ארגונים ישראלים נאלצו לאמץ פתרונות חדשים כדי לעמוד באתגרי התקופה: הובלה אווירית, ייצור מקומי וחיזוק שותפויות הסחר עם מדינות שאינן מושפעות מהמשבר הן רק חלק קטן • מנכ"ל רסנר מקבוצת Aman בפרשנות על האסטרטגיות שיעצבו את שרשרת האספקה הישראלית
בשנה האחרונה התמודדה ישראל עם שיבושים משמעותיים בשרשרת האספקה שלה עקב המשבר הביטחוני עם החות'ים, שחסם עבור סחורות ישראליות את המעבר לתעלת סואץ ונמל אילת . מצב זה אילץ את ישראל להסתגל ולמצוא פתרונות חדשים, שחלקם ככל הנראה יימשכו גם לאחר הפסקת הלחימה.
הסחר הימי חיוני לכלכלה העולמית, כאשר כ-90% מהסחר הבינלאומי מתנהל דרך הים. ישראל, נשענת במידה רבה על נתיבים ימיים, מייבאת מגוון רחב של סחורות לרבות חומרי גלם, מוצרי צריכה וטכנולוגיה. תעלת סואץ נחשבת מעבר ימי מכריע, כאשר במהלך השנים הקלה על כ-12% מהסחר העולמי, מה שמדגיש את חשיבותו לישראל. מתוך הסחר הימי של ישראל ב 2022 ,כ 32% מהיבוא לארץ היה דרך מיצרי באב אל מנדב וכ 18% מהיצוא עבר בנתיב זה.
שרשרת האספקה העולמית רגישה מאוד לשיבושים, האיומים מצד החות'ים הפכו את תעלת סואץ לבלתי עבירה עבור כלי שיט ישראליים, מה שחייב חיפוש אחר דרכים חלופיות.
אמנון רסנר, מנכ"ל רסנר, מקבוצת Aman. מדגיש, "המתחים הגיאופוליטיים אילצו את הספקים באזור לחשוב מחדש ולגוון את האסטרטגיות הלוגיסטיות שלהם כדי לשמור על המשכיות תפעולית. מאז סגירת התעלה, אוניות נאלצות לשוט במסלולים ארוכים יותר, לרוב נדרשות להקיף את אפריקה ומוסיפות שבועות ללוחות הזמנים של המשלוחים. עיכוב זה משפיע על עסקים ברחבי ישראל, מיצרנים הממתינים לחומרי גלם ועד לקמעונאים הזקוקים לחידוש מלאי המדפים".
הצורך במסלולים ארוכים יותר ואמצעי אבטחה מוגברים העלו את עלויות ההובלה. צריכת דלק רב יותר והצורך בפרמיות ביטוח נוספות שלא היו מתבקשות עד היום, הביאו לעליה בעלויות שרשרת האספקה, וכתוצאה מכך מתקיימת גם העלאת מחירים לצרכני הקצה הישראלים. לדברי רסנר, "העלייה בעלויות ההובלה היא בלתי נמנעת, אנחנו רואים עלייה משמעותית בהוצאות השילוח, מה שמשפיע בהכרח על מחירי הסחורות. כמו כן , חוסר הוודאות והגדלת ה LEAD TIME משפיעים ישירות על מלאי הביטחון שהחברות נאלצות להחזיק עם המשמעות הכספית הנגזרת מכך
כמענה לאתגרים אלו, ישמו ארגונים רבים בישראל פתרונות חדשניים. הסתמכות מוגברת על הובלה אווירית, למרות היותה יקרה יותר, מציעה אלטרנטיבה מהירה יותר לסחורות בעלות ערך גבוה , משקל נמוך ורגישות לזמן. בנוסף, ישראל חיזקה את שותפויות הסחר עם מדינות שאינן מושפעות מהמשבר, ויש התמקדות מחודשת בייצור מקומי ובהסתמכות עצמית על ספקים אלטרנטיביים מאירופה ומערבה ממנה. רסנר מציין, "השינויים והפתרונות בשרשרת האספקה שלנו נאלצו להתפתח במהירות. מדובר כאן על מהפך שיגדיר את האסטרטגיות הלוגיסטיות שלנו שנים קדימה".
שרשרת האספקה הישראלית מתמודדת עם אתגרים חסרי תקדים בשל מתחים גיאופוליטיים. למרות שאלו שיבשו את נתיבי הסחר המסורתיים, הם גם דרבנו חדשנות והסתגלות. הלקחים שנלמדו והאסטרטגיות החדשות שיושמו צפויים לעצב עתיד גמיש יותר עבור שרשרת האספקה שלנו בארץ, שיאפשר יציבות גם בתקופות המשבר הבאות שיגיעו.
רסנר תוכנות לוגיסטיות נוסדה בשנת 1991, משנת 2021 היא חלק מקבוצת אמן. החברה מסייעת ללקוחותיה להאיץ את הביצועים העסקיים שלהם באמצעות ייעול שרשרת האספקה. החברה מחזיקה ומתפעלת תוכנות ניהול ואופטימיזציה לביקוש, רמת שירות ומלאי בשרשרת האספקה וכן כלים רבים לתכנון מסלולי הפצה וטריטוריות מוכרנים, אפליקציית נהג והשוואת תכנון מול ביצוע, פתרונות ענן חדשניים לניהול הפצה המשלבים אופטימיזציה בזמן אמת,.
קבוצת אמן היא אחת מ-5 חברות הIT המובילות בישראל, החברה מעצימה ארגונים גדולים באמצעות טכנולוגיה, חדשנות ואנשים. הקבוצה מעסיקה כ-4000 עובדים בארץ ובעולם. בבעלותה 11 חברות בנות המעניקות פתרונות B2B בכל תחום טכנולוגי אפשרי – דאטה, דיגיטל, סייבר ואבטחת מידע, ניהול ידע, פיתוח, תשתיות, שרשרת אספקה, אסטרטגיות שבבים ועוד, כולל פתרונות של כח אדם טכנולוגי במודלים של מיקור חוץ, Offshore ממספר מרכזים בעולם ועוד. החברה מעניקה שירותים לחברות המובילות במשק בארץ ובעולם.
ליצירת קשר עם רסנר תוכנות לוגיסטיות: www.rasner.co.il
מקור התמונה: https://www.vccafe.com/2023/10/02/state-of-israeli-tech-in-q4-2023/