תוכן עניינים
מאת: אייל סלע*
איך תוזילו את עלויות השילוח ותמנעו נזקים לא צפויים באמצעות אריזה נכונה לכל סוג משלוח
המסע שהמטען עובר מרגע יציאתו מבית הספק ועד הגעתו לבית הלקוח/מחסן דרך הובלה ימית/אווירית כולל בדרכו נקודות רבות של פריקה וטעינה ולכן ישנה חשיבות עליונה לארוז את המטען באריזה מתאימה לתכולת המטען ולשיטת ההובלה (ימית או אווירית), זאת כדי להגן על התכולה בפני טלטול, זעזוע, שברים, שינוי בטמפרטורה, לחות ומליחות ולהגן מגניבה/ חוסר.הובלה ימית של מטענים חלקיים (LCL-GROUPAGE),
המשלח משתמש במכולות סטנדרטיות בהן מעמיסים מטענים בגדלים שונים של לקוחות שונים. בהובלה יבשתית מבית הספק למחסן המשלח ניתן להטעין את הסחורה גם מצידי המשאית, לעומת טעינת/ פריקת הסחורה במחסן המשלח למכולה בה ניתן להכניס מטען רק דרך פתח דלתות המכולה (הפתח מוגבל בגובה וברוחב). בד"כ במחסן המשלח מצלמים כל שלב של הטעינה והפריקה של הסחורה, יש לקחת בחשבון גם את המקרים הבאים העלולים לגרום לנזק:- פירוק הקרטונים מהמשטח על מנת שיכנסו למכולה.
- העמסת מטען כבד על גבי מטען אחר למקסום הנפח וגרימת נזק למטען התחתון.
- טעינת סחורה כבדה וארוכה מתבצעת האמצעות מלגזה, לכן עלול להיגרם נזק לסחורה כשמכניסים אותה למכולה וכשפורקים אותה כגון: מעיכה ופגיעה משיני המלגזה.
- שירות שיטעון (הובלה מנמלים בהם אין מספיק סחורה למלא מכולה לנמל היעד)– מגדיל את הסיכון מכיוון שמצריך החלפת מכולה.
הובלה אווירית
כאשר המטען מגיע לטרמינל בשדה התעופה, המטען מאוחסן, עובר בדיקות שיקוף, לחץ, בטחון, לפני העמסה למטוס, המטענים מוטסים על גבי משטח אווירי (משטח אלומיניום מיוחד – במידות סטנדרטיות) את המטענים מקבעים למשטח באמצעות רשת כדי שלא יזוזו במהלך הטיסה, לאחר הקיבוע עוטפים את המשטח האווירי בכיסוי ניילון כדי למנוע כניסת גשם בזמן הפריקה/טעינה למטוס.תכנון ובניית משטחים לפני מסירה לחברת התעופה
המטענים בהובלה אווירית בדרך כלל קלים יותר מאשר בהובלה ימית, בשלב תכנון העמסת הסחורה על המשטח האווירי, יש בקרה על משקל של כל אריזה, ניתן העמיס ולסדר את המטענים על גבי המשטח האווירי מכל הצדדים וגם יש אפשרות להעמיס משטחים אחד על גבי השני, אין מגבלת גובה להנפת הסחורה במחסן (להבדיל מטעינת מכולה בהובלה ימית שיש את גג המכולה), לכן בהובלה אווירית אפשר להשתמש באריזות פחות קשיחות.- יש לשים לב למסלול הטסה ,טיסה לא ישירה – שטעון – סיכון גבוהה יותר לנזק מכיוון שפורקים את הסחורה מהמשטח האווירי ומעמיסים שוב על משטח אווירי אחר לטיסת המשך.
