איך לבחור עמיל מכס ?
בתהליך השילוח הבינלאומי נדרש בין היתר לשחרר את הסחורה מהמכס כאשר מגיעה לארץ. כמו שלבית המשפט רצוי להגיע עם עו"ד או לרשות המיסים עם רו"ח כך גם רצוי ונכון להגיע אל המכס עם סוכן מכס שיכול להוביל אותך בצורה הטובה ביותר בין הצרכים שלך לצרכי ודרישות החוק, בשנים האחרונות התחזקה המגמה בשוק לעבוד מול גורם אחד הן בשילוח הבינלאומי והן בעמילות מכס, לכן רוב חברות השילוח הבינלאומיות יש מחלקה מקצועית לשירותי עמילות מכס. חברות עמילות מכס מקצועיות מעמידות מגוון רחב של כלים כגון ניסיון, קשרים וידע מקצועי נרחב בתחומי הסחר הבינלאומי, המסייעים לה להעניק את הייעוץ הטוב ביותר עבור הלקוח ולהפוך עבורו את התהליך כולו לקל, פשוט, חסכוני ומהיר יותר. אפשר למחוק לדעתי עמילות המכס היא מחלקה מקצועית המטפלת בצרכי היבואן/יצואן בשירות המקצועי, הדורש להתנהל בצורה חוקית מול המכס ורשויות הממשלה, השונות כגון : מכון התקנים, משרד התחבורה, משרד התקשורת ומשרד הבריאות, משרד החקלאות, משרד האנרגיה, משרד איכות הסביבה ועוד. בתחילת שנת 2018 נכנסה מערכת לניהול סחר החוץ של ישראל, מערכת "שער עולמי" , השחרור מהמכס מתבצע ע"י מסמכי סרוקים חתומים דיגיטלית. בעקבות המערכת החדשה חברות עמילות מכס רבות נדרשו להטמיע תהליכי עבודה חדשים תוך תשומת דגש למסמכים המוגשים למכס.
למחלקת עמילות מכס כמה תחומי אחריות, המרכזיים שבהם:
- טיפול בניירת הדרושה לכל משלוח והגשתה למכס
- סיווג הטובין, תעריפי מכס, פטורים, הסכמי סחר והגדרת מקור הטובין
- תשלום המסים והאגרות לרשויות המכס והנמלים
- טיפול בדרישות וקבלת אישורים מיוחדים ממשרדים ממשלתיי
- שחרור הטובין מהמכס
- ייצוג הלקוח אל מול הרשויות במקרים של מחלוקות מול הרשויות במידת הצורך
בתהליך השחרור הסחורה מהמכס יש אינטראקציה רבה בין גורמים בעמילות מכס ללקוח, ולכן מחלקת העמילות מכס צריכה לקבל מידע בסיסי ראשוני לגבי הלקוח והמוצרים שמייבא, לדוגמא כאשר לקוח מתחיל לעבוד עם עמיל מכס חדש חשוב שהוא יסביר לעמיל המכס אודות הסחורה והאופי העסקי של החברה כדי שעמיל המכס יבין למה משמשת הסחורה ומה מטרת היבוא.
פרמטרים חשובים בבחירת עמיל מכס:
- בקיאות החברה בביורוקרטיה המסועפת ובהליכים הנדרשים.
- ותק וניסיון החברה.
- מקצועיות נציגיה ורמת הליווי המוענקת ללקוח בתהליך כולו.
- יעילות הטיפול בשחרור הסחורה מהנמל, והובלתה במצב אופטימלי אל הלקוח.
- הפחתת תשלומי המכס ככל הניתן ובדיקת פטור אפשרי.
- הענקת שירות למעקב און ליין אחר המטען והסחורה, לאורך כל שלבי דרכו.
- מערכות מידע מתקדמות (חשבונית דיגיטלית, התראות ועדכונים אוטומטיים).
קביעת פרט המכס (סיווג)
הגורם המכריע בשביעות רצון של הלקוח בעמילות מכס הוא סיווג הסחורה בצורה מהירה ומדויקת , מחלקת הסיווג מחליטה על פרט המכס המדויק המתאר את הסחורה בהתאם לנתונים הקיימים בידיהם ולכן רצוי ונכון לספק את המידע המלא והנכון על הטובין של היבואן/יצואן (מומלץ לשלוח קטלוג יצרן). קיים יתרון לחברות גדולות בהן יש סבירות רבה שהחברה מעניקה שירותים ליבואנים בעלי אופי מוצרים זהה (חברות מתחרות אך אותם ספקים /יצרנים ) ולכן יש למחלקת הסיווג ניסיון וידע בהיכרות מקצועית של המוצרים, למה הם משמשים והיתרון זה חיסכון ליבואן במתן הסברים על המוצרים אותם מייבא.
