חסכון בעלויות למטענים חלקיים בישראל

חסכון בעלויות למטענים חלקיים בישראל

מאת: אייל סלע*

בהובלה ימית של מטענים במכולה בתפוסה חלקית (מטענים חלקיים LCL – גרופאז) מאחדים  מטענים של לקוחות שונים בתוך המכולה אחת כאשר המכולה מגיעה לנמל היעד על מנת לבצע שחרור לכל לקוח צריך לרוקן את המכולה. בישראל הפעולה מתבצעת באחד מהמסופים העורפיים המאושרים בפיקוח המכס הסמוכים לנמל אשדוד או חיפה. המשלח הבינלאומי בעל המכולה הוא זה שמחליט באיזה מסוף מטענים לבצע את ריקון את המכולה ומשדר למסוף את כל נתונים המטענים שהומלכו במכולה וכן הנחיות מיוחדות לגבי אופן הריקון…………
בהובלה ימית של מטענים במכולה בתפוסה חלקית (מטענים חלקיים LCL – גרופאז) מאחדים  מטענים של לקוחות שונים בתוך המכולה אחת כאשר המכולה מגיעה לנמל היעד על מנת לבצע שחרור לכל לקוח צריך לרוקן את המכולה. בישראל הפעולה מתבצעת באחד מהמסופים העורפיים המאושרים בפיקוח המכס הסמוכים לנמל אשדוד או חיפה.
המשלח הבינלאומי בעל המכולה הוא זה שמחליט באיזה מסוף מטענים לבצע את ריקון את המכולה ומשדר למסוף את כל נתונים המטענים שהומלכו במכולה וכן הנחיות מיוחדות לגבי אופן הריקון.
אחרי שמסוף קיבלת את הפרטים הוא  אחראי להוביל אליו את המכולה ומבצע את הפעולות הבאות בתהליך הפריקה: זיהוי המטען, בדיקת שלמותו וכמותו, פיצולו, מיונו, משטוח מטען תפזורת או קרטונים, רישום ודיווח (שידור) לרשויות המכס, ואחסון המטען במחסן מקורה.
שימו לב סחורה שנמצאת במחסן רישוי – מסוף מטענים , היא עדיין  בפיקוח מנהל המכס, ומחסן הרישוי  מאפשר ליבואן לאחסן בו מטענים בטרם שולמו המסים עבורם ובטרם שוחררו מפיקוח המכס.
שימו לב ישנם הרבה שיתופי פעולה בין המשלחים מיעדים שונים בעולם ולכן מומלץ לעבוד עם משלח שהוא בעל המכולה (המשלח הראשי) .
להלן מספר דוגמאות לחסכון בעלויות מקומיות למטענים חלקיים למטענים חלקיים.
חסכון בעלויות אחסנה:
במטענים חלקיים  (משגור קטן עד משקל של 10 טון) במסופי המטען ניתן פטור מחיוב אחסנה למשך 30 יום מיום פריקת האוניה, ניתן להשתמש באחסנה במסוף מטענים במקרים הבאים:
1. שחרור במועד קרוב לאספקה ללקוח הסופי  – מכיוון שהסחורה נמצאת בפיקוח המכס אין צורך לשלם עליה מכס ומעמ ולכן ניתן לשחרר בעת הצורך וע"י כך לנהל את תזרים המזומנים של היבואן, במקרה זה גם חוסכים הובלה יבשתית כפולה פעם למחסן היבואן ופעם ללקוח הסופי.

  1. קבלת תקן או פטור מתקן – לסחורות שנדרש לקבל אישור תקן ניתן לטפל באישור ללא חשש מעלויות אחסנה גבוהות בנמל.
  2. שימוש באחסנה במסוף בגלל חוסר מקום במחסן או אי יכולת קבלת סחורה למחסן עבור מטענים ארוכים או חריגים בגודל או משקל.

לתשומת ליבכם , בדר"כ  אחרי חגים או חופשות ארוכות, סוף ותחילת שנה המחסנים מלאים ולא תמיד  מצליחים  להכניס את כל הסחורה לשטח אחסון מקורה, לכן אם החלטתם להשאיר סחורה באחסנה אם מומלץ לבקש מהמשלח שייוודע מול המחסן שאכן הסחורה מאוחסנת במחסן מקורה.
חסכון בעלויות פריקת הסחורה
כאשר יבואן מייבא סחורה במכולה מלאה, פריקת הסחורה מהמכולה המכילה קרטונים מתבצעת ע"י פורקים של  היבואן או חברות חיצוניות המספקות שירות זה. כאשר יש משטחים כבדים במכולה נדרש לפרוק ע"י מלגזה, המלגזה פורקת את הסחורה ישירות מהמכולה שנמצאת על המשאית (גבוהה מהקרקע).
יבואנים ללא אמצעי פריקה במחסן (מלגזה או רמפה שמותאמת לגובה של פתח המכולה) יכולים במקרים מסוימים להעדיף לשלוח את הסחורה כמטען חלקי במקום מכולה מלאה ובאופן זה משתמש במסוף לצורך  הפריקה הסחורה והעמסה על גבי משאית פתוחה או משאית עם רמפה אחורית בדרך זו ניתן לפרוק את הסחורה בקלות ע"י מלגזה מהצד של המשאית או באמצעות עגלת משטחים שמשתמשים במשאית עם רמפה אחורית.
במקרים של סחורה הדורשת תקן או הוצאת דוגמא מהמשלוח, כדי לשקול הובלה כמטען חלקי מכיוון שעלות הוצאת דוגמא ממכולה מלאה יקר משמעותית מהוצאת דוגמא ממטען חלקי.
 
