אמזון

עם הכניסה הרשמית של אמזון לישראל – מי יהנה ומי ייפגע – אתגרים וחששות

מאת: משה שלו, כתב ראשי "שרשרת האספקה"

יצרנים וספקים לסוגיהם מנסים להבין מי יהנה מכניסת אמזון לישראל ממש בימים אלה. בינתיים לא ברור איך תתחרה פלטפורמת החברה מול השוק המפותח של אתרי חברות וארגונים, מחסנים מודרנים לאחסון מלאי סחורות ומוצרים והתחרות הקיימית בענפים מקומיים שונים (כולל טקסטיל, סלולריה, תקשורת לסוגיה, סמארטפונים ועוד). בתוך כך אמזון מכריזה באופן רשמי באתר העולמי שלה על פתיחת הפעילות בישראל. לשם כך הקימה אמזון דף רשמי בשפה העברית תחת Services Amazon הפונה לקהל המוכרים הישראלים בהצעה להצטרף לזירה שלה. היא מציעה גם למוכרים מחו"ל לאחסן את המלאי בישראל ולהסדיר את השילוח הבינלאומי באמצעות חברת שילוח לבחירתם. אך בשלב זה לא נראה שהחברה בונה מחסנים משלה לאחסון מלאים, לא מארגנת מערך משלוחים ולמעשה מטילה את כל אלה על היצרנים/ספקים עצמם (מה שמכונה Fulfillment By Merchant – FBM).מנתוני הלמ"ס האחרונים נראה כי שוק הצריכה בישראל לא גדל, אבל הקניות אונליין נמצאות במגמת עלייה. בישראל נתח רכישות זה מסך הצריכה עומד על כ-6.5%, ושיעור זה אמור לעלות. מי שצפויות ליהנות מכך – כולל כניסת אמזון – הן חברות השילוח והלוגיסטיקה ובראשן דואר ישראל, UPS, פדקס, DHL ומשלחים קטנים יותר כמו צ'יטה ותפוז וספקי "צד שלישי" 3PL שעומדים בפני צמיחה משמעותית, שכן המשלוחים מאמזון הם עד לבית הלקוח ואמורים להגיע בתוך חמישה ימים.

כניסת אמזון למעורבות פעילה בשוק הישראלי יכולה לסייע לעסקים ובעיקר הקטנים, שהיא עשויה להוות עבורם הזדמנות לחשיפה ופעילות עסקית. פתיחת חנות של עסק קטן באמזון תקפיץ את החשיפה שלו לקהלי היעד. יש בעלי עסקים קטנים המציינים כי מדי יום נכנסים אליהם בממוצע כמה מאות לקוחות במקרה הטוב, ובאמצעות אמזון הם יוכלו לזכות לחשיפה של עשרות אלפי לקוחות ביום. מעריכים כי כאשר אמזון תיכנס במלוא היישום לישראל, ונכון להיום עדיין לא ברור אם זה יהיה לפני הבחירות או לאחריהן, היא צפויה לעשות מהלך אגרסיבי שיווקי ולהעלות קמפיין על מנת ליידע את העסקים בישראל כמו גם את הצרכן הסופי על כניסתה. קמפיין כזה יסייע לעסקים הקטנים שיזכו לחשיפה גבוהה."העסקים הקטנים הולכים לאמזון כי מבחינתם זו הזדמנות להיחשף ולהגדיל מכירות. עסקים גדולים הולכים יותר מחוסר ברירה", אומר גורם בענף האי-קומרס. "הגדולים חייבים להיות חלק מהמשחק, אף שהם יכולים להסתדר באתרים הפרטיים שלהם גם ללא אמזון". אך כאמור, בינתיים כל הצדדים נמצאים בשלב למידה על עלות מול תועלת בכניסה לאמזון ישראל והתשובות די מהוססות.