בדיקת חוקיות יבוא- פרה-רולינג
כאשר רוצים לייבא מוצר לארץ, יש לבחון האם המוצר קיים ומיובא על ידי חברה אחרת בשוק או האם יש מוצר דומה אחר, אם מדובר במוצר חדש לחלוטין ניתן לברר חוקיות יבוא באמצעות פנייה למכס לקבל סיווג רשמי (פרה-רולינג) היתרון – מקצועי ולא ניתן לערעור. החיסרון – זמן לקבל התשובה , אם המכס החליט תקן או מיסוי יהיה קשה לשנות. מאידך ניתן לפנות לעמיל המכס, מחלקת הסיווג תמליץ על פרט מכס לפי שיטת הסיווג המקובלת. אך יש לזכור שהמכס ראשי לשנות את הסיווג, המכס יכול להסכים עם הסיווג ויכול לדרוש לסווג בפרט מכס אחר, לכן לעיתים עדיף לקחת סיכון עד שהמכס יחליט לבחון הנושא ולקבוע סיווג.
טיפול בתקנים
מטרת התקינה להגן על האדם הלא מקצועי , ישנם מוצרים שדורשים בתקן באופן כללי אבל כאשר מיובאים למטרות מסוימות ובתנאים מסוימים לדוגמא : יבוא לשם יצוא/ שימוש בתהליך הייצור/ שימוש עצמי, חלקי חילוף, יבוא דוגמאות לתצוגה ובדיקת שוק וכן יבוא בכמויות קטנות. קיים שירות המאפשר ליבואנים להגיש בקשה לקבלת פטור מהצגת רישיון, מאישור תקן רשמי או מסימון מוצרים בעברית בהתאם לסעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי. את הבקשה מגיש הלקוח או עמיל המכס באמצעות טופס בקשה מקוון לקבלת אישור או היתר יבוא .
חובת רישום במרשם היבואנים
על פי פקודת היבוא והיצוא, כל היבואנים המייבאים מוצרים שחלים עליהם תקנים רשמיים חייבים להירשם במרשם היבואנים עוד בטרם היבוא. מומלץ להירשם מראש כי במידת הצורך עמיל המכס וגם אתם לא תוכלו להגיש בקשה לפטור מתקן באמצעות סעיף 2(ג)(2) עד שלא תרשמו במערכת (התהליך עלול לקחת מספר ימים מכיוון הרישום טעון צירוף טופס מילוי כוח לעמיל מכס ורשם חברות והפתיחה מאושרת באופן ידני על מחלקת הגבייה של מכון תקנים)
בדיקת ניירת מוקדמת (סיווג מראש)
מומלץ לכל חברה כולל חברות ותיקות העוסקות ביבוא הרבה שנים, להעביר ניירת מוקדמת לבדיקת עמיל המכס לפני ביצוע ההובלה לארץ, מהסיבות הבאות:
- בדיקה שאין שינוי או דרישה חדשה למוצר המיובא.
- בדיקה שאין מוצרים חדשים שספקים שולחים לניסיון.
- למוצר הנדרש בפטור מתקן לבדוק אם כמויות מתאים לפטור.
- במקרים של יבוא חלקי חילוף עם המכונות – צריך להיות יחס מסוים (אחרת חלקי חילוף עלולים להידרש לחוקיות כמוצר עצמאי).
- גילוי טעויות סיווג במשלוחים קודמים (לדוגמא יש מקרים ששחררו מוצר תחת פרט מכס לפי תיאור בחשבון אבל ברגע שראו קטלוג התיאור לא תאם ונדרש פרט מכס אחר).
מה עמיל המכס צריך לדעת עליכם, לפני שאתם מתחילים לעבוד איתו.
- סוג הטובין/ציוד שאתם מייבאים
- מטרת היבוא העיקרית של אותו סוג טובין/ציוד (שימוש עצמי, סחר/מכירה, מתן שירות)
- האם הציוד מיועד למתן שירות (חלקי חילוף למכונות או מוצרים מתכלים).
- מאילו מדינות אתם מייבאים?
- האם יש ברשותכם אישורים עבור הציוד (האם נדרש להפיק אישור חד פעמי או שברשותכם אישורים שנתיים).
- האם המוצרים שלכם נדרשו לבדיקות מכס בעבר, במידה וכן האם בעקבות בדיקות המכס שונה פרט המכס או דרישה בחוקיות יבוא אחרת לשם שחרור המוצרים.
- האם מתנהלת או התנהלה תביעת מכס נגדכם.
- מי איש בעל הידע המקצועי הנדרש במתן תשובות לשאלות טכניות עבור המוצרים שאתם מייבאים.
לסיום, חשוב לוודא כי חברת עמילות מכס בה תבחרו היא חברה אמינה וזמינה, המסוגלת לספק לכם ליווי מקצועי צמוד לאורך כל הדרך, לענות על כל השאלות שלכם ולהתייצב לצידכם בכל מקרה של תקלה, עיכוב או מחלוקת עם המכס וגורמים אחרים.
————-
אייל סלע – מומחה לשילוח בינלאומי – מנהל יחידה עסקית עצמאית בחברת ISLINE שילוח בינלאומי. ISLINE חברה לשילוח בינלאומי ועמילות מכס. ליצירת קשר : אייל סלע , נייד: 0542280300 [email protected]