מאת: מוטי פסטרנק*
כבעל עסק או מנהל בכיר, שרשרת האספקה היא לעיתים קרובות גורם קריטי להצלחת החברה. אולם, כאשר קיימים כשלים או בעיות בשרשרת האספקה, ההשפעה לכך תורגש במהירות ברמות המלאי, בעלויות ובשביעות רצון הלקוחות.
מאמר זה יספק כלים ותובנות לזיהוי ופתרונות של הבעיות העיקריות שעלולות לפגוע בעסק.
סימנים ששרשרת האספקה זקוקה לתשומת לב
- האם יש בחברה מדיניות מלאי ברורה?
אחד הגורמים המרכזיים בשרשרת אספקה אפקטיבית הוא תכנון מלאי נכון. שאל את עצמך:
- האם החברה עובדת על פי מודלים כמו “Make to Order”, “Make to Stock”, או “Assemble to Order”?
- האם קיימת בחברה מדיניות תכנון מלאי ברורה לכל מוצר?
למה זה חשוב? – מדיניות לא ברורה עלולה להוביל לחוסרים או לרמות מלאי מופרזות שמייקרות את עלויות האחסנה והייצור.
מה לעשות ? – הגדירו מדיניות ברורה למלאי והתאימו אותה לתנודות בשוק.
- האם תכנון האספקות בחברה יעיל?
כלים כמו S&OP (Sales & Operation Planning) , תכנון אב לייצור master production schedule יכולים לעזור לאזן בין ביקושים לקיבולת ייצור. אם בחברה לא משתמשים בכלים כאלה, ייתכן שאתה נתקל בחוסרים תכופים או עיכובים בזמני אספקה.
מה המשמעות? – חוסר איזון כזה עלול להוביל לאובדן לקוחות ולקשיים בתזרים המזומנים
הפתרון – להשקיע בכלים טכנולוגיים שמסייעים לצפות ביקושים ולתכנן בהתאם.
- שינויים לא מנוהלים במוצרים ובתצורה
ניהול תצורה הוא תהליך קריטי להבטחת תאימות המוצרים לדרישות. האם המוצרים מעודכנים לשינויים הנדסיים ותפעוליים?
אם לא – בחברה עלולים למצוא מלאי מת או פסול.
מה לעשות? – לודא שכל שינוי מתועד בזמן אמת וכלול ומתועד במערכות המידע.
- חוסר דיוק ברמות המלאי
דיוק במלאי הוא מפתח להצלחה. עסקים בעלי רמת דיוק נמוכה סובלים ממלאי עודף או מחסור.
איך לבדוק?
- האם רמת הדיוק עומדת על 95% ומעלה?
- האם יש נהלי עבודה קפדניים לקבלה ולניהול מלאי?
- בעיות בניהול הייצור
האם הייצור עומד ביעדי האיכות, העלויות והזמנים. האם בחברה מצליחים לעמוד בציפיות הלקוחות?
כיצד לשפר?
לצורך זה צריך לכתוב אוגדן איכות לחברה, אך להלן מספר טיפים:
- מומלץ לשלב פונקציה האחראית על הייצור
- מומלץ לקיים מערך תפ"י
- מומלץ על שימוש בפונקצית תיכנון אב לייצור משתפת את כל הפונקציות בארגון הקשורות לאספקת הטובין או השרות ללקוח
- מומלץ לוודא שהעבודה מתבצעת לפי תוכנית ייצור המבוססת על תפוקות יומיות
- מומלץ לשקול לשלב קבלני משנה בייצור
- יש לוודא על קיום זמני תקן
- יש לוודא שקיים מערך ניתובים נכון
- חשוב להטמיע מערכות לאיסוף נתוני ייצור בזמן אמת
- יש לוודא שהשוואת תיכנון מול ביצוע ברמה היומית מתקיימת תוך הפעלת פעולות מתקנות
- האם ספקי החברה מתפקדים כראוי?
מערכת יחסים עם ספקים היא אחד הגורמים החשובים להצלחת שרשרת האספקה.
חומר למחשבה:
- האם יש יותר מספק אחד עבור חומרי גלם קריטיים?
- האם הספקים עומדים בבקרות איכות תקופתיות?
המלצה: מומלץ לוודא קיומם של יותר מספר אחד עבור חומרי גלם קריטיים. יש לבצע הערכות ספקים תקופתיות והשוואת מחירים בתדירות.
- הפצה לא מתוכננת?
אם נדרש להשתמש ברכבים קטנים להשלמות אספקה, או במשלוחים מיוחדים ייתכן שתכנון ההפצה לוקה בחסר.
שיפור – תכנון ההפצה בהתאם להזמנות בפועל ותיאום בין נתוני המלאי להזמנות.
הצעדים הבאים לשיפור שרשרת האספקה
- שיפור מתמיד: הטמעת תרבות של למידה וייעול בעסק.
- שימוש בטכנולוגיות מתקדמות: שילוב כלים לניהול BI ו-AI בתהליך קבלת ההחלטות.
- השקעה בעובדים: מומלץ להכשיר את הצוות מנהלים והעובדים בשיטות ותהליכים מודרניים לניהול שרשרת אספקה.
סיכום
שרשרת האספקה היא ליבה אסטרטגית של העסק. השקעה בשיפורה תוביל להקטנת עלויות, שימור לקוחות מרוצים ויכולת תחרות גבוהה יותר.
השאלה היא לא האם יש בעיות, אלא כיצד לפעול כבר היום למנוע ולפתור אותן.
——————-
* מוטי פסטרנק, מנכ"ל משותף ומייסד חברת טקטרנדס ייעוץ וניהול בע"מ, מומחה בעל ניסיון של למעלה מ-35 שנה בליווי חברות וארגונים במגוון תחומים. תחומי ההתמחות כוללים תכנון אסטרטגי, תוכניות הבראה כלכליות, תפעול, שרשרת אספקה, מערכות מידע, ניהול סיכונים וניהול פרויקטים, לצד שיפור והתייעלות תהליכי עבודה (LEAN MANAGEMENT).. מחזיק בתארים במדעי הניהול ובהנדסת תעשייה וניהול מאוניברסיטאות מובילות בארה"ב, ופרסם מאמרים מקצועיים בתחומים כגון ניהול סיכונים וקבלת החלטות בסביבה מרובת חלופות. עם רקע עשיר בתפקידי ניהול בכירים בארץ ובחו"ל, משמש כיועץ מוביל ברשות לחדשנות ובמכון לייצור מתקדם.
ליצירת קשר: 050-5621864, [email protected], www.techtrends.co.il
—————–
מקור התמונה:
https://www.linkedin.com/pulse/supply-chain-failures-root-causes-how-avoid-them-taylor-robinson/