שחם יעקובסון - בטריות סודיום 1

שינויים בהטסת בטריות החל מה-1.1.2025

מאת:  שחם יעקובסון*

הקדמה

כבכול שנה לקראת תחילת השנה האזרחית מפרסם ארגון חברות התעופה הבינלאומית IATA ומנהל התעופה האזרחי הבינלאומי ICAO את השינויים הצפויים בהנחיות הטסת חומרים מסוכנים לטובת היערכות.

השינויים מופיעים בגרסא העדכנית של ה dangerous goods regulations  שמפרסם IATA המתבסס על השינויים כפי שמופיעים the technical instruction for the safe transport of dangerous goods by air  שמפרסם ICAO.

מכיוון שה technical instruction מתעדכן אחת לשנתיים בשנת 2025 צפויים שינויים רבים, המחייבים את כלל הנוגעים בדבר להתעדכן ולפעול בהתאם החל מ 1.1.2025.

השינוי העיקרי נוגע בסוג חדש של בטריות שייכנס לתוקף החל מה 1.1.2025 ודרישות חדשות לגבי אחוז ההטענה המותר לבטריות.

במאמר זה אצביע על אותם שינויים ועדכונים.

שחם יעקובסון - בטריות ION

Sodium Ion Batteries

לאחר מספר שנים בהן בטריות ליתיום שלטו בשוק, החל מ 2025 ייכנסו לשוק סוג חדש של בטריות המבוססות על סודיום. המשמעות שבנוסף לבטריות ליתיום הקיימות יתווספו בטריות סודיום.

בטריות סודיום קיבלו מספרי UN וקיבלו שמות בפורמט דומה לזה של הבטריות ליתיום:

  1. בטריות בלבד.
  2. בטריות שנמצאות בתוך מכשיר – כחלק מובנה מהמכשיר.
  3. בטריות שארוזות לצד המכשיר – ייתכן מצב של מכשיר הכולל בטריה מובנית ובנוסף אליו תצורף בטריה חלופית או מכשיר שלא כולל בטריה ובאותה אריזה תיארז הבטריה שלו.

בהתאמה ייגזר שם החומר ומספר ה UN שלו:

  1. UN 3551, Sodium ion batteries
  2. UN 3552, Sodium ion batteries contained in equipment
  3. UN 3552, Sodium ion batteries packed with equipment

למרות שמבחינת מדידת הספק (Wh) המשך הסיווג או קביעת ה Section מאוד דומה לבטריות ליתיום איון, קיים הבדל, כאשר בטריות סודיום מחולקות כך:

  1. Sodium ion batteries – No sections.
  2. Sodium ion batteries contained in equipment – section I & section II.
  3. Sodium ion batteries packed with equipment – section I & section II.

קביעת ה Section נעשית בהתאם ל Wh rating:

עד   20Whלתא ועד 100wh לבטריה = SECTION II, מעל   20Whלתא ומעל 100wh לבטריה = .SECTION I

הוראות אריזה חדשות התווספו בהתאם:

  1. הוראת אריזה 976 ל Sodium ion batteries
  2. הוראת אריזה 977 ל Sodium ion batteries packed with equipment
  3. הוראת אריזה 978 ל Sodium ion batteries contained in equipment

הוראת האריזה, מפרטות דרישות כלליות ודרישות ספציפיות לאריזת הבטריות, בהתאם לתצורת השילוח, למשל:

  • the equipment must be packed in strong rigid outer packagings.
  • the equipment containing the cells or batteries must be secured against movement within the outer packaging and be packed so as to prevent accidental activation.
  • where multiple pieces of equipment are packed in the same outer packaging, each piece of equipment must be packed to prevent contact with other equipment.

במהלך עבודתי אני מבצע Acceptance שמשמעותו בדיקת משלוח חומרים מסוכנים ואישורו להטסה על ידי חברת התעופה. לא אחת אני נתקל באריזות שניכר עליהן שנארזו בצורה מרושלת, באריזה לא חזקה ותכולה שזזה בתוך האריזה – בניגוד גמור להוראת האריזה. מה שמוביל לפסילת המשלוח, החזרתו לשולח וכמובן עיכוב במסירתו ללקוח הסופי.

