טרנספורמציה דיגיטלית בשילוח בינלאומי

מאת: איל סלע*

התפתחות הטכנולוגיה, האינטרנט והגידול בסחר העולמי והמסחר האלקטרוני   E-commerce השפיעו רבות על ייעול תהליכי השינוע של הסחורות ברחבי ההובלה ומעבר הסחורות במכסים בין המדינות. חברות שילוח בינלאומי נדרשות היום לפתח יכולות טכנולוגיות ואנליטיות, כתנאי סף להתמודדות בעולם הסחר הדיגיטלי. הלקוחות בעידן הכלכלה החדשה נגישים למידע, לתעריפי ההובלה ומצפים למענה מידי ויעיל.   במציאות הזאת עומדת בפני חברות השילוח  רק ברירה אחת –  לאמץ את  תהליכים וטכנולוגיות דיגיטליות חדשות,  ולהפוך אותם ליתרונות. היתרונות יבואו לידי ביטוי בתהליכים הדיגיטליים בשרשרת האספקה : החל מקבלת הצעת מחיר מקוונת עם מידע אודות המסלולים והתאמה אידיאלית לאפשרויות של שינוע המטען, קבלה הזמנה ועדכונים לכל תהליך ההובלה מכל נקודה לנקודה בגלובס תוך שקיפות מלאה והנגשת המידע בצורה נוחה וברורה ללקוחות באמצעות ממשקי העברת מידע ישירות למערכות הלקוחות.

מה התפתח בעשור האחרון:

הטרנספורמציות בענף השילוח הבינלאומי בעשור האחרון התמקדו בטכנולוגית האינטרנט, תהליכים אשר הביאו להתייעלות ושיפרו באופן מהותי את יחס העלות תועלת הארגוניים, כדוגמא:

  • אימייל במקום פקס
  • הודעות SMS לטלפון הנייד
  • תקשורת בין מחשבים EDI.
  • מסמכים סרוקים
  • מעקב באינטרנט – אחר המשלוח
  • דוחות אוטומטיים
  • עדכונים אוטומטיים בהתקדמות עם התהליך.
  • אפליקציות בסמטרטפונים
  • טפסים מקוונים (טופס אינטרנטי אינטראקטיבי)
  • חשבוניות דיגיטליות

באמצעות האינטרנט וכן דרך האפליקציות במכשירי הטלפונים החכמים ניתן לעקוב אחר המטען לאורך כל שרשרת האספקה בכל נקודות זמן. הגידול במהירות העברת הנתונים באינטרנט יחד עם התפתחות טכנולוגיות ואבטחת המידע מאפשרות היום להציג הרבה יותר מידע יחד עם תצוגה גרפית ויזואלית ברורה באתרי האינטרנט של הספקים בתחום: חברות ספנות, חברות תעופה, משלחים בינלאומיים, מובילים יבשתיים ועוד. אם בעבר היה ניתן להתעדכן בצפי הגעת המטען מחברות התעופה והספנות היום האינפורמציה זמינה ברמה הרבה יותר גבוהה אפילו הצגת על גבי המפה היכן האוניה או המטוס על הגלובס, המידע מגיע גם מגורמים נוספים לדוגמא עדכונים מהנמלים: מתי אוניה הגיע , סידור אוניות , באיזה שעה יתחילו לפרוק את האונייה, סטטוס ברגע שהקונטיינר נפרק מהאונייה, עדכון יציאה וכניסה מהנמל ועוד. תהליכים רבים בשרשרת האספקה שדרשו בקרה אחר ניירת הוחלפו  באמצעות מסרים אלקטרונים בין מערכות וזרזו וייעלו  את השחרור וההובלה של המטען, דוגמאות מישראל למערכות שנכנסו בשנים האחרונות:

מערכת מצהרים – שידור פקודת מסירה מחברת ספנות למשלח וממשלח לעמיל מכס.

גייטפאס העברות – העברת מכולה מהנמל למסוף עורפי באמצעות מסר לרשויות המכס.

מסר תעודת אחסנה –  דיווחים על הכנסה והוצאה של מכולות/מטענים מהנמל

גייטפאס למוביל – מערכת להוצאה מכולה מהנמל/ממסוף ללא ניירת תוך שידור שם המוביל נהג והמשאית הבאה להוציא את המכולה.

ברגע שתהליך הפך מניירת למסר דיגיטלי , המידע זמין נגיש באינטרנט כך שכל גורם רלוונטי יכול לקבל תמונת מצב עדכנית ללא תלות.

טרנפורמציה דיגיטלית ברשויות המכס

רשויות המכס ומשרדי הממשלה השיקו בשנים האחרונות, מערכות חדשניות לשיפור תהליכים היבוא והיצוא, לאחר פיילוט של מספר שנים הושקה בינואר 2018 :

 מערכת שער עולמי של המכס – הפלטפורמה המחשבית החדשה לניהול סחר החוץ של מדינת ישראל. מטרתה לנהל את סחר חוץ, לפשט את תהליכי הסחר, לייעל ולהוזיל את עלויות היבוא, והכל תוך שקיפות ונגישות המידע. המערכת חדשנית ומתקדמת, פועלת עם מסרים אלקטרוניים ללא נייר כלל וכוללת מרכיב של חתימה דיגיטאלית.