פריקת מטענים מיוחדים וארוכים
נדרשת מיומנות בפריקת מטענים ארוכים או מיוחדים  מהמכולה   (מלגזות מתאימות, רמפה שתתאים לאורך המטען, הורדת המכולה לגובה פני השטח, קלשונים ארוכים או מיוחדים לדוגמא לגלילים ועוד – במקרים אלו ניתן  להשתמש בשירותי המסוף המיומן לפריקת ציוד ממכולה, למסופים יש את הידע הכלים והיכולות .  המסוף אחראי על הוצאת הסחורה בבטחה מהמכולה והטענת על גבי המשאית, באופן זה אם יש מטען ארוך היבואן יוכל לפרוק באמצעות מלגזה מצד המשאית או יוכל לשלוח משאית עם מנוף ישירות שתתעסק בשינוע המטען והורדה לקרקע ללא התעסקות בפריקה מהמכולה.
בדרך זו חוסכים עלויות מכולנוע – הובלה עם הורדה לקרקע, שימוש במחסן מקצועי לפירוק הסחורה, השכרת ציוד מיוחד ועוד.
דוגמא נוספת שליבואן  אין מלגזה בעלת כושר הרמה של משקל גבוה  – לדוגמא של יבואן שמייבא תבניות ברזל להזרקת פלסטיק, בדרך כלל מייבא מכולה מלאה ואחד הפעמים הוא נדרש להביא תבנית במשקל 8 טון. היבואן לא יכול לפרוק את התבנית באמצעות המלגזה שלו ולכן החליט לשלוח את המטען כמטען חלקי המסוף פרק את המטען והעמיס למשאית.
מיון וסידור על משטחים
במקרה והיבואן מייבא קרטונים המסוף מספק משטחים והפורקים של המסוף מסדרים את הקרטונים על משטחים ועוטפים בניילון, כך הלקוח יכול כבר לקבל את הסחורה ממשוטחת.
בתיאום מראש עם המחסן ניתן להעביר גם הנחיות לסידור הקרטונים על המשטחים, כלומר אם יש כמה סוגי סחורה בקרטונים ניתן לבקש למיין את הקרטונים. (דרישה קיימת ונפוצה היא מרלוגים שדורשים לקבל משטחים בגובה מקסימלי של 1.8 או אחר), בהובלת מטען חלקי ניתן לסדר זאת כבר במסוף ישר שפורקים את הקרטונים מהמכולה. הדבר חוסך זמן והתעסקות במיון הסחורה במחסן היבואן ,בדרך זאת ניתן לשלוח את הסחורה ישירות למקבל הסופי.
כמובן יש חיסכון נוסף בעלות ההובלה הבינלאומית כי לא משלמים על הנפח של שליחת סחורה על גבי משטחים עם גובה מוגבל מה שמבזבז מקום במכולה.
הפצה בארץ – העמסת על יותר ממשאית אחת
במקרים של מטען חלקי שיש לספק לכמה נקודות בארץ לנקודות בדרום הארץ ונקודות בצפון הארץ , לאחר השחרור אם הלקוח עובד עם מוביל יבשתי ניתן  לבקש שהמסוף יעמיס את הסחורה על יותר ממשאית אחת וכך ניתן לחסוך בהובלה יבשתית. שימוש במוביל מתמחה צפוני או דרומי.
צילום המטען והודעה על נזק
במטענים חלקיים המסופים העורפים מצלמים את פירוק הסחורה מהמכולה. הדבר מאפשר לקבל דיווח און-ליין אם יש נזק, ע"י כך ניתן לפעול מיידית לשלוח שמאי או להזמין סחורה חדשה מחו"ל.
במקרים של סחורה רגישה כמובן ניתן לבקש תמונות ישר מהשטח.
הדוגמאות שניתנו לעיל מתייחסות לשיקולים נוספים בבחירת סוג ההובלה הימית שליחה כמכולה או כמטען חלקי. מומלץ לבדוק עלות תועלת לכל משלוח עם משלח מקצועי, יש לזכור שהובלה המטען במכולה מלאה הסחורה מועמסת ומקובעת ע"י הספק ואלו במטען חלקי הסחורה נפרקת ומועמסת כמה פעמים מהמשאיות למחסן , מהמחסן למכולה. מטען חלקי נשלח  יחד עם מטענים נוספים של לקוחות שונים, לפעמים נשלחים כימיקלים וסחורות שיכולות להיפגע ולפגוע במטען שלכם. במטען חלקי הסיכוי לנזקים הוא גבוה ביחס למכולה.
————–
*אייל סלע – מנהל תיקי לקוחות אסטרטגיים בחברת ISLINE חברה לשילוח בינלאומי ועמילות מכס.
ליצירת קשר : אייל סלע , נייד: 0542280300
www.isline.co.il, [email protected]