מאת: שחם יעקובסון*
הקדמה
משלוחים אוויריים רבים כוללים בטריות ליתיום. מדובר בחומר מסוכן בעל פוטנציאל סיכון גבוה ומכיוון שכך קיימים נהלים והנחיות לאופן אריזת משלוחים אלה.
במאמרים קודמים בנושא דיברתי על סוגי הבטריות ותצורות השילוח השונות, כאשר בהתאם לתצורת השילוח וסוג הבטריה קיימות הנחיות לאופן האריזה. במאמר זה אתרכז באופני האריזה השונים למשלוח בטריות ליתיום.
הגורם האחראי לאריזת המשלוח הינו השוגר, כאשר מנקודת מבט של הרגולטורים שקובעים את אופני האריזה הנדרשים ישנה הבנה שלא ניתן לשנות את הסיכון של החומר ולכן אריזת המשלוח תהווה את ההגנה והשמירה על החומר המסוכן לאורך תהליך השינוע מהשוגר למקבל המשלוח.
בשלב ראשון על השוגר לסווג את הבטריות – METAL או ION, בשלב שני לקבוע את תצורת השילוח:
- בטריות שנמצאות בתוך מכשיר ( חלק מובנה במכשיר ).
- בטריות ארוזות לצד המכשיר ( ייתכן מצב של מכשיר הכולל בטריה ובנוסף אליו תצורף בטריה חלופית או מכשיר שלא כולל בטריה ובאותה אריזה תיארז הבטריה שלו).
- בטריות בלבד.
בשלב השלישי יש לקבוע את ה SECTION:
- SECTION IA
- SECTION IB
- SECTION I
- SECTION II
לאחר שיש את הנתונים הללו ניתן לארוז את המשלוח בהתאם להוראת האריזה כפי שמופיע בספר הנחיות הטסת חומרים מסוכנים שמפרסמים ICAO או IATA.
מבנה הוראת האריזה
הוראות האריזה מתחילות ב Introduction לאחר מכן General Requirements ובהמשך Additional Requirements שמתייחסות ספציפית לחומר המסויים.
כול הוראת אריזה, מפרטת דרישות כלליות ודרישות ספציפיות לאריזת החומר המסוכן. ככלל, אריזת משלוח חומרים מסוכנים צריכה להיות אריזה חזקה מספיק שתצליח לעמוד בתנאי שינוע רגילים ללא נזק לאריזה ולתכולה. המשפט הזה "תנאי שינוע רגילים" חוזר על עצמו מספר פעמים בהוראות האריזה, והוא בא להדגיש לגורם השולח שתנאי שינוע רגילים צריכים לקחת בחשבון תנודות, רטיבות קלה, מכות קלות שהאריזה יכולה לקבל וכו.. הכוונה שהשוגר יבין שהמשלוח שלו הולך לעבור דרך שכוללת נסיעה בכבישים, מעבר במסופי המטען שכולל תהליכי ביטחון, מכס, שקילה, בנייה, העמסה.. שינויים של לחץ שקורה במטוס ושינויי טמפרטורה, כול אלה מוגדרים כנאי שינוע רגילים, ואריזת המשלוח צריכה להיות כזאת שהתכולה לא תיזנק מכול מכה / רטיבות / לחץ / נפילה… כמובן שאריזה שתדרס על ידי מלגזה או תישכח בגשם שוטף כנראה שהתכולה כן תינזק, אך לא מדובר בתנאי שינוע רגילים..
בחלק של ה Introduction מופיעה אינפורמציה כללית לגבי הסיווג כפי שמופיע למעלה במאמר זה. בחלק של ה General Requirements ניתן למצוא דרישות כלליות כמו:
- the equipment must be packed in strong rigid outer packagings.
- the equipment containing the cells or batteries must be secured against movement within the outer packaging and be packed so as to prevent accidental activation.
- where multiple pieces of equipment are packed in the same outer packaging, each piece of equipment must be packed to prevent contact with other equipment.
