מאירופה מייבאים לישראל מגוון רחב של סחורות, חומרי גלם לתעשיות רבות, מכונות וחלקי חילוף, מוצרים מוגמרים ועוד המשונעים לישראל בהובלה ימית ואווירית.
כאשר נדרש לייבא לישראל מטען שמשקלו הפיזי גבוהה יותר מ-200 ק"ג ונפחו הכללי מעל 1.2 מ"ק
קיימת אפשרות להוביל בעלות נמוכה בהובלה ימית לעומת עלות הטסה.
חברות הספנות הפועלות בנמלי צפון אירופה, מפעילים שירות שבועי למכולות מלאות מנמלים הימיים במדינות: אנגליה, גרמניה, הולנד, בלגיה. ולכן ניתן להציע שירות למטענים חלקיים עם לוחות זמנים ידועים מראש כגון: מועד מסירת סחורה, מועד המכלה, מועד הפלגה מנמל המוצא ומועד הגעה לנמל היעד.
שירות הובלה ימית למטענים חלקיים (קונסולידציה ימית) באנגלית GROUPAGE. בשירות הובלה זה מובילים את המטען למחסן ייעודי של חברת השילוח בד"כ בקרבת הנמל אשר בו מרוכזים מטענים המיועדים להיכנס בצוותא עם מטענים נוספים למכולה אחת משותפת שתפליג מהנמל המוצא לנמל היעד.
כיצד ניתן לקצר זמנים ולהוזיל עלויות במטענים חלקיים מצפון אירופה?
חברות הספנות מפעילות מסלולי אניות בתדירות שבועית ביום קבוע בכל אחד מנמלי הטעינה והפריקה בצפון
אירופה, זמני ההפלגה נעים בין 11 ל-17 ימי הפלגה, בחירת חברת הספנות ונמל המוצא מאפשר לחסוך בעלויות ההובלה היבשתית ולקצר זמנים בהגעת המטענים לארץ.
לחברות הספנות צים ו-MSC מסלול שבועי קבוע כדלהלן : יום רביעי נמל רוטרדם (הולנד), יום שישי נמל המבורג (גרמניה), יום שני נמל אנטוורפן (בלגיה) , יום שלישי נמל לה-הברה (צרפת) משם לנמל אשדוד וחיפה.
לחברות הספנות מרסק/המבורג סוד/לוסי בוכרד מסלול שבועי קבוע כדלהלן: יום רביעי נמל רוטרדם (הולנד), יום שישי ברמן-הבן (גרמניה), יום ראשון אנטוורפן (בלגיה), משם לנמל אשדוד ( 11 ימים).
אין פקידה בנמל לה-הברה בצרפת לכן וזמן ההגעה לאשדוד קצר ב-4 ימים.
יתרון נוסף חברות הספנות מרסק/המבורג סוד/לוסי בוכרד, האוניה מגיעה לאשדוד ביום חמישי, דבר המאפשר להוביל את המכולה למסוף המטענים שם מרוקנים את המטענים מתוך המכולה, ריקון לקוח 1-2 ימים ולכן בשירות זה ניתן לשחרר מטענים ביום שני, לעומת שחרור ביום רביעי בשירות של צים.
מטענים חלקיים מגרמניה
האוניות מנמלי המבורג/ברמן מפליגות בימי שישי, לכן הכנסת מכולות לנמל עד יום חמישי.
המכלה של המטענים החלקיים למכולה מתבצעת ביום שלישי.
מטענים חלקיים המיועדים להפלגה של יום שישי צריכים להגיע למחסן עד יום שני או שלישי בוקר.
מטענים חלקיים מכל רחבי גרמניה משונעים ביעילות ובמחירים מאוד אטרקטיביים.
בנמלי גרמניה משתמשים גם לשינוע מטענים חלקיים מפולין, צ'כיה, שבדיה, דנמרק, הלסינקי.
נמל המבורג הינו הנמל הגדול בגרמניה ולכן בעל תעבורה גדולה של מטענים, לחברות שילוח רבות יש מחסנים לוגיסטיים בהמבורג ולכן מעדיפות להוביל מנמל זה דרך שירות של צים/MSC.
המתנות/עיכובים למטענים חלקיים היוצאים דרך המבורג/ברמן
מטענים שמוכנים לאיסוף בסופשבוע ותחילת שבוע באזור מרכז ודרום גרמניה בגלל מרחקי הנסיעה הגדולים לא יכולים להגיע למועד המכלה לאוניה שיוצאת ביום שישי ועלולים להתעכב במחסן יותר משבוע עד הפלגה הבאה. הפתרון במקרה זה לבצע הובלה מיוחדת עם התחייבות להגעה למחסן במועד או להוביל דרך נמלים אחרים כפי שיפורט בהמשך הכתבה.
מטענים חלקיים מבלגיה:
נמל אנטוורפן בבלגיה הוא הפקידה הבאה במסלול האוניות של צפון אירופה אחרי נמל המבורג/ברמן הבן , האוניות של מרסק מפליגות מאנטוורפן בימי ראשון ואלו האוניות של צים ביום שני , את המכולות צריכים להכניס לנמל ביום שישי. המכלה של המטענים החלקיים למכולה ביום חמישי, מטענים המיועדים צריכים להגיע למחסן עד יום חמישי בבוקר.