מערכת "מסלול" – הושקה ב -2012  – מערכת סטאטוס לרישיונות ולאישורים בין המכס לרשויות מוסמכות מאפשרת לכלל היבואנים, היצואנים ועמילי המכס להגיש באופן מקוון טופס בקשות לרישיונות ולאישורים מרשויות מוסמכות ולהתעדכן בכל עת במצב הטיפול בבקשות, החל משלב הבקשה ועד לשלב האישור למכס.

מרשם היבואנים  – מערכת הושקה ב-2018 ע"י משרד הכלכלה, מטרת המערכת  לנהל רישום ופיקוח מסודרים על כל עסק המייבא לישראל מוצרים שדורשים בתקינה, זאת בעקבות תיקון לחוק התקנים בו  פתחו לתחרות קבלת אישורים ממעבדות בנוסף למעבדות מכון התקנים.

הדבר המשמעותי ביותר בכניסתה של מערכת סחר חוץ היה ביטול הגשת המסמכים האוריגינליים  וביטול שמירת המסמכים הפיזיים, זאת באמצעות מרכיב חתימה דיגיטלית באמצעות חתימה דיגיטלית על קבצים ועל טפסים מקוונים.

מה צפוי להתפתח בשנים הקרובות:

ממשקי תוכנות יישומים – API – שימוש בממשקים קיימים(אפליקציות) בתוך מערכת אחרת ללא צורך לפתח אל כל המערכת , דוגמא נפוצה הצגת מפה של גוגל באתר אינטרנט, מתכנת אתר האינטרנט מתחבר  לממשק API מוכן של גוגל שמציג את המפה בתוך האתר . בהקשר לשילוח בינלאומי המשלחים בעתיד יפתחו ממשקי API שיאפרו ללקוחות להתחבר באמצעות מערכות המידע שלהם למערכות של המשלח למשוך בזמן אמת מידע לגבי המשלוחים, לפתוח הזמנות, לקבל און ליין תעריפים. השימוש  בממשקים יהפוך נפוץ דבר זה יצמצם את הטעויות אנוש , הכל יעבור בשקיפות בין המערכת אין סיכוי שיהיה חסר מידע , הכל יהיה יותר מדוייק, יותר ויעל , דבר שימריץ את התהליכים.

טכנולוגיות בלוקצ'יין (Blockchain)   – שרשרת האספקה הבינלאומית מלאה בעשרות מסמכים ואישורים המלווים את הסחורה בכל התהליך,  כיום פועלות חברות סטארט אפ לפשט את תהליך השילוח ,על שלביו השונים, ובאמצעות חשיפה לטכנולוגיות ולכלים שדרושים כדי להניע ולקיים אותו, הבניה של התהליכים הדרושים, דורשת שיתוך פעולה עם כל הגורמים בשרשרת האספקה (בנקים, חברות ספנות, מכסים, לקוחות, ספקים ועוד) . זאת כדי לעשות  שינוי אמיתי בין השותפים בהם הם פועלים באמצעות כלים ומתודולוגיות מתקדמות להצפנה וניהול הנתונים כדוגמת טכנולוגיות בלוקצ'יין  (Blockchain.

בינה מלאכותית

התהליכים הדיגיטליים ומעבר המידע באמצעות  ממשקים מאובטחים ואמינים  באמצעות שימוש במערכות בינה מלאכותית יעזרו לרשויות המכס העולמיות לפקח על הסחר העולמי, לשמור על ביטחון האזרחים ולמנוע הפצת נשק לארגוני טרור ולשמור על בריאות האזרחים. שקיפות המידע תאפשר לדעת לנתר כל מטען מאיפה ולמי נשלח ומי לוקח חלק בשרשרת האספקה. הדבר יקל על היבואנים והיצואנים וימנע בדיקות ועיכובים מיותרים של הסחורה בנמלים.

המשלח הבינלאומי בעתיד

המשלח הבינלאומי יעניק שירות הרבה יותר טוב ומדויק ללקוחותיו, יהיו פחות טעויות מכיוון שתהליכים יהפכו יותר ויותר דיגיטליים, החל מפתיחת הזמנה, הנתונים יעברו ממערכות הלקוחות למשלח ומשלח יתממשק לשאר גורמי התובלה חברות ספנות, תעופה, מובילים יבשתיים , כבר לא יהיה ניירת בתהליך , לא יצטרכו להנפיק נייר פיזית.  יכנסו תהליכים טכנולוגיים לניהול מעקב אחר שטרי המטען הסחירים. ככל שהדיגיטציה תתקדם  השקיפות תעלה  לא יהיה ניתן להסתיר מידע בשרשרת האספקה והדבר יגרום להתייעלות בתהליכי ההובלה. המערכות המידע יתקדמו ויעדכנו אותנו בזמן אמת בכל הנתונים הדרושים בשביל לבצע את ההובלה בצורה יעילה ואידיאלית (סביר להניח שהמערכות ידעו להשלים חלק מהמידע באמצעות בינה מלאכותית). המשלח יעמיד לרשות הלקוחות כלים טכנולוגיים מתקדמים שיאפשרו ללקוחות לאתר את השירות עם  המחירים הטובים ביותר ולהעלות טעויות בזמן ולייצר שקיפות ללקוח שיכול לראות מה סטטוס המטען שלו גם באפליקציה בטלפון וגם במעקבים אינטרנטיים .

———————

אייל סלע – מומחה לשילוח בינלאומי – מנהל יחידה עסקית עצמאית בחברת ISLINE שילוח בינלאומי. ליצירת קשר : אייל סלע , נייד: 0542280300 [email protected]