הכן מחסנך ל-eCommerce

מאת: יותם בן ארי*

האיקומרס הפך להיות עובדה מוגמרת ובלתי מעורערת בעולם שרשרת האספקה.  שלא כמו טרנדים שבאו וחלפו להם מהעולם, האיקומרס מייצג את רצונם של מיליארדי צרכנים אשר הצביעו ברגליים ומצפים להזמין באמצעות הנייד ולקבל את המשלוח לפתח הבית מיד ובזול.  החברות הפועלות בעולם הצריכה הפרטית מרגישות היטב את האימפקט של האיקומרס ההולך ומתגבר.

מבחינה לוגיסטית שלושת השחקנים העיקריים שמתמודדים עם האתגרים הללו הם יצרנים, סיטונאים והאי-טייל.  יצרנים עד לא מזמן סיפקו הזמנות לסיטונאים או לקמעונאים.  היום יצרנים הנדרשים יותר ויותר לתת מענה לאספקת הזמנות איקומרס לצרכנים הסופיים ישירות ממחסן התוצ"ג שלהם.  קמעונאים מוצאים עצמם נדרשים ללקט ולהפיץ הזמנות מסוג איקומרס שכוללות פריטים בודדים במקביל להוצאת הזמנות נפחיות בעלות מאות פריטים.  שחקני האי-טייל (e-tail) נולדו ישירות לעולם האיקומרס ומתמודדים עם אתגרי הקיצוניות של הצריכה מסוג B2C.  כל שחקן מתמודד אם אתגרים הייחודיים לו, אך בסופו של דבר כולם צריכים באמתחתם את אותם הכלים שיאפשרו להם גמישות תהליכי עבודה ושקיפות של נתוני זמן אמת.  המדריך הזה הוכן במיוחד כדי לפרט את הטקטיקות הטובות ביותר למתן מענה הולם להזמנות איקומרס, דבר שיאפשר לכל קוראיו לנצל את ההזדמנויות להתייעלות ולצמיחה.

האיקומרס מאתגר את כל השחקנים בשוק:

  1. יצרנים: לא מעט יצרנים מוצאים עצמם במצב בו לקוחותיהם (הסיטונאים, קמעונאים, אי-טייל) דורשים מהם לספק בשמם הזמנות איקומרס ישירות לצרכן הסופי.  היצרנים צריכים לא רק להיות מסוגלים לספק את הזמנות האיקומרס, אלא גם לתת פתרון ספציפי לקבוצות הזמנות לפי הלקוח שתחת המטרייה שלו ההזמנה בוצעה.  היצרנים מתחלקים לשתי קבוצות.  אלו אשר כבר מספקים את השירות הזה ויוצרים ערך מוסף לעצמם וללקוחות שלהם.  הקבוצה השנייה היא זו של היצרנים אשר שטרם נכנסו לעולם השירותים לאיקומרס, והם ימשיכו לעמוד מול הצורך להתמודד עם הפוטנציאל של ציפיות הלקוחות שלהם לספק את השירותים הללו.
  2. סיטונאים ומפיצים: סיטונאים מתמחים באספקת הזמנות בינוניות וגדולות באמצעות קווי הפצה קבועים ללקוחות קבועים.  האתגר לסיטונאים נוצר כאשר ההנהלות שלהם מתחייבות לאספקת הזמנות מסוג דרופ שיפינג (drop shipping) שכוללות מעט שורות ופריטים בודדים, או פריט אחד בודד.  הדרופ שיפינג הוא הנורמה שבה שהלקוחות של הסיטונאים (הקמעונאים והאיטייל) פונים לסיטונאים ודורשים מהם להכין הזמנות איקומרס קטנות, ולספק אותן במרוכז לסניפי או למרכזים הלוגיסטיים של הקמעונאים משם הן יופצו הלאה לצרכן.
  3. קמעונאי האינטרנט (e-tail) שחקני האיקומרס הטהורים הללו מתמחים במימוש הזמנות מכר הכוללת פריט בודד או מספר פריטים בודדים תוך התחשבות בקיצוניות הזמנות מכר, במגוון,  ובזמני אספקה משתנים.  קמעונאי האינטרנט מתקשים לממש הזמנות גדולות יותר בעלות צרכים מיוחדים (למשל הגדרות משלוחים בהתאם למדיניות אמזון).

בראשית ברא לכל הזמנה פרופיל משלה:

הדבר הראשון שצריך לעשות כאשר פונים לנהל מחסן יעיל הוא להגדיר פרופילי הזמנות.  בד"כ כדאי לרכז נתונים היסטוריים של הזמנות מכר לתקופה של 6-12 חודשים מהעבר.  במציאות החדשה המוכתבת על ידי האיקומרס, המחסן הממוצע צריך להחזיק לפחות שניים או שלושה פרופילי הזמנה שונים.  בטבלה מטה אפשר לראות נתוני הזמנות מכר של חברה המוכרת באמצעות אתר האינטרנט שלה, וגם מבצעת מכירות של הזמנות גדולות לקמעונאים.

