המכללה האקדמית ספיר
אפקו crown
אלטרון
לוגיסטיפלסט
חגי בירן - תכנון מרכזים לוגיסטיים
בירן יעוץ לוגיסטי
איגל מלגזות ולוגיסטיקה
מסועי על
טויוטה
ד.ט. גנרטורים
ד.ט. לוגיסטיק
אדירן פתרונות איוורור
אורשר פתרונות לוגיסטיקה
אורשר בונדד
ג'נרל החברה לציוד
ש.ב. פתרונות שינוע
ש.ב. פתרונות שינוע
דנגוט מחשבים
דנגוט פתרונות למרלו"ג

5 פתרונות חדשניים ויעילים לניהול מחסנים

איציק כהן*
איציק כהן*

מאת: איציק כהן*

במהלך 30 השנים האחרונות הטכנולוגיה שינתה את פעולות המחסנים, מה שהופך אותם ליעילים יותר וגם לצמצום מספר העובדים הנדרשים.

ובהתחשב בכך שהטכנולוגיה מתקדמת בקצב מהיר, מנהלי מחסנים עשויים להתקשות לדמיין כיצד ייראו מחסני העתיד.

אפשר להיות בטוחים שלתעשייה 4.0 יהיה תפקיד גדול במלאכה: טכנולוגיית IoT ו- 5G לא רק יגבירו את הקישוריות בתוך מחסן, אלא גם יקלו על קבלת החלטות וישפרו את מעקב המלאי.

בנוסף, האוטומציה תמלא תפקיד משמעותי יותר במהלך השנים הקרובות, כזה שתגמד את תפקידה עד כה.

במקום לחשוב על אילו טכנולוגיות יהיו "משניי משחק",  בואו נראה כיצד הטכנולוגיה המשובשת של היום תשפיע על המחסנים של מחר.

אחרי הכל, כמעט כל הטכנולוגיה החדשה תמצא את דרכה למחסן.

כיצד חברות לוגיסטיות נערכות לשינוי זה יכול לעשות את כל ההבדל; זה מתחיל בלהתמודד עם התחרות בקצה אחד של הספקטרום או לחכות ולהיטרף על ידי הלסתות חסרות הרחמים של השוק בקצה השני של הספקטרום.

פתרון ראשון: שפע בגאדג'טים ומכשירים במחסן

אנחנו לא מדברים רק על התפשטות הרובוטים במחסן כי זה נתון. אנו בוחנים גם את השימוש הנרחב במכשירים וגאדג'טים רבים, כולל חיישנים מתקדמים, מל"טים, ועוד .

גל אגרסיבי זה של פלישה טכנולוגית יתאפשר בזכות ההתקדמות ב- IoT, אינטרנט 5G, מחשוב ענן ובינה מלאכותית.

בואו נסתכל על מכשיר אחד ספציפי לצורך השיחה הזו: טכנולוגיה לבישה.

מספר מחסנים החלו להשתמש במכשירים לבישים, אך הם רק מגרדים את פני השטח. יש להם אוזניות לבקרת קול, שעונים חכמים ואפילו משקפיים חכמים במקרים מסוימים.

עם זאת, לא עבר זמן רב והמחסנים מסתמכים בכבדות על טכנולוגיית AR ו- VR, והאוזניות והטכנולוגיה החכמה המשמשת כיום יחווירו לעומת הגרסאות שיופיעו בעוד כמה שנים.

היתרונות של שימוש בטכנולוגיה לבישה:

  • יעילות מוגברת

משהו פשוט כמו שעון חכם לא יכול רק לאפשר למנהלי מחסנים לדעת היכן כל העובדים נמצאים בכל עת, אלא הוא יכול גם לפקח על פעולותיהם, לעקוב אחר יעילותם ולספור את מספר הצעדים הנדרשים כדי לסיים משימה מסוימת.

יתר על כן, משקפיים חכמים יכולים לאפשר למפעילי מחסנים להיפטר מרוב הניירת הכרוכה בניהול מחסן.

  • בטוח יותר

בעוד שעונים חכמים יכולים לפקח על חיוניות העובד, לוודא שהם לא מפעילים את עצמם יתר על המידה, משקפיים חכמים, בשילוב עם טכנולוגיית ליקוט על חזות (Pick by vision ), יכולים לעזור למפעילים לעבוד ללא ידיים ולהודיע להם על כל סכנה הממשמשת ובאה.

משקפיים חכמים יכולים אפילו לומר למפעילים אילו אזורים צריכים להיות סגורים מחוץ לתחום בגלל תנאים מסוכנים.

  • תקשורת טובה ומהירה יותר

מפעילי המחסנים של ימינו יכולים לתקשר זה עם זה דרך האוזניות שלהם, אך מפעילי המחסנים של מחר יוכלו לקיים ועידות וידיאו מאולתרות, בזכות משקפיים חכמים.