ארגזי עץ:
ארגז עץ הוא לרוב האריזה הבטוחה ביותר אך מאוד יקרה ולעיתים אין הצדקה כלכלית לשלוח מטען בארגז עץ בגלל העלות הגבוהה.שליחת סחורה ממושטחת
מומלץ לבקש לארוז את הסחורה/קרטונים על גבי משטח מתאים, אם הסחורה בולטת מהמשטח היא עלולה להינזק, מומלץ להשתמש במשטח גדול יותר במעט מהמטען כדי שיגן ממעיכות בזמן ההובלה. אולם אם המשטח גדול מאוד מהמטען עלויות ההובלה יחויבו לפי המעטפת החיצונית של המטען כולל המשטח. חשוב לבקש מהספק להתאים משטח לגודל הסחורה על מנת לחסוך בעלויות ההובלה הבינלאומית.החיסרון בשליחת סחורה ממושטחת
- עלויות משטוח/עטיפה ועלויות הטיפול באריזה על משטח ושרינג פלסטיק.
- המשטח מגדיל את משקל ונפח ההובלה ולכן מייקר את עלויות ההובלה.
משטח STACKABLE / NON-STACKABLE
בקשו לדעת מראש מהספק האם משטח הסחורה הוא STACKABLE כלומר, האם ניתן לערום את הסחורה אחד על גבי השני, או להניח מטען אחר על הסחורה. אם מדובר במטען רגיש וצפוי להינזק אם יניחו עליו מטען כבד, הודיעו מראש כי המטען הואUNSTAKEBLE – סחורה שלא ניתן להעמיס עליה מטענים נוספים, במקרה זה דאגו לסימון מתאים לדוגמא קונוס בולט על האריזה.איך להוזיל את ההובלה הימית למטענים שלא ניתנים להערמה (STACKABLE NON)
שימו לב! בדרך כלל הספקים נמנעים מלדווח על המטען שלהם כ STACKABLE אלא אם מדובר בסחורה שלהם, אותה מאשרים לערום משטח על גבי משטח.- בקשו מהספקים לארוז את המטען לגובה 2.2 מטר או 2.4 מטר, כך לא יוכלו להניח עליהם מטענים במכולה.
- ניתן לבקש מהמשלח למקם את הסחורה הרגישה מעל משטחים אחרים, במקרה כזה יש לקחת בחשבון עיכובים בהפלגה מכיוון שסידור זה תלוי בתוכן המכולה.
איך להוזיל את ההובלה האווירית למטענים שלא ניתנים להערמה (STACKABLE NON) אם לא ניתן לערום על הסחורה שלכם מטענים נוספים בהובלה אווירית, מומלץ לתכנן את האריזה עד גובה 1.6 מ' כגובה תא המטען של מטוס נוסעים כדי להימנע מתוספת במחיר ההובלה האווירית.
- מומלץ לבדוק עלות/ תועלת בין הגדלת האריזה עד לגובה 160 סנטימטר (לדוגמא הוספת קרטונים), או לשלם תוספת על ההובלה. שימו לב! בהובלה אווירית החיוב מחושב לפי יחס נפח משקל 1:6 הגבוה מבניהם , לכן אם המטען שלכם כבד יכול להיות שלא תצטרכו לשלם תוספת להובלה אווירית אם תגדילו את הגובה.
- אם המשטח מכיל קרטונים – בדקו אם ניתן להוביל את המטען ללא משטח (השתמשו בקרטונים קשיחים), אחת הדרכים היא שימוש בקרטונים יותר קטנים שמכילים פחות סחורה אך הם יותר חזקים, גם כאן בדקו עלות ההובלה לנפח הקרטונים.
- חשוב לבדוק את מסלול ההובלה ודרך איזו חברת תעופה יתבצע המשלוח ובהתאם לכך להתאים את האריזה, אם קיבלתם הצעת מחיר בשימוש במטוס מטען, הגדלת הגובה ל-1.6 לא תהיה רלוונטית, כי גובה מטוס מטען הינו 3 מטר.
- לעיתים יש יעדים בהם פועלים מטוסים צרי גוף לדוגמא מישראל לוורשה, מחיר לקרטון בטיסה ישירה מאוד נמוך לעומת שירות למשטחים בשירות לא ישיר.