שילוח בהובלה אווירית בעידן הקורונה

מאת: אייל סלע*

הכלכלה העולמית מנסה לחזור לאט ובזהירות לשגרה לאחר מגפת הקורונה, תחת אפשרות למיתון מתמשך ובצל איום לגל התפרצות נוספת בעתיד של המגיפה. חברות העוסקות בסחר בינלאומי מתקשות לנהל תחזיות ביקושים למוצרים ולסחורות ומנהלי הלוגיסטיקה ושרשרת האספקה פועלים בסביבת אי ודעות אשר משתנה מתמודדים עם אתגרים רבים בחידוש האספקה, בעוד חברות הספנות והנמלים עובדים תחת מגבלות ואילוצים  ההובלה האווירית נכנסה לעידן חדש.

בהובלה אווירית משנעים מטענים רבים שמאפשרים עבודה שוטפת של מפעלים כגון חלקי חילוף לקווי יצור וחומרי גלם לתעשייה התרופות והמזון בעלי פג תוקף קצר שלא ניתן לשנע בים, בעשור האחרון עם גידול טיסות הנוסעים ותעבורה האזרחית בטיסות עלתה קיבולת המטענים בטיסות הנוסעים, מחירי ההובלה האווירית  הוזלו וחברות רבות ביססו את שרשרת האספקה תוך שימוש בהובלה אווירית במיוחד בתחום המסחר המקוון.

הובלה אווירית במטוסי נוסעים ומטען

נגיף הקורונה התחיל בסין באמצע דצמבר 2019 והתפשט בעולם וגרם לירידה בחודשים האחרונים ולעצירה מוחלטת בפעילות חברות התעופה האזרחיות  בחודש אפריל ברוב נמלי העולם, מנתוני רשות שדות התעופה בישראל בחודש אפריל 2020 נכנסו בטיסות נוסעים 513 טון מטען בלבד! לעומת תקופה מקבילה אפריל 2019 – 9128 טון (ירידה של 94.37%) ובטיסות מטען נכנסו (כולל טיסות צ'רטר/מטוסי נוסעים שהוסבו למטען) 13,034 טון לעומת תקופה מקבילה אפריל 2019 – 7,696 טון – עליה של כ-70% 

מנתוני רשות שדות התעופה לפני התפרצות נגיף הקורונה בשנת 2019 נכנסו בטיסות נוסעים 108,628 טון מטען ובטיסות מטען נכנסו 97,877 טון מטען , כמות המטענים שהגיעו דרך מטוסי הנוסעים מהווה כ-52.6% מסך המטענים. יש לזכור שההובלה במטוס מטען יקרה משמעותית מהובלה במטוסי נוסעים ולכן רק מטענים שמוגבלים לטיסות נוסעים משקל, ממדים לדוגמא גובה מעל 1.6 מטר ,חומר מסוכן ועוד  משנעים במטוס מטען. פעילות הובלות המטען במטוסי נוסעים מתנהלת באותו אופן גם בשאר מדינות העולם מטען רב משונע במטוסי נוסעים וזאת הסיבה העיקרית שמחירי ההובלה האווירית ירדו במהלך השנים עם גידול טיסות הנוסעים.

מדוע התייקרה ההובלה בטיסות המטען לישראל ?

לפני פרוץ מגפת הקורנה חברות תעופה רבות הפעילו מטוסי מטען מ/לישראל כגון: לופטנזה, טורקיש, קאל, סיליק וואי ועוד. התפרצות  נגיף הקורונה גרמה להפסקת טיסות הנוסעים ועצירה מיידית של הובלת מטענים בטיסות הנוסעים והחל ביקוש עולמי להובלה אווירית של  ציוד רפואי וציוד הגנה בפני הקורונה.

חברות תעופה הסיטו את מטוסי המטען  ליעדים אחרים בעולם במקום קווי המטען הרגילים כדי לתת מענה מיידית, ככל הנגיף התפשט בעולם חלה עלייה ביקוש להובלה אווירית לעומת הצע המטוסים והמחירים התייקרו.

לכן חברות תעופה המפעילות מטוסי מטען לישראל העלו מחירים בהתאמה כדי להמשיך לפעול בקווים הסדירים ולא להסיט ליעדים אחרים.

הסבת מטוס נוסעים למטענים

עצירת פעילות הנוסעים גרמה לחברות תעופה רבות לחפש מקורות הכנסה בתקופת המשבר וחברת התעופה החלו להפעיל את מטוסי הנוסעים לטובת הובלת מטענים. חלק מחברות התעופה כגון אלעל פירקו את  כיסאות הנוסעים כדי להגדיל את קיבולת המטען בתא הנוסעים. הפעלת מטוס נוסעים להובלת מטענים בלבד גבוהה משמעותית ומחיר עלות לק"ג הטסה גבוהה מאוד לעומת מחיר לק"ג של הובלה אווירית משולבת במטוס  נוסעים ומטען, הכדאיות הכלכלית תמשך כל עוד המחירים ימשיכו להיות יקרים ויהיה ביקוש.

מתי צפוייה הוזלה במחירי ההובלה האווירית  ?

