רובוטים ניידים למחסנים לוגיסטיים

תוכן עניינים

כשהיזם גיא גלס הגה לפני כשש שנים את שמה של חברת Caja Robotics, חברה ישראלית המייצרת רובוטים ניידים למחסנים לוגיסטיים, היה השם שנבחר -Caja (קאחה, קופסה בספרדית) – יותר מסתם שימוש בשפה שמצטלצלת היטב, אלא גם משחק מילים בעברית: "ככה צריך לעשות את זה"…

הסטארטאפ המהפכני של Caja Robotics פרץ לעולם המחסנים הלוגיסטיים בתקופה שהסחר האלקטרוני צמח והמריא לשיאים חדשים. בשיחה עם חלק מההנהלה הבכירה של Caja Robotics – ד"ר אילן כהן, יו"ר ומנכ"ל החברה, גיא גלס, המייסד והנשיא, וחנה ינובסקי, סמנכ"לית בכירה (CRO) ואחראית על המכירות והשיווק – שמענו על השוק, המוצר והצורך.

גיא גלס היה מחלוצי הסחר האלקטרוני בישראל. בעת שהיה אחראי על המחסן התפעולי של אחד מאתרי המסחר המובילים בארץ, הוא נחשף לצורך במערכת אוטומטית לליקוט המוצרים שהזמינו הלקוחות. בהמשך למד שמרבית בעלי שטחי האחסון ברחבי העולם מעוניינים במערכת רובוטית גמישה שניתנת להתקנה ללא צורך בשינוי התשתית הקיימת במחסנים שלהם. 

תוכנה מתקדמת ושני סוגי רובוטים

חברת Caja Systems מציעה לבעלי המחסנים מערכת רובוטית המופעלת באמצעות תוכנה מתקדמת מבוססת ענן המשתמשת באלגוריתמים מתקדמים, בינה מלאכותית ולמידה עמוקה (Deep Learning). התוכנה שולטת על תנועת הרובוטים ומנווטת אותם באופן מיטבי.

מנכ"ל ויו"ר החברה ד"ר אילן כהן, מומחה לרובוטיקה, לשעבר מבעלי חברת סרווטרוניקס העוסקת בתחום האוטומציה והבקרה, מסביר כי הפתרון של   Caja הוא אדפטיבי, גמיש, דינמי, בעל יכולת התאמה ושינוי לצרכים המשתנים (adaptive, scalable and responsiveness). בנוסף, התוכנה והפתרון נותנים מענה מותאם לצרכי המחסן. בין היתר, התוכנה עוקבת בזמן אמת אחרי צבר ההזמנות והמלאי במחסן, בתיאום עם המערכת לניהול המחסן (WMS), ומבצעת אופטימיזציה של אחסון המלאי כדי לשפר את הליקוט בהתאם לביקוש החזוי על בסיס יומי ולצרכים המשתנים (responsiveness).

התוכנה מפעילה שני סוגי רובוטים במקביל: האחד – רובוט-מעלית שנועד לאחסן קופסאות על המדפים ולשלוף אותן משם בעת הצורך לפי ביקושים ואופטימיזציה, לארגן את המלאי החדש במחסן, ולאחד קופסאות בעת הצורך; השני – רובוט עגלה שנועד להוביל את הקופסאות אל תחנת הליקוט, שם ניצב העובד שתפקידו ללקט את המוצרים על פי הזמנת הלקוחות.

"המערכת הרובוטית שלנו פועלת כמערכת אחסון ושליפה אוטומטית

(Mini Load ASRS) והתוכנה יודעת בכל רגע נתון איפה נמצאת כל קופסה", מסביר גיא גלס, וחנה ינובסקי מפרטת: "הפיתרון שלנו מייעל באופן משמעותי את ליקוט ההזמנות ומגדיל את כושר האחסון של המחסנים. אנו משיגים זאת ללא צורך בהשקעות גדולות לבניית מחסנים חדשים או תשתיות חדשות, שכן המערכת שלנו מסתגלת לכל מחסן קיים על ידי שימוש בתשתיות הקיימות – הרצפה, המעברים, המדפים וסוג הקופסאות. לכן, ניתן להתקין את הרובוטים שלנו בזמן קצר ובעלויות נמוכות כמעט בכל מחסן".

החזר השקעה (ROI) חיובי

"עבור בעלי המחסנים מדובר בהחזר השקעה (ROI) חיובי", מוסיף אילן כהן "השימוש ברובוטים חוסך כ-30% מעלות העבודה, תפוקת ההזמנות עולה ב-40%  וכושר האחסון של המחסן גדל בכ-50%".

בין המערכות האוטומטיות המתחרות יש כאלה המתבססות על רובוטים שיתופיים. "הרובוטים השיתופיים מתאימים לפעילות רק בחלק מהמחסן ומחייבים עמידה בתקנות מחמירות של בטיחות העובדים", מסביר כהן. "הרובוטים שלנו עובדים בסביבה 'סטרילית' מבני אדם, ולכן אנו יכולים להפעיל אותם במהירות רבה הרבה יותר וללא מגבלות בטיחות".

