לאחר שש שנות תכנון ולמעלה משנה וחצי של עבודות, מסוף רכבות המשא במספנות ישראל החל לפעול, עם יציאת הרכבת הראשונה שנשאה מטען של גלילי פלדה ישירות לרמת חובב.
המסוף, שהוקם בהשקעה של למעלה מ-15 מיליון שקלים, צפוי לשפר את תהליכי שינוע הסחורות מנמל מספנות ישראל לכל רחבי הארץ, תוך הפחתת העומסים בכבישים, שיפור הבטיחות והקטנת זיהום האוויר.
יש לציין שרכבת אחת מסוגלת להחליף כ-60-70 משאיות, ולפי הערכות, פעילות המסוף החדש תוביל לצמצום משמעותי במספר כלי הרכב הכבדים על הכבישים ולייעול שרשרת האספקה.
במסגרת הפרויקט, מספנות ישראל הקימו ומימנו שלוחה הכוללת שלוש מסילות באורך כולל של כ-1.5 ק"מ, בעוד רכבת ישראל ביצעה את החיבור למסילה הארצית.
פעילות הרכבות תבוצע על ידי חברת הבת החדשה "מרכבי ישראל", בניהולו של פיני פרנקו.
לדברי צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל, המסוף החדש יספק פתרון תחבורתי יעיל לכלל סוגי המטענים הנפרקים בנמל, בהם פלדה, צוברים יבשים, מלט, גרעינים וסחורות נוספות, אשר יועמסו ישירות משטח הנמל, לרכבת, תוך קיצור לוחות הזמנים עבור היבואנים. הוא הוסיף כי חיבור הנמל לרכבת יאפשר גם ליצואנים בדרום להעביר סחורות לנמל הצפוני במהירות ובעלות נמוכה יותר בהשוואה להובלה במשאיות, מהלך שבעבר לא היה כלכלי.
בהקשר זה נציין שבימים אלה מספנות ישראל מקדמות פרויקט נוסף להקמת ממגורות תבואה בהיקף של כ-300 מיליון שקלים, אשר צפוי להסתיים במהלך 2025. עם השלמתו, תשתית הרכבת תשמש גם לשינוע גרעינים ומוצרי גרעינים לכל רחבי הארץ, ובכך תבטיח שינוע יעיל של כמויות מטען גדולות ללא תלות בזמינות משאיות.
במספנות ישראל ציינו כי הפרויקט יצא לפועל הודות לשיתוף פעולה הדוק עם הנהלת רכבת ישראל, בראשות היו"ר משה שמעוני והמנכ"ל שיקו זאנה, אשר קידמו את המיזם ביעילות ובמהירות.
שכטרמן סיכם ואמר שהפעלת מסוף הרכבות החדש בנמל מספנות ישראל מהווה צעד נוסף במאמץ הלאומי להפחתת גודש התנועה בדרכים, קיצור זמני אספקה, הפחתת זיהום האוויר והפיכת נמל מספנות ישראל לשער מרכזי ליבוא ויצוא סחורות ברחבי הארץ.
נזכיר שקבוצת תעשיות מספנות ישראל, בבעלות שלומי פוגל, סמי קצב ומשפחת שמלצר ובניהולו של צביקה שכטרמן, פועלת בתחומי התעשייה הימית (מספנות), הנמל (טעינת ופריקת מטענים), תחום המלט ומוצרים לענף הבנייה והספקת שירותי הובלה ימית של מטענים ברחבי העולם באמצעות צי אוניות בבעלות הקבוצה.
****************
הידיעה באדיבות אתר Port2Port
צילום: דרור גיל