מכולות או לא להיות (או: הכל על מכולות שהכרתם, ועל אלו שפחות…)

מכולות או לא להיות (או: הכל על מכולות שהכרתם, ועל אלו שפחות…)

מאת: שי חיות*

שינוע סחורות באמצעות מכולות הוביל למהפכה בשילוח ימי ותרם משמעותית לביקוש האדיר להובלה ימית, כל זאת בזכות הוזלת ההובלה, הגברת יעילותה והגדלת נפחה. כמעט כל סחורה המיוצרת היום בעולם עוברת לפחות באחד מהשלבים במכולות. השימוש במכולות הפך את פעולת הטעינה והפריקה מאניות למהירה במיוחד (שעות בודדות במקום ימים ארוכים), וכתוצאה – לצמצום צוותי הספינות ולהפחתת הפעילות הלילית בנמלים.
שינוע סחורות באמצעות מכולות הוביל למהפכה בשילוח ימי ותרם משמעותית לביקוש האדיר להובלה ימית, כל זאת בזכות הוזלת ההובלה, הגברת יעילותה והגדלת נפחה. כמעט כל סחורה המיוצרת היום בעולם עוברת לפחות באחד מהשלבים במכולות. השימוש במכולות הפך את פעולת הטעינה והפריקה מאניות למהירה במיוחד (שעות בודדות במקום ימים ארוכים), וכתוצאה – לצמצום צוותי הספינות ולהפחתת הפעילות הלילית בנמלים.
סוגי מכולות נפוצים לשילוח ימי
המכולה הינה המצאה קנדית. מרבית המכולות מיוצרות כיום בסין לפי תקינה בינלאומית (ISO). המכולה הינה תיבה גדולה עשויה ממתכת שמגיעה במספר גדלים סטנדרטיים. מרבית השילוח הבינלאומי מתבצע באניות מכולה דרך הים בגודל 20 ו- 40 רגל.
מכולה רגילה (Regular OR DRY VAN-RG-DV) – מיועדת למטען כללי ולמטענים שצורת הגיאומטרית וממדיהם נוחים להעברה מחלקה הקדמי.
מכולה גבוהה  – בעלת תכולת נפח גבוה, ומתאימה להובלת מטענים המתאפיינים בנפח כזה. מכולה זו גבוהה יותר ממכולת 40 רגל רגילה ועל מנת לזהותה מודבקים עליה פסים בגג הדלת הקדמית ותווית צהובה על הדלת.
מכולה פתוחת צד (OPEN SIDE-OS) – מיועדת למוצרים חריגים בגודלם ומטענים שלא ניתן להעמיסם דרך הדלת.
איזוטנקים – מכולות להובלת נוזלים. במיוחד להובלת חומרים מסוכנים ולתעשיות הכימקלים (שמנים, דלקים וחומצות).
מכולה עם גג פתוח – גג המכולה עשוי יריעת פלסטיק עבה לסגירה חופשית יותר בהתאם למוצרים ולחריגות בגובה.
מכולות נוספות בהם נעשה שימוש: מכולת משטח  – FLAT-FL (להמכלה של מטען אשר לא ניתן להמכיל דרך הדלתות בגלל הנפח או הצורה), מכולה למטען בתפזורת /צובר יבש, מכולת קירור (להובלת מטענים החייבים בקירור והקפאה) ועוד.
מידע נוסף שחשוב לדעת:

  • כל מכולה לשילוח ימי מחויבת באישור תעודת CSC
  • יש מכולות בבעלות פרטית, אך מרבית המכולות בעולם נמצאות בבעלות חברות ספנות
  • רוב מכולות האיזוטנקים נמצאות בבעלות יצואנים
  • גודל המכולות נמדד לפי יחידות TEU- twenty-foot equivalent unit
  • מספר מכולה: לכל מכולה מספר של 11 תווים (4  אותיות ראשונות + 7 מספרים)
  • השימוש במכולות אחידות הוביל לבניית משאיות וכלי תחבורה המשמשים לשינוע מכולות
  • שינוע במכולות אטומות נעולות וחתומות, כנהוג היום, העלה את רמת הבטיחות של ההובלה הימית והיבשתית, לשינויים בביטוח סחורות , אריזה ואחסנה, ולהפחתת כמות הסחורות הנגנבות במהלך שינוען.
  • מכולה 20 רגל שווה ל 1 TEU ומכולה 40 רגל שווה 2 TEU

———————————-
שי חיות  – יועץ ומומחה בתחום הסחר הבינ"ל, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח טלפון: 03-5299880 דוא"ל: [email protected]