פרופיל הזמנה תיאור % הזמנות
1 שורה אחת, יחידה בודדת – איקומרס 50%
2 הזמנות גדולות עם הרבה שורות  (יותר ממאה יחידות) 35%
3 הזמנות בינוניות 15%

 

כדי לשפר פרודוקטיביות ועל מנת להגשים את ההבטחות והציפיות של הלקוחות, יש לבנות תהליכי עבודה ברצפה וטקטיקות ייעודיות לכל פרופיל.  מנהל מחסן שיבצע ניתוח פרופילים הזה ויגיע למסקנה שיש לו יותר מפרופיל הזמנה אחד במחסן, אך מוצא עצמו מלקט את כל ההזמנות באותה שיטה פחות או יותר, חייב לדעת שהוא יושב על מכרה זהב שאינו מנוצל.  הפוטנציאל לשפר פרודוקטיביות עובדים, לזרז את קצב ביצוע ההזמנות ולשפר את רמת השירות ללקוחות הוא אדיר.  לדוגמא, ליקוט, אריזה והעמסה של הזמנת איקורמס הכוללת שורה אחת ויחידה בודדת מצריך תהליך שונה לחלוטין מליקוט, אריזה והעמסה של הזמנות נפחיות הכוללות שורות רבות ומק"טים שונים.  לכל פרופיל הזמנות צריך תהליכים המובדלים באופי שחרור ההזמנות לעבודה, איסוף, שינוע, אריזה, תיעוד, מדבוק והעמסה.

מוצאים את השיטה הנכונה לליקוט הזמנות ואלו העקרונות:

  • המלקטים צריכים ללקט, לא להמתין. יש לדאוג שתמיד יש תור הזמנות שממתינות עבור כל מלקט.
  • המלקטים צריכים ללקט, ולא לעשות דברים אחרים. צריך להימנע מלהטריד את המלקטים עם משימות אחרות כגון הכנת קרטונים, מדבוק, אריזה, העמסה וכו'.  מיומנות ליקוט היא פונקציה של מיקוד, ניסיון והתמדה.
  • מינימום נגיעות במלאי: בעולם מושלם המלאי ממתין על המדף בדיוק במצב שבו אפשר לאסוף אותו ובאותה פעולה לארוז אותו למשלוח.  מהמדף ועד הנחתו באריזת המשלוח הפריט צריך לעבור רק דרך ידיו של המלקט.
  • תנועה מעטה ככול שניתן: פריטים מהירים מאוחסנים בקדמת המחסן, פריטים איטיים מאחור.  ליקוט במקביל משני צידי המעברים.  חיפוש מתמיד אחר הזדמנויות לאחד הזמנות קטנות וללקט את כולן בסיבוב מחסן בודד.  ליקוט של כל ההזמנות הכוללות פריט בודד באותו סבב ולאחר מכן פיצול ומיון לאריזות.  כל אלו פעולות שיחסכו הליכות ותנועות של מרחקים עצומים במחסן ויאיצו מאוד את קצב ויעילות הליקוט.

 עוברים לליקוט חכם: 

  1. עושים גלים

גל ליקוט הוא חלוקה וקיבוץ של הרבה הזמנות לקבוצות קטנות.  המלקט אוסף את כל ההזמנות שבקבוצה במקביל בסיבוב מחסן אחד.  בד"כ משתמשים בעגלות ייעודיות או משטחים שכוללים מחיצות להפרדה בין ההזמנות בגל.  גודל גל ינוע בד"כ בין 4 ל 12 הזמנות וזה תלוי בכמות הליקוטים שצריכים להתבצע עבור כל הזמנה.  עבור הזמנות שמצריכות מעט פעולות ליקוט, קיבוץ לקבוצות וליקוט בגלים יכול להאיץ מאוד את קצב מימוש ההזמנות.

  1. מתמקדים בפריט

ליקוט לפי פריט הוא שיטה שבה מלקט אוסף את כל הפריטים הנדרשים להשלמת כל ההזמנות בגל בצורה מרוכזת לפני שלב האריזה.  עבור כל פעולת ליקוט, המלקט מקבל הנחייה מהיכן ללקט ואיזו כמות ללקט אך היעד אינו קרטון השילוח של ההזמנה.  היעד הוא משטח גדול שעליו מניח המלקט את כל הפריטים במרוכז למספר הזמנות ללא הפרדה.  בסיום הגל מעביר המלקט את המשטח לאזור האריזה, שם מתבצע פיצול להזמנות ואריזה למשלוח.  שיטה זו מעולה לליקוט מספר גדול מאוד של הזמנות כאשר לכל הזמנה שורות מעטות.  הליקוט מתבצע על ידי עובד א' והאריזה על ידי עובד ב'.  השיטה הזו מתאימה במיוחד למחסנים שבהם לא נוח לשנע עגלות עם קרטונים במעברים לצורך ליקוט ואריזה במקום.