קיים פירוט מלא לאופן האריזה הנדרש בהתאם לתצורת האריזה וה SECTION. אחריות השולח לעמוד בהוראת האריזה, לרבות שימוש באריזה תיקנית או אריזה חזקה מספיק שצריכה לעבור בדיקה של נפילה מגובה ומעיכה, וכמובן אריזת הבטריות עצמן בתוך האריזה בצורה יציבה, תוך סגירת כול בטריה / מכשיר בנפרד.

שחם יעקובסון - בטריות סודיום 1

אחוז הטענה מותר החל מ 1.1.2025

אחד השינויים המשמעותיים הינו אחוז ההטענה המותר לבטריות ליתיום ION. מהצד הבטיחותי נמצא שככול שהבטריה מוטענת יותר הסיכון במקרה של שריפה גבוהה יותר, ולכן נקבע לפני כמה שנים שבמידה ומדובר במשלוח הכולל בטריות ליתיום ION בלבד ( לא במכשיר או ארוזות לצד מכשיר ) חל איסור על הטענתן מעל 30 אחוז מהיכולת שלהן. החל מ 2025, בנוסף על ההנחיה הקיימת, הנ"ל יהיה תקף גם לבטריות סודיום ION שארוזות לבד.

החל מ 1.1.2025 יש המלצה מצד ICAO ו IATA שמשלוח הכולל בטריות ליתיום ION שארוזות לצד מכשיר והוגדרו כ   Section Iיוטענו עד 30 אחוז מהיכולת שלהן.

החל מ 1.1.2026 ההמלצה הופכת לחובה, המשמעות שבטריות ליתיום ION שישלחו לצד מכשיר והוגדרו כ  Section Iאסורות בהטענה מעבר ל 30 אחוז מהיכולת שלהן.

החל מ 1.1.2025 יש המלצה מצד ICAO ו IATA שמשלוח הכולל בטריות ליתיום ION שארוזות לצד מכשיר והוגדרו כ   Section IIיוטענו עד 30 אחוז מהיכולת שלהן.

החל מ 1.1.2026 בטריות ליתיום ION שישלחו לצד מכשיר והוגדרו כ  Section IIבעלות Wh גבוהה מ 2.7 אסורות בהטענה מעבר ל 30 אחוז מהיכולת שלהן.

כול חריגה מעבר ל 30 אחוז הטענה מחייבת באישור מטעם הגורם הרלוונטי במדינה ממנה טס המשלוח ומהגורם הרלוונטי אלייה משתייכת חברת התעופה.

שינוי בשם מדבקות נדרשות לבטריות

בעקבות תוספת בטריות  Sodiumנעשה שינוי בשם המדבקות הנדרשות לבטריות. במקום Lithium Battery Mark יקראו החל מ 1.1.2025 Battery Mark ובמקום Class 9—Lithium Batteries יקראו החל מ 1.1.2025 Class 9—Lithium Batteries or Sodium Ion Batteries, אין הבדל בתצורה או בפורמט, השינוי הוא רק בשם.

על גבי ה battry mark יש להוסיף מספר UN בלבד, כאשר ניתן להוסיף מספר טלפון שולח על גבי המדבקה ( הנ"ל לא חובה מסוף 2023 ) מספר הטלפון על גבי ה battry mark יכול להופיע עד ה 1.1.2027.

סיכום

הנחיות הטסת חומרים מסוכנים מתעדכנות כול הזמן, כאשר השינויים מחייבים את העוסקים בדבר מרגע יציאתם. חשוב להתעדכן בהוראות החדשות. בשנת 2025, נוספו שינויים משמעותיים הקשורים בהטסת בטריות. במאמר זה הוצגו השינויים בצורה כללית, חשוב מאוד להתעדכן בהנחיות החדשות ולפעול על פיהן. המידע מועבר בצורה מפורטת יותר בהדרכות וקורסים שמבוצעים בתחום, מוזמנים לפנות ולקבל ייעוץ והדרכה בתחום. לצד הצורך בשמירה על החוקים וההנחיות, מטרת ההנחיות היא הטסת משלוחים הכוללים חומרים מסוכנים בדרך בטוחה ומכאן החשיבות בהכרת ההנחיות ויישומן.

****************

*שחם יעקובסון, בעלים של חברת שחומ"ס – חברה לייעוץ והדרכת הטסת חומרים מסוכנים. [email protected] טל – 052-6027412