טיפים להשוואת הצעות מחיר בשילוח בינלאומי

טיפים להשוואת הצעות מחיר בשילוח בינלאומי

מאת: אייל סלע*

תהליך בחירת ספק לשילוח בינלאומי היא פעילות מסובכת, לפעמים מייגעת ובלתי צפויה כאשר הנהלה החברה מחליטה שהגיע הזמן לבדוק ולהוזיל את עליות השילוח הבינלאומי, או הנהלת החברה מנחה את מנהל ו/או מחלקת שרשרת האספקה לקבל הצעת מחיר לכל עסקה ועסקה, לבצע ניתוחים השוואתיים, ולדאוג להשגת העלויות הנמוכות ביותר. מנהל האחראי על תחום שרשרת האספקה פונה לקבלת הצעת מחיר, מספקי השילוח הקבועים וכן בודק עם  חברות שילוח נוספות שחיזרו אחרי החברה ו/או שהגיעו לפגישות. בפועל הצעת מחיר שנשלחת ע"י המשלח מכילה כמות מידע מצומצמת שניתן להתבסס עליה כדי לקבל החלטה האם החלפת ספק שילוח בינלאומי הנוכחי באמת תשיג את המטרה לחסוך בכסף, להלן כמה נקודות שיש לקחת בחשבון לפני שמחליטים להתחיל לנסות משלח חדש. 

מה באמת ניתן ללמוד מהצעת מחיר ? נניח שמשלח א' הציע עלות הובלה 2500 $ ומשלח ב' הציע עלות הובלה 2000 $ , סביר להניח שתבחרו במשלח ב' כי ניתן להסיק  שההובלה דרכו תהיה יותר זולה, האם אתם יודעים מה כוללת הצעת המחיר של משלח ב' ?  הבעיה המרכזית שמשווים הצעות מחיר יש הרבה מידע ופרטים שלא ניתנים לדעת מראש. בין היתר תנאי קניה INCOTERMS, שיטת צורת ההובלה, הנחות במחיר המבוססות על כמויות משלוחים, הוצאות לא צפויות וכמובן טיב השירות שתקבלו. יתכן שהרבה עלויות לא יופיעו בהצעת המחיר מכיוון שבדרך כלל  הצעות מחיר מציעות מידע מינימלי לגבי ההובלה ויש התניות למקרים שונים שמשפיעים על עלויות ההובלה. קשה מאוד  להסיק מהצעת המחיר את רמת השירות והמעקב אחר המשלוח שתקבלו מחברת השילוח החדשה, קשה כיצד החברה החדשה תתמודד במקרה של תקלות, האם תצליח להשיג פתרונות אפקטיביים וכו.  

כיצד להשוות הצעת מחיר בצורה נכונה ?  אם אתם משווים בין הצעות מחיר, בין אם תרצו לבדוק אפשרות עבודה עם משלח חדש או אפילו קבלת הצעת מחיר מהמשלח הנוכחי, כדי לקחת בחשבון את הגורמים הבאים משפיעים על העלויות  האמיתיות של המשלוח.  

  1. תנאי קניה INCOTERMS

תנאי הקנייה/סחר הבינלאומי קובעים מי אחראי/ומשלם על כל חלק בשרשרת השילוח הבינלאומי במדינת המקור והיעד. ישנם מקרים שמבקשים הצעת מחיר להובלה מחברת שילוח על סמך תנאי קניה מסוימים בסופו של דבר תנאי הקנייה משתנים בפועל  והמחירים שאתם משלמים בסוף  יקרים משמעותית ממה שיכולתם להשיג אם הייתם בודקים מלכתחילה בתנאי קנייה הנכונים. לדוגמא בקשתם הצעת מחיר בתנאי FOB (כל העלויות עד נמל המוצא על חשבון השולח)  והתנאים בפועל הם  FCA  (הובלה יבשתית לנמל/מסוף על חשבון הספק בלבד, לא כולל הוצאות מקומיות. ההוצאות היצוא המקומיות יכולות להיות מאוד שונות ממשלח למשלח. לכן כאשר אתם מבקשים הצעת מחיר הקפידו לבדוק את תנאי הקנייה המדויקים כדי שתוכל להשוות מלכתחילה נכון. דוגמא נפוצה נוספת מבקשים  הצעה בתנאי קניה CFR – עלות סחורה והובלה על חשבון הספק  עד לנמל היעד בארצו של היבואן, לכאורה ההובלה הבינלאומית שולמה מראש ע"י הספק, אך בנמל היעד, היבואן נדרש לשלם למשלח המקומי הוצאות והיטלים גבוהים מאוד  בשביל לקבל את הסחורה. בדיעבד מתברר שהספק שילם על ההובלה הבינלאומית מחיר נמוך מאוד שמסובסד  על ידי  החזרים שנגבים  מהיבואן בתוך סעיפי ההוצאות מקומיות של המשלח המקומי. שיטה זו בעיקר נפוצה במשלוחים  מהמזרח הרחוק, סין והודו. לכן כאשר אתם מבקשים הצעת מחיר מספק בתנאי CFR הקפידו לדרוש מהספק שיבדוק מראש עם המשלח המקומי מה סכומי ההוצאות המקומיות שתדרשו לשלם למשלח המקומי במדינת היעד, כך תוכלו להשוות מול הצעות שתקבלו. 

