מועצת המובילים

מועצת המובילים הגיעה להבנות עם משטרת התנועה בנושא שינוע מטען חורג

בעקבות לחצים של מועצת המובילים, משטרת התנועה ביטלה את הנוהל לשינוע מטען חורג שהוציאה ביולי 23 והוציאה תחתיו נוהל חדש שמבוסס על עבודת מטה משותפת של משרד התחבורה, משטרת ישראל ומועצת המובילים שנעשתה בינואר 2020, עליה הסתמכו המסמכים שהציגה מועצת המובילים למשטרת התנועה.

כאמור, ביולי 2023, פרסמה משטרת התנועה נוהל חדש לנושא היתרים והגבלות לשינוע מטענים חורגים, הכולל מידות שונות מהותית מהמידות שהוגדרו בסיכום של המועצה עם משרד התחבורה ומהמידות המופיעות בתקנות התעבורה 85א', וזאת ללא הליך של פרסום מוקדם או שימוע בנושא. הנוהל שהוצא שינה את כללי הובלת מטען חורג בליווי עצמי לחלוטין הן בהיבט התהליך עצמו והן בהיבט הנתונים.

מועצת המובילים העריכה שבעקבות השינויים, כמות המטענים שעתידה לעבור לקטגורית ליווי משטרה תעמוד על עשרות מטענים ביום, ושהמשטרה – שכבר היום אינה מצליחה לספק כמות ליווי משטרה לצרכים הנדרשים בשוק, לא תעמוד בביקוש לליוויים וכך ייגרמו עיכובים עצומים באספקת המטענים. בנוסף, מועצת המובילים חששה שיחולו שינויים מרחיקי לכת בפרויקטים השונים שכבר תוכננו או החלו בשלבי הביצוע בתחומים בהם נדרש ליווי מטען חורג. מה גם שהנוהל החדש עלול היה לגרור עלויות גבוהות של ליווי משטרה למטענים חורגים (גבוה בהרבה מערך ההובלה עצמה) ועלויות אחסנה של פרוייקטים בהמתנה לליווי, מה שיכביד על הקופה הציבורית ויפגע ביוקר המחייה בישראל.

הנוהל שפרסמה המשטרה דרש עוד כ- 1,500 ניידות במיידי וכ – 3,000 שוטרים בעוד, למשטרה אין מספיק כוח אדם להתעסק בבעיות פנים של המדינה במיוחד בתקופה זאת. כך שלא תהיה אפשרות להקדיש כוח אדם גם לנושא הזה.

מועצת המובילים החלה לפעול כדי להגיע להבנות עם משטרת התנועה ולאפשר ליווי עצמי בהתאם ללשון תקנה 85א' ולא כפי שדורש הנוהל שפרסמה המשטרה. ראשית, פנתה המועצה עם התאחדות התעשיינים לשלמה בן-אליהו, מנכ"ל המשרד לביטחון פנים דאז, ובהמשך בעקבות דרישה להעברת אלפי מיגוניות ומכונות חקלאיות כתוצאה מהמלחמה, פנתה לאבנר פלור סמנכ"ל תשתיות במשרד התחבורה. לבסוף, פנתה המועצה לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר ולמפכ"ל משטרת ישראל רנ"צ קובי שבתאי בצרוף חוות דעת של היועמ"ש של המועצה עו"ד דוד כחלון שקבעה כי פרסום הנוהל לא עומד בדרישות החוק.

לדברי בן-הרוש: "עפ"י חוות הדעת של היועמ"ש שלנו ועפ"י החלטת ממשלה מספר 2118 המחייבת כל רגולציה חדשה לעבור תהליך של הערכת השפעותיה על המשק, הנוהל של המשטרה איננו חוקי – הוא לא הוצא לשימוע לפני הפצתו לגורמים הרלוונטיים כולל לחברות ההובלה, לא נעשה כל תהליך של הערכת השפעת הנוהל על הציבור והנוהל איננו ישים. בדיון שהתקיים בוועדת המשנה לבטיחות בדרכים לפני כשבועיים שאלתי לפני הדיון את רנ"צ אמיר ג'יבלי, ראש אגף מבצעים במשטרת התנועה, איך המשטרה מוציאה נוהל כזה עם מחסור בכוח אדם והוא ענה לי שהנוהל בוטל ואכן במהלך הדיון עצמו ציין ג'יבלי כי למשטרה יש סה"כ 450 ניידות ושיש מחסור בניידות ושוטרים, מה שמוכיח את טענתנו."

מועצת המובילים והתאחדות התעשיינים עמדו לפנות לבג"צ, אולם בינתיים בעקבות לחץ המועצה, התקיימה פגישה בין משרד התחבורה, משטרת התנועה והמשרד לביטחון פנים, ובעקבותיה המשטרה ביטלה את הנוהל והוציאה נוהל חדש. כאמור, הנוהל החדש מבוסס על עבודת מטה משותפת של משרד התחבורה, משטרת ישראל ומועצת המובילים שנעשתה בינואר 2020, עליה הסתמכו המסמכים שהציגה מועצת המובילים למשטרת התנועה. ממועצת המובילים נמסר כי היא תפעל לביסוס הנוהל החדש באמצעות חקיקה.

גבי בן הרוש יו"ר מועצת המובילים הודה למשטרת התנועה על ההבנה בתקופה לא פשוטה זאת והביע תקווה כי יימשך שיתוף הפעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים לטובת כלל המשק בישראל.

*************************

המקור לכתבה זו: הניוזלטר חדשות המוביל – גיליון 109, פברואר 2024