במהלך עבודתי אני מבצע Acceptance שמשמעותו בדיקת משלוח חומרים מסוכנים ואישורו להטסה על ידי חברת התעופה. לא אחת אני נתקל באריזות שניכר עליהן שנארזו בצורה מרושלת, באריזה לא חזקה ותכולה שזזה בתוך האריזה – בניגוד גמור להוראת האריזה. מה שמוביל לפסילת המשלוח, החזרתו לשולח וכמובן עיכוב במסירתו ללקוח הסופי.
בחלק של ה Additional Requirements יש הנחיות ספציפיות בהתאם ל SECTION ובהתאם לאופן האריזה, למשל:
משלוחי בטריות שסווגו כ SECTION IA:
- cells and batteries must be placed in inner packagings that completely enclose the cell or battery then placed in an outer packaging.
- The completed package for the cells or batteries must meet the Packing Group II performance standards.
- cells and batteries must not be packed in the same outer packaging with dangerous goods classified in Class 1 (explosives) other than Division 1.4S, Division 2.1 (flammable gases), Class 3 (flammable liquids), Division 4.1 (flammable solids) or Division 5.1 (oxidizers).
משלוחי בטריות שסווגו כ SECTION IB:
- Cells and batteries must be packed in inner packagings that completely enclose the cell or battery. To provide protection from damage or compression to the batteries, the inner packagings must be placed in a strong rigid outer packaging of one of the packaging types shown below.
- Cells and batteries must not be packed in the same outer packaging with dangerous goods classified in Class 1 (explosives) other than Division 1.4S, Division 2.1 (flammable gases), Class 3 (flammable liquids), Division 4.1 (flammable solids) or Division 5.1 (oxidizers).
- Each package must be capable of withstanding a 1.2 m drop test in any orientation without:
- damage to cells or batteries contained therein.
- shifting of the contents so as to allow battery to battery (or cell to cell) contact.
- release of contents.
- Each package must be capable of withstanding, without damage to the cells or batteries contained therein and without any reduction of effectiveness, a force applied to the top surface equivalent to the total weight of identical packages stacked to a height of 3 m (including the test sample) for a duration of 24 hours.
משלוחי בטריות שסווגו כ SECTION II:
- Cells and/or batteries must:
- be completely enclosed in inner packagings then placed in a strong rigid outer packaging.
- be completely enclosed in inner packagings then placed with equipment in a strong rigid outer packaging.
ניתן לראות שיש פירוט מלא לאופן האריזה הנדרש בהתאם לתצורת האריזה וה SECTION. אחריות השוגר הינה עמידה מלאה בהוראת האריזה, לרבות שימוש באריזה תיקנית או אריזה חזקה מספיק שצריכה לעבור בדיקה של נפילה מגובה ומעיכה, וכמובן אריזת הבטריות עצמן בתוך האריזה בצורה יציבה, תוך סגירת כול בטריה / מכשיר בנפרד.
סיכום
משלוחי בטריות ליתיום רבים טסים באוויר במטוסי נוסעים ובמטוסי מטען, מדובר על חומר מסוכן שנמצא בשימוש רב ומכיוון שכך קיימת עלייה בכמות המשלוחים הכוללים בטריות ליתיום ועלייה בתקריות בהן מעורבים משלוחים אלה.
מכיוון שלא ניתן לשנות את הסיכון הקיים ממשלוחים אלה, יש לוודא אריזתם בצורה נכונה ובטוחה להטסה, בהתאם לחוקים וההנחיות, מתוך הנחה שעמידה מלאה בהנחיות תאפשר הטסתם בצורה בטוחה, שזאת מטרת העל.
*שחם יעקובסון, בעלים של חברת שחומ"ס – חברה לייעוץ והדרכת הטסת חומרים מסוכנים. [email protected]
טל – 052-6027412
מקור התמונה: https://hichipcomelec.en.made-in-china.com/product