  1. עוברים לאזורי

תחת השיטה הזו המחסן מחולק לאזורי ליקוט שונים.  לכל אזור מוקצים מלקטים קבועים, והם עובדים רק באותו האזור.  כלל האצבע בחלוקה לאזורים הוא שכל אזור צריך לייצר מספיק עבודה לפחות למלקט אחד או שניים.  שיטת הליקוט לפי אזור יעילה במיוחד כאשר צריך ללקט הזמנות גדולות, עם כמויות גדולות של מק"טים אך עם כמויות קטנות או בינוניות לכל מק"ט.  השיטה הזו תפורה על מחסנים שבהם קיימת אוטומציה או ציוד מיוחד לליקוט או שינוע מלאי.  דרך יעילה ללקט לפי אזור היא השלמה של ההזמנה לפי סדר האזורים.  לדוגמא המלקט באזור הראשון משלים את החלק שלו בהזמנה, מניח את ההזמנה על מסוע או באיתור ביניים, ומשם המלקט של האזור הבא בתור אוסף את המשטח וממשיך ללקט לאותו משטח או יחידת ניטול באזור הבא.

  1. שילוח חכם:

פתרון אריזה ושילוח גמיש וחכם מאפשר לאורז להתאים את השיטה המתאימה לכל הזמנה כדי להדפיס מסמכים ומדבקות.  אפשר להדפיס את מדבקות המשלוח לפני הליקוט, למדבק את האריזות וללקט לתוכן את ההזמנות, ומשם להעביר את המשלוחים ישירות לרמפה.  שיטה זו עובדת מצוין כאשר קיימים בבסיס הנתונים המידות והנפח של המק"טים במלאי.

הWMS היא חברו הטוב ביותר של מנהל המחסן.

לאחר ניתוח פרופילי ההזמנות, ובניית טקטיקות נכונות לליקוט כל פרופיל, צריך מערכת WMS מעולה שתצליח בקלות לאגוד את קבוצות ההזמנות אוטומטית אל תוך פרופילים, ושתחרר אותן לליקוט בהתאם.  זוהי השיטה הבטוחה ביותר לעמוד באתגרי האיקומרס היום.  ברגע שההזמנות שוחררו לעבודה, מערכת ה WMS  צריכה להציף את מרכז הבקרה במידע מדויק ובזמן אמת על הסטאטוס של כל הזמנה.  סטאטוסים בגדר חובה הם:

  • הזמנה מוכנה לגל: כלומר ה WMS ווידאה שקיים מספיק מלאי ושהוא משוריין עבור ההזמנה באיתור ליקוט מוגדר.
  • הזמנה לא מוכנה בגלל צורך בריענון: אין מספיק מלאי לממש את ההזמנה באיתורי הליקוט.
  • הזמנה בתהליך ליקוט: מישהו במחסן כעת עובד ודואג לאסוף את המלאי להזמנה.
  • מוכנה לשילוח: ההזמנה לוקטה, נארזה וממתינה על הרמפה במיקום הנכון להעמסה.

הWMS חייבת לקבוע סדרי עדיפויות בהתחשב באילוצים השונים.  לדוגמא

  • יש לקבץ את כל ההזמנות הכוללות פריט בודד כדי שאפשר יהיה להקצות את כולן לאותו מלקט.
  • ליקוט חירום בגלל שיש לקוח שממתין לקבל את ההזמנה, או בגלל שנמצא חוסר או פגם בהזמנה שבתהליך.
  • השעה עכשיו 15:00 ובעוד חצי שעה מגיע רכב של חברת ההפצה לאסוף את ההזמנות שמיועדות להפצה לאיקומרס. יש לקבץ את כל ההזמנות הרלוונטיות ולתת להן עדיפות על פני כל יתר המשימות.
  • הזמנות ללקוחות שדורשים עבודות ערך מוסף צריכות להתקבץ לאותה קבוצה, כאשר היעד לליקוט הוא אזור עבודות הערך המוסף במחסן.

ה WMS האולטימטיבית תספק רק את הנתונים הנדרשים בזמן אמת, ותאפשר למחסן להפעיל את תהליכי העבודה היעילים ביותר, בתזמון הנכון כך שאף חלק במחסן אינו בתת עבודה או בעומס עבודה.  במציאות של איקומרס, היכולות הללו הן שיכריעו אם החברה תצליח לעמוד בהבטחותיה ללקוחות ולצרכנים.

————

*יותם בן ארי, מנכ"ל חברת eGold מקבוצת גולד בונד המספקת שירותים לוגיסטיים ייעודיים לאיקומרס:

[email protected]  053-7757630  . ניתן לפנות ליותם כדי ללמוד יותר על איך לבנות אופרציות מוצלחות לאיקומרס