המערכת הרובוטית של Caja Robotics היא בעלת יכולת התאמה והתרחבות על פי הצרכים העתידיים של המחסן. גמישות זו מאפשרת לבעל המחסן לשנות את פריסת המחסן במהירות ובקלות. "המערכת שלנו מסוגלת גם להגיב במהירות (responsiveness) ל'פיקים' צפויים, למשל בעת מבצעי מכירות כמו בלק פריידי", מדגישה חנה ינובסקי, שאף היא מגיעה מתחום האוטומציה והבקרה עת עבדה יחד עם כהן בסרווטרוניקס. "בתוך כשעה אפשר להכשיר שטח נוסף של המחסן ולהגדיל את מספר הרובוטים".

תחליף למלקטים האנושיים

ממחקרים התברר, שבמחסנים ידניים מוקדש 80% מזמנם של המלקטים להליכה ממדף למדף, שמרחק ההליכה המצטבר שלהם במהלך משמרת מגיע עד ל-18 ק"מ, ושרק 20% מזמן המשמרת מוקדש לליקוט המוצרים ולארגון החבילה ללקוח. הפתרון הרובוטי של חברת Caja Robotics נועד להחליף את המלקטים האנושיים, ולאפשר להם להתרכז במשימות אחרות שדורשות מורכבות רבה יותר, לייעל את העבודה, לשפר את סביבת העבודה במחסן עבור האנשים העובדים בו,  לחסוך זמן ולקצץ בעלויות.

לעומת המלקטים המסוגלים לאחסן ולשלוף קופסאות שמשקלן עד 22 ק"ג ממדפים שגובהם עד 1.80 מטר – הרובוטים מסוגלים לאחסן ולשלוף קופסאות שמשקלן מגיע עד 30 ק"ג ממדפים שגובהם עד 3.40 מטר, ובעתיד יוכלו לעשות זאת בגובה 5 מטר. הקופסאות שנשלפו מהמדפים מוסעות על ידי הרובוטים ישירות לתחנת הליקוט. המלקטים מוציאים מכל קופסה את אותו מוצר שהוזמן על ידי הלקוחות, והרובוט מחזיר את הקופסה למחסן. התוכנה קובעת לאיזה מדף תוחזר הקופסה, על פי תחזית הביקוש למוצר שבתוכה, כך שבפעם הבאה הקופסה תהיה נגישה יותר ושליפתה תהיה מהירה יותר.

המודל העסקי

"עד כה, רוב הלקוחות הגדולים שלנו מבקשים לרכוש את הרובוטים יחד עם הרישיון לתוכנה", אומרת ינובסקי, "כיום אנו בוחנים את האפשרות לאפשר לבעלי המחסנים לשלם עבור הרכיב התוכנתי, ולשכור את הרובוטים שלנו בהסדר ליסינג. מודל עסקי נוסף הוא תשלום על פי מספר הליקוטים או הקופסאות שהרובוטים הובילו; וכיוון שהתוכנה שלנו מתאימה גם להפעלת רובוטים אחרים, נבחנת האפשרות לאפשר לבעלי מחסנים לרכוש רק את התוכנה ובאמצעותה להפעיל את הרובוטים שלהם".

מכירות בארה"ב, אירופה ומזרח אסיה

חברת Caja Robotics, שמרכזה בבנימינה, החלה לפעול לפני כחמש שנים ומעסיקה כיום 45 עובדים. החברה רשמה מספר פטנטים על הפתרון שפיתחה.

ב-2019 הקימה Caja Robotics בדלאוור, ארה"ב, חברה בת אמריקאית לשיווק ולמכירות בצפון אמריקה. הפתרון של החברה כבר מיושם כיום בחברת ברגן לוגיסטיקה בניו ג'רזי, שמנהלת שטחים בסך 300 אלף מ"ר לאחסון מוצרי סחר אלקטרוני. נכון להיום, Caja Robotics מפעילה שם 23 רובוטים המסיעים 2,500 קופסאות ובהן יותר מ-20 מותגים על שטח אחסון של 2,500 מ"ר.

נתח של 5% בלבד

בחברת Caja Robotics מציינים, שנכון להיום הרובוטים ברחבי העולם תופסים נתח של כ-5% בלבד מסך הליקוטים, והשאר עדיין מתבצע על ידי בני אדם. בארה"ב, למשל, מועסקים כמיליון ומאתיים אלף מלקטים במחסנים לוגיסטיים ששטחם כ-850 מיליון מ"ר. עם זאת, מדגישים בחברה, הנתח של פעילות הרובוטים צפוי לגדול בכל שנה ב-20% עד 30%, ועד 2023 יפעלו בעולם כ-600 אלף רובוטים.

לפרטים נוספים: חנה ינובסקי, 04-8219443, 054-6706247

www.cajarobotics.com ,[email protected]