פעילות טיסות הנוסעים מושפעת ממספר הנוסעים , תחת האפשרות למיתון עולמי ויחד עם דרישות הריחוק החברתי ניראה שמספר טיסות הנוסעים לא צפוי לגדול בחודשים הקרובים לכמות הטיסות לפני מגפת הקורונה. אך מסתמן שככל הניראה בגלל מגבלות הריחוק החברתי חברות  התעופה יתאימו את גודל המטוסים בקווים התעופה בהתאם למספר הנוסעים וככל שמחירי המטען יהיו גבוהים חברות התעופה יעשו שימוש במטוסים רחבי גוף בעלי קיבולת מטען גדולה יחסית דבר שישפיע לטובה על  מחירי ההובלה האווירית.
מחירי ההובלה מושפעים גם מתנועת המטענים בכיוון הלוך וחזור, לדוגמא יצוא אווירי מישראל לסין פחות משמעותית מיבוא אווירי מסין לכן עלות ההטסה מסין לארץ כוללת בתוכה גם טיסה ריקה בכיוון אחד לעומת זאת מישראל יש יותר יצוא לארה"ב מאשר יבוא לכן המחיר יצוא יקר יותר מהיבוא מארה"ב עם כאשר יופעלו טיסות הנוסעים אם תהיה תנועת נוסעים גדולה ליעד מסוים מחירי ההובלה ירדו בהתאמה.

הפתרונות הקיימים בהובלה אווירית

רוב חברות התעופה הגדולות עובדות (חלקן במתכונת מצומצמת) אבל יש היום פתרונות מ/לרוב הנמלים בעולם,

באמצעות חברות התעופה במטוסי מטען או טיסות נוסעים בתצורת מטען כגון : טורקיש ,לופטהנזה, יונייטד איירלנס, קאל, אלעל (למס' יעדים), אייר קנדה וירג'ין אטלנטיק  ועוד.

סוויס, תאי איירליינס, קטאי פסיפיק, אייר אינדיה ודלתא טרם החזירו את פעילותן לישראל אך עם חלקן ניתן לעבוד דרך אירופה.

טיפים בהובלה אווירית

  • צמצום נפח המטען , שימוש באריזה חסכונית – יחס נפח המקובל להובלה אווירית 1:6 כדי לחשב יחס נפח מכפילים את גובה,אורך,עומק בסנטימטר של הקרטון ומחלקים ב-6000 אם התוצאה בחישוב גדולה  מהמשקל הפיזי בק"ג,  המשמעות שהמטען שלכם נפחי והחיוב ההובלה האווירית יהיה לפי התוצאה, שקלו שליחת סחורה בתפזורת ללא משטח.
  • בחרו את חברת התעופה והמסלול – בהתאם ללוחות זמני טיסות וסוגי המטוסים, בדקו מועד טיסה והגעה ליעד. במקרה של שימוש בטיסה לא ישירה (החלפת מטוס) לבדוק בטיסות ההמשך את סוג המטוסים על מנת להבטיח עמידה בלו"ז. לעיתים תגלו שדווקא בשימוש בטיסות לא ישירות תוכלו להגיע הרבה יותר מהר וברוב המקרים במחיר נמוך יחסית מטיסה ישירה.
  • שינוי נמל המסירה – הובלת המטען לנמל תעופה ממנו יש תדירות גבווה של טיסות, לדוגמא הובלה יבשתית לניו יורק (שיש שם הרבה טיסות לישראל) לעומת מסירה לנמל בוסטון שאין טיסות לישראל.
  • קיצור זמן הובלה לנמל תעופה – שימוש בהובלה יבשתית מהירה כדי לתפוס טיסה קרובה.

המפתח להצלחה בשילוח בינלאומי 

מדובר במשבר גלובלי הקשה ביותר שפקד את העולם. מנהלי הלוגיסטיקה ושרשרת האספקה נדרשים לקבל החלטות  בצורת יוצאת דופן תחת אילוצים חדשים והרבה אי ודעות.

בנו מערכת יחסים עם המשלח שלכם, קיימו שיח, חשבו יחד ובקול רם, שתפו מחשבות והתלבטויות כדי לקבל את החלטה הנכונה לבחירת דרך ומסלול ההובלה.

תקשורת תהיה המפתח! דרשו קבלת מידע ברור ועבודה בשקיפות כאשר הנתונים משתנים, ודאו שהמשלח עוקב אחר השינויים ומגיב בצורה גמישה מהירה ונכונה.

משלח מקצועי עם ניסיון רב בענף בקיא באילוצים ובדרישות הייחודיות בכל מדינה בסוגי ההובלה השונים. משלח מקצועי יסייע לכם לבחור את המסלול וצורת ההובלה הנכונה בהתאם לסוג הסחורה ובהתאם לצרכים הייחודיים שלכם (תקציב ולוחות זמנים), ליווי צמוד של משלח מקצועי עם ניסיון רב בענף יחסוך לכם טעויות שעולות הרבה כסף.

——————-

*אייל סלע – מומחה לשילוח בינלאומי – מנהל יחידה עסקית עצמאית בחברת ISLINE שילוח בינלאומי ועמילות מכס. ליצירת קשר:  אייל סלע , נייד: 0542280300 , [email protected]