשלוח היה אמין בעת משלוח מוצר, תוך התחשבות במספר ההזמנות שנמסרו בזמן, עם הכמות הנכונה של המוצר, וכי למעשה מדובר במוצר שהלקוח הזמין. בדרך כלל מדובר על יום האספקה הצפוי, אך הוא יכול להתמקד גם בזמן ספציפי. נתון זה מסייע לוודא אם המשלוחים הגיעו כפי שהובטחו להם בזמן מסוים. נתון זה ממלא תפקיד מפתח במדידת הביצועים של שרשרת אספקה, ניתוח לוגיסטיקה וביצועי משלוח.

סה"כ המשלוחים)*100 ÷מספר המשלוחים שהגיעו בזמן במלואן )=DIFOT (% )

כאשר רוצים לנתח עד כמה טוב ההזמנה בוצעה או לוקטה, נשלחה ונמסרה, ה-DIFOT מצויין בדרך כלל כאחוז. לאחר שהסחורה ארוזה ומוכנה למסירה, יוצמד לו קוד מעקב שיכול לדווח לאורך מספר שלבי מסירה. אם יש ציון DIFOT של 82%, משמעות הדבר היא ש- 82 מכל 100 מסירות של המוצרים הגיעו ללקוח בזמן ובמלואו. ככל שהציון גבוה יותר, כך דירוג ה- DIFOT שלך יהיה טוב יותר.

ה-DIFOT יכול ללמד על הספקים שלך

לאחר שהארגון החל למדוד את שיעור המשלוחים המלאים שסופקו במועד ניתן לנתח באמצעותן מהם ביצועי הספקים שלך. נתונים אלו מאפשרים להבין טוב יותר את הספקים ואילו מהם גורמים ל"אתגרים" עבור שרשרת האספקה שלך. נתונים אלו מציגים אילו ספקים מאחרים בעקביות בשירות שלהם. ברור שנתונים אלו מציגים גם אילו ספקים מספקים את ההזמנה בזמן, אך לא בסכום שהזמנת.

DIFOT יכול לתמוך בקבלת החלטות בעסק. עיין בנתונים כדי לראות אילו ספקים ביצעו ביצועים טובים במהלך השנה. כשמגיע הזמן לחדש חוזי ספקים, יהיה מספיק מידע מוצק שיתמוך עם איזה ספקים עדיף לחדש את ההתקשרות.

ניתן לבדוק מקרוב את הנתונים כדי לגלות מתי DIFOT מתרחש ומתי זה לא קורה. המשמעות היא שניתן לראות אילו מוצרים ספציפיים מעכבים אתכם לספק אותם במלואם ובזמן. אם יש מוצר ספציפי, ייתכן ששווה לחקור לפני שתבחרו להשתמש בהם שוב בעתיד.

******

*איציק כהן, יועץ לוגיסטי בכיר, 055-9999559, [email protected]