פארק התעשייה צבאים בעמק המעיינות: פוטנציאל ענק ותנופה מחודשת במרכז המתפתח

פארק התעשייה צבאים בעמק המעיינות: פוטנציאל ענק ותנופה מחודשת במרכז המתפתח

פארק "תעשיות צבאים" המצוי בפאתי הצפון מערב של עמק המעיינות (עמק בית שאן) נמצא בימים אלה בעיצומו של תהליך מתיחת פנים. משרדי הממשלה משקיעים כסף רב בשדרוג תשתיות קיימות ובהוספתן של חדשות. באחרונה החלו עבודות פיתוח תשתיות, הכוללות הרחבת כבישים, השלמת מרכיבי מים וביוב, תאורה וגינון בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

 מאת משה שלו כתב ראשי "שרשרת האספקה"

פארק "תעשיות צבאים" המצוי בפאתי הצפון מערב של עמק המעיינות (עמק בית שאן) נמצא בימים אלה בעיצומו של תהליך מתיחת פנים. משרדי הממשלה משקיעים כסף רב בשדרוג תשתיות קיימות ובהוספתן של חדשות. באחרונה החלו עבודות פיתוח תשתיות, הכוללות הרחבת כבישים, השלמת מרכיבי מים וביוב, תאורה וגינון בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

גורמים מקצועיים באזור בית שאן מציינים (בצער) כי במשך שנים רבות עמד הפארק בשיממונו. כל הניסיונות להניע יזמים לבנות מפעלים ובעלי מפעלים להעתיק אליו את מפעליהם עלו בתוהו.

עם כניסתו של עזרא שמיר, עתיר ניסיון בתחום ניהול פארקי תעשייה, לניהול פארק צבאים, ניכרת ומורגשת תנופת הפיתוח. המקום החל לרחוש חיים חדשים. ההרחבה קורמת עור וגידים.

באחרונה נוספו לפארק מפעלים חדשים בעשרות תחומים מגוונים וביניהם: פאנלים מבודדים לתעשייה, מפעל לעיבוד דגים ובשר, מפעל חדשני, ראשון מסוגו בארץ ואחד משישה מפעלים כאלה בלבד בכל רחבי העולם, לעיבוד אריזות מזון בטכנולוגיה מתקדמת, שצפוי להעסיק כ-100 עובדים, מפעל לאריזות קרטון, מפעל לייצור ערכות לחדרי ניתוח, מפעל לייצור שתלים דנטליים, מפעלים לעיבוד שבבי ועוד. מפעלים אלה ונוספים, נמצאים בשלבים מתקדמים לקראת הפעלה מלאה בפארק התעשייה צבאים שבעמק המעיינות, צפונית מזרחית לקיבוץ שדה נחום.

שותפות לפיתוח מואץ

מינהלת הפארק הינה שותפות בין עיריית בית שאן והמועצה האזורית עמק המעיינות, שחברו יחד ליצירת שיתופי פעולה כלכליים לפיתוח מואץ של כל האיזור כולו. במשך שנים רבות הפארק, המשתרע על שטח של 850 דונם, דשדש במקום. לאחרונה חל מפנה לטובה ובמסגרת עבודות הפיתוח הנערכות עתה יושלמו עבודות פיתוח תשתיות הכוללות כבישים, השלמת מרכיבי מים וביוב, תאורה, גינון, שילוט וכו'.

עזרת הממשלה תמריץ ליזמים

עזרא שמיר, מנהל פארק צבאים, מציין כי היזמים נהנים מההטבות הגלומות באזור פיתוח א', וכן החוק לעידוד השקעות הון, ממענקים, מפטור ממסים (על רווחים בלתי מחולקים) ומעלויות מופחתות על פיתוח הקרקע. כל אלה יוצרים בסיס כדאי ומשתלם להקמת מפעלים חדשים בנוסף להנחות בתשלומים לרשות מקרקעי ישראל. "המטרה שלי היא להפוך את הפארק לאבן שואבת לתעשיות מתוחכמות, לא בהכרח להיי-טק, אלא למפעלים שיצטיינו ברמה טכנולוגית גבוהה ויעסיקו גם אנשי ייצור, טכנאים ומהנדסים בשכר אטרקטיבי. עובדים שייקלטו במפעלים יוכלו ליהנות גם מנגישות טובה הודות לרכבת העמק. ומי שירצו להיקלט בעמק כתושבים ימצאו אותו כמקום אטרקטיבי במיוחד הן בשל מערכת החינוך המצוינת שלו, הן בשל התיירות המתפתחת בו והן בשל הנוף המרהיב שבו".

