מגמות בשרשרת האספקה לשנת 2021

מגמות בשרשרת האספקה לשנת 2021

תוכן עניינים

מאת: אפרת ספרנוביץ*

31.12.1999

ב- 31 לדצמבר 1999 לקראת חצות, העולם עצר את נשימתו וחיכה בציפייה דרוכה לרגע שבו תתחלף השנה, המאה והאלף. הפסימיים חזו את סוף העולם מתרחש כתוצאה מ"באג 2000": מטוסים יתרסקו, מחשבים יקרסו ומערכות החיים תושבתנה.

זה לא קרה. באג 2000 לא החריב את העולם. מבחינה מסויימת אפשר אפילו לומר שהוא קידם את העולם טכנולוגית/מדעית וקיצר טווחי זמן בהתפתחות שלו, מכיוון שהוא אילץ אותנו לחשוב קדימה ולהיערך למשבר. חברות הכינו תוכניות חירום, בנו גיבויים והאיצו פיתוח של מערכות שרידות והתאוששות.

20 שנה אחרי…

בזמן הזה לפני שנה, רגע לפני תחילת שנת 2020, עוד היו לנו תקוות להתחלה של שנה חדשה טובה,  ולפתיחתו של עשור חדש מבשר טובות. עשור שיביא עימו עוד חידושים טכנולוגיים, פריצות דרך מדעיות ופיתוחים של מיזמים מרתקים. העולם היה בתנופת פיתוח וצמיחה… ואז הכל נעצר. ללא התרעה מוקדמת, פרצה מגיפת הקורונה ושיבשה את הנורמלי שהכרנו. לא ידענו בעבר סוג כזה של משבר ולא היה לנו זמן להיערך מראש.

שנה אחת בלבד לתוך העשור הזה כבר אפשר להגיד שהעולם כפי שהכרנו השתנה ועלינו להתרגל לנורמלי החדש – The New Normal.

אז מהו הנורמלי החדש?

בעולם החדש – הנורמלי הוא להסתובב רק עם מסכה על הפנים, לעבוד מהבית וללמוד בזום. לחיות בקפסולות, בסגר ובריחוק חברתי ולחגוג אירועים וחגים במסגרת מצומצמת בלבד. מצד אחד ההנחיות המגבילות והרצון לשמור על בריאותנו, ומצד שני היותנו בני אדם עם צרכים, רצונות ותכניות – הניעו אותנו למצוא את הדרך לקיים את שגרת החיים שלנו בצורה אחרת. פיתחנו שיטות חדשות להיפגש, עברנו לעשות קניות ברשת והתגייסנו לעזור לאלו שנפגעו יותר.

איך נראה הנורמלי החדש בשרשראות האספקה?

באופן כללי, יש הרבה פחות קיבולת לשינוע בינלאומי של מטענים מכל הסוגים בכל העולם. כתוצאה מכך – המסחר המקומי התפתח מאוד: עסקים קטנים פיתחו מערכי משלוחים ובנו אתרים מקוונים כדי למכור, סגירת החנויות והרצון לעודד תוצרת מקומית הגדילו את הקניות ברשת, פעילות רבה עברה כמה שלבים "אחורה" בשרשרת האספקה – אל המרכזים הלוגיסטיים. והתוצאה – יותר משלוחים מקומיים וגידול בהובלה היבשתית.

הנורמלי החדש – מאמר זה יעסוק ב- 5 נושאים מרכזיים שישפיעו על כיווני ההתפתחות של שרשראות האספקה בשנה הקרובה.

  1. רגולציה

כבר שנים רבות שאנחנו מפתחים ומייצרים מטוס ללא טייס (מל"ט). בתחילה – לשימושים צבאיים בלבד, אך עם השנים – גם לשימושים אזרחיים במסחר, בשירותים ובחקלאות. בשל הזמינות הגבוהה של הטכנולוגיה והעלות הנמוכה בייצור, הפכו המל"טים והרחפנים לפלטפורמות הובלה שכיחות יחסית. חברות מסחריות בכל העולם משתמשות ברחפנים להובלת מוצרים ללקוחותיהן, ובכך מייתרות את האדם במקטעי השינוע בשרשרת האספקה. לאחרונה, פיתוחים טכנולוגיים הרחיבו את תופעת ה- Unmaned Vehicle גם לכביש, וחברות כמו טסלה כבר מייצרות מכוניות אוטונומיות. ומה לגבי רכבי הובלה? האם בקרוב נוכל לנהל הפצה בעזרת צי משאיות אוטונומיות – לחסוך בעלויות הנהג ולהרחיב את שעות הנסיעה ללא הגבלה? לא כל כך מהר… הרגולציה בנושא עדיין לא הותאמה לטכנולוגיות החדשניות. בשנת 2021 צפויה התקדמות בטיפול בחוקים ובתקנות בנושא. ועד אז – האדם ימשיך לאחוז בהגה.

  1. איכות הסביבה / קיימות

מגיפת הקורונה הגדילה באופן משמעותי את הקניות ברשת ובעקבותיהן את כמות המשלוחים בכל רחבי העולם. רכבים אוטונומיים או לא – יותר משאיות ורכבי הפצה בכבישים פירושם יותר פחמן הנפלט מהרכבים וגורם לזיהום אויר בשכונות המגורים ולא רק באזורי התעשיה ובכבישים הבין-עירוניים. וזה לא הכל – יותר תובלה בין-יבשתית ברכבות, אוניות משא ומטוסי מטען מוסיפה את שלה לפליטת המזהמים. תופעה זו עומדת בניגוד למגמה העולמית (המובלת ע"י ארגוני איכות הסביבה וחלק ממנהיגי העולם) להקטנת רמות זיהום האויר ולמאמצים לשמירה על כדור הארץ. החדשות הטובות הן שמרבית החברות הגדולות מכירות בחשיבות הנושא ומקדמות את עניין הקיימות כחלק מהיעדים העסקיים שלהן. כיצד זה יבוא לידי ביטוי בפועל השנה?

