מהו עיקרון ההכבדה ואיך הוא קשור לבחירת ספקים ברכש?

מאת: ריקי אביבי*

אחד הדברים האהובים עליי, הוא לבחון עולמות תוכן שונים, אותם למדתי או אליהם נחשפתי. מעניין ומסקרן אותי למצוא נקודות השקה או הקבלה בין התחומים הללו, במטרה להגיע לתובנות או מסקנות מעניינות. זהו סוג של מחקר אישי אודות חוקים ודפוסים שלא לומדים בבי"ס או באוניברסיטה. כך קרה עם עיקרון ההכבדה המיוחס לתחום הביולוגיה אותו למדתי בתואר הראשון ומאידך, לעיקרון בחירת ספקים. שני תחומים שלכאורה אין שום קשר בינהם.

האומנם?!

נתחיל מעקרון ההכבדה. מהו?

עקרון ההכבדה הוא עיקרון ביולוגי שהוצע על ידי הפרופסור הישראלי אמוץ זהבי, המסביר כיצד תכונות או התנהגויות מסוימות, שלכאורה מהוות נטל או חיסרון ליצור כלשהוא, עשויות  דווקא לשמש כאות אמין לכשירות האבולוציונית שלו.

לפי עיקרון זה, בעלי חיים מפגינים תכונות שמכבידות עליהם (כמו זנב הטווס הארוך והצבעוני), כדי להוכיח שהם חזקים ובריאים מספיק כדי לשרוד למרות ההכבדה. תכונה זו משמשת כאיתות אמין לבני ובנות המין השני בעת בחירת בן זוג, משום שרק פרט חזק באמת יכול להרשות לעצמו "לבזבז" משאבים על מאפיין כזה.

לצורך הבנה קצת יותר מעמיקה, הנה כמה דוגמאות לעקרון ההכבדה בטבע:

  • זנב הטווס – זנב מפואר וצבעוני מקשה על בריחה מטורפים, אך מאותת לנקבות שהזכר מספיק בריא כדי לשאת את ההכבדה.
  • קריאות טריטוריאליות אצל ציפורים – ציפור שקוראת בקול רם מסכנת את עצמה בכך שהיא מושכת תשומת לב לטורפים, אך בכך היא מוכיחה את כוחה.
  • קרניים גדולות באיילים – הקרניים מקשות על התנועה ודורשות משאבים לגדילה, אך מסמנות לזכרים אחרים ולנקבות שהפרט חזק ושולט בטריטוריה שלו.

יפה מאוד, הבנו את העיקרון. אבל איך זה קשור לבחירת ספקים ברכש?

כמו שבטבע פרטים מפגינים תכונות מכבידות כדי להוכיח את כשירותם, כך גם בעולם העסקים ספקים מסוימים משקיעים משאבים משמעותיים כדי לשדר אמינות, יציבות ואיכות – מה שיכול לשמש אות אמין לאנשי רכש וצרכנים.

איך עקרון ההכבדה בא לידי ביטוי ברכש?

  1. השקעה בתהליכי איכות ועמידה בתקנים – ספק שמתחייב לתקנים מחמירים ISO)  ותקני בטיחות, רגולציה מחמירה)  למעשה מכביד על עצמו, אך בכך מאותת שהוא אמין, יציב ובעל יכולת לספק מוצר איכותי.
  2. שירות לקוחות מעולה ואחריות מקיפה – ספק שמציע אחריות ארוכה או שירות לקוחות יוצא דופן מסכן את עצמו בהפסדים, אך בכך מראה שהוא בטוח במוצריו ושיש לו תשתית איתנה.
  3. השקעה במוניטין ושקיפות – ספקים שמשקיעים ביצירת מותג אמין, מספקים מידע שקוף על התהליכים שלהם ונמנעים מקיצורי דרך בעצם מכבידים על עצמם, אבל בכך מבדלים את עצמם מספקים פחות אמינים.

 וזה לא הכל. אני משוכנעת שיש עוד היבטים שבהם ניתן לראות את עקרון ההכבדה אצל ספקים. אם כך, רק צריך להסתכל באופן מודע יותר, על ספקים שאנו פוגשים כדי שנוכל לזהות ספקים אמינים על ידי בחינת "ההכבדה" שהם נושאים. אמנם לא נסתפק בהחלטה לבחור בספק רק בשל הידיעה שהספק "הכביד" על עצמו, אך נוכל לקחת בחשבון  שספק שמוכן להשקיע במשאבים ובתהליכים יקרים, כנראה עושה זאת כי הוא באמת חזק ויציב, ולא סתם מספק הצעות זולות על חשבון האיכות.

אז בפעם הבאה שאתם פוגשים ספק, חפשו את ההכבדה שלו, אולי הוא הטווס שחיפשתם ועכשיו מצאתם…

*******************

*ריקי אביבי – מנהלת קניינות ורכש עם ותק של 20 שנה בתחום וניסיון עשיר בניהול רכש ישיר ורכש עקיף בתעשיה היצרנית והמוסדית. מנוסה בתהליכי משא ומתן, ייבוא, שיטות, הסדרת נהלי עבודה לצורך שיפור יעדי רכש, מיצוב הרכש והעלאת היעילות ארגונית. בעלת תעודת יועצת ארגונית ותואר שני במנהל עסקים. ליצירת קשר: [email protected]

******************

מקור התמונה: https://velocityprocurement.com/about-us/insights/