זה יגרום להתמודדות עם בעיות בלתי צפויות הרבה יותר מהר ויגדיל את הפרודוקטיביות תוך הפחתת עלויות התמיכה.

פתרון שני: טכנולוגיית סוללות משופרת לגמישות ואוטומציה

כיוון שהטכנולוגיה תאכלס מחסנים יותר מתמיד בעשור הקרוב, יש לפתח סוללות מתקדמות כדי לעמוד בקצב שינוי זה ולתמיכה במגמה הטכנולוגית הזו. הסוללות של העתיד צריכות להיות קטנות יותר, להחזיק מעמד לאורך זמן ולהיות יעילות יותר.

ההתקדמות הזו בטכנולוגיית הסוללה כבר מתרחשת בזמן שאנו מדברים. לדוגמה, טסלה שחררה שני סוגים שונים של סוללות שיכולים לשאוב אנרגיה מרשת החשמל כמו גם ממקור אנרגיה מתחדשת כמו אנרגיה סולארית.

התקדמות נוספת בסוללות כוללת את ההתפתחויות האחרונות בתאי כוח ליתיום-יון, Li-ion בקיצור. כשמכניסים אותם למלגזה, סוללות Li-ion הוכיחו את עצמה כיעילות יותר מסוללת חומצת העופרת הממוצעת.

ראשית, סוללת ה- Li-ion יכולה להשתמש ביותר מ- 90 אחוז מהמטען שלה כדי להניע את המלגזה, ולצמצם את זמן ההשבתה הכללי של כל רכב. Li-ion יכול להמשיך לעבוד עד 10 שנים לפני שיש צורך להחליפו.

מסיבות אלה החליטו המון מחברות המלגזות המובילות באירופה להחליף את המצברים המותקנים במלגזות שלהם לסוללות Li-ion.

היתרונות של סוללות טובות יותר

  • אוטומציה טובה יותר

סוללות שנמשכות זמן רב יותר יהיו לא רק אמינות יותר אלא גם יבטיחו שהטכנולוגיה שמאפשרת את תהליכי המחסן לא תפסיק לפעול פתאום.

בנוסף, כאשר הסוללות יכולות להשיג את האנרגיה שלהן הן מרשת מקומית והן ממקורות מתחדשים, הקיצוץ בעלויות האנרגיה יכול לסייע בקיזוז ההוצאה הראשונית הנדרשת לאוטומציה של התהליכים מלכתחילה.

  • גמישות רבה יותר במיקום המחסן

בבניית מחסן, חברות לוגיסטיות צריכות לקחת בחשבון המון משתנים, כמו למשלוח המוצרים, מזג האוויר שמסביב, התשתיות שמסביב, והיכולות של רשת האנרגיה המקומית.

עם זאת, עם סוללות שיכולות להפיק את האנרגיה שלהן מהשמש, לחברות הלוגיסטיות יש קצת יותר חופש מכיוון שהן לא יוגבלו על ידי היכולות של רשת האנרגיה המקומית.

פתרון שלישי: שיטות בניית מחסן שונות

אחד מהבעיות הגדולים ביותר שמנהלי המחסנים התמודדו איתם מאז ומתמיד הוא אופטימיזציה של כל סנטימטר רצפה.

היא אילצה את חברות הלוגיסטיקה למקסם את הגובה ככל שניתן, לשלב טכנולוגיות לאופטימיזציה  (כולל מערכת ניהול מחסן מודרנית או WMS) ולהשיג מלגזות שמסוגלות לעלות גבוה יותר ויותר (אני תכננתי השנה מחסן בו מלגזת הצריח מעלה משטח לגובה של 18.5 מטר). הצורך הזה באופטימיזציה של החלל ניכר ביתר שאת באזורים בהם הקרקע יקרה וחייבים לנצל את הטכנולוגיות ולעלות גבוה יותר.

איך זה ישתנה?

הבנייה תתחיל להיות יצירתית ומתוחכמת יותר.

חברות לוגיסטיקה צפויות לפנות לטכנולוגיה של בניה בתבניות לעומת שיטות מסורתיות יותר. הרעיון הוא שלוחות מורכבים (פנלים) יכולים להגביר את היעילות האנרגטית, העמידות ואטימות האוויר, כולם אינטגרליים למתקני אחסון קר.

יתר על כן, שינויים טכנולוגיים חדשים בשיטות הבנייה מאפשרות לחברות לוגיסטיות לבנות מחסנים מהר יותר וזול יותר.

בנוסף לעלות מופחתת וזמן קצר יותר בניה בשיטה זו חסכונית יותר באנרגיה ופחות מזיקים לסביבה.