  • יצרניות המוצרים בודקות את נתוני זיהום האויר של המשלחים עימם הן עובדות. אנו עשויים לראות הסטה של מטענים אל משלחים המשתמשים בכלי רכב מזהמים פחות וכאלה המקפידים על עבודה "ירוקה".
  • חברות השילוח ה"מזהמות" תעשנה מאמצים לשמור על נתח השוק שלהן בשינוע המטענים ותצענה בתמורה "פעולות מתקנות", כגון: שתילת עצים, תרומה כספית לארגוני איכות הסביבה וכו'.
  • יצרניות הרכב, המשאיות, האוניות והמטוסים תיאלצנה להשקיע בפיתוח חלופות ידידותיות לסביבה (כמו למשל רכבים חשמליים או שימוש באנרגיה ירוקה) ולבצע את ההתאמות הנדרשות בטכנולוגיה ובקווי הייצור. ההשקעה תהיה עצומה (וכנראה אף לא-כדאית בתחילה) והשינוי ארוך-טווח אך מחוייב המציאות.
  1. כלכלה עולמית

אי אפשר להתעלם מהשפעתה של הקורונה על כלכלת שרשרת האספקה. עם התפרצות הנגיף – נתיבי שינוע רבים בוטלו, המסחר הבין-יבשתי שותק, וקיבולת ההובלה הצטמצמה באופן משמעותי. המציאות החדשה הולידה שתי תופעות עיקריות:

  • העלאת תעריפי השינוע – תגובה אוטומטית של שוק חופשי הביאה לעלייה בתעריפי ההובלות (מכל הסוגים). עליה במחירי ההובלה משפיעה ישירות על עלות המוצר הסופי ומתורגמת למחירו לצרכן.
  • העדפת תוצרת מקומית – כתגובה מיידית להעלאת תעריפי השינוע – חברות חיפשו במידת האפשר פתרונות בהישג יד, כלומר: בשוק המקומי. המטרה היתה לקצר את שרשרת האספקה ולהקטין את התלות בשילוח בינלאומי. במידה מסויימת, חזרנו אחורה, והעולם, שהיה כפר גלובאלי, חזר להיות לוקאלי…
  1. נתונים ובינה מלאכותית

המהפכה התעשייתית 4.0 Industry  כבר כאן והשפעותיה ניכרות על חלקים שונים של שרשרת האספקה. חברות יצרניות מקבלות החלטות תפעוליות על בסיס בינה מלאכותית, ואחרות מבססות החלטות עסקיות על תובנות המופקות מהנתונים הנאגרים במערכות המידע שלהן. אנחנו "מבוססי מידע". אך מה אם הנתונים "מלוכלכים", מוטים או לא מייצגים? אלו החלטות נקבל על בסיס נתונים כאלה ומה תהיינה התוצאות? בעידן שבו מהלכים אסטרטגיים ועסקיים מבוססי נתונים – חובה לוודא שרק נתונים מאומתים, מדוייקים ונכונים משתתפים במשחק.

  1. אנשים

מעל לפני הכל.

אין לנו (עדיין) שרשראות אספקה ללא מגע יד אדם. מלבד טכנולוגיה ונתונים – יש אנשים שתפקידם להפעיל ולקדם את העבודה. האנשים הם הדבק המחבר בין החוליות בשרשרת. וכמו שנרצה את הטכנולוגיה הכי מתקדמת ואת המכונות הכי משוכללות – נרצה להעסיק את העובדים הכי מוכשרים ומקצועיים. בעולם העבודה החדש, חברות מתייחסות לעובדים כאל נכס – הון אנושי, ומשקיעות בפיתוח מקצועי ואישי שלהם מתוך המחשבה "להחזיר את ההשקעה" ולראות תשואה בביצועים של החברה. שנת 2021 תהיה טובה לעסקים מבחינה זו, שכן בעקבות האבטלה שהביאה עימה הקורונה, נפלטו לשוק העבודה עובדים רבים ובהם גם עובדים מיומנים, מנוסים ומקצועיים.

לסיכום

שנת 2020 לימדה אותנו שהפרעות ושיבושים יכולים להתרחש בכל רגע ובאופן בלתי צפוי. לא נוכל להיות מוכנים לכל תרחיש, אך נוכל לחזק את כושר ההתאוששות שלנו ואת היכולת להתאים עצמנו במהירות לנורמלי החדש. מבחינת שרשרת האספקה – שנת 2021 תהיה תחילתו של עידן חדש, שיושפע מרגולציה, קיימות, כלכלה, נתונים ואנשים. נצטרך להשקיע בכל אלו ובעיקר באנשים. הם אלו שיכתבו את החוקים, ינתחו את הנתונים ויטמיעו את השינויים. אז תשקיעו באנשים שלכם. זה ישתלם!

————

*אפרת ספרנוביץ, מהנדסת תעשייה וניהול (M.Sc) מומחית בעולמות שרשרת האספקה, בעלת למעלה מ-20 שנות ניסיון מעשי בתחום, מלווה מפעלים ועסקים בשיפור תהליכים והתייעלות, בדגש על ניהול מלאי ומסייעת להם ליישם מצוינות תפעולית.

לפרטים נוספים וליצירת קשר: 054-5425769, [email protected], www.safranovich.com