עשרה מפעלים קיימים ופועלים כיום בפארק, שבו מועסקים כ-300 עובדים, תושבי בית שאן והסביבה. שלושת המפעלים הגדולים, המעסיקים את מספר העובדים הרב ביותר, הם ג'ון דיר, המעסיק כ-100 עובדים ומייצר את ה"לב" של קטפות הכותנה וכן ציוד חקלאי נוסף, חברת אלספק העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מוצרים לשיפור איכות החשמל, המעסיקה כ-80 עובדים ומפעל PCMR שיקלוט 180 עובדים וכל תוצרתו תיוצא לארה"ב. מסוף מטענים סמוך לפארק הינו יתרון למפעלים הקיימים ואלה שיבואו, שייהנו מנגישות ומזמינות המסוף ויוכלו להסתייע בו לשינוע מטענים לנמלים או לארצות שכנות באזור.

מפעלים חדשים צובאים על פארק צבאים

גם הממשלה מגלה פעילות ערה בקידום פארק צבאים. אלי כהן, שר הכלכלה והתעשייה, הודיע כי משרדו ישקיע 500 מיליון ש"ח בפיתוח פארק תעשיות צבאים שיורחב במידה ניכרת. על פי השר כהן, סכום הכסף של משרדו יושקע במהלך עשר שנים הקרובות והוא נועד לפיתוח התשתיות והרחבתו של הפארק ב-1,000 דונם נוספים.

המאמצים המשותפים של משרד הכלכלה, הרשויות באזור והנהלת הפארק נושאים פירות: ארבעה מפעלים חדשים נמצאים בימים אלה בבנייה במקביל בפארק תעשיות צבאים וצפויים להתחיל את פעילותם היצרנית כבר בתחילת 2019. בין המפעלים: פלסטיק סיטי תעשיות, שעוסקת בייצור מוצרי פלסטיק הבונה מפעל על שטח בנוי של 4,500 מ"ר ותעסיק כ-60 עובדים; חברת י.כ מרכבים העוסקת בייצור ארגזי קירור למשאיות, אשר השלימה לאחרונה עבודות עפר-פיתוח ותקים מפעל על שטח בנוי של כ-4,500 מ"ר ותעסיק כ-100 עובדים; חברת לזריאן העוסקת בתחום מתכת ופנאלים מבודדים לתעשיית הבנייה שתעסיק כ-40 עובדים; חברת מיארה ואורן, שמשלימה בימים אלה את הקמתו של המפעל לייצור בטון משולב בתהליכי אוטומציה העומד בכל הדרישות המחמירות של המשרד לאיכות הסביבה למפעלי בטון וייצור אלמנטים.

ארבעת המפעלים החדשים מתוכננים לקלוט לשורותיהם כ-300 עובדים חדשים, מרביתם מהעיר בית שאן ומישובי עמק המעיינות והסביבה. ראוי לציין, שבתחילת אוגוסט נחנך במעמד שר האוצר משה כחלון מפעל טכנולוגי מתקדם לייצור סכיני הגילוח PCMR שמוצריו מיועדים ליצוא, בהשקעה של כ-130 מיליון ש"ח. המפעל מעסיק 100 עובדים בשלב הראשון ועם השלמת התקנת כל מערך קווי הייצור, צפויה העסקתם של 180 עובדים.

לדברי עזרא שמיר, מנהל פארק התעשייה צבאים, הפארק בתנופת פיתוח ובהתקדמות מואצת כשמינהלת הפארק מסייעת לייזמים בקבלת ההיתרים לסיום התהליכים מול משרד הכלכלה, רמ"י ואחרים על מנת להביא לתחילת ביצוע בניית המפעלים.

בשנת 2019 צפויים להתחיל את בנייתם עוד כ-10 מפעלים והערכה שעד תחילת 2021 יאכלסו את הפארק קרוב ל-50 מפעלים שיעסיקו מאות עובדים ויהיו מאיץ כלכלי אדיר לעיר בית שאן ועמק המעיינות. הרחבת פארק התעשייה בעוד 1,000 דונם נמצאת בתהליכי גיבוש ותוכניות עם רשות מקרקעי ישראל ומשרד הכלכלה.

לפרטים נוספים: פארק תעשיות צבאים, אזור תעשייה בית שאן,

טל' 052-727-3339, אתר: www.park-zvaim.co.il