פתרון רביעי: שימושים יצירתיים נוספים לנתונים ומדדים

העשור הקודם היה עד לעלייה אדירה בכמות הנתונים שאנו אוספים, מנתחים ומפיקים תובנות מהם.

זה אפשרי הודות להתקדמות נפלאה בתחום הטכנולוגיה, כולל עלייה בכוח המחשוב ועלייה ברמת הדיוק של חיישנים האוספים נתונים מהעולם האמיתי ומזינים אותם במודלים שלנו.

מספר תעשיות נהנו מהיישומים מרחיקי הלכת של מדעי הנתונים, וניהול מחסן אינו יוצא מן הכלל.

מנהלים כבר סומכים על מדדים רבים כדי לאמוד את יעילות פעולתם, אך בקצב הנוכחי בו הטכנולוגיה מתקדמת, לא ייקח זמן רב עד שייפתח חלונות קופצים של ערכים חדשים וסוגים חדשים של נתונים.

לדוגמה, בעת מעקב אחר ביצועי העובדים, לרוב החברות כבר קיימים מספר KPIs.

עם זאת, בעזרת טכנולוגיה לבישה, חברות לוגיסטיות יכלו להסתכל על מספר הצעדים שננקטו כמדד חדש. לחלופין, הם יכולים למדוד יעילות על ידי השוואה בין הזמן שלכל עובד לוקח לסיים משימה ולהשוות אותה לזמן האופטימלי התיאורטי.

ובהתבסס על KPIs החדשים שיופיעו במהלך השנים הקרובות, מנהלי מחסנים עשויים לספק תמריצים מתאימים.

תחום נוסף בו כבר בוצעו שינויים במדעי נתונים גדולים הם  Electronic Data Interchange"טכנולוגיית חילופי נתונים אלקטרוניים", EDI בקיצור, המאפשרת למערכות מחשב שונות לשתף מסמכים באותו פורמט.

EDI הוכיחה עצמה כפופולרית ומובילה, במיוחד כאשר היא משולבת ב- WMS מתפקד וטוב, והיא משמשת להזמנות רכש, הזמנות למשלוח, ייעוץ מלאי, ועוד הרבה תהליכים.

היתרון העיקרי של טכנולוגיית EDI הוא בכך שהיא מייעלת את העברת המידע משותף עסקי אחד למשנהו, ללא קשר למערכת המחשבים שיש לכל אחד מהם.

"טלמטיקה" – ענף טכנולוגיית המידע העוסק בהעברת מידע ממוחשב למרחקים ארוכים.

תחום אחד נוסף בו איסוף נתונים ומדע ישמשו תפקיד גדול הוא הקמת מערכת טלמטיקה יעילה, דבר שיכול למלא תפקיד חיוני בתחזוקה חזויה. מערכת טלמטיקה חזקה תפקח על פעולות הציוד במחסן בזמן אמת.

בהתאם לכך, במקום לתזמן תחזוקה שוטפת, מנהלי המחסנים יידעו מתי יש צורך לתקן את המלגזות שלהם על סמך נתונים בפועל. יתרה מזאת, ניתן לחשוף כל חוסר יעילות הרבה לפני שהיא נהפכת לבעיה רצינית.

פתרון חמישי: שיטות עבודה מומלצות לניהול יעיל של ספקים

משלוחים נכנסים (Inbound  ) מאורגנים כראוי הם חיוניים להפעלת שרשרת האספקה בהצלחה. הקמעונאים, המפיצים והלקוחות סומכים מאוד על ביצועי המשלוחים הנכנסים (Inbound  ). עבור העסקים הדאגה החשובה ביותר היא העלות האולטימטיבית של משלוח נכנס, שהוא כמעט בכל מקרה גבוה ממה שהיה אמור להיות. בדרך כלל בגלל חוסר השליטה והראות, משלוחים אלה יכולים לצרוך עד 40 אחוז מעלויות ההובלה הכוללות. פרט לכך, קיום קשרים טובים עם הספקים והבטחת משלוחים במועד, איכות ביצועי משלוחים גבוהים יכול להיות אתגר לא קטן. כדי להפוך את ההובלה נכנסת ליעילה ככל האפשר ולחתוך עלויות מיותרות, אתה יכול לנסות מספר שיטות לניהול ספקים יעיל.

מהן השיטות המומלצות לניהול יעיל של ספקים?

תוכנית התאמות  לספק

בסביבה העסקית הדינאמית של ימינו, כל שגיאה פוגעת לך לא רק בתקציב, אלא גם במכירות, נאמנות לקוחות ומוניטין. זמני ההתאמה הגרועה וההסכמים המפוקפקים הולכים ומתפוגגים, כאשר חברות מנסות לעבור למודלים של שיתוף פעולה שקוף ומוסכם מראש בכדי להבטיח שותפות אפקטיבית עם הספקים שלהם. אחד הפתרונות הטובים ביותר לביטול עלויות מיותרות ושגיאות למשלוחים נכנסים הוא הגדרת תוכנית תאימות לספק.