  1. תדירות המשלוחים שלך

מאוד חשוב לציין כמות המשלוחים, משקלים, נפח ואפילו תחזית לשנה הקרובה, המחיר יכול להיות משמעותי נמוך יותר ככל שיש לך יותר משלוחים, משלח מקצועי יוכל לבדוק עבורך עסקה מול חברת ספנות או תעופה ויוכל להשיג לכם מחיר ומקום באונייה או במטוס גם  בתקופות שיא העונה, משלח מקצועי גם יוכל להציע ליישם פתרונות חדשים לשינוע הסחורה. לדוגמא בענף החקלאות יש תקופות שיש הרבה סחורה ביצוא במכולות קירור, שהמכולות חוזרות חזרה ניתן להוביל בהם סחורה רגילה ללא קירור במחיר נמוך. לכן כאשר אתם מבקשים הצעת מחיר ציינו כמה שיותר פרטים לגבי הפעילות שלכם המשלח יוכל לתת לכם הנחות קבועות  במחיר וכן להציע פתרונות נוספים. 

  1. התאמה לדרישות הלקוח מועדי איסוף ואספקה. 

כאשר אתם מבקשים הצעת מחיר חשוב לציין אם מדובר בהזמנה קיימת ומה מועד אספקה הסחורה ומתי הסחורה צריכה להגיע למקבל. המידע הזה סופר חשוב בשלב הצעת המחיר, הוא נדרש כדי שהמשלח יוכל להציע את אפשרויות ההובלה הזמינות והמתאימות ללוחות הזמנים. במקרים שאין דחיפות ניתן  למצוא תעריפים טובים יותר לשלוח את המטען. לכן כאשר אתם מבקשים הצעת מחיר ציינו תאריך מוכנות הסחורה, תאריך מסירה דרוש , בקשו מהמשלח שיציע פתרונות בהתאם ללוחות זמנים הנדרשים כולל התחשבות במועדי הפלגה /טיסה. 

  1. חברות ספנות וחברות תעופה  לעיתים משלחים משתמשים בחברת תעופה מסוימת אבל משנעים את הסחורה יבשתית לנמל מרוחק מטעמים מסחריים או אופרטיביים זאת למרות שחברת תעופה מעפילה טיסות מנמל קרוב לספק , דבר זה המשפיע על לוחות זמנים וכן סיכונים נוספים של שינוע סחורה ביבשה. לכן בהצעות מחיר הקפידו לדרוש מהמשלח לציין את שם חברת התעופה ונמל המוצא, כך תוכלו להשוות בצורה מדויקת יותר. חברות ספנות מפעילות קווים ישירים בהם מכולה מוטענת על אונייה שמגיע עד נמל היעד  וקוים לא ישירים כלומר המכולה יורדת מהאונייה ונטענת מחדש לאונייה אחרת, הדבר משפיע על לוחות זמנים. לכן בהצעות מחיר הקפידו לדרוש מהמשלח לציין את שם חברת הספנות ומסלול כך תוכלו להשוות בצורה נכונה יותר. 

פתרונות ייחודיים ללקוח – החיסכון האמיתי בעלויות   תחום השילוח הבינלאומי מאוד נרחב, בעיקרון כל חברות השילוח פונות לאותן 10 חברות הספנות ו-25 חברות התעופה ואותם מובילים יבשתיים, מי שעובד מחוץ לתעשיית שילוח הבינלאומי לא מצליח להבין שרוב העלויות די זהות בין חברות השילוח. החיסכון אמיתי בעלויות בא לידי ביטוח ביכולת המשלח לנתח תהליכים לוגיסטיים הקיימים של  הלקוח ולהמליץ לו על פתרונות חדשים.  זה יכול להיות בצורה של ביצוע המשלוח בשיטות שונות או מסלולים שונים  ( יצור לוחות זמנים ע"י שילוב הובלה יבשתית וימית, הובלה במטען חלקי במקום מכולה, איחוד מטענים מספקים שונים, תזמון המשלוחים בין 2 ספקים קרובים וע"י כך לצמצם את עלויות השינוע וכו). 

איך בוחרים בין הצעות המחיר עם מי לעבוד ?  הצעת מחיר לא נותנת מדד מדויק "לעלות הזולה ביותר" של שילוח בינלאומי, בהתאם לתנאי הקנייה, תדירות המשלוחים והמחירים יכולים להשתנות משמעותית כתוצאה משינויים המתרחשים בזמן המשלוח ולא לוקחת בחשבון את התאמת הצרכים הייחודים של הלקוח. עבודה עם משלח מטענים צריכה לפעול כמערכת יחסים עסקית אמתית. מרדף המחיר הנמוך ביותר בין חברות השילוח על בסיס המשלוח פרטני יגרום לכם לעבודה קשה ולא יעילה. התהליך הטוב ביותר הוא לבחור משלח מטענים מקצועי  ולטפח אותו כחלק מצוות הלוגיסטיקה שלכם. כאמור, מערכות יחסים אלה יכולות לחסוך את הצורך בקבלת הצעת מחיר לכל משלוח, הם  יקצרו את לוחות הזמנים והעלויות שלכם כי חברת השילוח תתאים את ההובלה לצרכים האישיים שלכם. 

———————

*אייל סלע – מומחה לשילוח בינלאומי – מנהל יחידה עסקית עצמאית בחברת ISLINE שילוח בינלאומי. 

ליצירת קשר : אייל סלע , נייד: 0542280300 [email protected]