מי מפחד מכניסת אמזון

המתח עולה עם "כניסת" אמזון לפעילות ישירה בישראל. במיוחד חרדים מכך בעלי ומנהלי הקניונים הקיימים החוששים מבריחת לקוחות לעבר הספק הענק המקוון הזה. חשש מעלים גם מפעילי אתרים מקוונים למכירת און-ליין של תוצרת מקומית  הטוענים כי הם קרובים יותר לצרכן הישראלי, מכירים את הרגלי הקניות שלו, ויכולים להבטיח לו אספקה מהירה יותר מאמזון, שירות החזרות מסודר וקשר הדוק עם צרכי וטעמי הלקוחות. בכירי הקניונים מסבירים היום לכלי התקשורת השונים מדוע הידיעה אודות פתיחת זירת מסחר של אמזון בישראל היא לא ביג דיל. "הם לא פותחים פה מחסנים לוגיסטיים או משהו כזה", הסביר בכיר בקבוצת קניונים אחת, "הם בסך הכל שלחו מייל לכמה ספקים ישראלים כדי שימכרו דרכם בעברית", טען בכיר בקבוצת קניונים אחרת. מול דימויים ממעיטים אלה מפי מנהלי הקניונים, השוק עדיין חושש ומניות הקניונים צוללות. כנראה שהמשקיעים כבר מעריכים כי אי אפשר להתעלם מהשפעת הנוכחות של אמזון בישראל שהקניונים מנסים להסתיר. אכן, נכון לרגע זה אמזון "בסך הכל" פנתה למוכרים ישראלים והזמינה אותם למכור לישראלים דרך אתר אמזון מקומי. אבל המשמעות גדולה בהרבה. יש מצפים ל"רעידת אדמה" בכל מה שנוגע לייצוג נרחב הרבה יותר לעסקים בינוניים וקטנים, שלא מצאו דרך לציבור עד כה, לתחרות שתביא למחירים זולים יותר, לסל קניות עשיר המשלב בין תוצרת מקומית ומיובאת, לזירוז האספקה ללקוחות ולהשפעת כוח השיווק של אמזון, כפי שהוכיח את עצמו בכל העולם.

קצת היסטוריה – מסלול הצמיחה של אמזון

חברת אמזון שחוגגת 25 שנות פעילות מרתקת בצמיחה והגיוון שלה. כמה פרטים:

1995 – אמזון משיקה עם מכירות ספרים מקוונות. "כשהתחלנו למכור ספרים לפני ארבע שנים, כולם אמרו, 'תראו, אתם סתם בחורים, ואתם לא יודעים כלום על מכירת ספרים'. וזה היה נכון", אמר Jeff Bezos הצעיר בשנת 1999. עם זאת, שטח האחסון הענקי שהיה לחברה באותה תקופה בארה"ב סייע לאמזון להפוך למנהיגה בתחום ואיפשר לה להציע מבחר רחב יותר של ספרים מאשר יריביה. בסוף שנות ה-90 אמזון החליטה להתחיל למכור מוצרים אחרים, החל במוסיקה ו-.DVD

1999- אמזון הופכת להיות פלטפורמת המכירות המקוונת הגדולה ביותר בעולם. עד מהרה גדלה האימפריה של מר בזוס וכוללת מוצרי אלקטרוניקה, צעצועים וכלי מטבח. רשת הולכת וגוברת של מחסנים בארה"ב עזרה להרחיב את ההיצע שהחברה יכולה להציע, ולהגדיל באופן משמעותי את הפופולריות שלה עם הלקוחות. עשר שנים מאוחר יותר, אמזון הפכה למוכר המקוון הגדול ביותר בארה"ב ובעולם.

2005 – אמזון משיקה חברות ראשוניות. בעקבות יצירת "אמזון שוק" בשנת 2000 – אשר פתחה את הפלטפורמה לאלפי עסקים קטנים – אמזון הרגישה צורך להגביר את שירות המסירה שלה עבור לקוחות נאמנים. "אמזון פריים" הושקה בשנת 2005, מציעה משלוח מהיר יותר עבור פריטים נבחרים. זה הגביר את המכירות של רבבות מיני סחורות. יותר מ-100 מיליון לקוחות  כיום חברים בשירות המנויים אמזון פריים, אשר מציע בין היתר גם סרטי וידאו הזרמת מוסיקה.

2007 – אמזון משיקה את מוצר הצריכה הראשון שלה: קורא ספרים אלקטרונים – קינדל. אמזון מעולם לא שכחה את מקורותיה. כאשר המסרים האלקטרונים החלו להיות פופולריים, מר Bezos השיק את קינדל בשנת 2007, ובסופו של דבר הפכה להיות מובילה עולמית בתחום. מחלקת המכשירים החכמים של אמזון גדלה באופן אקספוננציאלי, מול תחרות עזה מצד אפל וגוגל בתחילת 2010. אמזון היתה החברה הראשונה להשיק מכשיר חכם המצויד במערכת בינה מלאכותית, Alexa.

היום אמזון היא המוכר השלישי בגודלו של מכשירים חכמים בארה"ב.

המחצית השנייה של 2018 הייתה קשה עבור החברה ושווי השוק שלה ירד במקצת. לאחר ששלטה בהצלחה על קמעונאות מקוונת, החברה  רוצה עתה להרחיב שירותים – ואולי באופן מפתיע, להיכנס לתחום חנויות פיזיות – אוטומטיות בחלקן כדי ליצור דרך חדשה של קניות.

מה אמזון תהיה בעוד 10 שנים בעולם ובישראל? נצטרך לחכות ולראות.