מהי תוכנית תאימות  לספק?

תוכנית תאימות לספק בענף הקמעונאות היא הסכם מוסדר, המגדיר מראש את כל התנאים והקשרים בין הספק לנמען. תוכניות אלה מפותחות כדי להגדיר דרישות ביצועים וקנסות מסוימים בגין הפרה של דרישות אלה. בדרך זו המפיצים יכולים להחזיר את העלויות של המכירה בכל משלוח שנכשל מטעמו של הספק. שני הצדדים מעורבים בתהליך קביעת התנאים, אך לאחר יישום התוכנית היא הופכת ללא סחירה.

המטרה העיקרית של יישום תוכנית תאימות הספק היא להטיל אחריות רבה יותר על כל הצדדים ובעיקר על הספקים. באמצעות מערכת זו תוכלו להבטיח ביצועים טובים יותר ולפחות אבטחה חלקית במקרה של כישלון.

ראות מלאה

אתגר עצום עם משלוחים נכנסים נגרם על ידי חוסר שליטה, או ראות מוגבלת, לתהליך המשלוח. כאן מעקב משלוחים ושקיפות הם קריטיים כמו בשלבים האחרונים של תהליך ההובלה ויכולים להכיל כמות משמעותית של עלויות משלוח נסתרות. שימוש בטכנולוגיה מתקדמת כמו מערכות ניהול תחבורה או כלים דומים יכול להעניק לך ראות טובה לחלק זה של שרשרת האספקה. עם זאת, רק לראות את התהליך זה לא מספיק, עליכם לעשות שימוש במידע הנרכש. בסופו של דבר, ניתוח נתונים מ- TMS מאפשר לך לראות מה מעכב את ההובלה ואיזה חלק בתהליך והיכן אתה יכול לנתק את ההוצאות המיותרות.

שותפות עם PL3

לעתים קרובות, לספקים שלך אין משאבים או מומחיות בתעשייה כדי לבחור בדרך הזולה והיעילה ביותר להעביר לך סחורה. רוב הסיכויים שזו אפילו לא העדיפות שלהם, וזה מובן. ברוב המקרים, הספקים מתמקדים בדברים אחרים ולעתים קרובות אין להם מחלקה לוגיסטית מיומנת כדי לייעל את כל התהליכים. כאן המקום בו שותפת עם PL3  יכול לעזור. צוות מנוסה יכול להעריך במהירות את יעילות הביצועים, לבחון את ההוצאות ולבצע התאמות נחוצות כדי להגיע ליעילות המרבית עבור המשלוח הנכנס שלך.

לסיכום

במהלך כל המאמר הזה, ניסינו להציץ במבט מקיף על מראה מחסני המחר על סמך הטכנולוגיה המפותחת כיום.

ראינו לראשונה שמחסנים יציפו גאדג'טים וציוד חדשים, וכדי להישאר פעילים, גאדג'טים אלה דורשים סוללות טובות ויעילות יותר מזו שיש לנו כיום.

אז הבנו שגאדג'טים אלה לא ישנו רק את האופן בו אנו בונים מחסנים אלא ישנו את הדרך בה אנו מגדירים יעילות בזכות כל הנתונים שהם יפיקו.

ואחרי שווידאנו  שהמחסן ( ה intralogistics ) יפעל כמו שצריך וייצמד לטכנולוגיות המובילות הבנו שאנו חייבים גם לסגור בצורה מיטבית וברורה את ההסכמים שלנו עם ספקי ההפצה בעזרת תוכניות לשמירה על "תיאום הציפיות" בין הצדדים.

כמו תמיד, אם יש משהו אחר שאת/אתה מעוניינים  לדעת על נושא זה , או אם אתם צריכים כמה טיפים על שיפורי מחסן, אל תהססו לפנות אלי

—————-

*איציק כהן הינו יועץ לוגיסטי בכיר ב – AGS, ניתן לפנות ולהתייעץ עם איציק כהן בטל' 055-9999559

גיליון יולי 2020
ארד אחסון ושינוע
הארגז מידוף
ק.מ. אנרגיה
קידמה
יאיר לוי – נדל"ן
ד.ט. לוגיסטיק – עגלות
דוד צ'פניק ובניו מלגזות
אדירן דלתות למרלו"גים
מכשירי תנועה
מכשירי תמועה
סלע שירותים לוגיסטיים
ע.ב.מ עבודות ביטון
בוכוולטר אחסנה ושינוע