הממשלה החליטה על מיזוג חברות הבת של רכבת ישראל, לנדל"ן ומטענים, לתוך חברת רכבת ישראל. זאת, על פי המלצת דירקטוריון רכבת ישראל ובמטרה לחזק תחומי פעילות אלה ולהביא להתייעלות ולחיסכון כספי ניכר.
על פי מתווה שגיבשה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב , ובהתאם להמלצת גורמי המקצוע ברכבת ישראל ולהחלטת דירקטוריון החברה, החליטה ממשלת ישראל על מיזוג שתי חברות הבת של רכבת ישראל, חברת המטענים וחברת פיתוח מתחמי הרכבת, ושילובן במבנה הארגוני החדש של רכבת ישראל, כחלק מחברת האם. חברות הבת ימוזגו לחטיבת הפיתוח העסקי המוקמת בימים אלה ברכבת ישראל, במסגרת השינוי הארגוני.
ברכבת צופים כי המיזוג יביא לחיסכון של מיליוני שקלים בשנה, לשיפור המדדים העסקיים והתפעוליים אשר נמצאים במגמת שיפור מתמדת בשנתיים האחרונות, גידול בהיקף שינוע המטענים והאצת קידומם של פרויקטי פיתוח נדל"ן בסביבת התחנות.
השינויים הארגוניים מתבצעים במסגרת תוכנית הפיתוח של רכבת ישראל אותה מובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב. התוכנית כוללת שיפורים רבים בשירות לנוסעים בכל רחבי הארץ, ותאפשר לרכבת להתמודד בהצלחה עם הגידול המתמיד במספר הנוסעים.
מיזוג חברת הבת העוסקת בפיתוח עסקי של שטחי הרכבת, צפוי להביא שיפור משמעותי בקידום פרויקטי נדל"ן מגוונים בסמוך לתחנות הרכבת, ובהם מרכזי מסחר, תעסוקה ומגורים. מיזוג חברת הבת העוסקת בתחום שינוע המטענים, יתרום להגדלה ופיתוח של מגזר המטענים, לשיפור המדדים העסקיים של מגזר המטענים, וכן לשיפור מדדים תחבורתיים וסביבתיים כגון הורדת הגודש בכבישים על ידי הורדת מאות משאיות מהכבישים לטובת שינוע באמצעות רכבת, הפחתת זיהום האוויר והגברת הבטיחות בכבישים. כל אלה בהתאם למדיניות של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "רכבת ישראל היא עמוד התווך של מערך התחבורה הציבורית בישראל, ואני נחושה לממש את חזוני ולחבר את מדינת ישראל מצפון לדרום ברשת מסילות מהירות. השינוי הארגוני שאותו אישרה היום הממשלה הוא צעד חשוב בכיוון הנכון, ויאפשר להנהלת הרכבת לייעל את פעילותה ולקדם את תחום המטענים, אשר כיום מובלים ברובם במשאיות. העברת נפח משמעותי של הובלת המטענים לרכבת תפחית את הגודש בכבישים ואת זיהום האוויר, ותתרום לשיפור הבטיחות בדרכים. קידום הפעילות הנדל"נית במתחמי הרכבת משתלבת בחזון התחבורה הציבורית שלי לפיו מרכזי התחבורה המשולבים יציעו פעילויות נוספות כגון תעסוקה, מסחר ומגורים, במרחק הליכה מהתחנה."
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן-זקן: "אנו מברכים על החלטת הממשלה מהיום, שאותה קידמנו יחד עם דירקטוריון הרכבת. השינוי המבני בחברת הרכבת יביא לחיסכון משמעותי ויאפשר לרכבת לקדם את היעדים הלאומיים החשובים שהציבה לה השרה רגב בתוכנית הפיתוח 2040, להוביל במהירות ובנוחות 300 מיליוני נוסעים בשנה וכ-150 אלף טון מטענים ביום, ולפתח את מתחמי הרכבת למרכזי פעילות ומסחר שוקקים."
מנכ"ל רכבת ישראל שיקו זנה: "אנו ממשיכים בתנופת העשייה והפיתוח של רכבת ישראל, ומבצעים שינויים ארגוניים שיקדמו את הרכבת אל תוך העשורים הבאים ויחזקו את איתנותה התפעולית, יכולת הביצוע הפרוייקטלית, לצד חיזוק המישור הפיננסי, בו מציגה הרכבת תוצאות חיוביות ביותר, וזאת למרות אתגרי המלחמה ונגזרותיה. אני מודה למשרד התחבורה ורשות החברות, לדירקטוריון הרכבת, ולכל השותפים לדרך, על תמיכתם ברכבת."
יו"ר דירקטוריון החברה עו"ד משה שמעוני: "יחד עם משרד התחבורה ורשות החברות אנו ממשיכים ומחזקים את הרכבת כקטר התחבורה של המשק. השינוי מבני שיאחד את חברות הבת של הרכבת, ישפר אף יותר את יעילותה העסקית והתפעולית. אני מודה להנהלת הרכבת בראשות המנכ"ל שיקו זנה, לעובדי הרכבת, ולכל השותפים, על פעילותם למען הרכבת והתחבורה הציבורית בישראל."