נמל אנטוורפן מהווה אלטרנטיבה מבחינת מחיר הובלה וקיצור לוחות זמנים למטענים מדרום ומרכז גרמניה לעומת הובלתם להמבורג/ברמן , הדבר בא לידי ביטוי במיוחד במטענים חלקיים מסוכנים כי יש מרווח זמן גדול יותר לקבלת אישורי טעינה.
נמל אנטוורפן מטפל גם במטענים חלקיים מצפון צרפת/אזור פאריז, שוויץ ואוסטריה.
האוניות בקו צפון אירופה פוקדות את נמל רוטרדם ביום רביעי ואותה אוניה פוקדת ביום ראשון את נמל אנטוורפן ולכן נמל אנטוורפן מהווה פתרון לקיצור זמנים למטענים מהולנד.
יש לשים לב שחברות שילוח בינלאומיות המחזיקות בסניפים בבעלותם בגרמניה ובבלגיה נמנעות מלטפל במטענים של גרמניה דרך בלגיה.
מטענים חלקיים מהולנד:
קו האוניות של צפון אירופה פוקד את נמל רוטרדם בהולנד ביום רביעי , לפני הפקידות בנמלי גרמניה ביום שישי ומאנטוורפן בבלגיה ביום ראשון או שני.
המכולות צריכים להכניס לנמל ביום שלישי.
המכלה של המטענים החלקיים למכולה מתבצעת ביום שישי שבוע לפני או יום שני בבוקר.
מטענים צריכים להגיע למחסן עד יום שישי.
לכאורה מטענים שיוצאים מרוטרדם מתעכבים שבוע לעומת מטענים שיוצאים מאנטוורפן על אוניה זהה.
- כדי לקחת בחשבון שבהולנד יש חברות ענק שמחזיקות מחסנים לוגיסטיים כאשר תנאי הקנייה FCA או FOB חברות אלו מעדיפות למסור מטענים למחסני חברת השילוח ברוטרדם, לכן לפני סגירת עסקה מומלץ לבדוק אפשרות מסירת מטענים לנמל אנטוורפן.
- חברות שילוח בינלאומיות ענקיות המחזיקות בסניפים בבעלותם בהולנד ובבלגיה נמנעות מלטפל במטענים של הולנד דרך בלגיה, כי רוצות למלא מכולות מטענים חלקיים מרוטרדם.
אלטרנטיבה למטענים חלקיים מדרום מרכז גרמניה:
מטענים חלקיים מסלובניה :
נמל קופר בסלובניה ממוקם בים האדריאטי ומציע פתרון הפלגות קצרות יותר לישראל ,זמן ההפלגה מנמל קופר לישראל הוא 8-9 ימים, יש מספר חברות ספנות שפוקדות את נמל קופר בימים שונים.
מטענים חלקיים ממרכז ודרום גרמניה משונעים לנמל קופר במחירים מאוד אטרקטיביים.
לדוגמא קיימת הפלגה קבועה של אוניות /SEAGO.MSC ביום שבת מקופר.
שירות זה מאפשר פתרון מהיר לאיסוף מטענים ממרכז /דרום גרמניה והבאתם לארץ לפני הגעתם לארץ של קווי הספנות של צפון אירופה במספר ימים שלעיתים מאוד קריטיים ליבואן.
אלטרנטיבה להובלה מטען במכולה מלאה במקום מטען חלקי :
- במקרים שהמטען במשקל מעל 5 טון או נפח מעל 15 מ"ק כדי לבדוק עלויות שינוע במכולה מלאה, מכלול ההוצאות יכול להיות זול יותר מהובלה במטען חלקי.
- במקרים שיש מטען חלקי בעל ערך סחורה גבוה ורוצים למזער סיכוי של פגיעה מומלץ להוביל במכולה, הובלה במכולה גם חוסכת אריזה קשיחה כי המכולה משמשת כמגן.
טיפים לסיכום – ידעו את המשלח על הזמנות מראש ותהנו משקט נפשי
מומלץ לשריין מקום מראש ולעבוד עם משלחים שממלאים בעצמם את המכולה, למשלחים אלו יש שליטה מלאה איזה סחורה מעמיסים והם יכולים לתת עדיפות במקרים של תקלות לא צפויות .
עבור מטענים חלקיים בתנאי קנייה פו"ב נמל רוטרדם מפסידים שבוע המתנות בנמל לעומת סיכום תנאי פו"ב אנטוורפן, לכן כאשר אתם מתחילים לעבוד עם ספק חדש מומלץ להתייעץ עם משלח מקצועי ולקבל טיפים ורעיונות על אופן השילוח הבינלאומי.
משלח מקצועי יוכל למסור לכם מידע על מועדי יציאת האניות , מועדי המכלה והאלטרנטיבות הקיימות מכל נמל ונמל וע"י כך תוכלו לתכנן את מועד האספקה מול הספק ולקצר את לוחות הזמנים בבחירת המסלול הנכון עבור המטען שלכם.
—————
*אייל סלע, מומחה לשילוח בינלאומי – מנהל יחידה עסקית עצמאית בחברת ISLINE שילוח בינלאומי. 054-2280300, [email protected]